2015-09-18, 23:14
Medlem
LeBronThurmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sebnie

Så även om det visar sig att sjukintyget inte är förfalskat utan är helt äkta, så finns det ändå fog att sparka den chauffören som filmade, för vad gjorde han ute i kollektivtrafiken och filmade om han var sjuk? Då skall han ligga hemma och krya på sig. Då var han uppenbarligen inte så sjuk som sjukintyget gav sken att han var. Altså är arbetsvägran bevisat. Det kan vara svårt för en läkare att bedöma hur länge en sjukdom kommer vara, varefter arbetstagaren har ett eget ansvar att självmant avbryta sjukfrånvaron när arbetstagaren själv känner att denne är tillräckligt frisk för att kunna jobba.
Citat:
Ursprungligen postat av Mantilla
Vad grundar du ditt helt huvudlösa babbel på? Detta måste vara ett av de mest idiotiska inlägg jag nånsin sett här, och då är ändå konkurrensen om den titeln rätt hård!
Kan bara hålla med dig Mantilla till 100%!
Filmandet har sannolikt skett flera månader innan diskussionen om sjukintyget ledde till A*dis avsked (se det fetade babblet ovan).

Jag är mycket intresserad av hur ärendet med det olaga frihetsberövandet fortskrider, då det fortfarande verkar vara oprövat rättsligt och definitivt hör till topic.
Citera
2015-09-19, 00:33
Medlem
sebnies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeBronThurman
.

Och du verkar ju tro att bara för att något är gammalt så kan man inte åberopa det.
Men så är det inte. Du kan åberopa en jättegammal händelse för ett avsked. Regeln är att ett avsked får inte grunda sig enbart på händelser som är äldre än inom 2 månader från det att arbetsgivaren fick reda på händelsen. Observera "fick reda på händelsen", dvs du kan åberopa en stöld som skedde för typ 2 år sedan som grund för ett avsked, om det är så att stölden kom till arbetsgivarens kännedom inom 2 månader från avskedet.

Läkarintyget som föranledde avskedet kan mycket väl vara så gammalt att dess datum ligger i tiden för filmningen.
Men att arbetsgivaren fick nyligen reda på vem som filmat, och sedan "men ojdå, kolla här, vi har ju ett läkarintyg som säger att du vid tidpunkten för filmningen var så pass sjuk att du inte bör vistas utomhus, och uppenbarligen var du inte så sjuk", varefter det finns fog för avsked för arbetsvägran.

Observera här också att det inte handlar om ett avsked för brott, vilket det är om man lämnar ett förfalskat intyg till arbetsgivaren, utan formellt ett avsked för ogiltig frånvaro, vilket det är om man stannar hemma från jobbet utan giltigt skäl, det gäller även om man har intyg.

Många här verkar tro att ett sjukintyg är ett "magiskt papper" som ger en rätt att 100% stanna hemma från jobbet. Men så är det inte, utan övriga omständigheter måste gälla också, dvs du ska vara sjuk på riktigt.

Det är inget "babbel" alls, utan som anställd så har man lojalitetsplikt mot arbetsgivaren, det betyder således att du är skyldig att uppträda ärligt och självmant tala om förändrade förhållanden som kan påverka ditt arbete.
Som man sade här ovanför, om ett läkarintyg säger att du är arbetsoförmögen pga ett tillfälligt rörelsehinder, och du är ute och spelar fotboll så finns det anledning att se det som illojalitet.

Och därför misstänker jag att det är något liknande fall här. Jag tror inte att det handlar om en urkundsförfalskning, för då hade arbetsgivaren polisanmält det, då det är ett relativt grovt brott. Utan jag tror det helt enkelt handlar om att intyget är "falskt" i den mening att det inte längre överensstämmer med verkligheten, och att artikelförfattaren tolkat det som en urkundsförfalskning.

Och kolla här vad jag hittade här:
http://www.gp.se/nyheter/goteborg/1.2836699-securitas-tar-over-biljettkontroller?utm_medium=widget-5423d5d5df4a5&utm_content=www.gp.se&utm_source=spr inkle

Här säger man att intyget skickades in för sent bara, så att det bara blev ogiltig frånvaro.

