2015-09-26, 11:52
Medlem
GundeSs avatar
Jag läste att Volkswagen till och med hade fuskat med motorer utrustade med SCR (tillsats av AdBlue). Dock förstår jag inte varför de fuskar, för att spara på AdBlue? Priset för AdBlue är 6-7 kr litern.

http://www.arb.ca.gov/newsrel/in_use...nce_letter.htm
Senast redigerad av GundeS 2015-09-26 kl. 12:48.
Citera
2015-09-26, 12:48
Medlem
HarryHotters avatar
Jag är inte helt övertygad om att myndigheterna kommer att vinna detta. Kan man lite om hur motorstyrning fungerar så vet man att det finns en mängd körprofiler som programvaran växlar mellan beroende på hur bilen körs just för tillfället. En av dessa profiler lär då vara optimerad för just testerna. Men om någon skulle köra på exakt samma sätt i vanlig trafik så hade ju den profilen använts även där. Att det ens är möjligt att göra denna "manipulation" beror ju på att testerna görs under förhållanden som avviker från normal körning - det är egentligen det enda som den här historien bevisar.

Men det kommer definitivt att vara en god affär för en stor mängd advokater.
Citera
2015-09-26, 12:53
Medlem
GundeSs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HarryHotter
Kan man lite om hur motorstyrning fungerar så vet man att det finns en mängd körprofiler som programvaran växlar mellan beroende på hur bilen körs just för tillfället. .

Kan man lite juridik, så förstår man att VW:s programkod som detekterar (bland annat) rattutslag, och stänger av motorreningen i fall man inte kör helt rakt fram, är just en "defeat device" enligt amerikansk lagstiftning.
Citera
2015-09-26, 13:25
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av quark
Jag tror ändå att historien stämmer: http://www.mozaaf.com/post/2716921
Där finns en länk till icct-rapporten.

Fog för misstankar har funnits länge. Det finns många som hade kunnat avslöja fusket. Jag förstår inte riktigt varför konkurrenterna inte har anmält. Här finns en video från 2007 av Bob Lutz (GM) om dieselbilar i USA: https://www.youtube.com/watch?v=xXA22Q0qXNM

Det som VW höll på med var lite som en evighetsmaskin - det kanske inte gick emot naturlagarna, men ekonomiskt borde det inte ha varit möjligt. Lite som doping inom idrotten. Och alla dessa motorjournalister gjorde ingenting.

Inom många brancher kan ju experter direkt se på en produkt och säga att alltför bra testvärden måste vara fejkade.

Jag vet inte hur långt framme VW påstod sig ligga. Deras diesel 2009 blev ju "årets gröna bil". Men jag hade gissat att om de presterade bra så hade japaner, koreaner och andra undersökt allt i detalj.

Eller också är det som dopingen. Ingen vågar tala om det. Seriös testning skulle visa hur många som egentligen dopar sig.

Motorjournalisterna läser jag inte så ofta men visst verkar många av dem hålla branchen bakom ryggen. Var det t.ex inte kritik i Sverige om hur Trafikmagasinet hanterade Volvo.

Watergate-avslöjarna blev hjältar i media. De som nu avslöjade Dieselgate (eller I alla fall publicerade data) håller låg profil och jobbar vidare i tysthet "för klimatet"!!
Senast redigerad av wwr 2015-09-26 kl. 13:55.
Citera
2015-09-26, 15:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GundeS
Jag läste att Volkswagen till och med hade fuskat med motorer utrustade med SCR (tillsats av AdBlue). Dock förstår jag inte varför de fuskar, för att spara på AdBlue? Priset för AdBlue är 6-7 kr litern.

AUDI-AddBlue kostar tydligen 160:- per 1,5 l...
Citera
2015-09-26, 15:26
Medlem
FruLibertass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Inom många brancher kan ju experter direkt se på en produkt och säga att alltför bra testvärden måste vara fejkade.

Jag vet inte hur långt framme VW påstod sig ligga. Deras diesel 2009 blev ju "årets gröna bil". Men jag hade gissat att om de presterade bra så hade japaner, koreaner och andra undersökt allt i detalj.

Eller också är det som dopingen. Ingen vågar tala om det. Seriös testning skulle visa hur många som egentligen dopar sig.

Motorjournalisterna läser jag inte så ofta men visst verkar många av dem hålla branchen bakom ryggen. Var det t.ex inte kritik i Sverige om hur Trafikmagasinet hanterade Volvo.

