2015-09-07, 19:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av endumbonde
I praktiken är alla inblandade parter i Syrienkonflikter bad guys. Det går inte att komma ifrån att vilken grupp man än stöder så kommer det att leda till att de dödar och plundrar Syrien. Anledningen till att det blir så är att alla slåss mot alla. Det finns ingen gemenskap eller lojalitetskänsla mellan olika etniska grupper i Syrien som därför slits sönder i ett inbördeskrig som kan vara i årtionden.

Omvärlden borde därför sluta att pumpa in pengar och vapen. Ska man överhuvudtaget blanda sig in i konflikten så ska det ske med egna trupper och helt enkelt omyndigförklara befolkningen i Syrien. Ockupera landet. Ge landet en internationell regering som får styra landet enligt ett program där landet sakta men säkert byggs upp igen.

Sen om kanske 50 år är landet redo att bli självständigt igen och kan hantera det utan att börja slita sönder samhället igen.

Syrien borde delas upp på samma sätt som Irak bör delas upp. En shia, en sunni och en kurdisk del. Vet inte om det är klara gränser mellan områdena eller inte. Om inte, blir det svårt.
Citera
2015-09-07, 19:45
Medlem
USA har blivit nekade av Grekland att förbjuda Ryssland att flyga över landet för att hjälpa Syrien. Mycket bra av Grekland nu kanske vi kan få ett slut på den här skiten, sen att vi har massa fegisar Europa som vill ta hit alla flyktingar, istället för att hyra 10 lyxkryssare och ge flyktingarna en förstaklass resa till USA som Castro gjorde.

http://www.rt.com/news/314616-greece-request-airspace-russia/
Citera
2015-09-07, 19:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av seeeg321
USA har blivit nekade av Grekland att förbjuda Ryssland att flyga över landet för att hjälpa Syrien. Mycket bra av Grekland nu kanske vi kan få ett slut på den här skiten, sen att vi har massa fegisar Europa som vill ta hit alla flyktingar, istället för att hyra 10 lyxkryssare och ge flyktingarna en förstaklass resa till USA som Castro gjorde.

http://www.rt.com/news/314616-greece-request-airspace-russia/
Vid det här laget så kan Ryssland endast förlänga kriget.
Citera
2015-09-07, 20:17
Medlem
otukts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Osmanvallo
USA visar sitt rätta ansikte när man tycker det är besvärande att Ryssland vill hjälpa till att utrota ISIS som USA i själva verket hjälper

http://www.zerohedge.com/news/2015-09-06/russian-military-presence-syria-risks-confrontation-us-backed-forces-kerry-warns-lav

Ryssarna backar Assad. Visst IS är oxå fiende till Assad men IS är inte det primära målet.
USA gillar inte Assad men låter honom hållas och attackerar enbart IS i både Syrien och Irak.
Citera
2015-09-07, 20:20
Medlem
bernad_laws avatar
UK har börjat att visa framfötterna i Syrien nu, mer slödder till de sälla jaktmarkerna:

Citat:
The British government authorised an unprecedented airstrike in Syria that killed two Britons fighting with Islamic State, David Cameron has announced.

The target of the RAF drone attack was Reyaad Khan, a 21-year-old from Cardiff who had featured in a prominent Isis recruiting video last year. Two other Isis fighters were killed in the attack on the Syrian city of Raqqa on 21 August. One of them, Ruhul Amin, 26, was also British.
http://www.theguardian.com/uk-news/2015/sep/07/uk-forces-airstrike-killed-isis-briton-reyaad-khan-syria

Bra jobbat, hoppas vi får se mer attacker som tar ut hoten mot oss.
Citera
2015-09-07, 20:33
Medlem
otukts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bernad_law
UK har börjat att visa framfötterna i Syrien nu, mer slödder till de sälla jaktmarkerna:

http://www.theguardian.com/uk-news/2015/sep/07/uk-forces-airstrike-killed-isis-briton-reyaad-khan-syria

Bra jobbat, hoppas vi får se mer attacker som tar ut hoten mot oss.

RAF har bombat IS förut och kommer att fortsätta med det. Men det spektakulära och snygga i det här är ju att de lyckas fimpa en egen(britt) i staden Raqqa.

De flesta flyganfallen görs på frontlinjerna. Exempel YPG eller Irakiska armen ligger i en skyttegravs liknande situation och pangar på IS soldater. Och då ringer någon in flygvapnet och en halvtimma senare smäller det och IS plutonen är utraderad och de kan avancera.
Men här lyckas dem finna av killen inne i staden Raqqa. Det tyder på att någon i Raqqa har kontakt med RAF eller CJTF.

