2015-09-23, 14:33
  #71113
Medlem
FritzDaCats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotesau
Batteridrivna stativ/ramp-lampor brukar användas när/om adekvat belysning saknas, vid undersökning av en självklar plats.
Intressant att teknikerna då inte verkar ha med sig detta.
Citat:
Min gissning är att det egentliga pådraget är närmre där krimtekniker har sin bil parkerad.
Det ligger något i det. Jag undrar om inte den stod på andra sidan av Martorp, vid den gula byggnaden (personalrummet.)
Citat:
Om inte minnet sviker, så var dessa foton på byggboden iaf de sista att publiceras kring fyndområdet.
Jag har för mig att det var i personalrummet:
http://gfx.aftonbladet-cdn.se/image/20959301/1200/imageColumn/b78900aab488e/lisaholm.jpg


Citat:
Ursprungligen postat av T34Panzer
Usch jag tycker att på bild 2 ser det nästan ut som det ligger något/någon på marken, och de närvarandes blickar riktas dit.
Vänder man på bilden så ser det ut som en människa, det belysta ser ut som hals och huvud.
https://minfil.org/MfJ8j1b3b8/image.jpeg
Jo, fast vi vet ju att kroppen hittades inomhus.

Förresten...

https://www.google.se/search?q=kennedy+grassy+knoll+photo&rls=com.micros oft:sv-SE:IE-SearchBox&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=0CAcQ_AUoA WoVChMI2cuqh5iNyAIV6J9yCh1N9Q8Y&biw=1093&bih=514#i mgrc=_

__________________
Senast redigerad av FritzDaCat 2015-09-23 kl. 14:54.
2015-09-23, 14:44
  #71114
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av krackelerar
Uppenbart att försvarsadvokaten inte har något att komma med och inser det hopplösa att försvara den litauiske mördaren, bevisningen mot honom är överväldigande. "Sent påkommet", tomma tunnor skramlar.
Hon förstår tydligen inte heller varför förhören med AB/IB hålls i utredningens slutskede efter att ett flertal förhör hållits med NB och man också fått in merparten av analyssvaren. Ej heller verkar hon ha förstått att såväl AB som IB - trots frisläppandet - varit fortsatt misstänkta. - De förhör som nu ska hållas (eller som redan pågår) med AB/IB innebär stor osäkerhet för nämnda personer: Vad kan NB tänkas ha sagt, och vad har analyserna utvisat? - Det gäller för dem att svara sanningsenligt; annars riskerar de att sys in igen.
2015-09-23, 14:47
  #71115
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Den här utredningen har ur yppandeförbudssynpunkt skötts mycket bra. Visst kan det finnas en och annan uppgift som kommit press och allmänhet till del (typ att man är säker på att rätt GM är haffad, att ju längre tid utredningen bedrivs, desto mer pekar på den häktade, osv) och det är väl ur strikt objektiv synvinkel inte så värst lyckat. Jämfört med andra brottsutredningar torde dock den här ligga i framkant vad gäller avd. icke-glappande. - Åklagaren har på ett föredömligt sätt skött kontakterna med pressen, låt vara att han vecklade in sig lite i kropp/kläder-problematiken. På en journalists fråga om vad den häktade själv haft att säga betr. DNA-bevisen svarade L-GW att MTG haft en förklaring men att denna inte var tillfyllest. Försvaret har i denna del gått ut och understrukit att MTG jobbat och verkat på de platser där hans DNA hittats, men att något skriftligt underlag ännu ej har presenterats.

Du vidgår alltså själv att det finns fog för kritik.

Du glömde dock kommentera hur det kan komma sig att en välbetald skattefinansierad jurist och domare kan hitta på brottsbenämningar. Densamma som häktade inledningsvis dvs körde upp vägen för de andra domarna.
Det är kanske ett brott i sig? Tjänstefel? Eller är det ok att domare hittar på brott? Troligt har det ens varit en issue innan denna på så många områden mycket tveksamma utredning.
__________________
Senast redigerad av nopomil 2015-09-23 kl. 14:50.
2015-09-23, 14:54
  #71116
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Hon förstår tydligen inte heller varför förhören med AB/IB hålls i utredningens slutskede efter att ett flertal förhör hållits med NB och man också fått in merparten av analyssvaren. Ej heller verkar hon ha förstått att såväl AB som IB - trots frisläppandet - varit fortsatt misstänkta. - De förhör som nu ska hållas (eller som redan pågår) med AB/IB innebär stor osäkerhet för nämnda personer: Vad kan NB tänkas ha sagt, och vad har analyserna utvisat? - Det gäller för dem att svara sanningsenligt; annars riskerar de att sys in igen.

Jag tror visst hon försår, mer en vad du gör! då hon jobbat som ÅKLAGARE!
Sen som du skriver att NB suttit i ett flertal förhör?
Det har väl framkommit att han just inte har suttit i så många förhör!
Då åklagre gått på sem osv....................
2015-09-23, 15:03
  #71117
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nopomil
Du vidgår alltså själv att det finns fog för kritik.

Du glömde dock kommentera hur det kan komma sig att en välbetald skattefinansierad jurist och domare kan hitta på brottsbenämningar. Densamma som häktade inledningsvis dvs körde upp vägen för de andra domarna.
Det är kanske ett brott i sig? Tjänstefel? Eller är det ok att domare hittar på brott? Troligt har det ens varit en issue innan denna på så många områden mycket tveksamma utredning.

Va?
Skyddande av brottsling, grovt brott.
På sannolika skäl misstänkt för mord.
På sannolika skäl misstänkt för medhjälp till mord.

