2015-09-25, 18:05
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Är du även nöjd med att du har en bil som bl a med fara för människor hälsa ev släpper ut 10-40 ggr mer NOx än tillåtna gränsvärden?

Alla VW bilar modeller osv.. släpper ändå mindre avgaser o annat skit än jänkarnas modeller då de kör oftast med V8or och även 10or..

Sen detta med hälsa kan du släppa tack.. Regeringen bör tänka på andra viktigare saker än bilarnas utsläpp. det har gått alldeles åthelvete med det här nu.. släpper en bil ut mer än 115/Co2 så är det en miljö bov
Senast redigerad av tavlor 2015-09-25 kl. 18:08.
Citera
2015-09-25, 18:36
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tavlor
Alla VW bilar modeller osv.. släpper ändå mindre avgaser o annat skit än jänkarnas modeller då de kör oftast med V8or och även 10or..

Sen detta med hälsa kan du släppa tack.. Regeringen bör tänka på andra viktigare saker än bilarnas utsläpp. det har gått alldeles åthelvete med det här nu.. släpper en bil ut mer än 115/Co2 så är det en miljö bov
Men nu handlar det här inte om CO2... Utan om NOx (Kväveoxider), som är en giftig gas och i storstäder dödar tusentals per år.

“Diesel is without doubt the biggest public health catastrophe in UK history. Even the black plague didn’t affect everyone in the population,” said its founder, Simon Birkett.

http://www.theguardian.com/business/...analysis-shows
Senast redigerad av Karman 2015-09-25 kl. 18:43.
Citera
2015-09-25, 21:09
Medlem
JohnnyDungeons avatar
Det har fuskats och myglats med avgasprov och liknande sedan de infördes. För den som vill fördjupa sig mer i det med exempel och återblickar rekommenderar jag den här artikeln: http://dailykanban.com/2015/09/vws-d...s-yet-to-come/

Vad exakt VW har gjort för att lura proven vet jag inte, men det bör väl vara känt vid det här laget. Spelar det egentligen någon roll utöver allmän teknisk nyfikenhet? För att parafrasera artikeln ovan: Nu för tiden är en bil så smart att den i princip kan köra sig själv. Även den dummaste av bildatorer går att programmera så att känner av att den inte kör i 90 km/h utan egentligen står still.

Om jag har förstått den här skandalen rätt är det unika inte just att det är VW som har myglat, det gör i princip alla, utan det unika består i att VW faktiskt har erkänt att man har myglat.

Titta på den här grafiken. Den visar mycket pedagogiskt att (de verkliga) kväveutsläppen för bensinbilar har minskat i samma takt som lagstiftningen har skärpts. För diesel har det däremot i princip inte hänt någonting (och samma mönster upprepas för Euro 6 [som inte finns med i grafiken]).

Men det går att göra dieselbilar rena. Även om en övervägande majoritet av dieselbilar släpper ut mer än de borde finns det enstaka ljuspunkter så visar att det är möjligt. Ingen högoddsare att det i princip bara är en kostnadsfråga (dieselbilarna som säljs på den amerikanska marknaden är ju renare än samma märke och modell i Europa).

Mer verklighetsnära tester är på gång inom EU vad det verkar, så det är förhoppningsvis bara en tidsfråga innan det här myglet upphör (tills man hittar något nytt sätt att fuska på, säger cynikern).
Senast redigerad av JohnnyDungeon 2015-09-25 kl. 21:12.
Citera
2015-09-25, 21:19
Medlem
tzjs avatar
Läste precis att Schweiz förbjuder försäljning av VW-bilar. Damn.
Citera
2015-09-25, 21:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tzj
Var läste du det?
Citera
2015-09-25, 21:41
Medlem
ormbitens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ribersborg
Var läste du det?

Dagens industri står det på bland annat...
Citera
2015-09-25, 21:46
Medlem
tzjs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ribersborg
Var läste du det?
På GP.se. Ingen text, utan bara en löpande uppdateringsflash typ.
Citera
2015-09-25, 22:34
Medlem
Krille.the.Pettersons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tzj

Det gäller ju begagnade bilar, vad gör man som privatperson en sådan gång? Får inte jag använda min bil om den inte får säljas?

Det här kommer bli dominoeffekter över hela Europa, jag har beställt en ny Vw innan detta uppdagades. Jag tvivlar på att jag får någon... Iofs med euro 6 motor men detta är ju långt ifrån över.
Citera
2015-09-25, 23:57
Medlem
Storstäder som varit tvungna att införa restriktioner pga akuta
luftföroreningar, tex Paris vid flera tillfällen kan komma att stämma VW.
Borde kunna bli hur dyrt som helst.

Utsläppen överskrider Amerikanska? gränsvärden upp till 40ggr enligt
Wikipedia inte med några procent som sägs i tidigare inlägg.

