Nej, men det är tjänstefel att göra ett grip utan laga befogenhet.
I det här fallet föreligger öht inte brott, vad vi kan förstå. Gripandet har således skett på en grund som inte ger laga befogenhet. En parallell i din polissituation skulle var, inte att polisen griper fel person som misstänkt bankrånare, utan om polisen bestämmer sig för att gripa en person, inte för att han kan misstänkas ha begått något brott, utan för att han är så jävla ful i ansiktet.
Och om man gör ett gripande som man inte har laga befogenhet till, rör det sig normalt om tjänstefel.
Citat:
Fast ditt exempel beskriver en helt annan situation. Brott föreligger obestridligen, men polisen har gripit fel GM för det obestridliga brottet.
Betänk detta och jag ber om ursäkt för att mitt exempel är banalt men det är för att visa en poäng:
En bank har ett hål i väggen med pengar utanför, en man går förbi som just varit på maskerad klädd som en buse från björnligan med pengasäck och hela köret.
En bank har ett hål i väggen med pengar utanför, en man går förbi som just varit på maskerad klädd som en buse från björnligan med pengasäck och hela köret.
I det här fallet föreligger öht inte brott, vad vi kan förstå. Gripandet har således skett på en grund som inte ger laga befogenhet. En parallell i din polissituation skulle var, inte att polisen griper fel person som misstänkt bankrånare, utan om polisen bestämmer sig för att gripa en person, inte för att han kan misstänkas ha begått något brott, utan för att han är så jävla ful i ansiktet.
Och om man gör ett gripande som man inte har laga befogenhet till, rör det sig normalt om tjänstefel.
Citat:
Du har varit väldigt kategorisk här i tråden. Det är ovanligt att nödvärn går att använda mot gripandevåld, men det finns situationer där det gör. Precis som du uppmanar andra att inte göra sigolyckliga genom att bråka med ordningsmakt som försöker gripa dem, vill jag nu uppmana dig att inte göra dig olycklig genom att underskatta tjänstefelsrisken om du griper någon som inte bara inte har begått något brott, utan där det uppenbarligen inte föreligger något brott öht.
Nödvärn går verkligen inte att använda mot gripandevåld.