2017-01-03, 22:53
Medlem
Mclarengbgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Iton
Hej, en liten fråga om medlemskap;

i somras tog jag grönt kort och medlemskap i en golfklubb. Dock spelade jag rätt lite och helårsmedlemskapet lönade sig inte. Detta år lär jag ha än färre möjligheter till att spela pga vissa personliga omständigheter och vill undvika att slänga pengar i sjön.

Vid min golfklubb (i Tyskland) finns det en officiell 18-hålsbana och en 6-håls träningsbana. Rent generellt, i Sverige, måste man vara medlem även för att få spela på 6-håls träningsbanan? Kan alternativet vara att bli medlem vid någon svensk klubb (eftersom det lär kosta mindre) och då betala för exempelvis ett spelkort om 10 omgångar här? (Priset för en vilande/passiv medlem här är 200 EUR och 475 EUR för en distansmedlem)

Finns det bara en typ av medlemskap i din klubb? Det finns inte t.ex. medlemskap bara för 6-hålsbanan?
Citera
2017-01-04, 07:09
Medlem
Itons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mclarengbg
Finns det bara en typ av medlemskap i din klubb? Det finns inte t.ex. medlemskap bara för 6-hålsbanan?

Det finns ett 10-kort, vilket innebär att man kan spela där 10 gånger men vad jag förstått måste man fortfarande vara medlem i någon golfklubb för att få spela på den.

När jag jämfört med svenska golfklubbar har jag märkt att medlemskappriserna här är ganska bra mycket högre än de svenska. 1-årsmedlemskap här skulle kosta 950 eur och det är ändå en golfklubb ute i bygden; inte nära någon storstad. Jag kommer tyvärr inte hinna med att amortera av den summan (jämfört med att spela från gång till gång).
Senast redigerad av Iton 2017-01-04 kl. 07:11.
Citera
2017-01-04, 08:24
Medlem
Citat:
Det finns ett 10-kort, vilket innebär att man kan spela där 10 gånger men vad jag förstått måste man fortfarande vara medlem i någon golfklubb för att få spela på den.

När jag jämfört med svenska golfklubbar har jag märkt att medlemskappriserna här är ganska bra mycket högre än de svenska. 1-årsmedlemskap här skulle kosta 950 eur och det är ändå en golfklubb ute i bygden; inte nära någon storstad. Jag kommer tyvärr inte hinna med att amortera av den summan (jämfört med att spela från gång till gång).

345 kr borde vara svårslaget https://www.ekholmsnasgolf.se
Citera
2017-01-04, 12:13
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av kodiak

Den kan jag rekommendera själv. Öppet dygnet runt på driving range för oss som jobbar annorlunda.
Citera
2017-01-04, 13:04
Medlem
Itons avatar
Tack för all tips och svar hittills. Ska ring till Ekholmsnäs-golfklubb för att förstå om man måste vara skriven i Sverige för att vara medlem där. Har för mig att jag läste på någon annan klubbs hemsida att man var tvungen att vara det. Vi får se...

345kr är rejält svårslaget, vill jag gärna påstå Jag tror att problemet är att golf ses fortfarande som lite av en snobbsport i Tyskland. Det är inte så vanligt att personer med lägre inkomst kan spela, som i Sverige. Det är ekonomiskt inte riktigt tillgängligt för alla på samma sätt som i Sverige...
Citera
2017-01-04, 13:10
Medlem
Itons avatar
Citat:
Tack för all tips och svar hittills. Ska ring till Ekholmsnäs-golfklubb för att förstå om man måste vara skriven i Sverige för att vara medlem där. Har för mig att jag läste på någon annan klubbs hemsida att man var tvungen att vara det. Vi får se...

345kr är rejält svårslaget, vill jag gärna påstå Jag tror att problemet är att golf ses fortfarande som lite av en snobbsport i Tyskland. Det är inte så vanligt att personer med lägre inkomst kan spela, som i Sverige. Det är ekonomiskt inte riktigt tillgängligt för alla på samma sätt som i Sverige...

Såg nyss att det tydligen går att vara fullvärdig medlem i klubben för 75 EUR även om man är utlandsskriven. Det är fantastiskt om det går i såna fall! tack så hemskt mycket återigen.
Citera
2017-01-04, 13:42
Medlem
Itons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kodiak

Nu ringde jag upp dem. De startade tydligen swedishgolfalliance just för såna som mig; som inte vill betala ett ockerpriser utomlands :-) Johan, som jag pratade med var dessutom extremt trevlig och hjälpsam. Och sen, även om det inte handlar om några större summor, föredrar jag att betala in pengarna till Sverige än utomlands...
Citera
2017-01-06, 11:35
Medlem
Tänkte fråga om någon här har testat Callaways senaste metalwood Epic??
Citera
2017-02-02, 19:37
Medlem
Jannebigplays avatar
Nu när vädret börjar bli bättre så har suget på golf ökat något enormt. När börjar flashbackgolfarna ge sig ut på banorna? Jag och polarna har snackat om att dra ut direkt efter att vasaloppet är avklarat. Förra säsongen var min första och jag lyckades spela ner mig till 28hcp. Målet för denna säsongen är under 15!
Citera
2017-02-02, 19:42
Medlem
hagsatras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jannebigplay
Nu när vädret börjar bli bättre så har suget på golf ökat något enormt. När börjar flashbackgolfarna ge sig ut på banorna? Jag och polarna har snackat om att dra ut direkt efter att vasaloppet är avklarat. Förra säsongen var min första och jag lyckades spela ner mig till 28hcp. Målet för denna säsongen är under 15!

Själv sitter jag och uppdaterar 10-dagars prognosen varje dag för att se när det ska bli varmare så man kan bege sig ut. Min hemmabana är öppen när det är snöfritt men tycker det är för kallt så jag väljer att dra igång säsongen när det är i alla fall 7-8 grader plus, så ett tag kvar med andra ord. Slår på rangen en gång i veckan så länge för att underhålla svingen.
Citera
2017-02-03, 13:46
Medlem
ToblaTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jannebigplay

Det är cirka 4 månader kvar tills den lokala säsongen börjar. Brukar bli någon resa lite söderut för att minska abstinensen men även det är 2 månader bort. Avundsjukan är inte liten till er som bor så pass långt söderut att ni kan spela nu.
Citera
2017-02-03, 16:32
Medlem
För en annan som bor längst ner i södra Skåne är säsongen i full gång ( nästan iallafall ).
Vår bana är öppen till ordinarie greener utan vid frost.
Dock har jag valt att inte vara medlem iår då mycket annat skall göras.
Blir man mer taggad och sugen inför 2018. O andra sidan kommer man nog ändå sticka ut och träna lite på rangen och putting greenen för att inte tappa allt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in