2015-09-14, 22:25
Medlem
von_Ss avatar
När jag började spela som liten hade jag tre järnklubbor som farsan hittat på jobbet. Alla tre var vänsterklubbor. På kursen fick man låna klubbor och körde självklart med vänster. Det var obegripligt för mig hur alla kunde spela från (enligt mig) fel håll fast de var högerhänta. Men sen när jag tog grönt kort så fanns det inga billiga vänsterset så då fick jag byta håll

Har spelat ytterst sporadiskt sedan dess men börjat igen nu sedan mitten av sommaren och spelat en hel del rundor för att vara mig. Ligger på 20 i hcp nu och om jag går igenom mina rundor så är det rätt solklart var jag tappar flest slag. Som ni säkert kan gissa är det närspelet. Även om man kommer ihåg en duffad järnfemma mer så är det ju värre med 10 usla chippar på en runda.

Har försökt träna när spel men det går bara inte. Det är så in åt helvete tråkigt. Har ni några tips för att göra detta roligare? Jag använder nu j5-P för spel nära green beroende på hur långt jag vill att bollen ska rulla men får i stort sett bara träning på banan.

Sen har jag nu bara en PW för längre inspel som jag justerar svingen beroende på hur långt jag vill slå vilket inte känns helt optimalt. Är den allmäna rekommendationen att man skaffar sig en annan wedge för inspel runt 50 meter upp till PW-längd?
Senast redigerad av von_S 2015-09-14 kl. 22:29.
Citera
2015-09-15, 18:41
Medlem
gsonjuniors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av von_S
När jag började spela som liten hade jag tre järnklubbor som farsan hittat på jobbet. Alla tre var vänsterklubbor. På kursen fick man låna klubbor och körde självklart med vänster. Det var obegripligt för mig hur alla kunde spela från (enligt mig) fel håll fast de var högerhänta. Men sen när jag tog grönt kort så fanns det inga billiga vänsterset så då fick jag byta håll

Har spelat ytterst sporadiskt sedan dess men börjat igen nu sedan mitten av sommaren och spelat en hel del rundor för att vara mig. Ligger på 20 i hcp nu och om jag går igenom mina rundor så är det rätt solklart var jag tappar flest slag. Som ni säkert kan gissa är det närspelet. Även om man kommer ihåg en duffad järnfemma mer så är det ju värre med 10 usla chippar på en runda.

Har försökt träna när spel men det går bara inte. Det är så in åt helvete tråkigt. Har ni några tips för att göra detta roligare? Jag använder nu j5-P för spel nära green beroende på hur långt jag vill att bollen ska rulla men får i stort sett bara träning på banan.

Sen har jag nu bara en PW för längre inspel som jag justerar svingen beroende på hur långt jag vill slå vilket inte känns helt optimalt. Är den allmäna rekommendationen att man skaffar sig en annan wedge för inspel runt 50 meter upp till PW-längd?

Mitt tips är att dra på dig ett par hörlurar med musik/podcast när du tränar. Gör att jag kommer in i en härlig bubbla. Brukar även försöka träna där det är så lite folk som det bara går, blir oftast på vår korthålsbana/övningsbana. Dock inte alla banor som har den möjligheten!

Gällande inspelet så körde jag enbart med PW och en 60-graders i början av säsongen då jag precis tagit upp golfen igen och köpt allt nytt. När jag kommit in i formen igen så kände jag att det blev ett på tok för stort gap mellan klubborna och införskaffade en 52-graders och en 56-graders. Har förbättrat mitt närspel ordentligt!

Denna guide hjälpte mig en bit på traven samt test av olika klubbor från polare.

http://www.golf.se/spela/utrustning/...ll-ratt-wedge/
Citera
2015-09-15, 21:38
Medlem
von_Ss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gsonjunior
Mitt tips är att dra på dig ett par hörlurar med musik/podcast när du tränar. Gör att jag kommer in i en härlig bubbla. Brukar även försöka träna där det är så lite folk som det bara går, blir oftast på vår korthålsbana/övningsbana. Dock inte alla banor som har den möjligheten!

