Citat:
Jag tror stenhårt på att ALLA religiösa (i Sverige 2015) faktiskt inte kan förmå sig att effektivt tänka rationellt och logiskt samt inte har den naturliga reflexen inombords av sig själva att grubbla, tänka, filosofera, fantisera samt framförallt ifrågasätta te x samhället/kulturen och all annan "fakta" ständigt svävande runt omkring oss för 110% kompletta fullständiga idioter, helt utan den så specifikt mänskliga gnistan att ta sig framåt och utvecklas.
Jag ser faktiskt på religiösa på samma sätt som efterblivna och psykotiska, allt på samma gång.
Jag känner att dessa individer realistiskt inte borde existera idag, men likt illa gör de fortfarande det..
Religion är bara påhittade historier som te x den om jultomten eller tandfen, fast med fler fans.
Jag ser faktiskt på religiösa på samma sätt som efterblivna och psykotiska, allt på samma gång.
Jag känner att dessa individer realistiskt inte borde existera idag, men likt illa gör de fortfarande det..
Religion är bara påhittade historier som te x den om jultomten eller tandfen, fast med fler fans.
Jag är övertygad om att andlighet (vilket innefattar tron på ex. Gud) är genetiskt betingat. Enligt forskning så skall ett visst protein (VMAT2) vilket kodas i genen SLC18A2 ligga bakom vår förmåga att vara andliga. Vi som är helt oförstående till varför andra människor kan tro på andlighet saknar helt enkelt kodning för detta protein. Sådana här "felkodningar" i våra gener är orsaken till att vi människor kan vara så olika.
Jämför exempelvis din oförståelse till andlighet med någon som är autistisk och som måste ha fasta rutiner för saker och ting. För en autistisk person kan hela tillvaron raseras om en stol står på "fel" plats. Något som vi "normala" människor helt saknar förståelse för. Liksom, vad spelar det för roll om stolen står fyra centimeter till vänster?
Just i fallet med kodningen för andlighet så är det "normala" att ha denna kodningen. Så vi som saknar den är snarare att betrakta som "onormala". Till detta skall givetvis också läggas, (som med all genetik) att miljön har en stor påverkan. Dock är det skillnad på personer som "lärt sig" bli religiösa och personer som genuint är religiösa. Personer som är andliga tack vare deras kodning för VMAT2 och som dessutom vuxit upp med en tro är i princip omöjliga att omvända eller få att förkasta sin andlighet. Det är en så stor del av dem själva att andligheten är obrytbar.
Följdaktligen så behöver man alltså inte alls vara någon "idiot" bara för att man tror på andlighet. Det sitter helt enkelt i generna, och att få någon som är "andlig" att bli "oandlig" är ung. som att få en autistisk person att inte vara autistisk. Miljön kan göra oerhört mycket, men de där sista 10% kommer ändå alltid att finnas kvar.
Citat:
Jag väljer att kalla troende personer för "andliga" hellre än religiösa, då en religion ju är en specifik bekännelse till valfri samling sagor, medan andlighet står för själva begreppet att tro på en "högre makt".
Generellt så pratar jag helt enkelt inte om andlighet eller religion med andliga personer. Ibland händer det dock och i sådana fall så försöker jag hålla det på en saklig nivå. Oftast blir det diskussioner om olika trosbekännelser, såsom islam vs kristendom, och då går diskussionerna ofta in på varför just den ena religionen ska vara den "riktiga". Sådana diskussioner är ofta intressanta och lärorika, även för en ateist som jag själv. Men diskussioner om andlighet generellt brukar jag undvika, då min ståndpunkt uppenbarligen är att andlighet bara är ett biologiskt påhitt och att några faktiska andar inte existerar, vilket för en andlig person är lika främmande som andlighet är för mig...
Citat:
Jag ser tyvärr ner på alla religiösa såpass
mycket att det är svårt att sätta ens ett rimligt värde på deras åsikter, vilket tyvärr ofta leder till irritation, förakt och uppgivenhet från min sida.
Ser du också ner på religiösa?
Dom kastar också bort det ända liv dom får någonsin i oändligheten mörker till att följa andras fantasier och drömmar utan någon som helst verklighetsförankring och källkritik öht.
Det är så tragiskt att det inte finns ord..
mycket att det är svårt att sätta ens ett rimligt värde på deras åsikter, vilket tyvärr ofta leder till irritation, förakt och uppgivenhet från min sida.
Ser du också ner på religiösa?
Dom kastar också bort det ända liv dom får någonsin i oändligheten mörker till att följa andras fantasier och drömmar utan någon som helst verklighetsförankring och källkritik öht.
Det är så tragiskt att det inte finns ord..
Se inte ner på andliga personer. Kort och gått så kan de inte hjälpa att de är andliga. De är dessutom i majoritet i världen, så vad får dig att tro att du är bättre än alla andra?
Du kanske ser det som att de kastar bort sina liv, men en person som är andlig gör inte det!
Jag ser inte ner på religiösa. Ibland kan jag till och med avundas dem. Jag har hört så många fantastiska berättelser genom åren om andligas upplevelser (imaginära upplevelser såklart men verkliga för personen i fråga) att jag ibland önskar att jag själv skulle kunna få uppleva något liknande.
Citat:
Det är helt meningslöst, och vad är det "rätta"? Visserligen kan man påstå att "sanningen" skulle vara att Gud inte finns, men andlighet är ett BEVISAT sinnestillstånd vilket gör att de som upplever andlighet faktistk gör det i sina hjärnor. Således är det verkligt för dem. Man kan visserligen försöka prata dem tillrätta gällande validiteten i olika tusenåriga texter... men det kommer ändå inte förändra deras andlighet. Även om du skulle kunna motbevisa Bibeln eller Koranen så kommer de inte bli som du, de kommer ändå vara andliga och du vara oandlig.
Som ateist måste man helt enkelt acceptera att majoriteten av jordens befolkning inte är ateister och aldrig kommer att bli.
Lite vidare läsning i ämnet för den intresserade; http://www.salon.com/2014/01/04/this_is_your_brain_on_religion_uncovering_the_scie nce_of_belief/