2015-09-26, 17:58
Medlem
konstits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dulum
https://www.facebook.com/fia.palma
Är det hon?

Näppe, inte "ego" nog på den profilen...
Citera
2015-09-26, 18:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bridge
Men fan vad förbannad jag blir på vakten som förstör en kvinnas liv. Hon har druckit för mycket och kan inte bete sig, men vem fan har inte gjort det någon gång. Tycker vakten som är nykter hanterar situationen som en nolla och jag förstår att han bara har 1 veckas utbildning. Har de ingen etik, moral och tystnadsplikt som ordningsvakter? Helt ok att filma om det skulle gå till rättegång, men att lägga till textning och slänga upp det på FB är tamejfan helt sinnessjukt. Hoppas han får det han förtjänar..

Håller med. Bör vakter filma misstänkta gärningsmän in action och lägga ut på fb? Tänk om nästa filmning inte håller som bevis i domstol? Tänk om det öht inte var ett brott? Det är liksom inte vakter som avgör det. Kvinnan var hemsk och förtjänar att må dåligt men hon hade inte en aning om att hon blev filmad - för att inte säga smygintervjuad på fyllan. Blir alla filmade på den där krogen?

Vakten bör väl fatta att han inte både kan använda film som bevis i domstolen OCH lägga ut filmen på fb, för att straffa kvinnan. Låt domstolen göra det. En vakt måste klara av fulla idioter utan att hämnas så här efter jobbet. Jfr kvinnans skada av att bli uthängd med vaktens sårade känslor under några timmar. Bristande omdöme! Jag tror inte han kan jobba kvar. Dålig pr för krogen.
Citera
2015-09-26, 18:03
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Arkiater
Jag är inne på samma spår som du. Skulle inte förvåna mig om denna socionom, i egenskap av socialsekreterare, blivit helt utbränd, efter att dag ut och dag in ha mött horder av bidragssökande kravmaskiner som är landsmän till den vakt som inlett med att förolämpa henne och som hon sedan förolämpat tillbaka. Kanske inte så konstigt att hon i sitt berusade och utbrända tillstånd, bestulen på sin mobiltelefon, får spel och fullkomligen öser okvädningsord över vakten. Denna kvinna skall hjälpas, inte inte stjälpas. Hon skall icke schavottera på YouTube!

Fast hon är ju knappast den enda i dagens samhälle som lever under stress och press. Inte heller vore hon den första som blev utbränd. Det är ingen som helst ursäkt för att bete sig sådär. Beter man sig sådär så är man och skall man bli föremål för PL 13/LOB och detta oavsett orsak.

Söka hjälp för sina problem är det ju hennes eget ansvar att tillse att göra.
Citera
2015-09-26, 18:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IGotAGoldenTicket
Oj. Där har vi en som verkligen tar med allt på Linkedin och inte tycker det är värt att sortera lite.

Jag tycker båda är oproffsiga. Soc-Sophia är väl rätt uppenbar, men OVn för att han ser till så att filmen hamnar utanför rättsliga sammanhang.

Jag hade haft full förståelse om han hade GoPro för att ha ett "vittne" vid händelse men att filmen sprids innan ev. domstol är snuskigt oproffsigt från hans sida.

OV på en vecka är också helt sjukt. De har fan ganska mycket befogenheter och det borde krävas minst ett kvartal så man kan sålla ut skiten, snacka om moral/etik och annat.

Ganska sjukt att man kan bli ordnignsvakt efter 1 vecka. Man borde iaf få gå en juridisk grundkurs. Utbildningen borde förlängas, känns som det är alldeles för många stolpskott som blir ordningsvakter.
Citera
2015-09-26, 18:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sampanl
Ganska sjukt att man kan bli ordnignsvakt efter 1 vecka. Man borde iaf få gå en juridisk grundkurs. Utbildningen borde förlängas, känns som det är alldeles för många stolpskott som blir ordningsvakter.

Allmänna krav

Laglydnad kontrolleras genom att polisen hämtar in uppgifter från misstanke- och belastningsregistren. Om du dömts för brott som begåtts under de senaste fem åren anses du inte som lämplig.

Grundutbildning

För att få jobba som ordningsvakt måste du ha genomgått 80 timmars grundutbildning. Förutom de allmänna kraven måste du genomgå ett test som består av tre delar:
•Fysiskt test, springa 2000 meter på max 12 minuter och lyfta och dra en 77 kg docka eller motsvarande belastning minst 15 meter.
•Språktest, för att visa att du behärskar svenska språket väl.
•Intervju, för en allmän bedömning av din lämplighet.

https://polisen.se/Skane/Lagar-och-regler/Ordningsvakter/Krav/
Citera
2015-09-26, 18:32
Medlem
Clausewitzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Volta1745
Håller med. Bör vakter filma misstänkta gärningsmän in action och lägga ut på fb? Tänk om nästa filmning inte håller som bevis i domstol? Tänk om det öht inte var ett brott? Det är liksom inte vakter som avgör det. Kvinnan var hemsk och förtjänar att må dåligt men hon hade inte en aning om att hon blev filmad - för att inte säga smygintervjuad på fyllan. Blir alla filmade på den där krogen?

Vakten bör väl fatta att han inte både kan använda film som bevis i domstolen OCH lägga ut filmen på fb, för att straffa kvinnan. Låt domstolen göra det. En vakt måste klara av fulla idioter utan att hämnas så här efter jobbet. Jfr kvinnans skada av att bli uthängd med vaktens sårade känslor under några timmar. Bristande omdöme! Jag tror inte han kan jobba kvar. Dålig pr för krogen.

