Det hindrar dock inte Wolodarski att bränna sista bron och kasta en sista skvätt bensin på elden genom att ge ut ett specialnummer för att uppfostra skolelever enligt DN-agendan:
Herregud, jag har laddat ned skiten nu och skummat igenom. Jag har en dotter på högstadiet och kommer detta in i hennes undervisning så kommer jag protestera. Högt.
Rubriken på materialet är
Citat:
Specialtidning om allas lika värde
Sedan följer en samling agendaartiklar. Sista artikeln är Niklas Orrenius artikel om alternativmedia och Julia Caesar. Den har rubriken
Citat:
Den nationalistiska nätmediebubblan är central för SD:s succé. Och ”Julia Caesar” spelar en nyckelroll.
I ena änden skolmaterial. I andra klart och tydligt ämnat att motarbeta SD. Sveriges största morgontidning vill distribuera sitt partiska partipolitiska material, rakt in i skolutbildningen. T.o.m. en artikel om romer lyckas man peta in!
Mats Granberg och likasinnade har inte en susning, vad "politiskt korrekt" betyder. Granberg (och likasinnade) tror, att "politiskt korrekt" betyder ung. "populär".
Ivar Arpi nämnde fenomenet i en utmärkt ledare (Länk):
Fredrik Virtanen går s.a.s. ett steg längre. Det krävs enl. Virtanen "ingen Freud" för att inse, att de, som inte tycker som Virtanen, också *själva* upplever sig som onda. Virtanen skriver:
Personer som Mats Granberg och likasinnade är utpräglade konspirationeteoretiker. De spontana negativa reaktionerna på hans artikel var enl. Granberg inte spontana. Nej, det var "organiserat för att påverka och motarbeta, och kanske skrämma" honom. Och den (enl. Granberg) mest troliga förklaringen till att folk blir upprörda över hans underförstådda uppmaning att rensa bort böcker från biblioteken är vidare INTE, att folk blir upprörda över hans underförstådda uppmaning att rensa bort böcker från biblioteken. Nej, enl Granberg är förklaringen i stället, att den
Den är nämligen enl Mats Granberg "oförargligt", att opinionskommissare Granberg (aka kulturredaktör Granberg) låter chefsbibliotikarien och allmänheten förstå, att böcker ska rensas ut från biblioteken (och helst inte köpas in). Kommissarie Granberg avslutar sin "ganska obetydliga [nyhetstext]" med en uppfordrande fråga:
Intressant referens till Haidt et el. Vänsterns dragning åt individualizing foundations (som betonar individuella rättigheter och friheter, kanske till skydd för "de utsatta") och de konservativas dragning åt binding foundations (som betonar plikter och sammanhållande värderingar) enligt moralteorins begrepp; med de liberala någonstans, var som helst, utmed denna skalan utom just ultraextremt. Forskningsresultaten om liberala som sämst bedömare av ytterkanternas moral och vänsterns som den mest övervärderande/underskattande av sina rivaler kan stärka lekmannauppfattningen om vänsterfolket som verklighetsfjärmade eller ideologiskt förblindade. Med en nidbild av kontrahenten kan man kanske enklare förstå hatet och det egna våldets legitimitet.
Den Humanitära Stormakten har progredierat till universums socialbyrå, det har vi länge förtstått. Det vetenskapsteoretiska fundamentet som stöder lekmannens intuition/magkänsla är the expanding circle:
Citat:
We believe the findings of this paper provide provisional
empirical support for Lahti’s concept of expanding
concentric circles of morality. Lahti (2009) based his
hypothesis on Darwin’s (1871) claim that “...as man
gradually advanced in intellectual power... his sympathies
became more tender and widely diffused, extending to
men of all races” (p. 282).
Eller så är det helt enkelt statlig hybris, ett hastigt, revolutionärt uppkommet drag, ett lyte, eller masspsykos. Ett folk som kidnappats av en medial och politisk klass som med piska och morot förmått det domesticerade folket - efter två sekler fred och ett växande välstånd - att ställa upp i vansinnet, med hot och löften om guld och gröna skogar eller mörkrets Mordor.
