2015-09-24, 15:31
Medlem
goran744s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Har gjort. Du påstår att religion inte har något med folks idioti att göra. Och jag säger tvärtom. Att det kan ha med det att göra, men absolut inte jämnt.
Nej jag påstår att idioteri har med folk att göra. Inget annat. Det har inte med att göra om du gillar surströmming eller inte, du blir varken bättre eller sämre idiot för det..
Citera
2015-09-24, 15:31
Medlem
Roger Rabbits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av virablatira
Självklart men finns det 30.000 inriktningar inom kristendomen kanske vi inte ska klumpa ihop alla muslimer. Kan ju börja med att hålla isär sunnimuslimer från andra. Sen kan det säkert delas upp ytterligare men jag är för dåligt påläst

I agree, we shouldn't lump people together at all. what we should do is criticize the bad ideas that obviously lead unwanted actions, such as suicide bombings, beheadings, misogyny, discrimination against sexual minorities, cruel punishments etc.
Citera
2015-09-24, 15:33
Medlem
Roger Rabbits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av goran744
Då förstår jag dig och ber dig om ursäkt för min envisa engelska vägran.

You're talking to me so your apology was already accepted, thanks
Citera
2015-09-24, 16:32
Medlem
Citat:
Nej jag påstår att idioteri har med folk att göra. Inget annat. Det har inte med att göra om du gillar surströmming eller inte, du blir varken bättre eller sämre idiot för det..
Exakt. Men av en religiös övertygelse kan folk bli en sämre människa. Varför tror du inte att någons religiösa övertygelse kan få den personen att bli idiotisk?
Citera
2015-09-24, 16:34
Medlem
Citat:
Självklart men finns det 30.000 inriktningar inom kristendomen kanske vi inte ska klumpa ihop alla muslimer. Kan ju börja med att hålla isär sunnimuslimer från andra. Sen kan det säkert delas upp ytterligare men jag är för dåligt påläst
Det var ju det jag gjorde, Sade att det var olika tolkningar.
Citera
2015-09-24, 16:39
Medlem
virablatiras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roger Rabbit
You're talking to me so your apology was already accepted, thanks

Även jag får väl be om ursäkt då... Sorry. Men mer engelska än så blir det inte från mig
Citera
2015-09-24, 16:48
Medlem
goran744s avatar
Citat:
Exakt. Men av en religiös övertygelse kan folk bli en sämre människa. Varför tror du inte att någons religiösa övertygelse kan få den personen att bli idiotisk?
Tror du då att en ateistisk övertygelse kan få en människa att bli sämre? Varför tror du INTE det om du inte tror det?
Citera
2015-09-24, 16:53
Medlem
Citat:
Tror du då att en ateistisk övertygelse kan få en människa att bli sämre? Varför tror du INTE det om du inte tror det?
Jag tror det krävs något mer. En icketro på gudar säger mig ingenting. Jag kan naturligtvis ha fel, men att göra något ont, eller idiotiskt, enbart för att man är ateist låter lite långsökt.
Citera
2015-09-24, 16:56
Medlem
goran744s avatar
Citat:
Jag tror det krävs något mer. En icketro på gudar säger mig ingenting. Jag kan naturligtvis ha fel, men att göra något ont, eller idiotiskt, enbart för att man är ateist låter lite långsökt.
Ja det gör ju det och även enbart för att man är teist. Vilket jag sagt hela tiden. En idiot döljer sig bakom alla kostymer.
Citera
2015-09-24, 17:00
Medlem
Citat:
Ja det gör ju det och även enbart för att man är teist. Vilket jag sagt hela tiden. En idiot döljer sig bakom alla kostymer.
Nja, en övertygelse kan ju få någon att göra något den aldrig skulle göra annars. Tror jag....
Citera
2015-09-24, 17:01
Medlem
goran744s avatar
Citat:
Nja, en övertygelse kan ju få någon att göra något den aldrig skulle göra annars. Tror jag....
Ok gäller det en ateistisk övertygelse också då?
Citera
2015-09-24, 17:46
Medlem
Roger Rabbits avatar
Citat:
Även jag får väl be om ursäkt då... Sorry. Men mer engelska än så blir det inte från mig

No problem, I'm full Swede for at least five generations so there's no need for anyone to reply in English.

Citat:

Citat:
Ok gäller det en ateistisk övertygelse också då?

A person is always much more than her religious identity, the Pope isn't only a Catholic he also holds a Masters degree in chemistry for example. And if somebody says "I'm a theist", then you know much less about that person than you know about the Pope, and you can't really tell if that person is an idiot or not.

That being said, you know even less about an atheist than you do about a theist. The atheist might very well be a murdering psychopath, you don't know. But you do know that the atheist is less likely to believe nonsense based on faith alone, and that she is less likely to hold any dangerous religious beliefs that can cause idiotic actions.

I don't think it is very productive to discuss whether atheists or theists are the biggest idiots. It is more relevant to discuss which specific beliefs lead to specific actions from the person holding those beliefs, particularly bad actions. These beliefs can be both of religious and nonreligious origin. Atheism or theism by themselves probably do not cause evil actions.

Edit: although I am not entirely sure of the entire definition of theism
Senast redigerad av Roger Rabbit 2015-09-24 kl. 17:48.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in