2015-09-06, 22:15
Medlem
Xeliouss avatar
Foliehattar som inte följt konflikten i Syrien och inte kommer ihåg bakgrunden, den så kallade "arabiska våren" som visade sig vara en islamiststyrd (Muslimska brödraskapet, Al-Qaida) revolution där arbetslösa outbildade sunnimuslimer ville få ner samhället på medeltida nivå:

Citat:
DÅ: Protesterna mot regimen inleddes i huvudstaden Damaskus i mars 2011 och fortsatte på flera orter i landet. Hundratals civila dödades i ett första skede när regimen satte in stridsvagnar och armésoldater mot demonstranterna. Desertörer från armén bildade i juli Fria syriska armén och inledde ett väpnat motstånd mot president Bashar al-Assad. Situationen urartade snabbt till fullskaligt inbördeskrig. Försök i FN:s säkerhetsråd att agera mot Syrien blockeras av Kina och Ryssland.
NU: Kriget i Syrien ser inte ut att ta slut inom en snar framtid. Omvärldens inblandning i konflikten, grannländernas skilda intressen och motsättningar mellan olika grupperingar har gjort att konflikten växer. I juli 2013 uppskattade FN att minst 100 000 människor hade dödats i konflikten. Mer än 1,5 miljoner beräknades ha flytt till grannländerna och långt fler var på flykt inom landet.
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article17293234.ab

I andra länder så har utgången varit annorlunda än i Syrien, beroende på avståndet till Saudiarabien, Turkiet, Irak och Iran. Egypten slog som tur var ner islamisterna, skäggtomtarna som kallar sig muslimska brödraskapet. I Syrien gick det tyvärr inte lika bra då det fanns grannländer med intressen att hålla wahabister och salafister igång.
Citera
2015-09-06, 22:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av honestoo
Asad står för 90 procent av de civila dödsoffren.

Är det här en nyhet, ni som följer konflikten noga? Att regimen står för en så övervägande del av dödsoffren?

Lätt att få en annan bild när det mest snackas om IS terror.

http://www.svt.se/nyheter/utrikes/assadregimens-oljefatsbomber-dodar-civila-urskillningslost

Nu när det rapporterats om att Ryssland planerat att hjälpa Assad militärt, så är det nu alltså viktigt att ånyo lyfta fram Assad som den värsta i Syrien-kriget. Avsändaren är f.ö. Kenneth Roth✡ från HRW, som började propaganda insatsen igår i New York Times✡. Idag hakar svenska zio-medier på.

Att rapportera och föra resonemang kring vilka krafter som eldat på det dödliga Syrien-kriget, och som därmed är huvudansvariga för lidandet, eller hur alternativet till Assad är en salafistisk diktatur, verkar dock inte vara motiverat för de zionistiska medierna.

Beträffande bombtunnorna, så visst dödar de civila, precis som t.o.m. USA:s laserstyrda bomber och missiler dödar civila. Alternativet till regimens desperata försvar vore dock att kapitulera inför något mycket värre. Jag ställer mig också tvivlande till källorna på de procentsatser som nu lyfts fram.
Senast redigerad av Theodor.Engstrom 2015-09-06 kl. 23:16.
Citera
2015-09-06, 22:57
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Creatur
Druserna är inte kristna. Inte riktigt muslimer heller.
Jag reste i Golanbergen på 90-talet. Jag kommer ihåg att affärerna ofta var stängda på oväntade dagar. Kristna stänger på söndag, judar lördag, muslimer fredag och druserna (som odlade goda äppplen) stängde på torsdagar! Bara tre säkra öppna dagar - måndag - onsdag.

Jag tror en del även sympatistängde på de andra religionernas vilodagar. Men jag är ingen expert på området alls, bara genomfört korta resor. Andra här i tråden kan säkert förtydliga.
Senast redigerad av wwr 2015-09-06 kl. 23:17.
Citera
2015-09-06, 23:13
Avslutad
En seriös fråga nu, kom inte hit och förpesta min fråga kurder. Alla är välkomna att svara förutom kurder.

Har någon journalist eller liknande tidigare varit med IS och filmat och intervjuat IS, följt med på deras operationer, hur dom lever, vad dom gör etc?

Jag som turk hur skulle läget se ut, skulle jag bli kidnappad av IS, bli avrättad? Hur stor är chansen att jag bli träffad av bomber?

Hur tar man sig till IS?

Skulle IS gå med på att bli filmade och intervjuade sen att släppa iväg mig?
Citera
2015-09-06, 23:21
Avslutad
Ser ni på TV2 just nu?

Hörde ni den syriska kvinnan som gav ett kort rapportage när hon sa att dom blev stoppade vid gränsen av kurderna och blev fråntagna sina pengar? Om ni missat den sekvensen går det alltid få tag på det på SVT Play.

Nu kan "hederliga" kurder försvara sig, vad säger ni om hur ni behandlar araber i Syrien?
Citera
2015-09-06, 23:24
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CAKARIM
En seriös fråga nu, kom inte hit och förpesta min fråga kurder. Alla är välkomna att svara förutom kurder.

