Citat:
Ursprungligen postat av
Hommer
Massaker på hundratals civila vet jag inget om men slaget var viktig, därför sa en amerikans general något i still med att det är bra att stora offensiver som den lik mot Kobane görs, då har vi dash samlad på en plats och kan slå ut dem - det var ett par forumiter som länkade till nyheten.
USA generalen sagt också att staden inte var strategisk viktig, ang massaker så antingen låtsas du eller har dåligt minne, jag kan citera det som skrev i tråden men skiter i det, känns som du bara envisas och skriver bara för att hålla en död diskussion igång....bara att läsa en månad tillbaka om du är du intresserad .
Citat:
Ursprungligen postat av
Hommer
Håll med mig om att det är enklare för daesh att infiltrera sunnistäder. Det kan du inte förneka eller hur?
NEJ, du undviker svara varför iS inte fått fäste i de större sunnistäderna.
Rätt är att IS får fäste bland
salafister inte sunni.
Citat:
Ursprungligen postat av
Hommer
Ge mig en siffra på antalet år, annars lägger vi ner det här.
Om vi pratar om en riktig stat så kan man med exakt datum säga när en regering tagit makten , när detta land blev tex ockuperat, eller fått en nu konstitution men det finns inga exakta siffror om sånt som inte finns.
Citat:
Ursprungligen postat av
Hommer
Procentuell fördelningen är oviktig, vad jag ville ha sagt är att majoriteten av Syriens befolkning är araber. Har du verkligen inga officiella siffror?
Ju det finns men tror inte det hjälper att slösa tid på detta, du envisar om något som en enkel matte ger svaret på.
Citat:
Ursprungligen postat av
Hommer
Jag vet att araber är stolta över sin islamska bakgrund, och att nationalist araben skulle med stolthet säga att alla araber blev muslimer.
VET du det ? Eller tror du det?
Enligt dig finns det många kristna araber, hur kan en kristen arab vara stolt över islam?
Citat:
Ursprungligen postat av
Hommer
Men! Det är endast logisk att araber som tillsammans med araméerna blev kristna ingick i samma kyrkor och överlevde islamiseringen. Sen om araméer har blivit arabiserade så är de araber.
Nej, som sagt fanns bara några arabsika stammar i söder, och bara 4 av dessa stammar var kristna, inte alla, och dessa fyra stammar var snabb att konvertera till islam, resten av syrierna var inte araber..... och blir inte araber bara för de konverterar till islam, islam är en religion inte etnicitet.
Citat:
Ursprungligen postat av
Hommer
Om jag sa någonting sånt skulle det låta lika dumt som att det inte finns kristna araber, eller hur?
NEJ det är stor skillnad mellan Egypten och Syrien, i Egypten fanns inga araber innan islam, alltså bara kopter bodde där och när arabiska armen kom konverterade majoriteten till islam, vissa frivillig andra av rädsla och tvång, så majoriteten av egypterna är inte araber.
Citat:
Ursprungligen postat av
Hommer
Du ger ju svaret själv på din fråga - arabisering. Arabisering innebar att dessa folk glömde sin kultur och språk i stället anammade arabisk kultur och språk. Det gick inte frivilligt till, det hände genom våld och tvångskonvertering till islam.
Du skrev att klander arabiserats med islam, det stämmer inte för islam kom till landet på slutet av 600 talet och lander började arabiseras på 11-1200 talet(under Ayyubidernas dynasti), arameiska var den mest talade språket i landet och var även det officiella språket för de första kaliforna, allt skrev på arameiska.
Du skrev tidigare att majoritet var araber, nu ändrar du dig och skriver att de är inte araber men blev arabiserade
En försvenskad afrikan är inte etnisksvensk, spelar ingen roll hur försvenskad denna afrikan är, inte heller hans barn/barnbarn blir etniska svenskar, en arabiserad är inte etnisk arab.
Citat:
Ursprungligen postat av
Hommer
För Obamas rebeller/terrorister vill arabisera Syrien ytterligare, det kommer att säkert att innebära slutet för alla minoriteter, både etniska och religiösa.
Nej de vill islamisera Syrien, inte samma ska.