2015-09-07, 16:31
Medlem
otukts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av beregistain
Ska man anklaga någon part för att ha begått ett kemiskt folkmord, så gäller det att man har bevis som kan styrka sådant påstående. Du kan inte sitta här o sprida desinformation i hopp om att ingen mer kunnig i frågan rättar till dig. Eftersom du fortsätter att använda kemvapen som argument så frågar jag igen, kan du styrka ditt påstående om att Assad slaktar sin egna befolkning med kemiska vapen? Det spelar roll i allra högsta grad, och som du nämnde själv var USA nära på att invadera Syrien om Putin inte hade satt stopp för det.

Nej jag skrev att dem gjorde en deal och Obama gjorde inget mer åt Assad sen. FN, USA och ryssarna såg till att Assad förstörde sina kemiskavapen. Sen skrev jag att om dem användes eller ej så gör det mindre skillnad i Assads brott mot befolkningen.

Assad är ju ett as oavsett.
Citera
2015-09-07, 17:34
Medlem
otukts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fbtest11
Vissa samhällen mår bättre av diktatur. När man gör övergången "diktatur -> demokrati" blossar diverse klanfeuder upp och halva befolkningen vill ha islamsk politik och den andra halvan har tröttnar på islamsk politik från förr (diktatorerna var ju muslimer).

De vet inte vad (vem) de slåss för om det inte sitter en kungaliknande ledare på plats.

Hela konflikten är som antikens Grekland vs. Iran - demokrati mot kungadöme. Jag tycker världen borde anamma en "tvåstatslösning" så att vissa länder inte behöver försöka göra övergången "diktatur -> demokrati".

Assad försöker motverka övergången medan Väst tycks vilja främja övergången. Populationen är klyven vilket orsakar inbördeskrig. Bättre med en konservativ strategi där man behåller kungen på plats alt. ersätter deras kung med en kung från väst (vilket gör landets regeringen till en marionettregering kontrollerad av Väst). De behöver en kung - vilken kung som helst.

Så som nordkoreaner vill ha diktatur medans dem i syd vill ha demokrati. Nej. Inget samhälle mår bättre av diktatur.
I arabländerna sysslar diktaturledarna med att söndra och härska. Spela klaner mot varandra genom att favorisera ena och förtrycka den andra. Peka att antingen är det IS eller vi som styr. Eller att det är Israels, shia, USAs fel.
Citera
2015-09-07, 18:28
Medlem
beregistains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av otukt
Nej jag skrev att dem gjorde en deal och Obama gjorde inget mer åt Assad sen. FN, USA och ryssarna såg till att Assad förstörde sina kemiskavapen. Sen skrev jag att om dem användes eller ej så gör det mindre skillnad i Assads brott mot befolkningen.

Assad är ju ett as oavsett.
Du skrev ju faktiskt att Assad hade använt kemvapen för att slakta sin egna befolkning. Att en deal gjordes efteråt för att förstöra kemvapen hör ju inte ihop med anledningen att han ska använt det mot sin egna befolkning. Att du sen tycker han är ett as ger dig ingen rätt att sprida lögner. Lögner som saknar både bevis och sunt förnuft.

Jag påstår att det visst gör skillnad. En false-flag av denna kaliber är förstås väldigt oroväckande. Helt plötsligt ger du sken av att du inte bryr dig om flyktingvågen som du tidigare var oroad över. Vad tror du kommer ske när Assad trillar bort? Frid och fröjd som i Lybien eller? Räkna med en invandringsvåg utan dess like. De två största grupperna som sannolikt förväntas ta över efter Assad är Al-Qaida (JaN) eller ISIS.
Citera
2015-09-07, 18:47
Medlem
Osmanvallos avatar
Citat:
Du skrev ju faktiskt att Assad hade använt kemvapen för att slakta sin egna befolkning. Att en deal gjordes efteråt för att förstöra kemvapen hör ju inte ihop med anledningen att han ska använt det mot sin egna befolkning. Att du sen tycker han är ett as ger dig ingen rätt att sprida lögner. Lögner som saknar både bevis och sunt förnuft.

Jag påstår att det visst gör skillnad. En false-flag av denna kaliber är förstås väldigt oroväckande. Helt plötsligt ger du sken av att du inte bryr dig om flyktingvågen som du tidigare var oroad över. Vad tror du kommer ske när Assad trillar bort? Frid och fröjd som i Lybien eller? Räkna med en invandringsvåg utan dess like. De två största grupperna som sannolikt förväntas ta över efter Assad är Al-Qaida (JaN) eller ISIS.

De kemiska vapen som Assad tvingades lämna över, används nu av turkisk underrättelsetjänst för att hjälpa ISIS att attackera syriska civila, och sen skyller man på Assad

Citat:
The terror group is suspected of using mustard gas in a series of recent attacks, and a notorious Dutch jihadi says it’s from Assad’s stockpile. But U.S. officials beg to differ.

An infamous Dutch soldier turned ISIS fighter says the group has acquired chemical weapons once belonging to Syrian President Bashar al-Assad, resurrecting fears that what was supposed to be the regime’s destroyed program has instead fallen into jihadi hands.

