2014-10-23, 12:37
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Marlo.Stanfield
Vilken hjälte Assad är, en man före sin tid, hos mig går han till historien som en legendarisk ledare, vad som än händer. Han ensam var den förste att upplysa folk om ISIS våldtäktsmännen.

Förmodligen är han en hjälte men hade hela befolkningen vilja ha kvar Assad skulle inte Syrien vara idag så som det ser ut. Man kan inte ärva ett land, det är något som han inte förstår.
Citera
2014-10-23, 12:40
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av benchpress
Enligt Aftonhoran, "vapenleverans från USA kom till ISIS i stället" LOL

Självklart kom vapenarsenalen fel....Eller så har det uppdagats att USA sedan länge stött IS och nu hamnat med fingrarna i syltburken och man kommer på ursäkter. Lol på USA, lol på Aftonhoran.

Man körde väl samma taktik när USA stödde Contras i Nicaragua också.

Länge leve ASSAD!!!!!!

Det finns inga civila kvar längre i Kobane. USA och Israel vill hålla igång kriget mellan kurderna, Assad- regimen och IS. Skulle IS upplösas så skulle problemet vara slut i mellanöstern, hur hade det varit då för USA och Israel?
Citera
2014-10-23, 12:42
Medlem
freudianslips avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bolkanq
Jag är en människa som lider med befolkningen i Syrien, jag tycker att din älskade diktator ska lämna ifrån sig makten till en demokratisk regering som får stöd av alla muslimer och väst. Ska syrier stödja alawiter för att fortsätta leva under förtryck och misär? Du är inte klok.

Det finns 13% shiiter i Syrien och ni styr landet med våld och barbarism. Att SD fick lika många röster är ganska skrämmande, ni har ju efter allt samma syn på era "medmänniskor".

Din tonårsretorik är mycket imponerande. Jag gissar på att du fick väldigt många att öppna ögonen med dina upplysande inlägg.

Sunni-araber saknar helt självinsikt. Ni har förstört både Syrien och Irak men det är fortfarande alla andras fel.
Citera
2014-10-23, 12:59
Medlem
Xeliouss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ibisler
Förmodligen är han en hjälte men hade hela befolkningen vilja ha kvar Assad skulle inte Syrien vara idag så som det ser ut. Man kan inte ärva ett land, det är något som han inte förstår.

Vad man ännu mer inte kan göra är när en folkgrupp tar till vapen i religionens namn och börjar tåga mot Damaskus för att begå folkmord. När dessa sen också får stöd från turkar, saudi, qatar och andra religiösa tokar och ser det som ett krig i koranens namn så kan såklart inte omvärlden stå på dessa mördares sida. Terroristerna och de som kallas "rebeller" (men som nu ofta är utlänningar, alltså inte rebeller) har bestått av grupper som krigat mot varandra i hög grad, med Syriens folk som offer. det finns ingen moral eller rättvisa att stödja dessa grupper med hyrda mördare, varken i koranens namn eller för demokrati då dessa grupper inte ens kan stava till demokrati.
Citera
2014-10-23, 13:11
Medlem
sorias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hommer
Massaker på hundratals civila vet jag inget om men slaget var viktig, därför sa en amerikans general något i still med att det är bra att stora offensiver som den lik mot Kobane görs, då har vi dash samlad på en plats och kan slå ut dem - det var ett par forumiter som länkade till nyheten.
USA generalen sagt också att staden inte var strategisk viktig, ang massaker så antingen låtsas du eller har dåligt minne, jag kan citera det som skrev i tråden men skiter i det, känns som du bara envisas och skriver bara för att hålla en död diskussion igång....bara att läsa en månad tillbaka om du är du intresserad .

Citat:
Håll med mig om att det är enklare för daesh att infiltrera sunnistäder. Det kan du inte förneka eller hur?
NEJ, du undviker svara varför iS inte fått fäste i de större sunnistäderna.
Rätt är att IS får fäste bland salafister inte sunni.

