2015-09-23, 13:27
  #71101
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Skövde Nyheter: 35-åringen går med på omhäktning
Citat:
[Advokaten] förklarar att man anser det lönlöst att lägga någon energi på att överklaga häktningen.

– Vi har tidigare överklagat och fått avslag, vi vet att vi inte får någon ändring, så vi gör inget just nu.
[...]
Advokaten och hennes klient har ännu inte sett några skriftliga bevis.

– Vi har bara fått ta del av vissa delar muntligt, inga skriftliga analysbesked, kanske för att åklagaren inte haft någon möjlighet att visa dem.

Inger Rönnbäck förklarar att det kan bli aktuellt med att de begär in kompletteringar.
2015-09-23, 13:40
  #71102
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Skövde Nyheter: 35-åringen går med på omhäktning


Intressant att det får går till så här i ett rättssamhälle. Yppandeförbud, domare ( fd åklagare och kollegor) som sätter sina egna brottsbenämningar och viker ner sig dvs inte vågar gå emot polis/ fd kollega, en åklagare och polis som glappar om det de vill, och rättsrapport som inte avhandlar dödsdatum utan det sker telefonledes, den misstänkte hålls okunnig om bevisen, (finns de ens?), polischef som hittar på och varnar journalister för närgångenhet, m m .
2015-09-23, 13:54
  #71103
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nopomil
Intressant att det får går till så här i ett rättssamhälle. Yppandeförbud, domare ( fd åklagare och kollegor) som sätter sina egna brottsbenämningar och viker ner sig dvs inte vågar gå emot polis/ fd kollega, en åklagare och polis som glappar om det de vill, och rättsrapport som inte avhandlar dödsdatum utan det sker telefonledes, den misstänkte hålls okunnig om bevisen, (finns de ens?), polischef som hittar på och varnar journalister för närgångenhet, m m .
Du har aldrig kunnat belägga eller underbygga någon av dina svepande formuleringar med fakta varför ditt allmänna gnäll kan lämnas helt utan andra kommentarer än att det är självmarkerande.

Yppandeförbudet har förklarats mer än en gång i tråden.
Att personer inom rättsväsendet känner varandra eller har arbetat på samma arbetsplats en gång i tiden torde vara ofrånkomligt.
Åklagaren äger hela utredningen fram till dess att ett FUP presenteras.
Åklagaren ansvarar för att inga uppgifter som kan skada utredningen, eller kan komma till förhörspersoners kännedom och därigenom äventyra en objektiv belysning, offentliggörs.
Försvaret ges alltid skälig tid att sätta sig in i vad utredningen kommit fram till.
Försvaret kan alltid begära kompletterande utredningar.
Den misstänkte får vid varje häktningsförhandling vetskap om bevisläget.
2015-09-23, 13:55
  #71104
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av T34Panzer
Usch jag tycker att på bild 2 ser det nästan ut som det ligger något/någon på marken, och de närvarandes blickar riktas dit.
Vänder man på bilden så ser det ut som en människa, det belysta ser ut som hals och huvud.
https://minfil.org/MfJ8j1b3b8/image.jpeg

Tittar på originalbilden igen. Och du har alldeles rätt det ser absolut ut som en människas hals och huvud. Zoomat såväl in som ut och visst ser det ut som huvud och hals.

Frågan är vad det annars kan tänkas vara ?
2015-09-23, 14:00
  #71105
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nopomil
Intressant att det får går till så här i ett rättssamhälle. Yppandeförbud, domare ( fd åklagare och kollegor) som sätter sina egna brottsbenämningar och viker ner sig dvs inte vågar gå emot polis/ fd kollega, en åklagare och polis som glappar om det de vill, och rättsrapport som inte avhandlar dödsdatum utan det sker telefonledes, den misstänkte hålls okunnig om bevisen, (finns de ens?), polischef som hittar på och varnar journalister för närgångenhet, m m .


Jag kan bara hålla med dig! Detta fall kommer att gå till svensk kriminalhistoria!
Kan tycka att det brustit, lite här o där!
Undrar hur detta kommer att sluta?
2015-09-23, 14:07
  #71106
Medlem
XeniaOnatopps avatar
GT: Advokatens nya kritik: Väldigt sent påkommet
Citat:
Advokat Inger Rönnbäck som försvarar den huvudmisstänkte 35-åringen, är inte nöjd med att man dröjt så länge med de nya förhören. Hennes klient har gång på gång begärt att han släpps på fri fot, men omhäktats eftersom utredningen inte är klar.
– Det kommer väldigt sent. För mig tyder det möjligen på en osäkerhet i utredningen, säger hon till GT.
När borde de ha gjort det här – långt tidigare?
– Om det skulle göras, hade det så klart varit tidigare. Men jag vet inte anledningen. Jag vet inte mycket om det.
Kan det finnas en risk, när tiden går, att de glömt saker?
– Det kan alltid vara så.
2015-09-23, 14:08
  #71107
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Du har aldrig kunnat belägga eller underbygga någon av dina svepande formuleringar med fakta varför ditt allmänna gnäll kan lämnas helt utan andra kommentarer än att det är självmarkerande.

