2015-08-27, 22:04
Medlem
preben12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bjebbosten
Ni som har hcp 10-20, vad har ni för spoon/fairway klubbor(loft) och tycker ni att ni slår bra med den/dem?.

En 19º hybrid som ersätter järn 3:a och en 17º metalwood 4:a. Tycker det funkar bra, är nog de två klubbor jag slår bäst med.

Skulle kanske vilja ha en metalwood på 15-16º istället. Är lite stort hopp mellan min driver på 10.5º och upp till 17º. Men det bytet lär bli senare om jag kommer lägre i hcp, precis kommit under 20 nu.
Citera
2015-08-27, 22:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av preben12
En 19º hybrid som ersätter järn 3:a och en 17º metalwood 4:a. Tycker det funkar bra, är nog de två klubbor jag slår bäst med.

Skulle kanske vilja ha en metalwood på 15-16º istället. Är lite stort hopp mellan min driver på 10.5º och upp till 17º. Men det bytet lär bli senare om jag kommer lägre i hcp, precis kommit under 20 nu.

Intressant, så du slår så bra att du tror du skulle kunna slå bra med 15-16 graders fw.

Glömde säga att slag från fairway är jag mest intresserad av.
Citera
2015-08-27, 22:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bjebbosten
Intressant, så du slår så bra att du tror du skulle kunna slå bra med 15-16 graders fw.

Glömde säga att slag från fairway är jag mest intresserad av.
Det finns få slag som är svårare än en trätrea från fairway. Sen är svinghastighet också en stor faktor; många medelgolfare gör bättre i att köpa en träfemma istället då dom helt enkelt slår för löst för att få ut det dom vill ha av en trätrea då den kan vara svår att få upp tillräckligt högt i luften. En träfemma är betydligt lättare att launcha!

Det bästa du kan göra är ju såklart att prova dig fram med hjälp av en launch monitor! Träfyror finns ju såklart också.
Citera
2015-08-29, 18:05
Medlem
Crackhoees avatar
Tja!

Någon som har tips på vad man ska tänka på om man eventuellt ska börja arbeta i en golfshop?
Citera
2015-08-29, 21:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av masterhank
Det finns få slag som är svårare än en trätrea från fairway. Sen är svinghastighet också en stor faktor; många medelgolfare gör bättre i att köpa en träfemma istället då dom helt enkelt slår för löst för att få ut det dom vill ha av en trätrea då den kan vara svår att få upp tillräckligt högt i luften. En träfemma är betydligt lättare att launcha!

Det bästa du kan göra är ju såklart att prova dig fram med hjälp av en launch monitor! Träfyror finns ju såklart också.

Har länge velat ha en träklubba men varje gång jag testat har jag haft väldigt svårt att få bollen upp i luften. Detta år har träfyran gått bäst, skulle gissa på runt 17 grader. Var till dormy idag och slog lite olika fastnade för Fly Z, började med 5-7w med bra resultat både 18,5 och 17 grader, gick vidare till 3-4w där det gick rätt bra. Hade rätt bråttom men om jag kommer ihåg rätt slog jag 3-4w med stiff skaft, köpte dock reg då det var egentligen det jag ville ha och borde passa mig bäst.

Som tur var ville farsan ha samma klubba så vi köpte både 3-4w och 5-7w och jag kan använda båda när han inte spelar.

Kan återkomma imorgon och säga hur jag upplever klubban/klubborna på rangen/banan.
Citera
2015-09-07, 22:27
Medlem
En proffsgolfare slår med drivern 270-280 m.
Hur långt slår ungefär en bra motionsgolfare med samma precision?
Kan hända amatören måste använda en annan klubba för att få precisionen som proffset, men hur långt kommer han då?

Menar med frågan vinkelspridningen i golfslaget, och inte precisionen på slagets längd.
Senast redigerad av Hultabultan 2015-09-07 kl. 22:54.
Citera
2015-09-08, 09:39
Medlem
City69s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SheiiZu
Jag har själv köpt och spelar med CG16's från onlinegolf och jag är nöjd. De är ett förlåtande par som "går långt" och jag kommer nog spela med dem ett par somrar till. För din hcp-nivå tror jag att de är ett bra val (har själv lirat med dem från hcp mid 20's till 15 ish).

Tänk dock på att de, precis som många andra klubbmärken, är ganska strong-loftade. Därför är det ännu mer viktigt med någon extra wedge förutom PW & SW, enligt mig då..