Citat:
Ge mig en siffra på antalet år, annars lägger vi ner det här.
Om vi pratar om en riktig stat så kan man med exakt datum säga när en regering tagit makten , när detta land blev tex ockuperat, eller fått en nu konstitution men det finns inga exakta siffror om sånt som inte finns.

Citat:
Procentuell fördelningen är oviktig, vad jag ville ha sagt är att majoriteten av Syriens befolkning är araber. Har du verkligen inga officiella siffror?
Ju det finns men tror inte det hjälper att slösa tid på detta, du envisar om något som en enkel matte ger svaret på.

Citat:
Jag vet att araber är stolta över sin islamska bakgrund, och att nationalist araben skulle med stolthet säga att alla araber blev muslimer.
VET du det ? Eller tror du det?
Enligt dig finns det många kristna araber, hur kan en kristen arab vara stolt över islam?

Citat:
Men! Det är endast logisk att araber som tillsammans med araméerna blev kristna ingick i samma kyrkor och överlevde islamiseringen. Sen om araméer har blivit arabiserade så är de araber.
Nej, som sagt fanns bara några arabsika stammar i söder, och bara 4 av dessa stammar var kristna, inte alla, och dessa fyra stammar var snabb att konvertera till islam, resten av syrierna var inte araber..... och blir inte araber bara för de konverterar till islam, islam är en religion inte etnicitet.

Citat:
Om jag sa någonting sånt skulle det låta lika dumt som att det inte finns kristna araber, eller hur?
NEJ det är stor skillnad mellan Egypten och Syrien, i Egypten fanns inga araber innan islam, alltså bara kopter bodde där och när arabiska armen kom konverterade majoriteten till islam, vissa frivillig andra av rädsla och tvång, så majoriteten av egypterna är inte araber.

Citat:
Du ger ju svaret själv på din fråga - arabisering. Arabisering innebar att dessa folk glömde sin kultur och språk i stället anammade arabisk kultur och språk. Det gick inte frivilligt till, det hände genom våld och tvångskonvertering till islam.
Du skrev att klander arabiserats med islam, det stämmer inte för islam kom till landet på slutet av 600 talet och lander började arabiseras på 11-1200 talet(under Ayyubidernas dynasti), arameiska var den mest talade språket i landet och var även det officiella språket för de första kaliforna, allt skrev på arameiska.

Du skrev tidigare att majoritet var araber, nu ändrar du dig och skriver att de är inte araber men blev arabiserade
En försvenskad afrikan är inte etnisksvensk, spelar ingen roll hur försvenskad denna afrikan är, inte heller hans barn/barnbarn blir etniska svenskar, en arabiserad är inte etnisk arab.

Citat:
För Obamas rebeller/terrorister vill arabisera Syrien ytterligare, det kommer att säkert att innebära slutet för alla minoriteter, både etniska och religiösa.
Nej de vill islamisera Syrien, inte samma ska.
Citera
2014-10-23, 13:11
Medlem
interiorcores avatar
Intressant utveckling.
Citat:
@RudawEnglish · för 21 timmar sedan

#Breaking — All #Kurdistani fractions have agreed on the Presidential request to send #Peshmergas to support #Kobane.
https://twitter.com/RudawEnglish/status/524916289576652800

18 timmar sedan.
Citat:
In a press conference in Duhok, #Syrian #Kurdish parties read a statement, confirming reaching an agreement within themselves about power-sharing and inclusiveness governance in #Rojava.
https://www.facebook.com/photo.php?fbid=689731901134716

Citat:
@RudawEnglish · för 14 timmar sedan

Ministry of Peshmerga chief of staff Jabar Yawar: We have prepared our forces for #Kobane and its at the request of our brothers in #Rojava.
https://twitter.com/RudawEnglish/status/525008019289956353