Yppandeförbudet har förklarats mer än en gång i tråden.
Att personer inom rättsväsendet känner varandra eller har arbetat på samma arbetsplats en gång i tiden torde vara ofrånkomligt.
Åklagaren äger hela utredningen fram till dess att ett FUP presenteras.
Åklagaren ansvarar för att inga uppgifter som kan skada utredningen, eller kan komma till förhörspersoners kännedom och därigenom äventyra en objektiv belysning, offentliggörs.
Försvaret ges alltid skälig tid att sätta sig in i vad utredningen kommit fram till.
Försvaret kan alltid begära kompletterande utredningar.
Den misstänkte får vid varje häktningsförhandling vetskap om bevisläget.

Vad vill du egentligen bidra med när du skriver detta? Tror du att det är någon ny info?
Åklagaren har glappat för att inte tala om Lars Hypotesen Johansson.

Yppandeförbud ska inte bara gälla försvaret. Tänk om försvarare av sexualbrottsmål som vräker ur sig vad som helst i media skulle beläggas med yppandeförbud? Det är en otänkbar situation. Inte ens när det handlar brott mot barn händer det.

Nej det ska inte ens finnas någon misstanke om vänskapsjäv! Häktningsförhandlingen/arna skulle flyttats till en annan del av landet. Tror att detta kommer att uppmärksammas särskilt om det inte blir något åtal. Det är en svag part som behandlas rättsosäkert i det här fallet. Det ska man komma ihåg.

Kritik som kallas "gnäll" har en tendens att komma ifrån ett visst håll. Som bekant.
2015-09-23, 14:11
  #71108
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zebop
Tittar på originalbilden igen. Och du har alldeles rätt det ser absolut ut som en människas hals och huvud. Zoomat såväl in som ut och visst ser det ut som huvud och hals.

Frågan är vad det annars kan tänkas vara ?


Vad är det exakt ni tittar på? Jag ser ingenting som ser ut som ett huvud i gräset. Är det vid teknikerns
arm?
2015-09-23, 14:15
  #71109
Medlem
krackelerars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
GT: Advokatens nya kritik: Väldigt sent påkommet
Uppenbart att försvarsadvokaten inte har något att komma med och inser det hopplösa att försvara den litauiske mördaren, bevisningen mot honom är överväldigande. "Sent påkommet", tomma tunnor skramlar.
2015-09-23, 14:18
  #71110
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zebop
Tittar på originalbilden igen. Och du har alldeles rätt det ser absolut ut som en människas hals och huvud. Zoomat såväl in som ut och visst ser det ut som huvud och hals.

Frågan är vad det annars kan tänkas vara ?
Staketstolpe i förgrunden.
2015-09-23, 14:25
  #71111
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av krackelerar
Uppenbart att försvarsadvokaten inte har något att komma med och inser det hopplösa att försvara den litauiske mördaren, bevisningen mot honom är överväldigande. "Sent påkommet", tomma tunnor skramlar.

Vi får väl se? <3
2015-09-23, 14:31
  #71112
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nopomil
Vad vill du egentligen bidra med när du skriver detta? Tror du att det är någon ny info?
Åklagaren har glappat för att inte tala om Lars Hypotesen Johansson.

Yppandeförbud ska inte bara gälla försvaret. Tänk om försvarare av sexualbrottsmål som vräker ur sig vad som helst i media skulle beläggas med yppandeförbud? Det är en otänkbar situation. Inte ens när det handlar brott mot barn händer det.

Nej det ska inte ens finnas någon misstanke om vänskapsjäv! Häktningsförhandlingen/arna skulle flyttats till en annan del av landet. Tror att detta kommer att uppmärksammas särskilt om det inte blir något åtal. Det är en svag part som behandlas rättsosäkert i det här fallet. Det ska man komma ihåg.

Kritik som kallas "gnäll" har en tendens att komma ifrån ett visst håll. Som bekant.
Den här utredningen har ur yppandeförbudssynpunkt skötts mycket bra. Visst kan det finnas en och annan uppgift som kommit press och allmänhet till del (typ att man är säker på att rätt GM är haffad, att ju längre tid utredningen bedrivs, desto mer pekar på den häktade, osv) och det är väl ur strikt objektiv synvinkel inte så värst lyckat. Jämfört med andra brottsutredningar torde dock den här ligga i framkant vad gäller avd. icke-glappande. - Åklagaren har på ett föredömligt sätt skött kontakterna med pressen, låt vara att han vecklade in sig lite i kropp/kläder-problematiken. På en journalists fråga om vad den häktade själv haft att säga betr. DNA-bevisen svarade L-GW att MTG haft en förklaring men att denna inte var tillfyllest. Försvaret har i denna del gått ut och understrukit att MTG jobbat och verkat på de platser där hans DNA hittats, men att något skriftligt underlag ännu ej har presenterats.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in