Tack för tipset! Att jag inte tänkt på det. Blir en podcast i öronen och övningsbanan (som alltid är tom) imorn.

September är enligt mig bästa golfmånaden på året när det inte regnar. Vackert, lagom kallt, bra banor och relativt lite folk ute.
Citera
2015-09-17, 07:09
Medlem
J.Ks avatar
BAM! Igår satt den, en lugn järn 8a på ett relativt kort par tre, greenen var lätt kuperad så jag såg inte riktigt vad som hände efter nerslaget och helt plötsligt dyker bollen ner i koppen.

Så nu kan man bocka av HIO på bucket-listen.
Citera
2015-09-17, 16:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av J.K
BAM! Igår satt den, en lugn järn 8a på ett relativt kort par tre, greenen var lätt kuperad så jag såg inte riktigt vad som hände efter nerslaget och helt plötsligt dyker bollen ner i koppen.

Så nu kan man bocka av HIO på bucket-listen.

Stort grattis! Alltid en magisk känsla att se den trilla ned i koppen!
Citera
2015-09-17, 18:47
Medlem
Dr_Dollars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gsonjunior
Återkom gärna och berätta vad du tyckte om banorna. Bor i Uppsala men har än inte spelat på Uppsala GK (Skäms)

Ta en runda på Arlandas mastersbana är mitt tips, när du ändå är i krokarna. 20 min från Uppsala bara

Jag lirade frösåker idag, och dra åt helvete vilken magiskt fin anläggning.
Efter första nio gick jag in och tar en kaffe, och just då så sitter Pelle fosshaug och ska snart iväg och lira, jag blev bara tvungen att fråga om jag kunde haka på 😊
En väldigt trevlig filur faktiskt, och förbannat duktig på att spela...så det var ju en bra bonus på dagen 😊
Citera
2015-09-18, 20:07
Medlem
Dr_Dollars avatar
Idag blev det Örbyhus GK på min lilla turné.
Banan var riktigt trevligt faktiskt, lite trist att regnet skulle förstöra.
Imorgon blir det Gävle Gk 😊
Citera
2015-09-22, 19:05
Medlem
ErPupones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr_Dollar
Jag lirade frösåker idag, och dra åt helvete vilken magiskt fin anläggning.
Efter första nio gick jag in och tar en kaffe, och just då så sitter Pelle fosshaug och ska snart iväg och lira, jag blev bara tvungen att fråga om jag kunde haka på 😊
En väldigt trevlig filur faktiskt, och förbannat duktig på att spela...så det var ju en bra bonus på dagen 😊
fantastisk bana. vattenhindrena är magiska.
Citera
2015-09-24, 21:57
Medlem
Tja. Började lira i somras, och funderat över hur det funkar med Golf under vintern, finns det banor som är öppna? Läst något om provisoriska greenen, vad är det?
Citera
2015-09-24, 22:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lurifaksen
Tja. Började lira i somras, och funderat över hur det funkar med Golf under vintern, finns det banor som är öppna? Läst något om provisoriska greenen, vad är det?

Beroende på vart du är bosatt kommer utbudet av banor vintertid att variera. Norr om Stockholm skulle jag säga att det börja bli relativt begränsat. Provisoriska greener är en "låtsasgreen" framför eller i närheten av den riktiga greenen, oftast på fairway där man ställer flaggan istället för på greenen eftersom att gräset på de riktiga greenerna är mer känsliga mot kyla.
Citera
2015-09-24, 23:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Treamz
Beroende på vart du är bosatt kommer utbudet av banor vintertid att variera. Norr om Stockholm skulle jag säga att det börja bli relativt begränsat. Provisoriska greener är en "låtsasgreen" framför eller i närheten av den riktiga greenen, oftast på fairway där man ställer flaggan istället för på greenen eftersom att gräset på de riktiga greenerna är mer känsliga mot kyla.
Bor i Skåne, bör kunna spelas lite alltså?
Citera
2015-09-25, 08:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lurifaksen
Bor i Skåne, bör kunna spelas lite alltså?
Ja, förra vintern fanns det banor som aldrig stängde har jag för mig. På Sommargreener.se kan du se vilka som har öppet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in