Kurderna har alltså nåt en överenskomelse. Det återstår att se hur det fungerar i praktiken. Med denna utveckling i backgrunden så blev det lite drama mellan USA och Turkiet. Amerikanerna gjorde 25 lyckade airdrops till YPG och en som hamnade i fel händer och Erdogan säger att det är uppenbart att USA stödjer IS.
Citat:
“They [the Americans] accepted that some of the weapons [meant for the Kurds] were seized by ISIL. Such an operation is inexplicable,” he told reporters ahead of a visit to Latvia. "Who you are supporting, where the support goes is obvious."
http://www.todayszaman.com/diplomacy_erdogan-i-dont-understand-why-kobani-is-so-strategic-for-us_362331.html

Han säger att han inte förstår varför Kobane är så strategiskt viktigt för USA samt att ge stöd till YPG är lika med att ge stöd till terrorister. Sedan får ju amerikanska talespersoner besvara allt detta, men de ger knappt kommentarer till hälften vilket säger en hel del.
Citat:
Asked whether she agrees with Erdoğan that the airdrops were wrong, US Deputy Spokeswoman Marie Harf said: “Not at all.”

“In his call with President Erdoğan on Saturday, President [Barack] Obama made very clear why we consider it urgent and essential to resupply the fighters in Kobani who are in a desperate situation. They are responding to repeated ISIL attacks on their city,” Harf told a daily press briefing on Wednesday. “And we’ll let the Turkish Government speak for itself, but allowing ISIL to seize more territory along the border with Turkey could endanger more Syrian communities and threaten our shared interest with Turkey in defeating ISIL and strengthening the moderate opposition.”

(...)

“All military missions incur some risk. But the alternative of doing nothing, of not making sure the fighters pushing back ISIL on the ground in and around Kobani have the weapons and the ammunition they need and the medical supplies they need, we don’t think is a viable option,” she said. “And this is a small amount of risk in this case. Obviously, this was a very small amount that may have fallen into the hands of someone else. But we believe that the overriding national security imperative to take the step is important enough.”
http://www.todayszaman.com/latest-news_airdrops-to-kobani-not-wrong-at-all-us-says-after-erdogans-criticism_362405.html

Och PYD är inte terrorlistad samt betraktas inte av USA som samma grupp som PKK.
Citat:
“The Democratic Union Party [PYD] is a different group than the Kurdistan Workers' Party [PKK] legally, under United States law,” said Harf on Monday.
http://www.todayszaman.com/diplomacy_us-says-pyd-not-terrorist-under-us-law_362188.html

Här finns många citat från Europeiska parlamentet där en debatt om Kobane hölls. http://rudaw.net/english/world/231020141

Det är fler och mer prominenta politiker inom EU som uttrycker sitt stöd för försvarana av Kobane. För någon vecka sedan så var det typ någon i ett miljöparti, någon oviktig person i något vänsterparti osv.
Citera
2014-10-23, 13:13
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av freudianslip
Din tonårsretorik är mycket imponerande. Jag gissar på att du fick väldigt många att öppna ögonen med dina upplysande inlägg.

Sunni-araber saknar helt självinsikt. Ni har förstört både Syrien och Irak men det är fortfarande alla andras fel.

Jag är nog äldre än dig som behöver hävda sig genom att attackera mig verbalt.
Bashar al-Assad kommer att försvinna och bara för att ni beter er som en flock hyenor, så betyder det inte att det finns ett acceptans för det.
Citera
2014-10-23, 13:35
Medlem
sorias avatar
Citat:
Du gav kurderna två val: Antingen var de dumma eller så har de lämnat spår efter sig - att de inte lämnade spår efter sig sa du med en sån självsäkerhet så att bara alternativet dum var kvar.
Är du på riktig?
Så skrev jag
Citat:
Ursprungligen postat av soria
Om ett folk har levet i tusen år i ett området då bör dessa människor lämna något spår efter sig, eller vad tycker du?