Fan va bra formulerat! Jag håller ta mej fan i princip med dig i allt du säger! Det är samtidigt jävligt jobbigt med alla dessa hycklade värdegrunder som pågår överallt i hela samhället på alla nivåer! Vi har redan kommit bra långt neråt vägen när det gäller den sociala kontrollen, skamkulturella yttringar, taliban-samhället... Folk generellt är nog fan som den här fulla bruden ändå och hon är precis så vanlig att man utan vidare skulle knalla förbi henne på Willys utan att lägga märke till henne, eller släpa hem na från krogen som ett fett one night stand med härligt knull man ändå ångrar-känsla! Hon är ett offer för sin egen dumhet också! Detta är en dumm-svenne-brud i all sin prakt, men hon fattar inte ett smack, utan hon röstade glatt på Fi eller Mp förra hösten! För hon kan rabbla värdegrunden, lita på det! Hon är religiös! Hon jobbar troligen med ensamkommande flyktingbarn och det sätter nog en del ärr i själen! Tacka fan för att hon vill lätta på trycket och sätta auktoritets-blatten på plats!

Det går inget vidare, för hon har taskigt omdöme, är full och vet inte om hon är kåt eller vill slåss!

Jag vill inte ha ett samhälle där vad man gör på fritiden ska ha med jobbet att göra! Att arbetsgivaren alltid ska vara nojjig för att telefonen kan ringa och en i personalen uppmärksammats av en av Jan Helins medarbetare, med en Old Eagle-tisha och med armarna om halsen på Björn Söder och Kent Ekroth!

Jag tycker synd om soss-tjejen... Ensamstående med en eller två rasbastarder hon fick -07 efter att ha haft en affär med en "asylsökare" från Ghana... Hon lär få sparken!
Citera
2015-09-26, 18:32
Medlem
V-Villessons avatar
Viktigast i det här fallet är att hon blivit bestulen på sin telefon, troligen av väktaren eller någon av hans kolleger.
Citera
2015-09-26, 18:37
Medlem
SpoonyOnes avatar
En person som är packad häver ur sig vad Skit som helst. Jag har sagt störda och opassande saker på fyllan och dagen efter skäms man, men so what?
Citera
2015-09-26, 18:40
Medlem
IGotAGoldenTickets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Azimut68
Grundutbildning

För att få jobba som ordningsvakt måste du ha genomgått 80 timmars grundutbildning. Förutom de allmänna kraven måste du genomgå ett test som består av tre delar:
•Fysiskt test, springa 2000 meter på max 12 minuter och lyfta och dra en 77 kg docka eller motsvarande belastning minst 15 meter.
•Språktest, för att visa att du behärskar svenska språket väl.
•Intervju, för en allmän bedömning av din lämplighet.

https://polisen.se/Skane/Lagar-och-regler/Ordningsvakter/Krav/

Det är m.a.o. två veckor totalt.
Det tar en och en halv dag att bara få befogenhet att beträda ett trafikerat järnvägsspår och då får du inte ens arbeta där.

De där kraven är ju sjukt låga för den befogenheten de får.

I övrigt hade jag blivit pissed om jag var krogägaren om de OVs jag får filmar och lägger ut mina gäster på Facebook.

Citat:
Ursprungligen postat av BallsMan
Jo jag förstår dig.

Försök dock att se det absurda ur båda parternas synvinklar med en glimt i ögat, detta är ju tragikomik om något menar jag.

Visst är det tragikomisk från båda och jag njuter av att gnälla på båda.
Senast redigerad av IGotAGoldenTicket 2015-09-26 kl. 18:43.
Citera
2015-09-26, 18:44
Medlem
Sunimods avatar
Socialarbetare, ja det är väl OV som får ta hand om sådana här idioter på kvällarna.

Spriten in, vettet ut och då spelar det ingen roll om man lyckats komma igenom 4-årig högskoleutbildning för det kan man tydligen vara mentalt eftersatt ändå.
Citera
2015-09-26, 18:45
Medlem
Vakten har väl all rätt i världen att filma när han blir påhoppad på detta sinnessjuka sätt av en råbarkad rasist-social-kärring. Det måste ju finnas rimliga gränser för vad även en vakt eller polis ska behöva stå ut med.. Samhället via alla vänsternollor springer ju runt med sina mobilkameror och filmar till höger och vänster när poliser eller vakter gör ingripanden. Sen sitter etablissemanget på flashback och lipar om att en rasist blir utlagd på facebook efter att ha gjort bort sig själv. Va fan är det för fel på er.. Rasister ska hängas ut, så är det bara.

Filma på bara......
Citera
2015-09-26, 19:02
Medlem
NyttAnonymtKontos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tanig
Vakten har väl all rätt i världen att filma när han blir påhoppad på detta sinnessjuka sätt av en råbarkad rasist-social-kärring. Det måste ju finnas rimliga gränser för vad även en vakt eller polis ska behöva stå ut med.. Samhället via alla vänsternollor springer ju runt med sina mobilkameror och filmar till höger och vänster när poliser eller vakter gör ingripanden. Sen sitter etablissemanget på flashback och lipar om att en rasist blir utlagd på facebook efter att ha gjort bort sig själv. Va fan är det för fel på er.. Rasister ska hängas ut, så är det bara.

Filma på bara......

Mja, rimliga gränser, pratar vi moraliska eller juridiska gränser då?

Fick ett par smällar i ansiktet av en kille en gång när jag jobba. Mitt "Förstärkta tjänsteskydd" gav killen ca 3000 i dagsböter. Skadestånd? Nej... vi förväntas tåla det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in