2015-09-18, 08:53
Medlem
OlleVieros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Studsboll
Med tanke på att de skall handla om ett falskt sjukintyg och facket redan är inblandat lär det om filmen bara vara ett hittepå från föraren. Finns det konkreta bevis om ett falskt intyg är han rökt. Helt rökt.

Med tanke på att det dessutom verkar som Abdi är en babbe så har han säkert förfalskat intyget och dessutom hittar å att det är för filmen han blev avskedad. Det är deras inbyggda moral som ställer till det.

Vänd på det istället. Varför? skulle han få sparken för den filmen? Det är ju inte bussbolaget som bankat på någon. All skit hamnade ju på kontrollanterna/vakterna och dom var väl inlejda.
Citera
2015-09-18, 09:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OlleViero
Med tanke på att det dessutom verkar som Abdi är en babbe så har han säkert förfalskat intyget och dessutom hittar å att det är för filmen han blev avskedad. Det är deras inbyggda moral som ställer till det.

Vänd på det istället. Varför? skulle han få sparken för den filmen? Det är ju inte bussbolaget som bankat på någon. All skit hamnade ju på kontrollanterna/vakterna och dom var väl inlejda.

Precis. I så fall borde kontrollanterna vara anställda av bussbolaget..

Sen "anklagelsen" eller "misstanken" om att sjukintyget är förfalskat… Det är bara löjligt. Det går som sagt att kontrollera äktheten på fem sekunder.
Citera
2015-09-18, 09:08
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OlleViero

Det bör kanske påpekas (även om jag, rent strukturellt tror mycket mer på förfalskningen som anledning) att det i de flesta företag inte skulle anses vara OK för anställda att lägga ut filmer över incidenter på arbetsplatsen, i synnerhet inte när kunder och samarbetspartners är inblandade.

Har man sådant som man tycker bara måste fram skall man tänka sig för och välja väg.
Citera
2015-09-18, 09:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LeBronThurman
"Men snälla någon" hur fan står det till med läsförståelsen? Läs gärna om inlägg flera gånger vid behov.
Jag har ingen avvikande åsikt betr. "legitimitet"!
Om legitima skäl föreligger är dock ännu ej rättsligt prövat.
Jag förstår att du INTE FÖRSTÅR varför "det blir sånt hallå" om sånt som potentiellt kan leda till fällande domar och skadestånd.
Ditt snack om att "skolka från jobbet" är gripet ur luften och saknar f.n. faktagrund.
Precis som du så saknar jag fakta om huruvida han ljuger eller inte, men jag förutsätter att man är oskyldig tills dess att motsatsen har bevisats.

Oavsett vilket, så har han i alla fall på ett förtjänstfullt sätt dokumenterat övergreppen emot busschauffören. Det ger iaf jag honom "cred" för!

Skolka skrev jag därför att ifall man inte är sjukskriven - men ändå borta från jobbet - då handlar det ju om att skolka.

Trots att du skriver det så tydligt har jag ändå lite svårt att förstå att en möjlig förklaring skulle kunna vara att Abdi själv har exempelvis "förtydligat" datumen i sjukintyget.

För det första är man ju helt dum i huvudet OM man själv går och "förtydligar" något i ett sjukintyg.
För det andra skulle det ju ändå vara två sekunders jobb att ta reda på ifall datumen i sjukintyget stämmer med datumen i hans läkarjournal.

Det behövs ingen "rättslig prövning" för det.

Sen att han enligt dig ska få cred för filmen är en helt annan femma.

.
Citera
2015-09-18, 09:54
Medlem
Mantillas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Skolka skrev jag därför att ifall man inte är sjukskriven - men ändå borta från jobbet - då handlar det ju om att skolka.

Trots att du skriver det så tydligt har jag ändå lite svårt att förstå att en möjlig förklaring skulle kunna vara att Abdi själv har exempelvis "förtydligat" datumen i sjukintyget.

För det första är man ju helt dum i huvudet OM man själv går och "förtydligar" något i ett sjukintyg.
För det andra skulle det ju ändå vara två sekunders jobb att ta reda på ifall datumen i sjukintyget stämmer med datumen i hans läkarjournal.

Det behövs ingen "rättslig prövning" för det.

Sen att han enligt dig ska få cred för filmen är en helt annan femma.
Läs mitt tidigare inlägg så får du ett möjligt svar på dina journalfunderingar.
Citera
2015-09-18, 09:56
Medlem
sebnies avatar
Sedan spelar det ingen roll vad som står på sjukintyget, det är ändå illojalt mot arbetsgivaren (dvs arbetsvägran) att stanna hemma längre än som behövs, även om sjukintyget ger längre datum.