Jag antar att kurder är lika smarta som alla andra folkslag och då bör de kunna bygga civilisation som alla andra folkslag men finns ju knappt några spår av dessa tusentals år i området.
Flera universitet och organisationer har grävt i området det senaste 100-150åren, bla franska, tyska,engelska och italienska och allt de hittat är rester av arameiska, assyriska, inget om kurder, vad beror det på?

1- kurder har inte bott i området så länge som ni hävdar.
2- kurder är inte lika smarta som andra människor och klarar inte något så enkelt och simpelt som alla världen folkslag klarat..... nämligen bygga en civilisation utan har bott som vilda djur i området ....fan även djur lämnar spår efter sig
För alla som klarar tänka logisk vet vilket alternativ jag tycker är sant, har ställt samma fråga till många kurder sen början av 2013 och ännu inte fått något svar/källa/bevis att kurderna är urbefolkning i orådet eller att de har bott där i tusentals år som vissa påstår.

Citat:
Jag pratade inte raser, jag pratade om etnisk identitet och att de skulle bevaras - vilket betyder att jag är en vän till alla etniciteter.
Skitsnack, du har i inlägg efter inlägg hävdat att inga andra etniciteter finns i Syrien .

Citat:
Nej, jag håller mig inom gränserna på det som berör vår diskussion.
Nopp, jag och kurder diskuterade de områden kurderna själva kalla för kurdiska och du hoppade in och började prata om andra saker.

Citat:
Agree to disagree till resten men det fetmarkerade - vilka folkgrupper bestod dessa knappa 2 miljoner av? Jag tror knappast att det fanns araber där som det gör nu.
Vad du tror är inte viktig här, men som jag skrev tidigare fanns det innan islam arabiska stammar i söder och bara i söder, dessa hade makten precis innan islam kom, kan du historia så vet du vilka Ghassaniderna är...annars googla det.
Med islamsarmen kom det in fler araber in i landet och spred sig norrut, stammarna som bor idag i nordost(områden som kurderna hävdar är deras) kom dit på slutet av 600talet, till skillnad från kurd propaganda som hävdar att araberna skickades dit som en arabiserings projekt.
Och för de kunniga vet att dessa stammar finns på båda sidorna av gränsen, alltså samma stammar finns i både Syrien och i Irak, alltså de bodde där innan Sykes/Picot drog gränserna, gott om källor och du googlar.

Citat:
Vad är det som är skitsnack? Du jämförde ayyubiderna med mamlukerna vilket är en fel jämförelse - slavsoldaterna kalas för mamluker medan ayyubider var en dynasti. Ayyubiderna använde sig av dessa slavsoldater.
Hmmm mitt fel, trodde du kunde historia, ber om ursäkt
För de som kan historia vet att Mamluker om var slavar lyckades ta makten över en del av islamiska riket och deras ättlingar styrde fram tills Ottmaska riket tog makten.

Poängen var att vem som helst kunde ta makten, Ayyubiderna hade inte en kurdiskstat, de representerar inte kurderna, de första var helt enkelt smart, duktig krigare i islamiska armen och duktig diplomat och lyckades ta makten, han gjorde det inte i kurdernas namn .
Samma sak när det gäller slavarna som användes i krig, en av dessa var riktig smart och tog makten, de var slavar men blev kungar, deras rike var inte en slavrike bara för att kungen var slav....hänger du med?
Citera
2014-10-23, 13:37
Medlem
Marlo.Stanfields avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bolkanq
Jag är en människa som lider med befolkningen i Syrien, jag tycker att din älskade diktator ska lämna ifrån sig makten till en demokratisk regering som får stöd av alla muslimer och väst. Ska syrier stödja alawiter för att fortsätta leva under förtryck och misär? Du är inte klok.

Det finns 13% shiiter i Syrien och ni styr landet med våld och barbarism. Att SD fick lika många röster är ganska skrämmande, ni har ju efter allt samma syn på era "medmänniskor".

