Citat:
Ursprungligen postat av
virablatira
Men Honey, vet inte riktigt vad du försöker säga annat än att religion har fel eftersom vetenskapen är rätt. Det är ju liksom inget övertygande argument mot att det omöjligt skulle kunna finnas en Gud.
Måste påpeka igen att jag är ateist och du behöver inte förklara och övertyga mig. Min poäng är att man behöver inte vara en idiot bara för att man är troende och det är det som hela tråden handlade om från början. Jag har i alla fall inga problem att acceptera att vissa tror på något. Dom är för mig lika bra människor som icke troende så länge dom accepterar att jag inte tror.
Bönearbetet, påstås fylla en mening, det är renodlad narcissism att förorda bön som kunskapsbearbetning, där ser jag fog för kritik och den kritik jag framfört.
Du försöker bortse med vilka medel religiöst auktoritära funktionella ombud, förfar med de unga individerna, liksom det aldrig funnit och skulle vara något jag hittar på?
Riktigt så glättig är jag inte att jag inte ser var man övertolkar en religionsfrihetslag. Det är samhälleligt kontrakt, som tyvärr inte fungerar alltid.. bara för att enskilda individer och att många sådana, nu håller sin tro på mattan, betyder det inte att man missbrukar religion - det finns gott om religionsmissbrukare.
Tillräckligt många, för att kritik mot guds-hypotesen tål att granskas flera rundor till, och inget mig emot att ben amputeras, men man kan börja såga utmed fotknöl, innan man ger sig på att amputera teser, utifrån att gravt missanpassade känslor har givits namn att vara teser, och därav givits giltighet över det sunda förnuftet.
Kan du verkligen påstå att religion inte saktionerar segregation och diskriminering, isf är du och jag olika slags ateister. ATeism är inte heller en benämning på homogen livssyn.. det har jag klart för mig, kanske du också skulle börja vänja dig vid, att varje ateist har olika erfarenheter och vidhåller sin kunskap om religion utifrån olika kunskapsbank.
Inte svårare än att en bank har viss ränteutdelning som skiljer sig från annan bank... olika insättning och olika räntebärande fusioner - när nu t.ex insättning i form av kunskapsbärande skolning villkorar gudsbudet, som det absoluta villkoret för framfart.. vi talar om enbart unga just här, så det inte spretar i kontexten alltför mycket, då ser jag ALL FOG för kritik, och det grundligen.
Inte att börja någonstans på mitten och peka på "hur normala de är de där som ju bara-vull-hjälpa" och inte alls beter sig dumt, problemens inneboende röta sitter djupare, jag ser inte syumptomen som det mest intressanta, utan utmed vad, villkoren lyckas i dessa tider påstå "en gud" och en bibel, som självaste grundförklaring till att tillämpa bl.a urvalskriterier.. för bl.a högre studier.
Att påstå att mänskliga individen, inte är mogen att åta sig svårare uppgifter förrän gudsmyten bejakas och därmed behöver betolkas x antal varv, med betyg... och examina i att klara av att beskriva , existentiell grundval, och då ha en gudstolkning, som en ultimativt urvalskriterie, samla in en massa marköret som ger en utopiskt tänkande elit, intäkt för att genom att äga en t.ex studieplan.. därmed ta sig sådan frihet att skruva fast gudsmyten ännu hårdare, och ta sig rätt att fortsatt stjäla dyrbar tid, i att fostra loss på nästan samma sätt som fostrats i dagarna när folklager på riktigt var analfabeter, att i nutid.. komma med samma floskler är ganska tragiskt.
Det finns alltid fog för kritik, där utopisk felvänd idealism, förlorar förmågan att släppa fram intellekt som inte accepterar att ägna sig åt gudstolkningar, men som sagt, det ärredan ordnat... så jag klagar inte, finns gott om länder där möjligheten att INTE gna sig åt gudstolkningens in-absurdum-smickrande litterärt enbart en poesi.. att ses som jätteviktigt, alla har inte ådra för glorifiering av vad som ännu saknar proportion att placeras i de ungas dyrbaraste tid, den tid som är innan det är dags att stå på egna ben.
Jag är konsekvent kritisk till att tolka gudsmyten, som vetenskaplig , och jag har inte direkt myglat fram det. Jag har flera gånger utförligt förklarat av vilka orsaker det kan vara djupt kontraproduktivt.
Om du ser vilka hot som idag skapar terrorbalans,ska det inte mycket till att förstå, religionernas roll i detta.
Religion betyder ett koncept, att förhärliga en myt.. försöka polera upp det till akademiskt slagkraftigt, men utan essentiell innebörd.
Det finns enbart narcissism, där man kraftigt förordar gudstroendet som likvärdigt med "god samhällmedborgare" och sätter likhet mellan gudsacceptans och kunnighet.
Det är påståendet att gudssökandet, har samband med kunskaper, jag ser som djupt missvisande intill avsmak.
Att folk i almänhet tror och skapar sina privata narcissistiska altare hemma i tron att det skulle ge ett bättre efterliv eller avstyra krig hämnd eller annat destruktivt, låt mig betvivla detta, min rätt att diskutera religionens falska rotsystem.