NB sitter på högsta misstankegraden nu, som gör att han åtalas om 7 dagar, förhoppningsvis.
Tillräckliga skäl för åtal.
Vilka brottsbenämningar eller brott är påhittade?
Edit: Domare finns inte med i bilden än heller för den delen, antar att du menar åklagare

Och hur vet du att utredningen är tveksam?
Ingen mer än utredarna vet hur utredningen ser ut.
Yppandeförbudet är som sagt väldigt bra skött, men du verkar ha insikt i utredningen, så dela gärna med dig.
__________________
Senast redigerad av chrisemil 2015-09-23 kl. 15:10.
2015-09-23, 15:10
  #71118
Medlem
KiaWs avatar
Ett helt gäng inlägg raderade ang citeringar.
Har ni tekniska problem så red gärna ut det via PM, fler poster i denna tråd kommer att ge varningar.

/Mod
2015-09-23, 15:17
  #71119
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av chrisemil
Va?
Skyddande av brottsling, grovt brott.
På sannolika skäl misstänkt för mord.
På sannolika skäl misstänkt för medhjälp till mord.

NB sitter på högsta misstankegraden nu, som gör att han åtalas om 7 dagar, förhoppningsvis.
Tillräckliga skäl för åtal.
Vilka brottsbenämningar eller brott är påhittade?
Edit: Domare finns inte med i bilden än heller för den delen, antar att du menar åklagare

Och hur vet du att utredningen är tveksam?
Ingen mer än utredarna vet hur utredningen ser ut.
Yppandeförbudet är som sagt väldigt bra skött, men du verkar ha insikt i utredningen, så dela gärna med dig.

Nej. Jag menade precis som jag skrev den skattefinansierade högbetalda domaren tillika fd kollega till åklagaren, som hittar på brottsbenämningar.

Domare Björn Danielsson vid Skaraborgs tingsrätt i Skara medger missen.

– Det var mitt sätt att uttrycka mig. Jag såg sedan att det föranledde vissa spekulationer. Det finns ju ingen sådan brottsrubricering, säger Danielsson, som var ensam häktningsdomare under förhandlingarna i går.


http://www.svd.se/miss-av-domare-i-kinnekullemordet/i/senaste
2015-09-23, 15:21
  #71120
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nopomil
Du vidgår alltså själv att det finns fog för kritik.
Ja, men den är försumbar - inte groteskt uppförstorad som din.
Citat:
Ursprungligen postat av nopomil
Du glömde dock kommentera hur det kan komma sig att en välbetald skattefinansierad jurist och domare kan hitta på brottsbenämningar.
Ett litet olycksfall i arbetet kan vem som helst råka ut för - ingen stor sak i detta fall.
__________________
Senast redigerad av letsdoit 2015-09-23 kl. 15:24.
2015-09-23, 15:22
  #71121
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LA-B
Jag tror visst hon försår, mer en vad du gör! då hon jobbat som ÅKLAGARE!
Sen som du skriver att NB suttit i ett flertal förhör?
Det har väl framkommit att han just inte har suttit i så många förhör!
Då åklagre gått på sem osv....................

Ett flertal förhör kan vara allt ifrån två och uppåt, så jo, han har suttit i ett flertal förhör, ett av dessa var ett han begärde själv för att förtydliga någonting.
Att åklagaren går på semester känns lite sådär i ett så pass viktigt fall, men har man ansökt för semester en period så är man ledig sagda period.
Konstigt att de inte kunde sätta in en provisorisk åklagare som kunde sköta saker och ting, men det har väl med yppandeförbudet att göra skulle jag tro.
+ ju fler kockar desto sämre soppa.
2015-09-23, 15:27
  #71122
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Advokatens tystnad säger ingenting, åklagaren har inte sagt något värt att kommentera. Att omhäktningen gick igenom utan förhandling säger ingenting. Dels är det kort tid det gäller, dels väntar åklagaren fortfarande på resultat från sin halmstråjakt i Litauen och analysresultat som var klara 4 september.

Vad har du för belägg för att ingenting talar för? Det finns omständigheter som talar för, men inte i så stor utsträckning att misstankegrad eller rubricering ändras. Dessutom kan åklagaren hålla undan omständigheter för domstol, han redogör för de omständigheter som passar honom muntligt.

Vi kan ta hans kryptiska uttalande om att DNA kan knytas till kroppen. Flera i tråden, och säkert allmänheten, tolkade det som att saken är biff, DNA finns i eller på kroppen. Men hade han uttalat sig så i så fall? Det finns skäl att anta att DNA:t inte fanns i kontakt med kroppen, men hade han sagt så i klartext så hade tvivlet hos allmänheten stärkts, och utredningens PR försvagats. Det är inget prov på objektivitet.

Kort svar, eftersom du själv inte angivit varför du tror det finns faktum/omständigheter som talar för NB.

Han sitter häktad på sannolika skäl misstänkt för mord.
2015-09-23, 15:31
  #71123
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotesau
Kort svar, eftersom du själv inte angivit varför du tror det finns faktum/omständigheter som talar för NB.

Han sitter häktad på sannolika skäl misstänkt för mord.
Nej, jag har inte sagt vad jag tror om någonting. Det finns alltid omständigheter som talar för den misstänkte, och jag har givit några exempel på vad det kan vara i detta fall.
2015-09-23, 15:31
  #71124
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Ja, men den är försumbar - inte groteskt uppförstorad som din.Ett litet olycksfall i arbetet kan vem som helst råka ut för - ingen stor sak i detta fall.

"Försumbar"? Nej polisen och åklagare ska vara professionella och arbeta förutsättningslöst. Inga fel som rör människors frihetsberövande och ett ev mordåtal ska begås.

"Olycksfall i arbetet"? Att en hög jurist och domare hittar på brott som inte finns? Brukar det hända menar du?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in