Watergate-avslöjarna blev hjältar i media. De som nu avslöjade Dieselgate (eller I alla fall publicerade data) håller låg profil och jobbar vidare i tysthet "för klimatet"!!

Nu påstår VAG att det inte gäller nuvarande motorer utan endast motorer fram tom 2015. Oavsett så skall det bli intressant och se hur det påverkar försäljningen.

Topplistan Bilförsäljning i Sverige - Augusti

VOLVO V70II
VW GOLF
VW PASSAT
VOLVO XC60
VOLVO S/V60
VOLVO V40N
KIA CEE’D
TOYOTA AURIS
SKODA OCTAVIA
AUDI A6

VAG på 4 av 10 på topplistan. Jag tror att Volvo just nu gnuggar händerna...
Citera
2015-09-26, 15:44
Medlem
-tramS-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av phisher
AUDI-AddBlue kostar tydligen 160:- per 1,5 l...
Ja, som vanligt sätter bilförsäljnings-/serviceföretagen hutlösa priser. På swedol kostar en 10-litersdunk adBlue 92 kr inkl. moms.

http://www.swedol.se/adblue.html
Citera
2015-09-26, 17:19
Medlem
quarks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HarryHotter
Kan man lite om hur motorstyrning fungerar så vet man att det finns en mängd körprofiler som programvaran växlar mellan beroende på hur bilen körs just för tillfället. En av dessa profiler lär då vara optimerad för just testerna. Men om någon skulle köra på exakt samma sätt i vanlig trafik så hade ju den profilen använts även där.
En av bilarna som testades i icct-rapporten höll gränsvärden också om bilen körde med farthållare på en plan Interstate. Rapporten kallade detta "interesting"

Citat:

Ja, skälet måste vara att spara AdBlue. På det här sättet behövdes det bara fyllas på vid service. Kunder tycker tydligen att sådant är jobbigt, fast det inte är värre än att fylla på spolarvätska. Och det kostar förstås, det är väl skälet att folk köper en AdBlue emulator åt sina lastbil.
Citera
2015-09-26, 17:25
Medlem
wwrs avatar
Här menas det att VW slingrat sig från anklagelserna under en tid men till slut erkände eftersom man riskerade att inte få sälja dieselbilar mer i USA. - Vore ändå inte detta lindrigare än konsekvenserna av erkännandet av fusket!?

http://blog.caranddriver.com/how-vol...ons-standards/
(Sista stycket)
Senast redigerad av wwr 2015-09-26 kl. 17:35.
Citera
2015-09-26, 17:34
Medlem
skin666s avatar
Citat:

En 10 litersdunk hos Volkswagenåterförsäljare kostar kring 150kr.
Citera
2015-09-26, 18:02
Medlem
Triremers avatar
Har jag uppfattat det korrekt om VW klarar sig i EU då det bara är utsläppen vid test som är reglerat medan bilen aldrig får överstiga gränsvärdena i USA?

Ryktet kommer ju vara delvis förstört men påföljderna i Europa lär inte bli alls lika hårda.

I övrigt lär det vara oerhört simpelt att se till så att bilen märker att den testas. Framhjulen rullar men inte bakhjulen, bilen körs utan något sker med ratten, bilen kör med huven öppen osv. Lär ju finnas massvis med sätt att räkna ut att det rör sig om ett test.

Det lär dock vara fler än Volkswagen Group som fuskar. Audi som ägs av Volkswagen Group har ju också glädjesiffror. Jag körde en Audi 2,0TFSI 211hk quattro S-line med automatlåda. Snittförbrukningen när jag körde låg mellan 1,5-1,9 liter per mil vid "normal" körning. Även när jag inte hade blyfot så kom jag aldrig i närheten av den angivna förbrukningen.
Senast redigerad av Triremer 2015-09-26 kl. 18:16.
Citera
2015-09-26, 18:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FruLibertas
Nu påstår VAG att det inte gäller nuvarande motorer utan endast motorer fram tom 2015...

Det enda VW påstår är ju att nya motorerna inte blivit testade eller inte omfattades av testet i USA... låter mer som en "damage control" som gått lite smått fel -det hade nog varit smartare att låta ett oberoende testinstitut testa de nya motorerna och sedan (förhoppningsvis) bekräfta att dessa inte är fejkade.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in