Dvs om du har ett sjukintyg som gäller fram till 2015-09-30 och du blir frisk 2015-09-20, så skall du ändå jobba fr.o.m. den 20:e.
(Och givetvis skall man meddela försäkringskassa, A-kassa och andra liknande ställen och sådant ifall man får ersättning därifrån, att man blivit frisk).

Så det är när du blir frisk, eller när sjukintyget går ut, vilket som kommer först, som gäller. Om man är sjuk längre skall givetvis intyget förnyas.

Så även om det visar sig att sjukintyget inte är förfalskat utan är helt äkta, så finns det ändå fog att sparka den chauffören som filmade, för vad gjorde han ute i kollektivtrafiken och filmade om han var sjuk? Då skall han ligga hemma och krya på sig. Då var han uppenbarligen inte så sjuk som sjukintyget gav sken att han var. Altså är arbetsvägran bevisat. Det kan vara svårt för en läkare att bedöma hur länge en sjukdom kommer vara, varefter arbetstagaren har ett eget ansvar att självmant avbryta sjukfrånvaron när arbetstagaren själv känner att denne är tillräckligt frisk för att kunna jobba.
Citera
2015-09-18, 10:03
Medlem
Mantillas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sebnie
Sedan spelar det ingen roll vad som står på sjukintyget, det är ändå illojalt mot arbetsgivaren (dvs arbetsvägran) att stanna hemma längre än som behövs, även om sjukintyget ger längre datum.

Dvs om du har ett sjukintyg som gäller fram till 2015-09-30 och du blir frisk 2015-09-20, så skall du ändå jobba fr.o.m. den 20:e.
(Och givetvis skall man meddela försäkringskassa, A-kassa och andra liknande ställen och sådant ifall man får ersättning därifrån, att man blivit frisk).

Så det är när du blir frisk, eller när sjukintyget går ut, vilket som kommer först, som gäller. Om man är sjuk längre skall givetvis intyget förnyas.

Så även om det visar sig att sjukintyget inte är förfalskat utan är helt äkta, så finns det ändå fog att sparka den chauffören som filmade, för vad gjorde han ute i kollektivtrafiken och filmade om han var sjuk? Då skall han ligga hemma och krya på sig. Då var han uppenbarligen inte så sjuk som sjukintyget gav sken att han var. Altså är arbetsvägran bevisat. Det kan vara svårt för en läkare att bedöma hur länge en sjukdom kommer vara, varefter arbetstagaren har ett eget ansvar att självmant avbryta sjukfrånvaron när arbetstagaren själv känner att denne är tillräckligt frisk för att kunna jobba.

Vad grundar du ditt helt huvudlösa babbel på? Detta måste vara ett av de mest idiotiska inlägg jag nånsin sett här, och då är ändå konkurrensen om den titeln rätt hård!
Citera
2015-09-18, 10:40
Medlem
sebnies avatar
Så du menar att det är fritt fram att gå till läkaren för någon sketåkomma bara för att man inte vill jobba, och sedan få ut ett intyg, och sedan tro att man kan använda intyget?
Det är självklart att du inte kan stanna hemma längre än du är sjuk, oavsett vad eventuella intyg säger.

Självklart kommer ett intyg på falska grunder att ifrågasättas, speciellt om du är ute och gör saker som du enligt intyget inte kan göra. Är du inte sjuk, så ska du gå och jobba. Vad är det svåra liksom? Bara för att du har ett papper med ett datum betyder inte att du fritt kan utnyttja den perioden som du vill.

Precis samma fungerar det med försäkringskassan. Står det i intyget att du är rullstolsbunden, och du går och klipper gräset, självklart att FK kräver tillbaka pengarna då.
Citera
2015-09-18, 10:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mantilla
Jag skulle tippa på att det handlar om ett ändrat datum på sjukintyget, och att arbetsgivaren hävdar att den anställde har gjort detta. Han har i sin tur sagt att han inte har gjort det, utan att läkaren själv i så fall måste ha skrivit fel datum, alltså att läkaren t.ex. avsett att sjukskriva till den 14:e, vilket han också journalfört, men på intyget skrivit den 19:e av misstag. Det kan ju vara svårutrett, läkaren kan ju knappast svära på att han inte har skrivit fel.
Den anställde borde i stället be att man utreder hur arbetsgivaren har agerat i andra fall av misskötsamhet, eftersom det visar vilken toleranströskel företaget har. Om de i andra fall bara har utfärdat en varning kan det tala för den anställdes misstankar om den verkliga grunden, likaså om arbetsgivaren inte samtidigt har polisanmält händelsen som i så fall skulle utgöra urkundsförfalskning.