Det är sådant här Sverige borde ägna sig åt för att trösta oss. Det har ju åkt ner ca 200 is krigare från Sverige. Ansvaret ligger i att vi tar ut dem då.
Citera
2015-09-07, 21:47
Medlem
beregistains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av otukt
Nej det skrev jag inte. Citera mig det istället då. Sen vid håller jag att det är skit samma. Oljefats bomberna är ju grymma nog.

Jag har skrivit att det enda rätta man kan stödja som en västerlänning, boendes i en demokrati är den syriska demokratiska rörelsen och viljan.

När SVT hade 3timmars special pga flyktingvågen och Alan Kurdi fotot så satt det en Syrie i TV soffan och sa att -Får vi bort Assad och IS så flyttar vi alla hem.

Om det funnits en politisk vilja, enighet i väst att vilja hjälpa de syrier som vill ha demokrati så hade en lösning varit möjlig. Att bara ta in flyktingar utan att göra något åt grundproblemet är ingen lösning heller. Och så här 4år in i skiten så verkar ingen vettig lösning vara nära, om ens i startgroparna.
Jag får isåfall be om ursäkt. Jag tolkade det första inlägget fel.

Sen det här med oljefatsbomber tycker jag är lite löjligt att diskutera. Civila stryker i regel alltid med under bombningar, även fast vi pratar om de mest "högteknologiska". Det finns ingen bra bomb. Alla bomber är dåliga. Kolla exempelvis hur precisa USAs drönarbomber är http://www.theguardian.com/us-news/2014/nov/24/-sp-us-drone-strikes-kill-1147

Nå? Assad bombar fortfarande inte sitt eget folk utan terrorister som har infiltrerat städerna. Visst stryker det med civila och visst är det otäckt men i krig finns det endast förluster. Och hade det inte varit för det massiva stödet som terroristerna fått så hade det heller inte kommit såhär långt. Så visst håller jag med dig om att man bör fokusera på grundproblemet, dvs sluta upp med vapeninförsel till landet och det massiva stöd man har gett till terrorister i försök av att fälla Assad.
Citera
2015-09-07, 22:31
Medlem
Nu är jag väldigt dåligt insatt i konflikten och vad som egentligen händer. Skulle någon kunna förklara på ett enkelt sätt vad problemet egentligen är? Vi har en ström av miljontals flyktingar. Alla länder verkar överens om att läget är så illa att ingen förtjänar att bo där.

Varför går man då inte ihop och löser problemet. Jag menar... Hela Europa och kanske USA mot whatever som måste rensas upp i Syrien, hur svårt kan det vara? Det är knappast så att det är gratis att ta emot miljontals flyktingar.

Vad är problemet, finns det inte tillräckligt med olja för att motivera att befria folket?
Citera
2015-09-07, 22:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kohen
Vid det här laget så kan Ryssland endast förlänga kriget.

Så har det länge varit, även om västlig media försöker framföra Assad som ensam och svag har det aldrig varit så. Det är i Rysslands och inte minst Kinas intresse att Assad sitter kvar i makten, vad som har ändrats är att koalitionen börjat agera mer organiserat och aggressivt. Man försöker ta itu med problemet, och så länge NATO ökar sin närvaro i Syrien gör ryssarna detsamma. Kriget har ingen lösning, det är en dragkamp mellan väst och öst där civila hamnar i kläm. Även om USA nu bombar IS intensivt så ligger det främst i ryssens intresse att förgöra IS. Det återstår nu att se utvecklingen.
Citera
2015-09-07, 22:44
Medlem
Osmanvallos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blattaria
Zerohedge som källa ... HAHAHAHAHAHAHA

PK media kanske funkar för en aftonbladet idiot som dig

http://www.irishtimes.com/news/world/europe/france-prepares-to-bomb-islamic-state-bases-in-northern-syria-1.2343531

http://edition.cnn.com/2015/09/05/middleeast/syria-kerry-calls-russia/
Citera
2015-09-07, 22:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dogmatix
Nu är jag väldigt dåligt insatt i konflikten och vad som egentligen händer. Skulle någon kunna förklara på ett enkelt sätt vad problemet egentligen är? Vi har en ström av miljontals flyktingar. Alla länder verkar överens om att läget är så illa att ingen förtjänar att bo där.

Varför går man då inte ihop och löser problemet. Jag menar... Hela Europa och kanske USA mot whatever som måste rensas upp i Syrien, hur svårt kan det vara? Det är knappast så att det är gratis att ta emot miljontals flyktingar.

Vad är problemet, finns det inte tillräckligt med olja för att motivera att befria folket?