-----

Sedan förstår jag inte var du fick olaga frihetsberövande ifrån.
Det var bara våldsanvändningen som var felaktig, därav finns det en utredning om misshandel, ej olaga frihetsberövande.
http://www.gp.se/nyheter/goteborg/1.2776133-bussbraket-polisen-utreder-en-av-kontrollanterna
Senast redigerad av sebnie 2015-09-19 kl. 00:49.
Citera
2015-09-20, 03:09
Medlem
Eftersom det spekuleras hejvilt här, så kan jag avslöja att "Abdi" snackar en massa skit. Incidenten var den 29 maj. "Abdi" gick på semester i juni och kom tillbaka i slutet av juli, men för er som har ett jobb så vet ni att man har oftast 4 veckors semester i Sverige. Hans läkarintyg är inte godkänt för att det ör utländskt, och inte svenskt.

Nu försöker han bara leka offer och tycka synd om sig själv.
Citera
2015-09-20, 03:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av geiber
Eftersom det spekuleras hejvilt här, så kan jag avslöja att "Abdi" snackar en massa skit. Incidenten var den 29 maj. "Abdi" gick på semester i juni och kom tillbaka i slutet av juli, men för er som har ett jobb så vet ni att man har oftast 4 veckors semester i Sverige. Hans läkarintyg är inte godkänt för att det ör utländskt, och inte svenskt.

Jag känner antisemitism, hur vet du detta..
Citera
2015-09-20, 03:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av howde77
Jag känner antisemitism, hur vet du detta..

Var får du antisemitismen från?

Kompisen jobbar på administrationen och hen berättade för mig. "Abdi" är inte den perfekte anställde som han påstår, han blev inte anställd i april som han påstår i inslaget utan i december (som fast anställd), innan det arbetade han som timanställd. Detta går att bevisa...
Citera
2015-09-20, 08:28
Medlem
Dr.Krankentots avatar
Citat:

Han fikar väl efter skadestånd och DO, som alla andra berikare.
Citera
2015-09-20, 09:28
Medlem
Studsbolls avatar
Citat:

Utländskt? Du menar somaliskt?
Citera
2015-09-20, 10:26
Medlem
OlleVieros avatar
Citat:

Abdi är en somalier? När man googlar just det namnet så får man bara en massa bildträffar på utvecklingsstörda somalier. Åtminstone ser dom ut så.

Jag är nog beredd att tro på det där med utländskt läkarintyg. Abdi kanske har varit hem på semester och fått någon medicinman att skriva ut ett falsk intyg mot ett par sedlar i utbyte. Undra just om Abdi även varit sjukskriven och fått ut pengar på det sättet utan att ha varit hemma?
Citera
2015-09-20, 11:05
Medlem
Studsbolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OlleViero
Abdi är en somalier? När man googlar just det namnet så får man bara en massa bildträffar på utvecklingsstörda somalier. Åtminstone ser dom ut så.

Jag är nog beredd att tro på det där med utländskt läkarintyg. Abdi kanske har varit hem på semester och fått någon medicinman att skriva ut ett falsk intyg mot ett par sedlar i utbyte. Undra just om Abdi även varit sjukskriven och fått ut pengar på det sättet utan att ha varit hemma?

Det var en intervju med honom på Västnytt. Han både såg ut som och lät som en somalie.
Citera
2015-09-20, 11:33
Medlem
Citat:

Oftast har man väl 5 veckor?
Citera
2015-09-20, 15:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nantes
Oftast har man väl 5 veckor?

Chefen lägger bara ut 4 veckor under sommaren, enligt kompisen. Resterande vecka får man ta andra gånger på året.
Tydligen ska "Abdi" varit inblandad i en massa tjafs och bråk på jobbet så detta var droppen. Han trodde han var oövervinnlig och kunde komma undan med vad som helst.
Citera
2015-09-20, 15:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OlleViero

Arbetsgivare anmäler till Försäkringskassan 15 dagen. Om arbetsgivare inte gör det så får man ingen ersättning. Så han har nog inte fått sjukersättning om arbetsgivaren inte tycker att hans läkarintyg är ok.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in