2015-09-22, 16:09
Medlem
hvita.nhegrers avatar
Att Velvet Underground skulle vara överskattade förstår jag inte. Deras musik är ju både melodiös, spännande och unik.

Samtidigt var de väl några slags stamfäder för "indiepop/rock" som till 95% består av överskattad SKIT.

Doors och Airplane är knappast överskattade de heller - de skapade unik rockmusik.
Senast redigerad av hvita.nhegrer 2015-09-22 kl. 16:11.
Citera
2015-09-22, 16:17
Medlem
Ålens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hvita.nhegrer
Att Velvet Underground skulle vara överskattade förstår jag inte. Deras musik är både melodiös, spännande och unik.

Samtidigt var de väl några slags stamfäder för "indiepop/rock" som till 95% består av överskattad SKIT.

Doors och Airplane är knappast överskattade de heller - de skapade unik rockmusik.

Hipsternas stamfäder .

Problemet som jag ser det med rockmusik är att man hela tiden skapar sådan heliga kossor av saker som egentligen bara är något i mängden. Säger man att Velvet Undergrpund var trista så kissar vartenda hipster och musiknörd ned sig fullständigt. De spelade musik och var lite coola, thats it, tycker jag. Det här dyrkandet av saker och ting mår jag illa av. En fin grej med Velvet Underground var just kanske inte att de verkade vara människor som ville bli ett typiskt rockband som alla dyrkade utan gjorde sin grej, förutom när Andy domderade då. Velvet Underground eller något annat band är inget oantastligt upphöjt. På ett sätt är ju alla rockband som kommit nånvart mer eller mindre överskattade på ett sätt. Det är populärmusik för fan, varken mer eller mindre.
Senast redigerad av Ålen 2015-09-22 kl. 16:20.
Citera
2015-09-22, 16:24
Medlem
Ålens avatar
Se bara här hur det exploderade för att man sa att Velvet Underground är överskattade. På ett ganska tydligt sätt har jag ju rätt eftersom det kommer en massa som menar att man är ute och cyklar och dumförklarar en. De är ju nästa löjligt överskattade verkar det som. Om det inte är att vara överskattad när en massa människor går till direkt motattack och tycker man är totalt ute i det blå för att råkar tycka att ett band inte skapat musik som man faller för, så vad är det då att vara överskattad? Velvet Underground-fans verkar nästan sekteristiska. När människor höjer upp saker och ting till skyarna som om det vore oantastligt brukar man prata om fanatism, men inte när det gäller rockmusik inte. Här är det fritt fram för dyrkan. Nej, nej, rör inte min rockgud. Jisses.

Morgondagens musik kommer förmodligen lämna detta dyrkande bakom sig. Det är bara gubbar och barn som dyrkar musiker i framtiden. Vi matas med så mycket information hit och dit. Förr fick man leta skiten av sig för att få tag i viss musik, i dag är det bara klicka in på datorn eller telefonen. Tillgången är inte längre ett problem och mystiken kring musikerna kommer dö ut. Rocken är som alla andra religioner, den har en blomstringstid och ett förfall.

Många beklagar att rocken är död, att det är marknaden som tagit död på den. Jag tror inte det är hela sanningen. Jag tror det helt enkelt är så att det blir svårare och svårare att skapa en myt kring sig själv som folk köper. Jim Morrison hade aldrig kommit nån vart i dag,lika lite som Jesus gör det, inte för att musik blivit en marknadsvara, utan därför att människor har helt enkelt inte behov av att skapa sig nån jävla ikon när de själva har alla möjligheter att förverkliga sig själv på ett helt annat sätt än på 60-70-talet. Han skulle helt enkelt inte konkurrera med allt annat som i dag finns och erbjuds människor.

Att gå in i en skivbutik i dag känns nästan lika märkligt som att visas i en kyrka som ateist. Känn på den ni.
Senast redigerad av Ålen 2015-09-22 kl. 16:59.
Citera
2015-09-22, 17:05
Medlem
hvita.nhegrers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ålen
Hipsternas stamfäder .

Problemet som jag ser det med rockmusik är att man hela tiden skapar sådan heliga kossor av saker som egentligen bara är något i mängden. Säger man att Velvet Undergrpund var trista så kissar vartenda hipster och musiknörd ned sig fullständigt. De spelade musik och var lite coola, thats it, tycker jag. Det här dyrkandet av saker och ting mår jag illa av. En fin grej med Velvet Underground var just kanske inte att de verkade vara människor som ville bli ett typiskt rockband som alla dyrkade utan gjorde sin grej, förutom när Andy domderade då. Velvet Underground eller något annat band är inget oantastligt upphöjt. På ett sätt är ju alla rockband som kommit nånvart mer eller mindre överskattade på ett sätt. Det är populärmusik för fan, varken mer eller mindre.
Jo, det stämmer väl..

Men om man själv varken umgås eller bryr sig om hipsters, och bara lyssnar på musiken så tycker åtminstone jag att VU är excellenta. Och det har jag tyckt ända sen majoriteten hipsters ens var födda. I dryga 30 år. Gillar dem fortfarande. Tröttnar inte.

VU är bra helt enkelt - som musiker och låtskrivare. Unika, och ganska kul också.

