2015-09-23, 11:26
  #71089
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotesau
Du har fel.
Det har gjorts medgivande på att ärenden utretts/utreds som bla försvarsadvokaten påtalat.
Vad försvarsadvokaten påtalat lär rimligtvis ligga i häradet För?

Objektiviteten är åt hållet att den snarare då är bevisad, genom media, men yppandeförbudet omfattar detaljerna.

Om det uppstått/uppstår någonting konkret och av vikt som talar för, lär NB antingen frisläppas friad från misstanke, få sänkt misstankegrad, och/eller bli omrubricerad.
Att kommentera det advokaten har påtalat är knappast ett prov på objektivitet. Omständigheterna behöver inte vara så konkreta att sänkt misstankegrad eller omrubricering blir aktuellt.
2015-09-23, 11:29
  #71090
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Ja, eller så sa han att det har funnits fler som polisen har tittat på, men journalisten förkortade.

Och det kallas att arbeta brett och objektivt.
2015-09-23, 11:38
  #71091
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lekatt
I samband med att bröderna fick lämna DNA tas det då också blodprov eller topsas det bara?
Om blodprov togs i samband måndag eller tisdag har polisen rätt följa upp blodprov som borde kunna se om MGM haft större mängd alkohol eller annan drog.
Om du syftar på provtagningen efter att handsken hittats så topsade man bara (en provtagningspinne gnuggas på insidan av kinden i en halv minut och läggs sedan under tungan; trycks därefter mot en ruta i en specialblankett som fylls i och skickas till NFC för analys). - Däremot kan vissa tvångsmedel ha använts under utredningen. Polisen kan ha ansett det vara av vikt att t.ex. ta ett blodprov, eller att säkra fingeravtryck. - Blodprov kan tas om man vill ha reda på alkohol- eller narkotikaintag.
2015-09-23, 11:45
  #71092
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Att kommentera det advokaten har påtalat är knappast ett prov på objektivitet. Omständigheterna behöver inte vara så konkreta att sänkt misstankegrad eller omrubricering blir aktuellt.

Det ger iaf svaret på vad du spårar efter..

Man kan gärna tolka media/faktan som att försvarsadvokaten försökte röra upp himmel & jord för några veckor sen - utredningen undersöker då objektivt hennes önskemål.

Resultat = Försvarsadvokaten sitter nu på händerna. Ingen mer överklagan. Ingen mer kontakt med media. Ingen mer omhäktningsförhandling.
Inte ens något gnäll.

Eller förenklat, med ovanstående tolkning; Det hittas inget konkret som talar För.
2015-09-23, 12:03
  #71093
Medlem
T34Panzers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FritzDaCat
Då kan du få något nytt att grubbla över.

Bilderna från fredagskvällen som visar teknikerna vid arbetsboden, började kablas ut till allmänheten ca 23.30. Om man studerar bilderna, går det att få fram ett händelseförlopp:

1. Fyra tekniker och en polis står och pratar utanför boden.
På en av bilderna böjer sig en tekniker ner och studerar marken där de står.
Bodens dörr är öppen, men det är mörkt där inne och ingen syns.
(Något ser ut som en öppen skåplucka.)
https://minfil.org/z3J8j3b9be/Martorp_1.jpg
https://minfil.org/2aJ2j9b1b5/Martorp_1_b.jpg

2. En polisbil har anlänt och lyser med sin strålkastare på marken som granskas av personerna på plats.
https://minfil.org/17J0jcb0b1/Martorp_2.jpg

3. Polisbilen har kört fram en liten bit och marken granskas nu några meter längre österut.
http://z.cdn-expressen.se/images/d0/b4/d0b44975da5d40ce80eefca82cc1e1bd/16x9/645@70.jpg

4. Polisbilen har kört fram ytterligare en bit, något snett, och står nu alldeles till höger om boden. (Parkerad?)
Nu lyser det inne i boden och man kan se någon där med en lampa i handen. (Sannolikt teknikerna, ingen av dem syns längre utanför boden, bara två poliser.) Två bilder finns när man lyser i hörnet mittemot "skåpluckan".
http://x.cdn-expressen.se/images/4e/ab/4eab9099e15441798cec4ceede4055a3/16x9/645@70.jpg

Då frågar jag mig varför man granskade marken innan boden? Om det nu var i boden som kroppen hittades borde ju den varit mer intressant. Och borde det dessutom inte ha varit fler på plats om kroppen funnits där och nyss hade hittats? Så det känns faktiskt som att det inte var där som kroppen hittades.

Sen undrar man ju visserligen varför "skåpluckan" varit öppen.