Har någon journalist eller liknande tidigare varit med IS och filmat och intervjuat IS, följt med på deras operationer, hur dom lever, vad dom gör etc?

Jag som turk hur skulle läget se ut, skulle jag bli kidnappad av IS, bli avrättad? Hur stor är chansen att jag bli träffad av bomber?

Hur tar man sig till IS?

Skulle IS gå med på att bli filmade och intervjuade sen att släppa iväg mig?

Bra fråga. Jag letade tidigare efter detta. Mycket svårt att finna objektiva reprtage. De jag hittade var ofta krigspropaganda från IS motståndare.

En tysk gjorde minst ett sådant reportage. Men det var definitivt vinklat enligt min uppfattning. Finns också någon Youtube "livet i Mosul".

Men ingen objektiv information. Man vet ju inte ens vem som leder IS.
Citera
2015-09-06, 23:32
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Bra fråga. Jag letade tidigare efter detta. Mycket svårt att finna objektiva reprtage. De jag hittade var ofta krigspropaganda från IS motståndare.

En tysk gjorde minst ett sådant reportage. Men det var definitivt vinklat enligt min uppfattning. Finns också någon Youtube "livet i Mosul".

Men ingen objektiv information. Man vet ju inte ens vem som leder IS.

Mitt mål är att försöka komma så långt in i kärnan utan att avslöja för mycket mina intentioner och kolla varifrån dom får vapen. Varifrån maten kommer, förnödenheter, vad för krafter som driver dom.

Samtidigt se hur dom lever. I vilka förhållanden, kanske filma någon liten grupp lite avskillt från större ledarna och höra vad dom tycker om att vara med IS, om dom vill rymma men inte vågar göra det? Ställa seriösa och informativa frågor. inte aftonbladet- frågor där man ändrar på hela storyn och säga: Det enda IS sa var Allahu Akbar.
Citera
2015-09-06, 23:51
Medlem
https://www.youtube.com/watch?v=sLs19nIikwQ
Citera
2015-09-06, 23:57
Medlem
beregistains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av honestoo
Asad står för 90 procent av de civila dödsoffren.

Är det här en nyhet, ni som följer konflikten noga? Att regimen står för en så övervägande del av dödsoffren?

Lätt att få en annan bild när det mest snackas om IS terror.

http://www.svt.se/nyheter/utrikes/assadregimens-oljefatsbomber-dodar-civila-urskillningslost
Svensk media ljuger och spottar det svenska folket rakt upp i ansiktet. Är det nån Barbra Spectre som styr svensk media nuförtiden? http://youtu.be/5jl-OJJVAEg
Citera
2015-09-07, 00:05
Medlem
Cents4s avatar
Varför rapporterar plötsligt svensk media om att Bashar är the bad guy? Istället för att sluta upp tillsammans och rensa det riktiga skitet (ISIS) så ger man sig på Assad av någon anledning. Zionistmedian slår till igen, man blir äcklad minst sagt.
Citera
2015-09-07, 00:21
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av beregistain
Svensk media ljuger och spottar det svenska folket rakt upp i ansiktet. Är det nån Barbra Spectre som styr svensk media nuförtiden? http://youtu.be/5jl-OJJVAEg

Judemedian har alltid förnedrat svenska folket. Dom kommer fortsätta med det också.

Citat:
Ursprungligen postat av Cents4
Varför rapporterar plötsligt svensk media om att Bashar är the bad guy? Istället för att sluta upp tillsammans och rensa det riktiga skitet (ISIS) så ger man sig på Assad av någon anledning. Zionistmedian slår till igen, man blir äcklad minst sagt.

Som du säger själv, aftonbladet är judeägd och judar gör allt för sitt Israel- Assad är Israels fiende inte IS. IS är dom goda killarna nu sen några dagar tillbaka. Tror att man får gratis resa om man säger till staten, jag ska åka och hjälpa IS i kampen mot Assad.

En till "ny och het" artikel såhär sent på natten,

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article21372571.ab

Assad den förskräckliga, akta er annars kommer han ta er.
Citera
2015-09-07, 02:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CAKARIM
Judemedian har alltid förnedrat svenska folket. Dom kommer fortsätta med det också.

Som du säger själv, aftonbladet är judeägd och judar gör allt för sitt Israel- Assad är Israels fiende inte IS. IS är dom goda killarna nu sen några dagar tillbaka. Tror att man får gratis resa om man säger till staten, jag ska åka och hjälpa IS i kampen mot Assad.

En till "ny och het" artikel såhär sent på natten,

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article21372571.ab

Assad den förskräckliga, akta er annars kommer han ta er.
Inte för att jag tror så mycket på din judevinkel, men det står ju helt klart att Israel hellre blir av med Assad än med IS. Frånsett från det så undrar jag faktiskt varför det just nu kommer en kampanj mot Assad. Hade Assad fått stöd från väst i början så hade konflikten aldrig eskalerat.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in