Advokater kan åstadkomma mycket. 1984 betalade USA skadestånd
för att man bombat Opelfabriker i Tyskland under andra världskriget.
Senast redigerad av Tulk 2015-09-26 kl. 00:49.
Citera
2015-09-26, 06:55
Medlem
FruLibertass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tulk
Storstäder som varit tvungna att införa restriktioner pga akuta
luftföroreningar, tex Paris vid flera tillfällen kan komma att stämma VW.
Borde kunna bli hur dyrt som helst.

Utsläppen överskrider Amerikanska? gränsvärden upp till 40ggr enligt
Wikipedia inte med några procent som sägs i tidigare inlägg.

Advokater kan åstadkomma mycket. 1984 betalade USA skadestånd
för att man bombat Opelfabriker i Tyskland under andra världskriget.

Ja det är många som kan stämma VW.

Dels är det bilägarna som inte fått det som de varit lovade. Sen är det myndigheterna i de olika länderna som blivit bedragna. Till sist är det alla privatpersoner i städer som kan hävda att deras släkting dött eller fått astma.

Jag skulle faktiskt inte bli förvånad om VW inte finns kvar om några år. Det har hänt förut att ett branschledande företag fått lägga ner pga bristande etik. Revisionsfirman Anderson är ett exempel.

Det ryktas dessutom att tyska staten kan bli stämda eftersom den tyska testmyndigheten känt till att det finns "diskrepanser" mellan tester och verkligheten.
Citera
2015-09-26, 10:20
Medlem
wwrs avatar
Man undrar hur och varför ett sådant här avslöjande sker. Men det är inte enkelt att ta reda på.

Det är ju absolut inte amerikanska myndigheter som hittat problemet. Med deras rutintestning hade fusket aldrig upptäckts.

Det är ju inte heller den sedvanliga miljörörelsen som gjort avslöjandet. Man kunde ju förvänta att media nu vore fulla av "skäggiga, proggiga miljöaktivister" som jublande redogör för sin seger över "den store Satan", bilindustrin.

Istället verkar det vara tvärtom. Mycket lite information från källorna. I något referens anges t.o.m. att den amerikanska testen som slutligen bekräftade fusket, egentligen gjordes för att visa hur bra VW var för miljön. (Men det betvivlar jag.)

Det verkar vara s.k NGOs, dvs privata organisationer som gjort avslöjandet. Vilka drivkrafter och finansiering NGOs har är ofta mycket svårt att ta reda på. Den som tydligen får bära stor del av äran/ansvaret/hundhuvudet för avslöjandet är den högt utbildade, kostymerade, slätrakade Tekn. Dr m.m. Peter Mocks från Tyskland (som in slutsteget anlitade en amerikansk kollega, som råkar heta German).

Mocks jobbar för en organisation som kallas ICCT som bl.a. får pengar från "ClimateWorks" ... Det är nog fler buffrar för pengarna än maffian har (HPs grundarfamiljer dyker upp på ett hörn som "filantroper".)

Mest amerikanska namn dyker upp. Jag har ingen bestämd idé om den egentliga orsaken att man satsat på denna testning. På Mocks nivå jobbar man ju oftast inte ideellt, direkt.

Att pengarna kommer från amerikanska bilindustrin som nu förmodligen lyckats knäcka VW tämligen kraftigt för lång tid framöver, är ju en gissning.

Jag ser fram mot när den första kritiska och objektiva boken (om det nu går att skriva en sådan) om avslöjandet kommer ut.
Senast redigerad av wwr 2015-09-26 kl. 11:14.
Citera
2015-09-26, 11:43
Medlem
quarks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Man undrar hur och varför ett sådant här avslöjande sker. Men det är inte enkelt att ta reda på.

Det är ju absolut inte amerikanska myndigheter som hittat problemet. Med deras rutintestning hade fusket aldrig upptäckts.

Det är ju inte heller den sedvanliga miljörörelsen som gjort avslöjandet. Man kunde ju förvänta att media nu vore fulla av "skäggiga, proggiga miljöaktivister" som jublande redogör för sin seger över "den store Satan", bilindustrin.
Jag tror ändå att historien stämmer: http://www.mozaaf.com/post/2716921
Där finns en länk till icct-rapporten.

Fog för misstankar har funnits länge. Det finns många som hade kunnat avslöja fusket. Jag förstår inte riktigt varför konkurrenterna inte har anmält. Här finns en video från 2007 av Bob Lutz (GM) om dieselbilar i USA: https://www.youtube.com/watch?v=xXA22Q0qXNM

Det som VW höll på med var lite som en evighetsmaskin - det kanske inte gick emot naturlagarna, men ekonomiskt borde det inte ha varit möjligt. Lite som doping inom idrotten. Och alla dessa motorjournalister gjorde ingenting.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in