Usch jag tycker att på bild 2 ser det nästan ut som det ligger något/någon på marken, och de närvarandes blickar riktas dit.
Vänder man på bilden så ser det ut som en människa, det belysta ser ut som hals och huvud.
https://minfil.org/MfJ8j1b3b8/image.jpeg
2015-09-23, 12:16
  #71094
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av T34Panzer
Usch jag tycker att på bild 2 ser det nästan ut som det ligger något/någon på marken, och de närvarandes blickar riktas dit.
Vänder man på bilden så ser det ut som en människa, det belysta ser ut som hals och huvud.
https://minfil.org/MfJ8j1b3b8/image.jpeg

Jag håller med dig.
2015-09-23, 12:45
  #71095
Medlem
Skaraborg2s avatar
Ett sista försök?

Citat:
Ursprungligen postat av MissJaneMarple
Precis, Jag tror att de vill med Litauenförhören ett erkännande från den yngre för ett sista försök. Åklagaren och utredarna förmodligen antar hur det gick till men har bara teknisk bevis mot NB.

Kan mycket väl vara på det sättet. Något erkännande från varken AB eller IB tror jag inte kommer att ske. Varför skulle de göra det men hoppas naturligtvis att så kommer att ske.
__________________
Senast redigerad av Skaraborg2 2015-09-23 kl. 12:58.
2015-09-23, 12:46
  #71096
Medlem
T34Panzers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maya35
Jag håller med dig.

Hals huvud och en axel. Kan ju bara vara en synvilla. Men det har formen av en människas överkropp. Iallafall något större. sammanhängande och det är såpass intressant att allas blickar riktas dit.
2015-09-23, 12:48
  #71097
Medlem
Skaraborg2s avatar
Tillräckligt för att fälla NB?

Citat:
Ursprungligen postat av MissJaneMarple
Det finns tillräckligt DNA bevis mot NB, han är ju inblandad men tror knappt att det är tillräckligt för att fälla honom för gärningen.

Det är precis på samma sätt som jag själv misstänker. Jag hoppas naturligtvis att jag har fel.
2015-09-23, 12:55
  #71098
Medlem
Skaraborg2s avatar
Kommer nog inte att ske?

Citat:
Ursprungligen postat av Maya35
Jag hoppas nog mest att han ska erkänna. Efter de senaste förhöret så motsätter han sig inte fortsatt häktning. Det kan betyda att bevisningen är alldeles för stark.

Det är vad jag också hoppas men tror inte att så kommer att ske.

Efter sista förhöret motsatte sig inte NB fortsatt häktning. Detta skedde naturligtvis "med kniven mot strupen". Advokat Rönnbäck måste ha insett att det spelade inte någon som helst roll ifall han motsatte sig detta, för han skulle ändå hållas fortsatt häktad.

Detta skulle kunna tyda på stark bevisning gentemot NB.
2015-09-23, 12:57
  #71099
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotesau
Det ger iaf svaret på vad du spårar efter..

Man kan gärna tolka media/faktan som att försvarsadvokaten försökte röra upp himmel & jord för några veckor sen - utredningen undersöker då objektivt hennes önskemål.

Resultat = Försvarsadvokaten sitter nu på händerna. Ingen mer överklagan. Ingen mer kontakt med media. Ingen mer omhäktningsförhandling.
Inte ens något gnäll.

Eller förenklat, med ovanstående tolkning; Det hittas inget konkret som talar För.
Advokatens tystnad säger ingenting, åklagaren har inte sagt något värt att kommentera. Att omhäktningen gick igenom utan förhandling säger ingenting. Dels är det kort tid det gäller, dels väntar åklagaren fortfarande på resultat från sin halmstråjakt i Litauen och analysresultat som var klara 4 september.

Vad har du för belägg för att ingenting talar för? Det finns omständigheter som talar för, men inte i så stor utsträckning att misstankegrad eller rubricering ändras. Dessutom kan åklagaren hålla undan omständigheter för domstol, han redogör för de omständigheter som passar honom muntligt.

Vi kan ta hans kryptiska uttalande om att DNA kan knytas till kroppen. Flera i tråden, och säkert allmänheten, tolkade det som att saken är biff, DNA finns i eller på kroppen. Men hade han uttalat sig så i så fall? Det finns skäl att anta att DNA:t inte fanns i kontakt med kroppen, men hade han sagt så i klartext så hade tvivlet hos allmänheten stärkts, och utredningens PR försvagats. Det är inget prov på objektivitet.
2015-09-23, 13:04
  #71100
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av T34Panzer
Hals huvud och en axel. Kan ju bara vara en synvilla. Men det har formen av en människas överkropp. Iallafall något större. sammanhängande och det är såpass intressant att allas blickar riktas dit.

Det enda jag ser är två personer på bilden, en i skyddsdräkt och en i vanlig mundering. Vill du vara så snäll och ringa in?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in