2020-10-19, 10:00
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kung_Ingenting
Jag tror att cirka 100% av alla ateister förstår att om man jämför sig själv med någon som vet allt, så vet man rätt så lite. Problemet är ju att du tror att det finns någon sådan som en ateist kan jämföra sig själv med. Det finns det inte. Om man då inte vill ta till exempel Gandalf eller "Gud", men varför ska man jämföra sig med någon som inte finns? Vad är poängen? När du ser en häst som springer, brukar du tänka att den springer väldigt långsamt eftersom enhörningar springer mycket snabbare?

Argumentet som Sepiritz hade från början var att människor (inklusive du) alltid tyckte att deras argument var bättre än andra människors. Att du då blandar in en jämförelse med "Gud" är ju ett perfekt exempel på att du inte förstår att dina argument inte fungerar när du argumenterar med en ateist. Vilket för övrigt är ett väldigt vanligt problem när troende diskuterar med ateister.

Tack för klarifikationen. Det är precis vad jag menade.
Citera
2020-10-19, 10:01
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Calovius
Inte till det träsk som Sepiritz befinner sig i, nämligen det där Gud och Gandalf nämns i samma andetag, väl?

Båda två är för mig fantasifoster och fullständigt giltig jämförelse för att illustrera poängen med att det är helt upp åt väggarna fel att jämföra något med Gud i en diskussion med en ateist. Jämförelsen har inget värde då Gud inte finns för mig.
Citera
2020-10-19, 10:03
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Tänk om enhörningar en gång fanns, då kan man diskutera deras maxfart också.
Inte ens nästan lika snabba som himlavagnen som för fram solen i dess bana över himlen. Det du. Och Hulken är starkare än Stålmannen.
Citera
2020-10-19, 10:41
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kung_Ingenting
1. Eftersom jag nog aldrig har besökt en ateistisk propagandasajt så har jag ingen aning om vad som brukar spridas där.
De enklaste förklaringen till att du papegojar ateistpropaganda är att du inhämtat ateistpropaganda. Vilken återfinns rikligast på olika ateistiska fulsajter (jag inkluderar här ateistiska fulfora) på nätet.
Citat:
2. Nej. Eftersom jag har sett riktiga ankor så vet jag att Kalle Anka inte är en riktig anka. Hade jag sett en riktig enhörning nån gång så hade din jämförelse varit vettig. Men det tror jag du vet. Du är bara oärlig i din argumentation. Oärlighet är nått som jag ser som väldigt omoraliskt. Tycker det är rätt trist att du är omoralisk.
Du måste räkna med existens även utom det som du har sett.
Intressant att du säger "trist", ateister har ju ingen grund för objektiv moral. Oärlighet (faktisk eller inte) blir då "trist".
Citat:
3. Japp. Jag har kommit fram till det. Ibland kan det gå jättesnabbt, ibland kan det ta tid. Beror på vad det handlar om. Är det nått jättekonstigt så brukar det gå rätt snabbt. Om nån till exempel påstår att det finns blåa flygande elefanter så avfärdar jag det väldigt snabbt, om nån påstår att det finns elefanter med en snabel som är 1,5 meter lång så avfärdar jag det inte förrän jag får det bekräftat på nått sätt.
Hur kom du fram till enhörningars avsaknad av existens?
Citat:
4. Både din gud (liten bokstav pucko eftersom jag inte använder det som ett tilltalsnamn) och Harry Potter (och Gandalf för den delen) är litterära figurer.
Det var lätt att hitta alster av dig här på Flashback där Gud förminskas av dig (subjektivt, förstås!) genom liten bokstav och mot svenskans skrivregler.
Citat:
5. Nej, men hur jag gör är tydligen väldigt viktigt. Tänka sig att den troende sätter helt andra regler för andra än för sig själv, så oväntat.
Hur du gör är viktigt när det diskuteras, vilket är just vad som diskuteras. Att just det är vad som diskuteras leder inte till din slutsats att "den troende sätter helt andra regler för andra än för sig själv".
Citera
2020-10-19, 10:43
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sepiritz
Inte ens nästan lika snabba som himlavagnen som för fram solen i dess bana över himlen. Det du. Och Hulken är starkare än Stålmannen.
Tror du verkligen att Hulken är en historisk, faktisk gestalt, eller att han kanske, eventuellt, är det?
Citera
2020-10-19, 10:50
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Så om jag hypotetiskt hittade på en sagofigur med mer förklaringsvärde än din Gud hade mitt påhitt varit mer troligt än ditt? Eller hur menar du? Bara för att något påstås förklara saker betyder det inte att det gör det. Det är bara påståenden. Precis som Bibeln.
Jag menar så att Gud har enormt förklaringsvärde, men det har inte de figurer som ni för fram som konkurrenter till Honom för att ni är transcendenta autister och fantasikillar som suttit för länge vid datorn.
Citera
2020-10-19, 11:32
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Båda två är för mig fantasifoster och fullständigt giltig jämförelse för att illustrera poängen med att det är helt upp åt väggarna fel att jämföra något med Gud i en diskussion med en ateist. Jämförelsen har inget värde då Gud inte finns för mig.
Jag gör ett nytt försök.

