2015-09-07, 23:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av beregistain
Jag får isåfall be om ursäkt. Jag tolkade det första inlägget fel.

Sen det här med oljefatsbomber tycker jag är lite löjligt att diskutera. Civila stryker i regel alltid med under bombningar, även fast vi pratar om de mest "högteknologiska". Det finns ingen bra bomb. Alla bomber är dåliga. Kolla exempelvis hur precisa USAs drönarbomber är http://www.theguardian.com/us-news/2014/nov/24/-sp-us-drone-strikes-kill-1147

Nå? Assad bombar fortfarande inte sitt eget folk utan terrorister som har infiltrerat städerna. Visst stryker det med civila och visst är det otäckt men i krig finns det endast förluster. Och hade det inte varit för det massiva stödet som terroristerna fått så hade det heller inte kommit såhär långt. Så visst håller jag med dig om att man bör fokusera på grundproblemet, dvs sluta upp med vapeninförsel till landet och det massiva stöd man har gett till terrorister i försök av att fälla Assad.

Håller med dig. USA började verka för att destabilisera Syrien flera år innan den s.k. arabiska våren nådde landet. I samråd med sina allierade, wahabiterna i Saudi-Arabien, gödslade man pengar över sunni-grupper i regionen, fullt medvetna om att de hamnade hos extremister. Och när Kerry sedan blir indignerad över att Ryssland backar upp Syriens legitima regering mot dessa extremister och pressar Grekland att stänga sitt luftrum för ryskt flyg är ju det höjden av hyckleri.
Citera
2015-09-07, 23:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stockholm-
I det här fallet handlar inte konflikten om olja som många påstår. Det handlar om kontroll. Assad tillhör shiiterna, Ryssland och Kina. Syrien gränsar till Israel och inte minst Turkiet, som båda är indirekt och direkt sunni-allierade (läs som: USAs hundar). I Irak började konflikten mellan shiiterna och sunniterna, där vann IS mycket. Den dåvarande presidenten ansågs tjäna Iran och sunniterna blev rasande då han behandlade de som skit. Eftersom att han var demokratiskt vald och Obama inte ville lägga sig i blev IS ända alternativet. Sedan kom revolutionen i Syrien, där fann IS ett ypperligt tillfälle att skada shiiterna (Assad). Och detta var såklart något väldigt bra för väst och dess allierade, man skulle bli av med Assad och USA o CO skulle gynnas otroligt av läget, man lät kriget rulla på. Turkiet och Israel älskade läget, de stödjer än idag IS med logistik, sjukvård och vapen. Detta för att de är grannländer med Syrien, en gammal fiende. Med andra ord skulle ett försvagat Syrien gynna väst.

Men sedan börja situationen urarta, IS utvecklingen gick stört fort och många började uppmärksamma utvecklingen. Nu kommer USA in i bilden, man påbörjar en koalition och bombar jihadister som också varit ett hot mot väst. I Irak börjar miliserna och kurderna nå resultat, IS försvagas och närvaron i Syrien ökar.

Än idag tjänar IS väst och allierades syfte, men hur långt ska det gå? Medan Assad är uppbackad av shiiterna, Hezbollah och öst backas FSA och IS upp av väst. Så det är helt enkelt en dragkamp mellan öst och väst mer eller mindre och såklart är det civila som hamnar i kläm- men det kan man ta. Mer militära- och politiskadetaljer kan man såklart diskutera, men jag tror att jag fick med rätt mycket.

Om det är något mer specifikt du undrar över fråga gärna, kan vara så att även jag har fel i vissa detaljer. Men det är alltså världspolitik, där terror alltid tjänar en "dold" agenda.

Edit: nämnde inte FSA och kurderna i sammanhanget, antog att du var mer intresserad av IS. Men FSA strider emot Assad regimen, och kurderna håller sina egna gränser som länge varit drabbade av IS.

Det här en väldigt allvarlig situation där vi i nuläget måste ställa upp och nå en internationellt enad politisklösning, SDs "flyktingpolitik" fungerar inte, tyvärr. Det vi vinner i konflikten är att många terrorister dödas.