---
NT följer upp biblioteksgrejen i Östergötland:
Citat:
Förra veckan kunde NT:s Mats Granberg avslöja att flera bibliotek i Östergötland köpt in den högerextrema bloggerskan "Julia Caesars" böcker.
Artikeln väckte starka reaktioner och Granberg kommenterade det i en krönika några dagar senare.
Nu svarar Kerstin Olsson, chef för Regionsbiblioteket i Östergötland, på frågan varför de får vara kvar på hyllorna.
Citat:
En av frågorna på dagordningen var bibliotekens demokratiska uppdrag enligt bibliotekslagen: ”Biblioteken i det allmänna biblioteksväsendet ska verka för det demokratiska samhällets utveckling genom att bidra
till kunskapsförmedling och fri åsiktsbildning”.
Nästa år, 2016, är det 250 år sedan tryckfrihetsförordningen kom. Det kommer att uppmärksammas på Götabiblioteken. Tryckfrihet, yttrandefrihet och åsiktsfrihet är viktiga för biblioteken.
Ja, SD är väldigt populära numera och det är lite för nära 250-årsjubileet av Tryckfrihetsförordningen. Det är inte bara fint med mörkläggning à la Fahrenheit 451.
I somras var det ju på tapeten mörkläggningen i Ljungby, då beträffande Arnstbergs och Sandelins Invandring och mörkläggning II och som en följd också I:
Citat:
– Vi bestämde oss därför att inte köpa in boken och då kom frågan upp bland personalen om vi skulle ha kvar del ett på hyllan? Vi beslutade oss för att plocka bort del ett från hyllan – vi har annan litteratur på biblioteket som speglar samma problematik som den här boken tar upp. Det handlar inte bara om vad som står i boken utan också vad som inte står.
Citat:
Lina Holmér säger att hon stödjer beslutet av bortplockningen på bibliotekslagen och UNESCO:s folk- och skolbiblioteksmanifest. Bibliotekslagen gör gällande att det allmänna biblioteksväsendet ska verka för demokratins utveckling genom att bidra till kunskapsförmedling och fri åsiktsbildning. Folkbiblioteksmanifestet är en vägledande skrift som berör folkbibliotekens uppdrag enligt bibliotekslagen.
Expressen vill ha tvångsintegrering för de små skolbarnen. Vi är en "jätte" vad avser invandring men en "pygmé" vad avser integration. Det fria skolvalet måste således slopas, anser Expressen. En något märklig uppfattning kan tyckas för att komma från en tidning som påstås värna det "liberala" samhället där folk ska få välja själva med endast en minimal inblandning från staten. Inte ens Aftonbladet har drivit denna linje särskilt hårt ännu, där är det fullt fokus på mottagandefördelning bland kommunerna. Expressen verkar dock inte främmande för lite gammal, hederlig bussning av skolelever à la amerikansk sydstat anno 1960-talet.
Det är vidare tragiskt att läsa att det svenska skolsystemet är uppbyggt för ett "förgånget, jämlikt och homogent" Sverige. Var väl bara tiotalet år sedan det fria skolvalet infördes? Raseringen av Sverige har gått fort uppenbarligen..... Det är lite intressant att notera att när det gäller bostäder är vi elaka svenskar bara ett problem. Vi måste "maka på oss" så att bostäder kan tilldelas de bättre behövande. Vi utgör enbart ett problem här. När det gäller skolan är vi dock tydligen en helt nödvändig komponent för att mångkultursprojektet ska kunna lyckas. Snacka om att vilja äta kakan och behålla den! Jag fasar för den dag någon statlig hantlangare knackar på dörren och säger " God morgon Medborgare!. Ert hus har funnits vara för stort sett i relation till antalet boende i huset. Staten har bättre behov av huset. Ni får 24 timmar på er att packa. Låt möblerna stå kvar. Er dotter har vidare valts ut i den pågående integreringsplanen. Ha henne redo klockan 8 i morgon bitti för transport till anbefalld ort. Väl mött, Medborgare".
