2015-08-30, 02:42
Medlem
Ydriks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Jag trodde de jobbade tillsammans och gavs många möjligheter att träffas utan att det uppmärksammades. Språkbarriären kan ha försvårat telefontrafik, annars är telefontrafik lätt att förklara.

Varför inte utöka GM-kretsen runt AJ till att omfatta även "samarbetspartnern" och dennes klan? De har ju redan daglig tillsyn av sina avelsdjur på Martorp; ( http://z.cdn-expressen.se/images/06/10/061060fe103946cb82f26002778c0311/16x9/912@70.jpg ) och vad fan hade självaste klanhövdingen i ladan att göra tiiidigt på måndagsmorgonen om han inte kände ett behov av att ta i en handske? Behöver han en spanmålstork i sin verksamhet? Nej just det.

Glöm heller inte att i de här trakterna har många kvar sina gamla bakelittelefoner och pratar med varann via koppartråd. Masttömning och positionsavläsning funkar nog inte så bra då.
2015-08-30, 02:49
Medlem
Qwarts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FritzDaCat
Men blod på flera tillhörigheter och dessutom någon annan typ av DNA-spår är för mycket för att ifrågasätta hans inblandning.

Inte bara en annan typ av DNA.
Åklagaren sa i länken: " - Vi har nu DNA som binder MGM till LH, det är på flera olika sätt, och flera olika DNA-träffar, bland annat blod..."

http://www.vastgotabladet.se/article...a-holms-kropp/
2015-08-30, 02:54
Medlem
Theforeigners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Jag har visat att GJ befann sig i Stockholm ett par veckor före försvinnandet, (FB) 17-åriga Lisa försvann 2015-06-07 i Lidköpingstrakten. (Sammanfattning i trådstart). Om han, eller någon släkting till honom, befann sig i Blomberg vid försvinnandet, har det bara inte framkommit.

Kvinnan på bilden är hans fru Helen* (*=a)
2015-08-30, 02:58
Medlem
Theforeigners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bokfodral
Jag reagerade på det första som stod i personutredningen - "misstänkt för mord mm"

Mord med mera? Hur ska man tolka det?

Det kanske är våldtäkt och/eller "människorov" IOM polisen kanske tror att GM först kidnappade Lisa och tog henne till mordplatsen ?
Senast redigerad av Theforeigner 2015-08-30 kl. 03:03.
2015-08-30, 03:05
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Qwart
Inte bara en annan typ av DNA.
Åklagaren sa i länken: " - Vi har nu DNA som binder MGM till LH, det är på flera olika sätt, och flera olika DNA-träffar, bland annat blod..."
http://www.vastgotabladet.se/article...a-holms-kropp/

Ja, jag tittade på hans formuleringar och frågan är om det anses ligga i en kedja som är svårförklarad för den häktade. Han uttrycker "tung" bevisning även om det inte sitter direkt på kroppen.
Det sägs att det är hans arbetsplats (advokaten) - frågan är om det är utrymmen han normalt inte ska vistas i. Tänker på Martorp och kossorna som faktiskt är utarrenderat. Att vara i en verkstad eller lägga ett tak är väl en sak - men det beror ju på vart de hittat tillhörigheterna. Samma sak om blod sitter på klädesplagg som är mer intima.
2015-08-30, 03:28
Medlem
A1HORNYLADs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ydrik
Varför inte utöka GM-kretsen runt AJ till att omfatta även "samarbetspartnern" och dennes klan? De har ju redan daglig tillsyn av sina avelsdjur på Martorp; ( http://z.cdn-expressen.se/images/06/10/061060fe103946cb82f26002778c0311/16x9/912@70.jpg ) och vad fan hade självaste klanhövdingen i ladan att göra tiiidigt på måndagsmorgonen om han inte kände ett behov av att ta i en handske? Behöver han en spanmålstork i sin verksamhet? Nej just det.

Glöm heller inte att i de här trakterna har många kvar sina gamla bakelittelefoner och pratar med varann via koppartråd. Masttömning och positionsavläsning funkar nog inte så bra då.

Intressanta tankar. Jag tycker också att LÅ är skummare i så fall, men honom och hans entourage har det pratats väldigt lite om.