Här har vi ett parktexempel på en shiahatare som är villig och offra hela syriska befolkningens välmående bara för att Bashar som han anser är shia inte skall styra. Syrien har ingen framtid utan Bashar, det finns ingenting som tyder på det hur mycket du än skriker tyrann och mördade. Vakna upp, detta är inte 2011 längre, folk har insett att allt det där var skådespeleri. Bashar är den folkvalde och ende kompetente ledaren att få ur Syrien ur denna krisen.

Syriska folket är fantastiska människor, det är ett fantastiskt land, jag har varit där flera gånger och längtar tills nästa gång jag befinner mig i Damascus och strosar runt på Souk Il Hamidiya, den enda som kan göra det möjligt är Bashar ingen annan.

Jag blir så jävla äcklad när smutsiga råttor som inte ens är från Syrien eller har några band till Syrien skall säga åt det syriska folket hur man skall leva. Men tar man sin information av svettiga "lärda" med smutsigt skägg som sitter på fredagsbönen i någon möglig källare och sprider hat så är det inte så konstigt.
Senast redigerad av Marlo.Stanfield 2014-10-23 kl. 13:39.
Citera
2014-10-23, 13:45
Medlem
interiorcores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SoulAmazin
Från det franska mandatet i Syrien, därav franskan.
Den skrevs 1956.

Citat:
Vilka politiker? Jazira har alltid betraktats som ett etniskt blandat område, det är inte förrän de senaste decennierna som kurderna har blivit majoritet. Siffrorna visar hur dramatiskt de sunnimuslimska siffrorna ökar under 50-talet, kolla in speciellt årsskiftet 52/53.
De ökar i antal, men gruppen var i majoritet 68% vid första räkningen och majoritet 73% vid andra räkningen. I och med att kategorin är sunnimuslimer så kan man heller inte va säker på att det är kurderna som står för ökningen. I vilket fall så bryr jag mig inte om det här, det är helt meningslöst att sitta och diskutera sånt här när hela områden kan tömas under kort tid. Dessutom så har ju centralmakten fört en arabisering i området under 60-talet så vad är det du är sur över?

Citat:
Din källa kommer från en wikisida skriven av kurder, som hänvisar till en bok om kurdernas historia. Det säger väl sig själv att chansen att din källa är "något" vinklad är ganska stor.
Gäller inte samma för dig och din källa.

Citat:
Va konkret? Jag skrev tydligt att du skriver på ett sådant stil som provocerar fram reaktioner från övriga användare. Du tycker väl inte att det är konstigt att i princip varenda aktiv användare i denna tråd gång på gång konfronterar dig angående dina inlägg? Eller avfärdar du dom endast som "kurdhatare"?
Jag syftade på att du skulle ge exempel och inte ge vaga grejer som din still är provocerande. Men i vilket fall så börjar jag tröttna och btw är inte din egen still just nu provocerande? Hur klokt är det att göra något som man beskyller någon annan för att ha gjort?
Citera
2014-10-23, 13:50
Medlem
sorias avatar
Citat:
Jag vet inte vilka lögner du pratar om, men att du missförstår folk och överdriver andras uttalanden har jag märkt själv genom att diskutera med dig. Jag sa att JAG låter som en moraltant inte att du var en.
Så du hoppar in i en diskussion utan att veta vad denna handlar om?
Lögnerna du låtsas inte veta något om är dessa områden och städer kurderna i tråden kallas för kurdiska och att kurder har bott där hur läge som helst .
Nej jag har inte sagt att du kallade mig för en moraltant, jag skrev att jag hellre är en sur gubbe än en moral tant .

Citat:
Jag var osäker på om du möjligen menade daesh.
Terrorister är de som terroriserar civila, IS,al-Nusra, IF,Ahrar al-SHam, al-Farouk..... alla är terrorister.

Citat:
Ok, läget kan ha förändrats. Det är svårt att veta både det ena och det andra sägs.
Jaså! kan du arabiska? Eller har någon översatt videon? Eller skriver du vad som helst ?
Kurden i videon säger att syriska flygvapnet har varit med och hjälpt mot IS i slaget om Ayn al-Arab och har bombat IS i flera veckor, senast i måndags sa han, programmet sändes i mitten av förra veckan och det var måndagen den 13e han menade .

