Citat:
Ursprungligen postat av VampireLestat
Iron Maiden och Metallica, alla nyfrälsta hårdrockare verkar dras till dom likt flugor till en koskit, av någon outgrundlig anledning. Sen har det väl blivit en snöbollseffekt, typ "jo men alla andra gillar dom ju så då måste dom vara bra.."
Bra? - Javisst,
Överskattade? - Otroligt överskattade.
Iron Maiden är verkligen inte överskattade, Metallica däremot.
"Kill Em All" var deras bästa skiva, sedan dess gick det utför. "Ride the Lightning" och "Master of Puppets" var också jävligt bra. Resten är historia.
Om man däremot säger samma om Iron Maiden så är man ute på tunn is. Det finns enligt mig inget band som hållt lågan uppe så länge, fortsatt skapa så pass bra musik så länge utan att byta medlemmar, byta inriktning för att tjäna pengar osv. Jag slår vad om att alla som påstår att Iron Maiden är överskattade har hört "Run to The Hills" och "Number of the Beast", de låtarna är bra men jävligt sönderspelade. Om man gräver under ytan finner man enorma mängder kvalitativ musik. Jag tänker därför räkna upp 10 låtar som mainstreamlyssnaren antagligen inte har en aning om och därför missar de verkliga guldklimparna. Lyssna på dessa låtarna och återkom om att Iron Maiden är överskattad:
"Phantom of the Opera", "Remember Tomorrow" och "Strange World" från debutalbumet "Iron Maiden".
Från albumet Killers ska du lyssna på låtarna "Killers" och "Murders in the Rue Morgue".
Från "The Number of the Beast" ska du lyssna på låtarna "Children of The Damned" och "Hallowed Be Thy Name".
Från "Somewhere in Time" ska du lyssna på "Stranger in a Strange Land" och "Alexander The Great".
Från "Dance Of Death" ska du lyssna på "Paschendale".
Detta är ett jävligt grovt taget axplock från Iron Maidens guldklimpar. Jag skulle kunna rekommendera antagligen 50-60 riktigt bra låtar till.
De som säger att Maiden är överskattade har helt enkelt inte insett mångsidigheten hos bandet, med tre olika sångare har tre helt olika stilar blandats. Alla album är kanon, utom "No Prayer for the Dying" och "Virtual XI" som innehåller större delar tramslåtar. Annars rekommenderar jag att ladda ner diskografin för den som är intresserad. Man missar världens bästa hårdrocksband som är mångsidigt, melodiöst, har bra sångare, lever för musiken och inte en töntig image som går ut på att ha så många snygga brudar, bilar eller vodkaflaskor med sig hela tiden.
Börja lyssna på Iron Maiden, ni kommer inte att bli besvikna.
Det här inlägget kommer jag antagligen recitera i kommande debatter då det tar en del tid att skriva det. Tack för mig
/Pastejköket