Men det är ju inte svårt att bevisa ifall datumet är ändrat eller ej. Kriminaltekniska lab. i L:köping.
Citera
2015-09-18, 11:01
Medlem
Citat:
Så du menar att det är fritt fram att gå till läkaren för någon sketåkomma bara för att man inte vill jobba, och sedan få ut ett intyg, och sedan tro att man kan använda intyget?
Det är självklart att du inte kan stanna hemma längre än du är sjuk, oavsett vad eventuella intyg säger.

Självklart kommer ett intyg på falska grunder att ifrågasättas, speciellt om du är ute och gör saker som du enligt intyget inte kan göra. Är du inte sjuk, så ska du gå och jobba. Vad är det svåra liksom? Bara för att du har ett papper med ett datum betyder inte att du fritt kan utnyttja den perioden som du vill.

Precis samma fungerar det med försäkringskassan. Står det i intyget att du är rullstolsbunden, och du går och klipper gräset, självklart att FK kräver tillbaka pengarna då.

Men står det på läkarintyget att du ordineras vila pga exempelvis lunginflammation och du är ute på stan och promenerar då betyder det inte att du skolkar eller missbrukar läkarintyget. Du behöver inte "vila" 24h per dygn men du är fortfarande för svag för att jobba 8h/dag - eller längre som busschaufförer jobbar.

Dessutom har jag hört att ifall man åker till jobbet fast man är sjukskriven och det då händer någon olycka då får du skylla dig själv.. du har ju inte följt läkarordinationen. Arbetsgivaren tvättar sina händer.

Så jag anser inte att det är så enkelt alla gånger.

Men självklart om det står att du har begränsad rörelseförmåga och du ertappas med att spela fotboll - då blir det svårt att förklara att läkarintyget stämmer med verkligheten.

Fast då handlar det inte om en "förfalskning" - som det stod i artikeln.
Citera
2015-09-18, 11:18
Medlem
sebnies avatar
sno: Vad jag ville poängtera var att även om det visar sig inte vara en förfalskning, så kan det ändå finnas grund för avsked/uppsägning. Sedan kan det vara så att artikeln är fel på så sätt att arbetsgivaren har sagt att intyget är "falskt" - dvs osant (dvs utfärdat på falska grunder eller med för lång sjukskrivningsperiod, inte att det är regelrätt urkundsförfalskat), varefter att tidningen sedan skrivit att intyget varit "förfalskat".

Och sedan är det ju en väldigt stor skillnad på lunginflammation och vad det säkerligen handlar om i det här fallet, någon form av smärta eller förkylning, som är "riskfritt" att avbryta en eventuell sjukskrivning på, om det visar sig att man blir frisk innan beräknat slutdatum.

Dock är det självklart viktigt att man informerar alla inblandade parter när man avser att avbryta sin sjukskrivning pga att man tillfrisknat, dvs läkare, FK, arbetsgivare, och allt, så att alla är med på noterna.
Senast redigerad av sebnie 2015-09-18 kl. 11:22.
Citera
2015-09-18, 11:31
Medlem
Citat:
sno: Vad jag ville poängtera var att även om det visar sig inte vara en förfalskning, så kan det ändå finnas grund för avsked/uppsägning. Sedan kan det vara så att artikeln är fel på så sätt att arbetsgivaren har sagt att intyget är "falskt" - dvs osant (dvs utfärdat på falska grunder eller med för lång sjukskrivningsperiod, inte att det är regelrätt urkundsförfalskat), varefter att tidningen sedan skrivit att intyget varit "förfalskat".

Och sedan är det ju en väldigt stor skillnad på lunginflammation och vad det säkerligen handlar om i det här fallet, någon form av smärta eller förkylning, som är "riskfritt" att avbryta en eventuell sjukskrivning på, om det visar sig att man blir frisk innan beräknat slutdatum.

Dock är det självklart viktigt att man informerar alla inblandade parter när man avser att avbryta sin sjukskrivning pga att man tillfrisknat, dvs läkare, FK, arbetsgivare, och allt, så att alla är med på noterna.

Ok. Då är jag med på noterna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in