Citat:
Ursprungligen postat av
Dogmatix
Nu är jag väldigt dåligt insatt i konflikten och vad som egentligen händer. Skulle någon kunna förklara på ett enkelt sätt vad problemet egentligen är? Vi har en ström av miljontals flyktingar. Alla länder verkar överens om att läget är så illa att ingen förtjänar att bo där.
Varför går man då inte ihop och löser problemet. Jag menar... Hela Europa och kanske USA mot whatever som måste rensas upp i Syrien, hur svårt kan det vara? Det är knappast så att det är gratis att ta emot miljontals flyktingar.
Vad är problemet, finns det inte tillräckligt med olja för att motivera att befria folket?
I det här fallet handlar inte konflikten om olja som många påstår. Det handlar om kontroll. Assad tillhör shiiterna, Ryssland och Kina. Syrien gränsar till Israel och inte minst Turkiet, som båda är indirekt och direkt sunni-allierade (läs som: USAs hundar). I Irak började konflikten mellan shiiterna och sunniterna, där vann IS mycket. Den dåvarande presidenten ansågs tjäna Iran och sunniterna blev rasande då han behandlade de som skit. Eftersom att han var demokratiskt vald och Obama inte ville lägga sig i blev IS ända alternativet. Sedan kom revolutionen i Syrien, där fann IS ett ypperligt tillfälle att skada shiiterna (Assad). Och detta var såklart något väldigt bra för väst och dess allierade, man skulle bli av med Assad och USA o CO skulle gynnas otroligt av läget, man lät kriget rulla på. Turkiet och Israel älskade läget, de stödjer än idag IS med logistik, sjukvård och vapen. Detta för att de är grannländer med Syrien, en gammal fiende. Med andra ord skulle ett försvagat Syrien gynna väst.
Men sedan börja situationen urarta, IS utvecklingen gick stört fort och många började uppmärksamma utvecklingen. Nu kommer USA in i bilden, man påbörjar en koalition och bombar jihadister som också varit ett hot mot väst. I Irak börjar miliserna och kurderna nå resultat, IS försvagas och närvaron i Syrien ökar.
Än idag tjänar IS väst och allierades syfte, men hur långt ska det gå? Medan Assad är uppbackad av shiiterna, Hezbollah och öst backas FSA och IS upp av väst. Så det är helt enkelt en dragkamp mellan öst och väst mer eller mindre och såklart är det civila som hamnar i kläm- men det kan man ta. Mer militära- och politiskadetaljer kan man såklart diskutera, men jag tror att jag fick med rätt mycket.
Om det är något mer specifikt du undrar över fråga gärna, kan vara så att även jag har fel i vissa detaljer. Men det är alltså världspolitik, där terror alltid tjänar en "dold" agenda.
Edit: nämnde inte FSA och kurderna i sammanhanget, antog att du var mer intresserad av IS. Men FSA strider emot Assad regimen, och kurderna håller sina egna gränser som länge varit drabbade av IS.
Det här en väldigt allvarlig situation där vi i nuläget måste ställa upp och nå en internationellt enad politisklösning, SDs "flyktingpolitik" fungerar inte, tyvärr. Det vi vinner i konflikten är att många terrorister dödas.