Men hellre en sån som dig som dissar dem, än ängsliga hipsters som låtsas digga dem. Fattar din idé om att VU är rockens "heliga kor"..
Senast redigerad av hvita.nhegrer 2015-09-22 kl. 17:26.
Citera
2015-09-22, 17:05
Medlem
Oakenshields avatar
Citat:
Andra snuskigt överskattade band är Genesis och Pink Floyd. Fy fan vad illa det låter. Och Peter Gabriel är Satan själv. Men dessa finns det väl inte annat än musiklärare som gillar dessa i dag?

Jag höll med dig om VU, som man tyckte var häftiga när man var 20 och all 60-talsmusik var världens bästa helt plötsligt. Idag orkar jag inte höra en enda ton, usla musiker och fruktansvärt tråkigt - dock ingen tvekan om vilken påverkan de haft på rockhistorien, och på många band som kom fram 10-20 år senare.

Men sen kom Genesis/Floyd-inlägget och då kan jag bara säga, milt sagt, att jag icke håller med dig längre....
Citera
2015-09-22, 17:09
Medlem
Oakenshields avatar
OK OK innan alla går i taket i försvarsställning, jag kan ge dom Pale Blue Eyes, Candy Says, Sunday Morning. I'll Be Your Mirror också möjligen även om Nico är hemsk bakom mikrofonen.
Citera
2015-09-22, 17:16
Medlem
hvita.nhegrers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oakenshield
OK OK innan alla går i taket i försvarsställning, jag kan ge dom Pale Blue Eyes, Candy Says, Sunday Morning. I'll Be Your Mirror också möjligen även om Nico är hemsk bakom mikrofonen.
Mycket vackra och melodiösa låtar. Men du glömde Who loves the sun och New age, även dom klassiska melodiösa pop/rocklåtar.
Senast redigerad av hvita.nhegrer 2015-09-22 kl. 17:18.
Citera
2015-09-22, 17:18
Medlem
TheNarrowMargins avatar
Citat:
Andra snuskigt överskattade band är Genesis och Pink Floyd. Fy fan vad illa det låter. Och Peter Gabriel är Satan själv. Men dessa finns det väl inte annat än musiklärare som gillar dessa i dag?
Jag är 19 år och ej musiklärare, och jag är ett stort Genesis och Pink Floyd-fan. Inte minst Genesis som jag håller som världens bästa band. Ditt påstående är därmed felaktigt.
Citera
2015-09-22, 17:34
Medlem
Absolut sämst och mest överskattad måste vara Loreen. Ni vet äcklet som vann ECS 2012. Just då och den låten var hon bra men sen absolut inget. Hon åkte på turné och spelade hela 4 låtar varav 2 var samma låt och resten skräp. Efter kom inget och det var total tystnad. Sedan en ny låt som var extremt lik vinnarlåten 2012 men ingetsägande. Hon fick vara med i något program där man sammanförde olika artister och visade vilken sopa hon är. Att hon dessutom har en massa åsikter om politik, vilket handlar om kommunism och feminism, gör ju inte henne bättre precis. Loreen är min röst som mest överskattad artist!
Citera
2015-09-22, 17:50
Medlem
hvita.nhegrers avatar
Citat:
Många beklagar att rocken är död, att det är marknaden som tagit död på den. Jag tror inte det är hela sanningen. Jag tror det helt enkelt är så att det blir svårare och svårare att skapa en myt kring sig själv som folk köper. Jim Morrison hade aldrig kommit nån vart i dag,lika lite som Jesus gör det, inte för att musik blivit en marknadsvara, utan därför att människor har helt enkelt inte behov av att skapa sig nån jävla ikon när de själva har alla möjligheter att förverkliga sig själv på ett helt annat sätt än på 60-70-talet. Han skulle helt enkelt inte konkurrera med allt annat som i dag finns och erbjuds människor.

Att gå in i en skivbutik i dag känns nästan lika märkligt som att visas i en kyrka som ateist. Känn på den ni.
Kan bara tala för mig själv men jag lyssnar på sångaren JM, inte "ikonen" JM..

På ikonplanet är väl samtliga klassiska rockartister överskattade; men själva musiken kan ju fortfarande vara fantastisk trots alla jobbiga myter och pubertal idoldyrkan.
Citera
2015-09-22, 18:04
Medlem
Ålens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hvita.nhegrer
Kan bara tala för mig själv men jag lyssnar på sångaren JM, inte "ikonen" JM..

På ikonplanet är väl samtliga klassiska rockartister överskattade; men själva musiken kan ju fortfarande vara fantastisk trots alla jobbiga myter och pubertal idoldyrkan.

Och därför bör det heller inte vara ett problem för dig att någon annan sågar denna sångare som ett pekoral. Men när folk blir helt till sig och säger åt folk att nej fan, du är helt dum i huvudet, JM var en världens bästa sångare och poeter, det är sanning, då är det dyrkan och överskattning.
Citera
2015-09-22, 18:15
Medlem
hvita.nhegrers avatar
Citat:
Och därför bör det heller inte vara ett problem för dig att någon annan sågar denna sångare som ett pekoral. Men när folk blir helt till sig och säger åt folk att nej fan, du är helt dum i huvudet, JM var en världens bästa sångare och poeter, det är sanning, då är det dyrkan och överskattning.
Du får gärna såga ikonen JM... Sångaren/poeten också om du vill.

Själv skiljer jag på musiken och myten - myten JM intresserar mig inte nämnvärt.

Jag retar mig också på när folk avgudadyrkar artister, särskilt när det rör sig om direkt usla sådana, som Håkan Hellström..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in