Expressen drar fullt logiska slutsatser om vad som krävs i det samhälle de flesta säger sig vilja ha. Knappast någonting de bör klandras för. Jag skulle gärna se konkreta förslag på försöksskolor, södra latin m.m.
Tyckte faktiskt den var rätt värdelös. Den problematiserar inget och ställer framförallt inga kritiska frågor.
Frågorna som man nog bör ställa sig är:
• Hur många klara vi att ta hit.
• När kollapsar bostadsmarknaden
• När kollapsar arbetsmarknaden
• När kollapsar vården, skolan, äldreomsorgen
• När kollapsar stadsfinanserna
• När kommer inbördeskriget
Extremt relevanta och viktiga frågor som det är knäpptyst om - även från skribenten ovan.
/
Tyckte faktiskt den var rätt värdelös. Den problematiserar inget och ställer framförallt inga kritiska frågor.
Frågorna som man nog bör ställa sig är:
• Hur många klara vi att ta hit.
• När kollapsar bostadsmarknaden
• När kollapsar arbetsmarknaden
• När kollapsar vården, skolan, äldreomsorgen
• När kollapsar stadsfinanserna
• När kommer inbördeskriget
Extremt relevanta och viktiga frågor som det är knäpptyst om - även från skribenten ovan.
/
Tror att du läser in dina egna åsikter lite väl mycket. Att "inbördeskriget" blir en stor sak på dagordningen kan vi nog glömma. Det intressanta var som jag skrev att personen kritiserar mer från ett insider perspektiv, han vill alltså att DN ska vara en bra tidning.
Dessutom är första steget mot att kunna dra rätt slutsatser att över huvud taget problematisera och kritisera. Precis som med vissa ledarskribenter kommer man aldrig få alla att pusha för identiska slutsatser som i den här tråden eller använda exakt samma termer.
Med detta sagt tror jag inte textförfattaren kommer få gehör för sina åsikter. DN har valt väg och kommer snarare polarisera sig ännu mer ifall någon/några andra tidningar tar ännu ett steg mot en realistisk hållning i vissa frågor.
Med detta sagt tror jag inte textförfattaren kommer få gehör för sina åsikter. DN har valt väg och kommer snarare polarisera sig ännu mer ifall någon/några andra tidningar tar ännu ett steg mot en realistisk hållning i vissa frågor.
Jag tror Wolodarski kan sitta löst. Han skämmer ut tidningen och håller mer och mer på att förvandlas till en lite löjlig figur som man småler åt. Så här uttrycker sig sociologidocenten Kjell Magnusson i en mycket bra artikel idag på Dagens Samhälle:
Citat:
En tidning startade ett kändisupprop och vände sig i mästrande ton till prenumeranterna med en fråga som i klartext löd: är du ond eller god!? Värst var kanske formen: det kunde lika gärna ha handlat om telefonförsäljning eller schlagerfestival. Klicka på Facebook!
Jag reagerade direkt på att docenten talade om "en tidning". Tror inte jag sett det tidigare av någon ur den samhällsklassen. Det är som att kalla kungen för Kalle.
En gång tidigare har DN känt sig manade att sparka en chefredaktör för att han hade förvandlat tidningen till en plattform för egna kampanjer. Jag tror Wolodarski är vår tids Herbert Tingsten.
Jag tror Wolodarski kan sitta löst. Han skämmer ut tidningen och håller mer och mer på att förvandlas till en lite löjlig figur som man småler åt. Så här uttrycker sig sociologidocenten Kjell Magnusson i en mycket bra artikel idag på Dagens Samhälle:
Jag reagerade direkt på att docenten talade om "en tidning". Tror inte jag sett det tidigare av någon ur den samhällsklassen. Det är som att kalla kungen för Kalle.