Citat:
Ursprungligen postat av rotesau
Ihop med ett "förnekande" av narkotika-användning. Kanske så?
Narkotika är ju att klassa som "Med Mera" bredvid mord-rubricering, men det kan också vara något värre som syftas på.

Det finns väl inget värre än mord?
Nej, att det står "misstänkt för mord m.m." beror antagligen på att personutredningen är lite hafsigt skriven. Om formuleringen trots allt skulle avslöja något, borde det ju röra sig om "...mord, dråp eller vållande till annans död". Nåt annat kan väl inte "m.m." betyda?

Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
(...)
det lilla gänget som så innerligt gärna av olika anledningar vill att polisen ska ha fel gubbe häktad.

Dit räknas nog jag. Fast din formulering är lömsk. Om jag får tala för mig själv så har jag inget horn i sidan till polisen. Jag har ingen önskan om att de ska göra misstag, så att jag kan peka finger åt dem eller hur du nu tänker.
Däremot vill jag, och det står jag för, att NB ska visa sig vara oskyldig till mord. Världen är en bättre plats om han är inte är skyldig och jag hoppas innerligt att man hittar någon annan GM med ett åtminstone någorlunda kriminellt förflutet.
Om NB blir ställd bortom rimligt tvivel skyldig till detta, då vill jag helst att hans tidigare bravader kommer i ljuset också. D.v.s. att man kan koppla honom till tidigare mord.
Senast redigerad av A1HORNYLAD 2015-08-30 kl. 03:38.
2015-08-30, 03:39
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av A1HORNYLAD
Däremot vill jag, och det står jag för, att NB ska visa sig vara oskyldig till mord. Världen är en bättre plats om han är inte är skyldig och jag hoppas innerligt att man hittar någon annan GM med ett åtminstone någorlunda kriminellt förflutet.
Om NB blir ställd utom rimligt tvivel skyldig till detta, då vill jag helst att hans tidigare bravader kommer i ljuset också. D.v.s. att man kan binda honom till tidigare mord.

Är världen en bättre plats om han inte är mördaren? Det är nog snarare lika illa ställt vem fan som än mördat Lisa. En idiot för mycket i världen är det mordet ett tecken på.
2015-08-30, 03:50
Medlem
A1HORNYLADs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Är världen en bättre plats om han inte är mördaren? Det är nog snarare lika illa ställt vem fan som än mördat Lisa. En idiot för mycket i världen är det mordet ett tecken på.

Är du full eller bara grälsjuk?
Nu måste jag citera självaste MGM:

Citat:
Jag hade en bra uppväxt, den var trygg och förutsägbar.

Sen får du tänka själv.
2015-08-30, 03:55
Medlem
Hej alla, mitt första och sista inlägg.

Jag vet om att jag inte har skrivit en enda bokstav här sedan jag gick med, men jag har följt många trådar här, väldigt många av dem även i verkligheten under de ca 800 rättegångar jag suttit med på de senaste åren. Med det sagt hoppas jag slippa kommentarer om "medlem sedan då och då och redan första inlägget - välkommen till flashback, ditt troll!" - jag har kort och gott betydligt mer erfarenhet av rättegångar än merparten här. Nog om detta.

Det finns en enda sak som är värre än att LH blivit bragd om livet, och det är om någon oskyldig döms för det. Punkt.

Jag har ingen synpunkt alls på huruvida den häktade är skyldig eller ej till det han är häktad för (även om jag faktiskt lutat lite åt det senare sedan gripandet). Att den häktade är helt ovetande om LH:s öde håller jag dock för ytterst osannolikt, sett till de bevis som presenterats, MEN, jag VET inte.

Det jag VET är, att:

1. blodspår, på en eller flera tillhörigheter, inte är bevis för mord. Punkt igen.

2. ett, eller flera, vittnesmål om väldigt underligt beteende på en åker i sommaridyllen inte är bevis för mord. Punkt igen.

3. väldigt eventuella pizzainköp en timme efter ett eventuellt försvinnande absolut inte är ett fullgott alibi för att slippa mordmisstanke en timme tidigare... (tjohoo, tre punkter.)