“The regime uses chemical warfare on a regular basis these days, and nobody bats an eye—yet when [ISIS] captures it from them and uses it against them it’s all of a sudden a huge problem?”

http://www.veteranstoday.com/2015/09/03/pentagon-treason-hoax-number-3-today-alone/
Citera
2015-09-07, 18:55
Medlem
Många neutrala militärexperter är överens om att tunnbombers syfte är civila. Här är de främsta argumentet:
- Ingen precision alls! Så dålig precision att man måste sikta i mitten av en stad för att träffa en byggnad.

Vidare används dom för att varna civila för att stöda rebellerna. "Stödjer ni dom kommer ni få smaka på fatbomber!"

Något annat, så förlorade Assad sitt sista oljefält till IS idag:
https://twitter.com/guardian/status/640865693668392960
Citera
2015-09-07, 18:55
Medlem
otukts avatar
Citat:

Nej det skrev jag inte. Citera mig det istället då. Sen vid håller jag att det är skit samma. Oljefats bomberna är ju grymma nog.

Jag har skrivit att det enda rätta man kan stödja som en västerlänning, boendes i en demokrati är den syriska demokratiska rörelsen och viljan.

När SVT hade 3timmars special pga flyktingvågen och Alan Kurdi fotot så satt det en Syrie i TV soffan och sa att -Får vi bort Assad och IS så flyttar vi alla hem.

Om det funnits en politisk vilja, enighet i väst att vilja hjälpa de syrier som vill ha demokrati så hade en lösning varit möjlig. Att bara ta in flyktingar utan att göra något åt grundproblemet är ingen lösning heller. Och så här 4år in i skiten så verkar ingen vettig lösning vara nära, om ens i startgroparna.
Citera
2015-09-07, 19:04
Medlem
"The United States is rethinking its strategy for battling the Islamic State in Syria, the New York Times reported on Monday, with the Pentagon looking into moving more fighters into safer zones, providing better intelligence and improving the skills of trained rebels."

http://www.reuters.com/article/2015/09/07/us-mideast-crisis-usa-rebels-idUSKCN0R71U820150907
Citera
2015-09-07, 19:15
Medlem
Hur mycket i pengar räknat bidrar USA till med i kriget mot IS?
Citera
2015-09-07, 19:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tellusstar
Hur mycket i pengar räknat bidrar USA till med i kriget mot IS?

Iaf vad det kostat hitintills:

"As of Aug. 15, 2015, the total cost of operations related to ISIL since kinetic operations started on Aug. 8, 2014, is $3.7 billion and the average daily cost is $9.9 million for 373 days of operations. A further breakdown of cost associated with the operations is here."

http://www.defense.gov/News/Special-Reports/0814_Inherent-Resolve
Citera
2015-09-07, 19:19
Medlem
Osmanvallos avatar
Nu händer det grejer i Syrien och det verkar som om kriget är på väg in i en slutskede

Ryssland som nyligen skickat sitt flyg till Syrien, skickar nu sin största ubåt Dmitri Donskoy (TK-208) med kärnvapen till Syrien

http://wtfrly.com/2015/09/07/russia-submarine-20-icbms-200-nuclear-warheads-syria/#.Ve3E6Zc-Jgc

Frankrike vill stoppa flyktvågen så så sionistjuden Hollande skickar nu franskt flyg till Syrien

http://www.zerohedge.com/news/2015-09-07/france-prepares-bomb-syria-retaliation-refugee-crisis

USA visar sitt rätta ansikte när man tycker det är besvärande att Ryssland vill hjälpa till att utrota ISIS som USA i själva verket hjälper

http://www.zerohedge.com/news/2015-09-06/russian-military-presence-syria-risks-confrontation-us-backed-forces-kerry-warns-lav
Citera
2015-09-07, 19:24
Medlem
Blattarias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Osmanvallo
Nu händer det grejer i Syrien och det verkar som om kriget är på väg in i en slutskede

Ryssland som nyligen skickat sitt flyg till Syrien, skickar nu sin största ubåt Dmitri Donskoy (TK-208) med kärnvapen till Syrien

http://wtfrly.com/2015/09/07/russia-submarine-20-icbms-200-nuclear-warheads-syria/#.Ve3E6Zc-Jgc

Frankrike vill stoppa flyktvågen så så sionistjuden Hollande skickar nu franskt flyg till Syrien

http://www.zerohedge.com/news/2015-09-07/france-prepares-bomb-syria-retaliation-refugee-crisis

USA visar sitt rätta ansikte när man tycker det är besvärande att Ryssland vill hjälpa till att utrota ISIS som USA i själva verket hjälper

http://www.zerohedge.com/news/2015-09-06/russian-military-presence-syria-risks-confrontation-us-backed-forces-kerry-warns-lav

Zerohedge som källa ... HAHAHAHAHAHAHA
Citera
2015-09-07, 19:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Bra fråga. Jag letade tidigare efter detta. Mycket svårt att finna objektiva reprtage. De jag hittade var ofta krigspropaganda från IS motståndare.

En tysk gjorde minst ett sådant reportage. Men det var definitivt vinklat enligt min uppfattning. Finns också någon Youtube "livet i Mosul".

Men ingen objektiv information. Man vet ju inte ens vem som leder IS.

Vice news tycker jag är bra. De har flera reportage-serier om IS, Peshmerga etc.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in