Citat:
Det är tredje gången du säger att jag är hjärntvättad av kurder. Det är inte kurdernas information jag pratar om, jag pratar om det som vi läser och ser i tidningar och tv.
Vet du hur propaganda fungerar?
Det är inte bara originalkällan som sprider skiten utan alla som upprepar den, vissa gör det med flit, för de tjänar på det och har en agenda , andra för de vet inte bättre = hjärntvättade .

Citat:
Din bild av kriget är helt annorlunda än den bild som vi får från media. Kommer du ihåg när "Bagdad Bob" sa allt var under kontroll och att amerikanska soldaterna flyr, fast i själva verket var amerikanska soldater i Bagdad? Han gav en bild som var osann, och om du talar sanning eller ej så får tiden visa. Klart är att din bild av kriget skiljer sig från västerländsk media.
Du envisas med att nämna bagdad bob, trots att jag postade en video som bevisade det jag skrev förra gången, alltså jag lög inte som mr.bob gjorde och ände försätter du med ditt skitsnack, väx upp!
Senast redigerad av soria 2014-10-23 kl. 13:56.
Citera
2014-10-23, 13:52
Medlem
interiorcores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fearlesstruth
Kan svara på den frågan då jag kommer från latakia,har släkt vänner samt vart där nere i somras samt februari.
Dyrt med mat
Tomater kostar ca 18kr KG
Bensin/Diesel har tredubblats
Från latakia som hade 700 tusen invånare innan kriget finns nu cirka 3.5-5 miljoner invånare
Allt har blivit jättedyrt
Elektricitet finns cirka 60 procent av dagen
Många flyktingar samt gratis mat osv utdelas till folket dag för dag.
Ingen pratar om sin religion längre,folk är rädda för varandra.

Men livet går vidare, folk lever,festar,gifter sig.
men som sagt folket är trötta på kriget.
Att Syriska liran har gått ifrån 5-6 lira per krona "före kriget" till 23-27 lira Nuvarande valuta har gjort så att folket som tjänar cirka 15-25 tusen lira inte klarar sig utan måste ta lån.
Vilket den SYRISKA STATEN GER UT!
Jag fattar verkligen inte hur syrien klarar att hålla i kriget och låna ut pengar till behövande.

Finns en rik man från damaskus som bosatt sig i en villa i syrien och har cirka 2500kvm TOMT där dom byggt FINA tält samt småhus, han ger värme,mat,och skydd åt cirka 2000 flyktingar.

Vill tillägga en sak till alla kurder/syrianer/sunnimuslimer/shiamuslimer/syriska kristna samt druzer
En syrier gör allt för att inte skada en annan,
alla hjälper varandra i vått och torrt.
samt tro mig,alla som pratar så mycket skit om alawiterna "är själv inte alawit" Ni borde åka ner till latakia/tartous OCH se hur dom tar hand om "terroristernas" fruar i olika Camping palats samt refugee camps.
Det man ser i media ser man inte på det riktiga syrien. jag hoppas att ni alla kan vara mer neutrala i denna sidan av konflikten för det sista vi alla behöver är mer blod.
Bekämpa detta kriget! TÄND INTE ELD PÅ DET,varken på ett forum eller i verkliga debatter,
Vårt land är förstört..varför? för att du inte har samma religion som mig?,samma hudfärg? eller har mer makt än mig?.
Jag blir verkligen så jävla ledsen när man ser att olika folkgrupper,religioner samt personer vill tända eld på kriget i syrien
Kurder
kristna
sunni
shia
alawiter
druzer
Vi är inte varandras fiender.
NI VET VEM DEN RIKTIGA FIENDEN ÄR,vi är bara brickor i spelet,LÅT ER ALdrig luras
Vem är den riktiga fienden?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in