4. Zlatan spelar boll ibland (någon som är av avvikande mening?)

Klart så långt. Självklart kan utredare/åklagare ha mycket mer än så på fötterna, men det de delgivit hittills trots sitt egna yppandeförbud (kanske för att hålla spänningen uppe och rättfärdiga sitt existerande) inte imponerar alls - typ 0 på skala 0 till vadsomhelst. ("Klart du sprängde Rainbow Warrior din jävel, din miljövänliga tramplådbil fick ju en p-bot tre kvarter från hamnen dagen innan. Fatta läget, du är så jällla rökt, maddafakka.")

(Något jag däremot har vissa synpunkter på är utredar- och åklagarsidan - större hjälte-wannabees har jag inte stött på någonsin tidigare, och då har jag sett många skygglappar som inte har något annat för ögonen än sin egen agenda. Det finns självklart massvis av duktiga, bra åklagare och poliser också, men det finns som sagt även ett gäng totala stolpskott ingen någonsin skulle vilja hamna på kant med, inte ens med en p-bot.)

Vid två (2) tillfällen av de ca 800 rättegångar jag nämnt tidigare har den åtalade blivit försatt på fri fot innan förhandlingen slutförts - jag behöver inte nämna vad de handlade om, men straffskalan var mellan 2-6 år i båda, mao var det grova brott de åtalade var "misstänkta" för. Och båda de åtalade personerna (1 kvinna, 1 man) hade suttit oskyldigt häktade med fulla restriktioner i 6 respektive 8 veckor, fått mycket av sin sociala status krossad etc, enbart beroende på vittnesmål (visade det sig) från fradga-tuggande fanatiker av olika slag.

Sammanfattning: den häktade är sannolikt medverkande till (eller medveten om) brott mot griftefrid, men det är ju inte det han är vare sig häktad för eller kommer att åtalas för (troligtvis för att det spåret inte skulle sätta så många guldstjärnor i kanten och är lite för "billigt") för superhjälte-gänget som leder utredningen.

Med det bevisläge som är känt hittills borde den häktade bli satt på fri fot långt innan huvudförhandlingen ens är slutförd, eftersom bevisat brott mot griftefrid inte renderar i mer än max 2 års fängelse, och därför inte kräver obligatorisk häktning.

Men det är klart, till den häktades nackdel kvarstår ju faktiskt möjligheten till gratis frukost, lunch och middag om majoriteten av nämndens ledamöter består av medlemmar i något (mer eller mindre inavlat) medborgargarde.

Klart slut, over and out. Kul att råkas.
2015-08-30, 03:55
Medlem
develis avatar
Citat:
Är du full eller bara grälsjuk?
Nu måste jag citera självaste MGM:
Sen får du tänka själv.

Helt nykter och anser fortfarande att den som mördat Lisa är en komplett idiot - oavsett VEM det är.
Vad du sen citerar om honom rättfärdigar ingenting om han är mördaren.
Fattar du?
2015-08-30, 04:58
Medlem
A1HORNYLADs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Helt nykter och anser fortfarande att den som mördat Lisa är en komplett idiot - oavsett VEM det är.
Vad du sen citerar om honom rättfärdigar ingenting om han är mördaren.
Fattar du?

Jag fattar att du inte tänker alls...

Världen vore alltså en bättre plats, om mördare var mer "förutsägbara". Det anser då jag. Som jämförelse drog jag fram NB-citatet:
"Jag hade en bra uppväxt, den var trygg och förutsägbar"
Senast redigerad av A1HORNYLAD 2015-08-30 kl. 05:07.
2015-08-30, 05:37
Medlem
develis avatar
Citat:
Jag fattar att du inte tänker alls...
Världen vore alltså en bättre plats, om mördare var mer "förutsägbara". Det anser då jag. Som jämförelse drog jag fram NB-citatet:
"Jag hade en bra uppväxt, den var trygg och förutsägbar"

Ohoj.. var det så jag skulle läsa följande?

Citat:

Du vill ha förutsägbara mördare när du skriver om en person med "någorlunda kriminellt förflutet"?

Den dagen de har grönt fosforcerande hud med lila, blinkande ögon och en stor fet varningsskylt - väl igenkännbara - kan möjligen du återkomma. Dess innan finns ingen förvarning.

Tjejer är lika oskyddade oavsett VEM det än är och mördas helt utan förvarning. Kriminella eller helt utanför belastningsregistret. Lisa var ett sådant offer.

Jag vill att NB ska sättas dit utav bara *** om han är hennes mördare. Ingen pardon vem det än är.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in