2015-09-17, 09:32
Medlem
UT64s avatar
Spred skandalfilm om bussbråket - får sparken

http://unvis.it/gp.se/nyheter/goteborg/1.2835758-spred-skandalfilm-om-bussbraket-far-sparken

Han får tydligen sparken för ogiltig frånvaro men menar att det är för att han filmade.
Citera
2015-09-17, 09:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av UT64

http://unvis.it/gp.se/nyheter/goteborg/1.2835758-spred-skandalfilm-om-bussbraket-far-sparken

Han får tydligen sparken för ogiltig frånvaro men menar att det är för att han filmade.

Länken fungerade inte..

Looks like we couldn't find the content ¯\_(ツ)_/¯
Citera
2015-09-17, 10:20
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Länken fungerade inte..

Looks like we couldn't find the content ¯\_(ツ)_/¯
http://www.gp.se/nyheter/goteborg/1.2835758-spred-skandalfilm-om-bussbraket-far-sparken
Citera
2015-09-17, 11:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av UT64

Men det borde väl vara urlätt att bevisa om det förhåller sig på det sättet.

Redovisa de gånger han har varit borta från jobbet - och varför.

Då får arbetsgivare i sin tur förklara vad de menar med "ogiltig" frånvaro.
Citera
2015-09-17, 11:43
Medlem
Studsbolls avatar
Citat:

Med tanke på att de skall handla om ett falskt sjukintyg och facket redan är inblandat lär det om filmen bara vara ett hittepå från föraren. Finns det konkreta bevis om ett falskt intyg är han rökt. Helt rökt.
Citera
2015-09-17, 12:05
Medlem
LeBronThurmans avatar
Citat:

Enligt tidningsartikeln har han fått sparken pga att arbetsgivaren ansett att han lämnat in ett sjukintyg som ansetts vara förfalskat.
OM man vill bli av med någon misshaglig person, så kan man hugga som en kobra, och tolka saker på "sitt eget sätt" om misstag begås.
Det skulle (som ett exempel) kunna vara så att sjukintyget har någon otydligt skriven datumsiffra. Om man då själv förtydligar siffran utan att ändra den, så har man ändå gjort något otillåtet med intyget.
Ärendet utreds (enligt tidningen) av facket, och jag har ingen insyn i skuldfrågan, men det är inte ovanligt att arbetsgivare letar legitima anledningar att göra sig av med obekväma anställda.

Vet någon hur det rullar på med en eventuell rättslig process emot bussförarens antagonister?
Citera
2015-09-17, 12:17
Medlem
LeBronThurmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Studsboll
Med tanke på att de skall handla om ett falskt sjukintyg och facket redan är inblandat lär det om filmen bara vara ett hittepå från föraren. Finns det konkreta bevis om ett falskt intyg är han rökt. Helt rökt.
Eftersom han redan har fått sparken, så är arbetsgivarens uppfattning helt glasklar.
OM det visar sig att han har lämnat in ett falskt sjukintyg så är han rökt!
Citera
2015-09-17, 12:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LeBronThurman
Enligt tidningsartikeln har han fått sparken pga att arbetsgivaren ansett att han lämnat in ett sjukintyg som ansetts vara förfalskat.
OM man vill bli av med någon misshaglig person, så kan man hugga som en kobra, och tolka saker på "sitt eget sätt" om misstag begås.
Det skulle (som ett exempel) kunna vara så att sjukintyget har någon otydligt skriven datumsiffra. Om man då själv förtydligar siffran utan att ändra den, så har man ändå gjort något otillåtet med intyget.
Ärendet utreds (enligt tidningen) av facket, och jag har ingen insyn i skuldfrågan, men det är inte ovanligt att arbetsgivare letar legitima anledningar att göra sig av med obekväma anställda.

Vet någon hur det rullar på med en eventuell rättslig process emot bussförarens antagonister?

Men snälla någon. Om arbetsgivaren har legitim anledning att misstänka att mannen har förfalskat sitt sjukintyg och vill sparka honom för det - då anser jag att arbetsgivaren har full rätt att göra det.

Obekväm eller ej.