Har nu spelat några rundor med mina Cg16 och är väldigt nöjd. Köpte till 52 samt en 58 graders wedge. Kompletterade även med en Odyssey Versa 2-ballputter. Kan verkligen rekommendera onlinegolf.se
Citera
2015-09-08, 17:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hultabultan
Kan hända amatören måste använda en annan klubba för att få precisionen som proffset, men hur långt kommer han då?

Väldigt individuellt förstås men proffsen ligger mellan 55-70% fairwayträffar med sina utslag. För en amatörgolfare som jag själv mellan 5-15 i hcp skulle jag behöva ta fram en 20-gradig hybrid för att uppnå samma siffror. Med min hybrid slår jag 210-220m vilket rent teoretiskt är mer än tillräckligt för att nå merparten av alla par-fyror från gul tee i Sverige på två slag.
Citera
2015-09-12, 14:08
Medlem
gsonjuniors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hultabultan

Menar med frågan vinkelspridningen i golfslaget, och inte precisionen på slagets längd.

Är nog väldigt individuellt, finns säkert någon statistik någonstans dock.

Jag slår exempelvis 230 meter med min järn 5a och träffar fairway nånstans runt 70% skulle jag tippa.
Drivern slår jag 290-330 meter med beroende på ifall jag slicear eller ej och därmed är chansen till fairwayträff förmodligen runt 20%

Så för min del hamnar jag väl på 230-250 meter med samma precision ifall jag går ut med låga järn, vilket jag gör på alla hål utom 2 på min hemmabana.

Är inne på första säsongen på 15 år, startade på 33 i hcp i år och ligger på 12,1 nu. Hoppas jag gav dig ett någorlunda informativt svar!
Citera
2015-09-12, 16:25
Medlem
Dr_Dollars avatar
Tjena pojkar!

Hur har det gått för er i sommar..?
Själv är jag väl...hyfsat nöjd hittills - 47 rundor och 36 birdies.
11 stycken för lite...för att vara 100%, men tydligen är man inte bättre

Nu har det fallit så pass att jag är ledig 14:e - 22:a sep, och jag tänkte ta bilen ner söderut och lira.
Uppsala GK och förhoppningsvis även Frösåker GK, och kanske nån till.
Så om nån finns i närheten och vill gå en runda (utan sexuella anspelningar) så finns jag bara ett pm bort
Citera
2015-09-13, 14:43
Medlem
gsonjuniors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr_Dollar
Tjena pojkar!

Hur har det gått för er i sommar..?
Själv är jag väl...hyfsat nöjd hittills - 47 rundor och 36 birdies.
11 stycken för lite...för att vara 100%, men tydligen är man inte bättre

Nu har det fallit så pass att jag är ledig 14:e - 22:a sep, och jag tänkte ta bilen ner söderut och lira.
Uppsala GK och förhoppningsvis även Frösåker GK, och kanske nån till.
Så om nån finns i närheten och vill gå en runda (utan sexuella anspelningar) så finns jag bara ett pm bort

Återkom gärna och berätta vad du tyckte om banorna. Bor i Uppsala men har än inte spelat på Uppsala GK (Skäms)

Ta en runda på Arlandas mastersbana är mitt tips, när du ändå är i krokarna. 20 min från Uppsala bara
Citera
2015-09-14, 16:18
Medlem
Wedgies avatar
41 ronder spelade. Har spelat rätt uselt senare halvan av säsongen, men det kändes lite som att det lossnade i helgen. Spelade Österåker Västerled i lördags och Vidbynäs Norra (från Vit) igår.

Slog bollen bättre än på mycket längre, både driver och järn. La om baksvingen lite för 2-3 veckor sedan, och det verkar ha hjälpt. Dock puttade jag helt katastrofalt uselt, annars hade rundan igår blivit referensbra. Treputtade nog mer än jag tvåputtade, samt ett par fyrputtar Kom in på 31p, men puttade nog säkerligen bort 10p... Det med tre streckade hål. Visst, man får löjligt med slag från Vit tee, men den är låååång (lite kärvt med ett par 3 på 214 meter uppför i motvind) och det blåste på ordentligt så det får gå jämnt ut.

Nu bara hoppas att det håller i sig resten av säsongen, som gärna får sträcka sig en bit in i oktober.

Edit: Hmm, 647 meter längre från Vit än från Gul tee.
Senast redigerad av Wedgie 2015-09-14 kl. 16:32.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in