I det här fallet handlar inte konflikten om olja som många påstår. Det handlar om kontroll. Assad tillhör shiiterna, Ryssland och Kina. Syrien gränsar till Israel och inte minst Turkiet, som båda är indirekt och direkt sunni-allierade (läs som: USAs hundar). I Irak började konflikten mellan shiiterna och sunniterna, där vann IS mycket. Den dåvarande presidenten ansågs tjäna Iran och sunniterna blev rasande då han behandlade de som skit. Eftersom att han var demokratiskt vald och Obama inte ville lägga sig i blev IS ända alternativet. Sedan kom revolutionen i Syrien, där fann IS ett ypperligt tillfälle att skada shiiterna (Assad). Och detta var såklart något väldigt bra för väst och dess allierade, man skulle bli av med Assad och USA o CO skulle gynnas otroligt av läget, man lät kriget rulla på. Turkiet och Israel älskade läget, de stödjer än idag IS med logistik, sjukvård och vapen. Detta för att de är grannländer med Syrien, en gammal fiende. Med andra ord skulle ett försvagat Syrien gynna väst.

Men sedan börja situationen urarta, IS utvecklingen gick stört fort och många började uppmärksamma utvecklingen. Nu kommer USA in i bilden, man påbörjar en koalition och bombar jihadister som också varit ett hot mot väst. I Irak börjar miliserna och kurderna nå resultat, IS försvagas och närvaron i Syrien ökar.

Än idag tjänar IS väst och allierades syfte, men hur långt ska det gå? Medan Assad är uppbackad av shiiterna, Hezbollah och öst backas FSA och IS upp av väst. Så det är helt enkelt en dragkamp mellan öst och väst mer eller mindre och såklart är det civila som hamnar i kläm- men det kan man ta. Mer militära- och politiskadetaljer kan man såklart diskutera, men jag tror att jag fick med rätt mycket.

Om det är något mer specifikt du undrar över fråga gärna, kan vara så att även jag har fel i vissa detaljer. Men det är alltså världspolitik, där terror alltid tjänar en "dold" agenda.

Edit: nämnde inte FSA och kurderna i sammanhanget, antog att du var mer intresserad av IS. Men FSA strider emot Assad regimen, och kurderna håller sina egna gränser som länge varit drabbade av IS.

Det här en väldigt allvarlig situation där vi i nuläget måste ställa upp och nå en internationellt enad politisklösning, SDs "flyktingpolitik" fungerar inte, tyvärr. Det vi vinner i konflikten är att många terrorister dödas.
Senast redigerad av Stockholm- 2015-09-07 kl. 23:00.
Citera
2015-09-07, 23:02
Medlem
Blattarias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stockholm-
I det här fallet handlar inte konflikten om olja som många påstår. Det handlar om kontroll. Assad tillhör shiiterna, Ryssland och Kina. Syrien gränsar till Israel och inte minst Turkiet, som båda är indirekt och direkt sunni-allierade (läs som: USAs hundar). I Irak började konflikten mellan shiiterna och sunniterna, där vann IS mycket. Den dåvarande presidenten ansågs tjäna Iran och sunniterna blev rasande då han behandlade de som skit. Eftersom att han var demokratiskt vald och Obama inte ville lägga sig i blev IS ända alternativet. Sedan kom revolutionen i Syrien, där fann IS ett ypperligt tillfälle att skada shiiterna (Assad). Och detta var såklart något väldigt bra för väst och dess allierade, man skulle bli av med Assad och USA o CO skulle gynnas otroligt av läget, man lät kriget rulla på. Turkiet och Israel älskade läget, de stödjer än idag IS med logistik, sjukvård och vapen. Detta för att de är grannländer med Syrien, en gammal fiende. Med andra ord skulle ett försvagat Syrien gynna väst.

Men sedan börja situationen urarta, IS utvecklingen gick stört fort och många började uppmärksamma utvecklingen. Nu kommer USA in i bilden, man påbörjar en koalition och bombar jihadister som också varit ett hot mot väst. I Irak börjar miliserna och kurderna nå resultat, IS försvagas och närvaron i Syrien ökar.

Än idag tjänar IS väst och allierades syfte, men hur långt ska det gå? Medan Assad är uppbackad av shiiterna, Hezbollah och öst backas FSA och IS upp av väst. Så det är helt enkelt en dragkamp mellan öst och väst mer eller mindre och såklart är det civila som hamnar i kläm- men det kan man ta. Mer militära- och politiskadetaljer kan man såklart diskutera, men jag tror att jag fick med rätt mycket.

Om det är något mer specifikt du undrar över fråga gärna, kan vara så att även jag har fel i vissa detaljer. Men det är alltså världspolitik, där terror alltid tjänar en "dold" agenda.

Edit: nämnde inte FSA och kurderna i sammanhanget, antog att du var mer intresserad av IS. Men FSA strider emot Assad regimen, och kurderna håller sina egna gränser som länge varit drabbade av IS.

Det här en väldigt allvarlig situation där vi i nuläget måste ställa upp och nå en internationellt enad politisklösning, SDs "flyktingpolitik" fungerar inte, tyvärr. Det vi vinner i konflikten är att många terrorister dödas.

IS backas upp av väst? Vad har du rökt ditt rysstroll ..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in