Med andra ord så finns det inget sätt att gå in och sätta ner foten utan att utlösa ett världskrig? Finns det någon risk att detta slutar i ett världskrig?
Citera
2015-09-07, 23:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dogmatix
Med andra ord så finns det inget sätt att gå in och sätta ner foten utan att utlösa ett världskrig? Finns det någon risk att detta slutar i ett världskrig?

Precis, bland annat har Turkiet hotat med att gå in men då kontrade Putin snabbt och hotade Turkiet.
Citera
2015-09-07, 23:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blattaria
IS backas upp av väst? Vad har du rökt ditt rysstroll ..

IS backas upp indirekt av väst. Detta p.g.a. Israels och Turkiets stöd till IS och inte minst p.g.a. gulfstaternas ekonomiska stöd till IS. Sedan har IS under det tidigare namnet Al-Qaida i Irak haft ständig kontakt med CIA. Läs de läckta dokumenten av Snowden.
Citera
2015-09-07, 23:52
Medlem
otukts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av beregistain
Jag får isåfall be om ursäkt. Jag tolkade det första inlägget fel.

Sen det här med oljefatsbomber tycker jag är lite löjligt att diskutera. Civila stryker i regel alltid med under bombningar, även fast vi pratar om de mest "högteknologiska". Det finns ingen bra bomb. Alla bomber är dåliga. Kolla exempelvis hur precisa USAs drönarbomber är http://www.theguardian.com/us-news/2014/nov/24/-sp-us-drone-strikes-kill-1147

Nå? Assad bombar fortfarande inte sitt eget folk utan terrorister som har infiltrerat städerna. Visst stryker det med civila och visst är det otäckt men i krig finns det endast förluster. Och hade det inte varit för det massiva stödet som terroristerna fått så hade det heller inte kommit såhär långt. Så visst håller jag med dig om att man bör fokusera på grundproblemet, dvs sluta upp med vapeninförsel till landet och det massiva stöd man har gett till terrorister i försök av att fälla Assad.

Enligt airwars.org som visar statistik över CJFT, koalitionens bombningar så har ca 20.000 bomber, missiler släppts med ett resultat av ca 15.000 döda IS krigare och ca 1.500 civila dödsoffer. Så visst det är inte 100% pricksäkert. Men om vi tittar på det som postades 2 sidor bak där RAF lyckades döda en brittisk IS i Raqqa så kan man säga att pricksäkerheten har höga toppar.
Med oljefats bomber utsparkade från en helikopter så är pricksäkerheten så låg att det går inte jämföra. Det visar att Assad bombar urskillningslöst. Finns hur många rapporter som helst där skolor, sjukhus och civila bostadskvarter har bombats.

Håller med om att proxyarmeer har ställt till det. Men Assad har ställt till det ännu mer.

Glöm aldrig i att ett halvår var revolten mot Assad fredlig trots fredliga demonstranter sköts med kulor och missiler. Sen efter ett halvår började syriska militärer desertera för att de var less på att bli beordrade att skjuta på civila och skapade då Fria Syriska Armen. I Tunisien avgick diktatorn och fria val hölls. Kunde lika gärna skett i Syrien men Assad ville visa hur en militärdiktatur fungerar med sekterism, ett helvetets krig och mer än halva befolkningen på flykt som följd.
Senast redigerad av otukt 2015-09-07 kl. 23:57.
Citera
2015-09-08, 00:06
Medlem
Citat:
Så har det länge varit, även om västlig media försöker framföra Assad som ensam och svag har det aldrig varit så. Det är i Rysslands och inte minst Kinas intresse att Assad sitter kvar i makten, vad som har ändrats är att koalitionen börjat agera mer organiserat och aggressivt. Man försöker ta itu med problemet, och så länge NATO ökar sin närvaro i Syrien gör ryssarna detsamma. Kriget har ingen lösning, det är en dragkamp mellan väst och öst där civila hamnar i kläm. Även om USA nu bombar IS intensivt så ligger det främst i ryssens intresse att förgöra IS. Det återstår nu att se utvecklingen.

Jag tror det ligger mest i Ryssen intresse att FSA besegras. Då tvingas USA att välja mellan Assad och IS. Och då blir ryssarnas kompis Assad kvar.
Citera
2015-09-08, 00:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NisseD
Jag tror det ligger mest i Ryssen intresse att FSA besegras. Då tvingas USA att välja mellan Assad och IS. Och då blir ryssarnas kompis Assad kvar.

