Man undrar hur och varför ett sådant här avslöjande sker. Men det är inte enkelt att ta reda på.
Det är ju absolut inte amerikanska myndigheter som hittat problemet. Med deras rutintestning hade fusket aldrig upptäckts.
Det är ju inte heller den sedvanliga miljörörelsen som gjort avslöjandet. Man kunde ju förvänta att media nu vore fulla av "skäggiga, proggiga miljöaktivister" som jublande redogör för sin seger över "den store Satan", bilindustrin.
Istället verkar det vara tvärtom. Mycket lite information från källorna. I något referens anges t.o.m. att den amerikanska testen som slutligen bekräftade fusket, egentligen gjordes för att visa hur bra VW var för miljön. (Men det betvivlar jag.)
Det verkar vara s.k NGOs, dvs privata organisationer som gjort avslöjandet. Vilka drivkrafter och finansiering NGOs har är ofta mycket svårt att ta reda på. Den som tydligen får bära stor del av äran/ansvaret/hundhuvudet för avslöjandet är den högt utbildade, kostymerade, slätrakade Tekn. Dr m.m. Peter Mocks från Tyskland (som in slutsteget anlitade en amerikansk kollega, som råkar heta German).
Mocks jobbar för en organisation som kallas ICCT som bl.a. får pengar från "ClimateWorks" ... Det är nog fler buffrar för pengarna än maffian har

(HPs grundarfamiljer dyker upp på ett hörn som "filantroper".)
Mest amerikanska namn dyker upp. Jag har ingen bestämd idé om den egentliga orsaken att man satsat på denna testning. På Mocks nivå jobbar man ju oftast inte ideellt, direkt.
Att pengarna kommer från amerikanska bilindustrin som nu förmodligen lyckats knäcka VW tämligen kraftigt för lång tid framöver, är ju en gissning.
Jag ser fram mot när den första kritiska och objektiva boken (om det nu går att skriva en sådan) om avslöjandet kommer ut.