2019-08-27, 21:11
Medlem
Rotselleris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kungsvatten
Spelade en bana i Danmark nu i sommar, de hade som lokal regel att man kunde droppa 2 klubblängder ut på fairway mot 2 slags plikt efter överenskommelse i bollen var bollen gick ut. Hårt, men det snabbade på spelet.

Det är ju nya out-regeln så det är helt logiskt, slå om från tee eller droppa med 2 plikt men det gäller ju endast out och inte om bollen är borta vad jag vet..
Citera
2019-08-27, 21:30
Medlem
Mclarengbgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rotselleri
Det är ju nya out-regeln så det är helt logiskt, slå om från tee eller droppa med 2 plikt men det gäller ju endast out och inte om bollen är borta vad jag vet..

Denna lokala regel förvillar mer än den gör nytta. De svenska klubbarna rekommenderas av SGF att INTE ha med denna lokala regel och tack och lov verkar de flesta golfklubbarna ha följt rekommendationen.
Många tror att man enbart får slå en provisorisk boll från tee men man får givetvis göra det från t.ex. fairway också. Du får i övrigt slå en provisorisk boll när som helst förutom om bollen har gått i ett pliktområde eller out of bounds.
Citera
2019-08-27, 21:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mclarengbg
Denna lokala regel förvillar mer än den gör nytta. De svenska klubbarna rekommenderas av SGF att INTE ha med denna lokala regel och tack och lov verkar de flesta golfklubbarna ha följt rekommendationen.
Många tror att man enbart får slå en provisorisk boll från tee men man får givetvis göra det från t.ex. fairway också. Du får i övrigt slå en provisorisk boll när som helst förutom om bollen har gått i ett pliktområde eller out of bounds.

Det var det som var grejen på den banan, många dolda utslag och torra fairways. Fick nyttja det en gång på rundan då jag borde legat perfekt men vi kunde inte hitta bollen. Tog 2 plikt och droppade där vi uppskattade att bollen landat och slapp gå tillbaka. Det var tätt med bollar, det var tävling och det gick åt skogen för mig den dagen ändå.....
Citera
2019-08-28, 23:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kung_Ingenting
Jag tror att det där med sweetspot (+ lite annat) är det som lurar dig. Som nybörjare med 46 i handicap kan du inte räkna med att vara speciellt konsekvent och då kommer det svänga en hel del på bara 5 bollar per klubba. Finns ingen anledning till att en klubba mitt i setet ska dippa på det sättet. Däremot så kan det, beroende på svinghastighet, bli så att man tappar längd med den/dom längsta klubborna.
Så det är bara att slå fler bollar så kommer det att räta ut sig.

Det är dessutom inte helt rätt att använda snittlängden heller, den kan ju påverkas väldigt mycket negativt om man får till en dålig sving/träff vilket ju händer ibland. Bättre att titta på var dina bollar hamnar då du får till en "bra normal" träff.

Kommer jag tjäna på att skaffa nya klubbor som är mer förlåtande? Värt att göra custom fitting med mitt hcp?

Kan ni tipsa om en bra golfpro runt gbg? Skulle vilja ta ett par lektioner,.
Citera
2019-08-28, 23:21
Medlem
Kung_Ingentings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Torben85
Kommer jag tjäna på att skaffa nya klubbor som är mer förlåtande? Värt att göra custom fitting med mitt hcp?

Kan ni tipsa om en bra golfpro runt gbg? Skulle vilja ta ett par lektioner,.
Ingen aning om vad det är för klubbor du har, men jag skulle säga att det alltid lönar sig att göra custom fitting. Köper man nya klubbor på chans/pris/utseende/hörsägen så är det väl ungefär 50/50 att man får sämre klubbor än dom man redan har..

Fast med tanke på att du är helt ny så kanske det är så att din sving kommer utvecklas, då är det kanske onödigt att lägga pengar på grejer som är perfekta nu men inte är det om ett år. Ja, saker och ting är inte alltid lätta.
Citera
2019-08-29, 12:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kung_Ingenting
Ingen aning om vad det är för klubbor du har, men jag skulle säga att det alltid lönar sig att göra custom fitting. Köper man nya klubbor på chans/pris/utseende/hörsägen så är det väl ungefär 50/50 att man får sämre klubbor än dom man redan har..

Fast med tanke på att du är helt ny så kanske det är så att din sving kommer utvecklas, då är det kanske onödigt att lägga pengar på grejer som är perfekta nu men inte är det om ett år. Ja, saker och ting är inte alltid lätta.

Klubborna är 10 år gamla, Mizuno typ halvblad.
Citera
2019-08-29, 14:47
Medlem
Kung_Ingentings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Torben85
Klubborna är 10 år gamla, Mizuno typ halvblad.
Åldern är inga som helst problem om det är bra klubbor som passar dig. Själv kör jag med järnklubbor från 70-talet.
Dock så om dina är åt bladhållet så är dom ju knepigare att slå med, en liten miss gör mycket för resultatet. Det är ju inte direkt optimalt som nybörjare.. Och det kan ju förklara dina konstiga längder med klubborna, träffar man inte exakt så tappar man genast längd.
Citera
2019-09-22, 16:48
Medlem
Satan så gött. Idag slog man till med första rundan under par någonsin. Stor milstolpe är nådd.
Citera
2019-09-22, 21:33
Medlem
Dr_Dollars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ducey10
Satan så gött. Idag slog man till med första rundan under par någonsin. Stor milstolpe är nådd.

Berätta gärna om rundan

Närmaste jag kommit var jag -3 när det var 3 kvar, avslutade dubbel, dubbel och en stabil bogey
Citera
2019-09-23, 07:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr_Dollar
Berätta gärna om rundan

Närmaste jag kommit var jag -3 när det var 3 kvar, avslutade dubbel, dubbel och en stabil bogey

Ouch, den är tuff.

Spelade en relativt lätt bana, bred och svår att slå bort en boll på. Blev 4 birdies, 3 bogeys och resten par. Överlag stabilt men lite för många missade greener men när chippningen och puttning funkar räddar man sig ganska enkelt. Va inte många chippar som inte landade inom en halv meter. Tror jag hade 24 puttar, 7 green träffar å 7 fairway träffar. Så närspelet va on point om vi säger så. 2 längre puttar från 4-5 meter som gick i vilket va en bonus såklart.
Citera
2019-09-24, 16:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ducey10
Grattis, inte lätt!
Citera
2019-09-24, 16:56
Medlem
Producerade årets sämsta runda förra helgen, 85 slag och 13 över par. Funderade på att sluta med golf efter detta men nästa runda, endast en vecka senare kom min bästa runda någonsin. 69 slag och tre under par. Är det såhär Tiger kände sig när han vann masters i år?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in