Visar det sig att han INTE har förfalskat intyget - då får han väl behålla sitt arbete.

Förstår inte riktigt varför det blir sån hallå av detta. Borde arbetsgivaren INTE ha rätt att sparka folk som skolkar från jobbet och sen förfalskat sina sjukintyg?
Citera
2015-09-17, 12:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LeBronThurman
Eftersom han redan har fått sparken, så är arbetsgivarens uppfattning helt glasklar.
OM det visar sig att han har lämnat in ett falskt sjukintyg så är han rökt!

OM han vore oskyldig då skulle han ju kunna bevisa detta genom att ta kontakt med läkaren som sjukskrev honom och av honom återigen få ett intyg vilka datum sjukskrivningen gällde.

Allt sånt skrivs ju i hans journal så det är inte svårt alls.

Så längre han bara gapar och låtsas att det beror på filmen anser jag att han ljuger.
Citera
2015-09-17, 22:22
Medlem
LeBronThurmans avatar
Citat:
Men snälla någon. Om arbetsgivaren har legitim anledning att misstänka att mannen har förfalskat sitt sjukintyg och vill sparka honom för det - då anser jag att arbetsgivaren har full rätt att göra det.

Obekväm eller ej.

Visar det sig att han INTE har förfalskat intyget - då får han väl behålla sitt arbete.

Förstår inte riktigt varför det blir sån hallå av detta. Borde arbetsgivaren INTE ha rätt att sparka folk som skolkar från jobbet och sen förfalskat sina sjukintyg?
"Men snälla någon" hur fan står det till med läsförståelsen? Läs gärna om inlägg flera gånger vid behov.
Jag har ingen avvikande åsikt betr. "legitimitet"!
Om legitima skäl föreligger är dock ännu ej rättsligt prövat.
Jag förstår att du INTE FÖRSTÅR varför "det blir sånt hallå" om sånt som potentiellt kan leda till fällande domar och skadestånd.
Ditt snack om att "skolka från jobbet" är gripet ur luften och saknar f.n. faktagrund.
Precis som du så saknar jag fakta om huruvida han ljuger eller inte, men jag förutsätter att man är oskyldig tills dess att motsatsen har bevisats.

Oavsett vilket, så har han i alla fall på ett förtjänstfullt sätt dokumenterat övergreppen emot busschauffören. Det ger iaf jag honom "cred" för!
Senast redigerad av LeBronThurman 2015-09-17 kl. 22:24.
Citera
2015-09-17, 22:35
Medlem
Att kontrollera om ett sjukintyg är äkta eller ej måste väl ändå vara oerhört enkelt att kontrollera? Ring upp vårdgivaren som utfärdat intyget och fråga om de har skrivit detta intyg? Är det inte en väldigt oseriös vårdgivare så finns det journalanteckningar att kolla.
Citera
2015-09-18, 06:55
Medlem
Mantillas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mitralis72
Att kontrollera om ett sjukintyg är äkta eller ej måste väl ändå vara oerhört enkelt att kontrollera? Ring upp vårdgivaren som utfärdat intyget och fråga om de har skrivit detta intyg? Är det inte en väldigt oseriös vårdgivare så finns det journalanteckningar att kolla.

Jag skulle tippa på att det handlar om ett ändrat datum på sjukintyget, och att arbetsgivaren hävdar att den anställde har gjort detta. Han har i sin tur sagt att han inte har gjort det, utan att läkaren själv i så fall måste ha skrivit fel datum, alltså att läkaren t.ex. avsett att sjukskriva till den 14:e, vilket han också journalfört, men på intyget skrivit den 19:e av misstag. Det kan ju vara svårutrett, läkaren kan ju knappast svära på att han inte har skrivit fel.
Den anställde borde i stället be att man utreder hur arbetsgivaren har agerat i andra fall av misskötsamhet, eftersom det visar vilken toleranströskel företaget har. Om de i andra fall bara har utfärdat en varning kan det tala för den anställdes misstankar om den verkliga grunden, likaså om arbetsgivaren inte samtidigt har polisanmält händelsen som i så fall skulle utgöra urkundsförfalskning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in