Ja, absolut ur det perspektivet tillför även IS ryssarna nytta. Men jag har svårt att se FSA besegras, väldigt svårt för att vara ärlig. Men om FSA skulle besegras skulle vi minuten efter se "boots on the ground". Då får vi uppleva Kalla kriget vol 2.0.
Citera
2015-09-08, 01:24
Medlem
Maimoudis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NisseD
Syrien borde delas upp på samma sätt som Irak bör delas upp. En shia, en sunni och en kurdisk del. Vet inte om det är klara gränser mellan områdena eller inte. Om inte, blir det svårt.

Inget ska delas upp. Terroristerna ska mördas och man får bilda någon form av demokrati med lika rättigheter. Det är ingen som förespråkar en uppdelning bland syrier.

Bara för att du hör kurder i Irak prata om ett eget Kurdistan med jämna mellanrum så innebär det inte att de är seriösa med det. De är fortfarande "kåta" och beroende av södra iraks ekonomiska bidrag att de aldrig skulle överväga att bryta sig loss från resterande Irak.
Citera
2015-09-08, 02:04
Medlem
Chris1991s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dogmatix
Nu är jag väldigt dåligt insatt i konflikten och vad som egentligen händer. Skulle någon kunna förklara på ett enkelt sätt vad problemet egentligen är? Vi har en ström av miljontals flyktingar. Alla länder verkar överens om att läget är så illa att ingen förtjänar att bo där.

Varför går man då inte ihop och löser problemet. Jag menar... Hela Europa och kanske USA mot whatever som måste rensas upp i Syrien, hur svårt kan det vara? Det är knappast så att det är gratis att ta emot miljontals flyktingar.

Vad är problemet, finns det inte tillräckligt med olja för att motivera att befria folket?

Det finns inget intresse av att stoppa konflikten.

Det här är ett krig som hade kunnat upphöra efter max en månad. Men USA och wahhabitstaten Saudiarabien spottade in pengar och vapen till terroristerna. Finns siffror som pekar på att bara det lilla skitlandet Qatar har finansierat "rebellerna" med 30 miljarder kronor. Och nu står hycklarna och säger att man är oroliga att rysk närvaro skall "eskalera" konflikten ytligare.

Syrien är bland de sista i motståndet emot Israel. Att Syrien brinner innebär ett svagt Hizbollah och ett Iran som måste pumpa ut en massa pengar. Vilket gynnar Israel. Men nu kommer skiten tillbaka och biter dom i arslet. Turkiska soldater dör i kriget emot kurderna. Soldater ifrån wahhabitstaten, UAE och Bahrain dör i kriget i Jemen. Västvärlden drabbas av den värsta flyktingvågen sedan andra världskriget. Som troligtvis innehåller en jävla massa sovande Daesh celler.
Citera
2015-09-08, 08:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Un-named
Många neutrala militärexperter är överens om att tunnbombers syfte är civila. Här är de främsta argumentet:
- Ingen precision alls! Så dålig precision att man måste sikta i mitten av en stad för att träffa en byggnad.
Varför skulle militären ha civila som mål? Hela resonemanget är så korkat att det är ett under att någon köper det.
Citera
2015-09-08, 09:42
Avslutad
Citat:
Precis, bland annat har Turkiet hotat med att gå in men då kontrade Putin snabbt och hotade Turkiet.

När hotade Putan Turkiet?
Citera
2015-09-08, 11:43
Medlem
SvaMp_s avatar
Turkiet ska ha använt 50 flyg (?) läste jag mot Pkk, verkar mer och mer likna fullskaligt krig.

Egentligen, vad tänkte turkiet? De hjälpte till att destabilisera Syrien, vad fick det för följd? Kurderna stärkte sig i norra Syrien, som landet ser ut nu lär det hålla sig så, vad är Turkiets största terroteriella hot? Kurderna, dessa stärks ju nu också i sin dröm att införskaffa de turkiska delarna i sitt storkurdistan.

Med facit i hand tjänar nog ingen, förutom kurderna, på att området destabiliseras. Varför kunde inte Turkiet bara acceptera Assad, istället för att underlätta inbördeskrig i landet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in