En gång tidigare har DN känt sig manade att sparka en chefredaktör för att han hade förvandlat tidningen till en plattform för egna kampanjer. Jag tror Wolodarski är vår tids Herbert Tingsten.
Ja det är spännande just nu, kanske är det så att Wolodarski utkämpar sin sista strid. Jag är fortfarande tveksam då ett avsked skulle sända väldigt stora signaler. Det skulle ju sätta hela Bonnier i dålig dager med tanke på hur stort förtroendekapital man investerat. Ett alternativ är att man under förevändning av ekonomiska skäl gör en omstrukturering av tidningen.
Intressant också att det är en docent i sociologi som skriver insiktsfullt i Dagens Samhälle. Realister inom landets sociologiska institutioner växer inte på träd, och ännu färre vågar skylta helt öppet med sina åsikter. Det vore mycket bra om fler akademiker inom samhällsvetenskap klev fram med kritiska analyser.
Du missade ju de mest intressanta formuleringarna (bra artikel förövrigt).
Citat:
Televisionen och de stora dagstidningarna har – om vi bortser från enskilda journalister – glömt sin roll som nyhetsförmedlare och analytiker för att i stället underblåsa känslor. Ibland har det varit fråga om smaklösa intrång i mänskligt lidande: ”Missa inte” den eller den bilden kunde vi läsa; en jargong och estetik som suddar ut gränsen mellan verklighet och TV-serie.
Man har låtit oss tro att om vi bara ”vill” kommer allt att ordna sig. Flyktingkrisen kan lösas om vi är ”goda”. En tidning startade ett kändisupprop och vände sig i mästrande ton till prenumeranterna med en fråga som i klartext löd: är du ond eller god!?
Det är självklart att man i ett modernt samhälle inte kan låta människor vandra på vägarna eller lamslå tågtrafiken. Inte heller kan vi vägra att registrera oss när vi kommer till ett främmande land. Framförallt bör ingen tillåtas tjäna pengar på flyktingars belägenhet. Allra minst får okända ”ta hand om” minderåriga vid ankomsten, vilket skett i Stockholm.
En tidning förvånas av att opinionssiffrorna för SD ökat – ”trots flyktingkrisen” (!) Konkreta planer på hur man skall lösa problem med bostäder och arbete har inte hörts mycket om.
Det är inte bara media som borde tänka om. Våra politiker kunde ha visat större öppenhet, ingen nämnd och ingen glömd. Frågan gäller inte om de har rätt, utan om de vågar stå för sina åsikter. Lägg papperna på bordet, tala klarspråk, redogör för innebörden i förslag, prioriteringar och beslut.
Låter som rena Avpixlatskribenten. Han sätter fingret precis på vad problemen är just nu. Media har totalt frångått sin journalistiska roll och dragit igång en känslokavalkad utan motstycke för att driva opinion. Allt i syfte att framställa sig själva som goda. Samtidigt har lagar och regler börjat luckras upp vilket sätter rättsstaten ur spel. Det här är en mycket farlig utveckling.
Om folk vant sig vid att bli undantagna från gällande lagar kommer det bli ytterst problematiskt att börja upprätthålla lagarna vid en senare tidpunkt. Det är bara att titta på tiggeriet och de med följande problemen. Vanliga ordningsregler tycks inte längre gälla öststatsromer; de kan bete sig nästan hur de vill utan att någon vågar ingripa. Om samma laglöshet börjar gälla alla tusentals invällare som kommer till Sverige just nu kan situationen snabbt spåra ur till totalt kaos.
Expressen drar fullt logiska slutsatser om vad som krävs i det samhälle de flesta säger sig vilja ha. Knappast någonting de bör klandras för. Jag skulle gärna se konkreta förslag på försöksskolor, södra latin m.m.