Jag tror på Gud. Därför kan jag, i min diskussion med tex dig, jämföra mina argument med Gud. Vad gör det med min syn på argumentation i allmänhet och mina egna argument i synnerhet, om jag nu väljer att jämföra på det viset?

Du är ateist. Du saknar möjlighet att välja så länge du är ateist.

Utgångspunkten är alltså människors syn på de egna argumenten.
Citera
2020-10-19, 11:52
Medlem
LadySwedens avatar
Ofta hör man ateister uppmana:
"bevisa Gud!"
Vem har energin till något sådant när det är som att vada i Sirap att ens nå fram med något så enkelt som det ovan?

Det är Gud som "öppnar öron". Innan dess är det omöjligt, som att försöka förklara något för en blind och döv.
Citera
2020-10-19, 13:20
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Tror du verkligen att Hulken är en historisk, faktisk gestalt, eller att han kanske, eventuellt, är det?

Det är inte vad vi diskuterar.
Citera
2020-10-19, 13:21
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Jag menar så att Gud har enormt förklaringsvärde, men det har inte de figurer som ni för fram som konkurrenter till Honom för att ni är transcendenta autister och fantasikillar som suttit för länge vid datorn.

Svara istället på frågan.

"Så om jag hypotetiskt hittade på en sagofigur med mer förklaringsvärde än din Gud hade mitt påhitt varit mer troligt än ditt? Eller hur menar du?"
Citera
2020-10-19, 13:23
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LadySweden
Jag gör ett nytt försök.

Jag tror på Gud. Därför kan jag, i min diskussion med tex dig, jämföra mina argument med Gud. Vad gör det med min syn på argumentation i allmänhet och mina egna argument i synnerhet, om jag nu väljer att jämföra på det viset?

Du är ateist. Du saknar möjlighet att välja så länge du är ateist.

Utgångspunkten är alltså människors syn på de egna argumenten.

Fast problemet ligger ju i att det är en diskussion med mig och du jämför dina argument med något jag inte har något som helst att jämföra med eller påtagliga data. Det har visserligen du inte heller trots att du gärna tror det. Alltså är det meningslöst. Om du däremot vill blogga om Guds egenskaper så spelar det ju ingen roll.
Citera
2020-10-19, 13:25
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LadySweden
Ofta hör man ateister uppmana:
"bevisa Gud!"
Vem har energin till något sådant när det är som att vada i Sirap att ens nå fram med något så enkelt som det ovan?

Det är Gud som "öppnar öron". Innan dess är det omöjligt, som att försöka förklara något för en blind och döv.

Ofta beror det ju på att ni vill att vi ska lyda under några av hans (era) regler helt utan annat rättfärdigande. Självklart vill vi då ha belägg för att han till att börja med finns.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in