Citat:
Ursprungligen postat av
McCarthy01
Sen får du ju ta med i beräkningen att det var väldigt flummigt i slutet av 60- början av 70-talet. Nästan alla rockmusiker vad drogromantiker mer eller mindre. Vi har ju även Canned Heats låt "Amphetamine Annie" som har en ganska banal text, samt Rolling Stones "Sister morphine".
Det var en del av tidsandan helt enkelt.
Det säger jag inte annat än att det var. Nu är det dock så att heroin inte är särdeles flummigt som drog, snarare en kylig kall sak, och jag upplever Velvet Underground som ett kyligt anti-romantiskt band på många sätt. Att stå och gnissla med en fiol och spela kongas som en ettåring är inte rock n roll, det är en konstkukmätartävling. Han höll dem gisslan med sin dumma banan. Tror säkert att tanten Andy Warhol fick dem att låta så där asexuellt. Velvet Underground är ju rätt egna för sin tid, långt ifrån Stones eller andra som det var stake i, dock på ett tråkigt sätt tycker jag. De försökte göra rock till nån slags fin konst, feminisera den. Usch, nej tack, säger jag. Hipsterdöden.
Andra snuskigt överskattade band är Genesis och Pink Floyd. Fy fan vad illa det låter. Och Peter Gabriel är Satan själv. Men dessa finns det väl inte annat än musiklärare som gillar dessa i dag?