Nja.. ledaren har rubriken: "Fria skolvalet är ett hot mot integrationen". "Integrationen" definieras sällan. Jag betvivlar dock starkt, att de flesta föräldrar (vare sig de är svenska eller invandrade) instämmer i, att de egna barnen måste lottas eller kvoteras (bussas) till "en problemskola där eleverna har all världens olika förstaspråk", ty annars kan "det samhälle de flesta säger sig vilja ha" ej realiseras.
Expressens statsdirigistiska ledare är kanske ett svar på Alice Teodorescus ledarkrönika i GP för en vecka sedan: "Slumpen skapar inte rättvisa".
På GPs ledarsida kommenterar Peter Hjörne en våldsam bredsida av Lars Ströman (Nerikes Allehanda) riktad mot GP och mot Paulina Neuding. Strömans ledare har rubriken: Känner ni inte att det stinker brunt?"
Ett smakprov ur Strömans ledare: "Alltså: En etablerad ledarskribent hyllar propaganda i klass med nazisttidningen Der Stürmer."
Jag antar att Kjell Magnusson har nära till pensionen & inte kommer att söka några nya tjänster eller försöka bli befordrad. Han har ju faktiskt talat ett uppfriskande klarspråk även tidigare.
Den handlar om överbefolkning i Stockholm och hårt eftersatt infrastruktur.
Citat:
Stockholm mot kollaps. Storstadskrisen.
BB-avdelningarna har inte plats för alla blivande mammor. Kvinnor skickas till förlossningsavdelningar i andra städer. Barnmorskorna protesterar mot en vård som inte längre är säker.
Förskolorna är i kris. Dagis*köerna har blivit kortare därför att många kommuner i stället valt att trycka in fler barn i varje förskolegrupp. Bristen på förskollärare i Stockholm är så akut att regeringen tvingats gripa in.
Skolorna bidrar till ökade klassklyftor. I fina friskolor får elever höga betyg, medan andra inte klarar grundskolan. Förra året saknade 14 procent av niondeklassarna i Stockholms stad gymnasiebehörighet.
Barnen i Österåker kommer inte till skolan därför att busstrafiken i hela norra Storstockholm havererat. För att eleverna över huvud taget ska komma till skolan tvingas nu kommunen hyra in egna bussar.
Tunnelbanan håller på att sprängas. Trafikanterna kommer för sent till jobbet därför att de inte längre får plats i de överfulla tågen. På tio år har antalet resande som passerar Slussen varje dygn ökat med 10 000.
Bostadsbyggandet står i princip still. Den som vill ha en hyreslägenhet i Stockholms innerstad får köa i 15 år. Studenter väljer att läsa på andra orter och företagen klagar högljutt när deras nyanställda inte får bostad.
Sjukhusen har beläggningar på över hundra procent. Sängarna räcker inte till, patienter vårdas i korridorer eller skickas runt mellan avdelningarna. Ansvariga Filippa Reinfeldt skyller på – sjukhusen.
Äldrevården i Stockholm har en skandalös historia. Hemtjänsten ligger på 275:e plats i Socialstyrelsens rangordning så de som just nu flyttar till Stockholm gör bäst i att genast planera sin ålderdom någon annan stans.
Gör man den ganska enkla kopplingen mellan en rekordstor invandring närmaste åren och vilka förutsättningar som finns att möta den så ja, då är det anledning att vara pessimist.
Också intressant att gamla ledarartiklar och liknande nu får nytt liv och fyller en annan funktion än det som från början var tänkt. Franchells ledare var riktad mot Alliansens politik.
Jag antar att Kjell Magnusson har nära till pensionen & inte kommer att söka några nya tjänster eller försöka bli befordrad. Han har ju faktiskt talat ett uppfriskande klarspråk även tidigare.
Han talar om att etablissemanget vill framställa sig som goda. Kommer inte det begreppet från denna tråd? Tycker mig det senaste året ha sett flera begrepp här som spridit sig till mainstreammedia.
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!