Citat:
Ursprungligen postat av
Soxi
I denna dokumentär som någon länkade lägger dem fram bevis.
http://topdocumentaryfilms.com/simulation-hypothesis/
De hävdar alltså motsatsen, att solipsismen är "empirisk". När det kommer till den metafysiska förstod jag inte helt vad du menade. Många nya ord att hålla reda på, haha!
Du får gärna ge en enklare förklaring igen.

Det gör jag så gärna! Roligt att du frågar. Jag har sett den och många liknande dokumentärer samt plöjt många böcker i ämnet under åren och de är alla mycket intressanta och spännande.
De handlar om hur vi, genom att spekulativt extrapolera resultaten från de empiriska studierna, kan dra slutsatser som i sig är av metafysisk karaktär. Där av ordet Hypotes i namnet på videon. Vad man har gjort är att man, genom vissa upptäckter inom kvantfysiken, närmar sig slutsatsen att dikotomin mellan idealism och materialism är falsk - dvs den verklighet vi erfar är något annat än vad vi tycker oss erfara den som.
Just den typen av slutsatser och antaganden hamnar - än så länge - i facket: Metafysik, dvs spekulationer om hur verkligheten är beskaffad (ontologi). I dokumentären lyfter man även idén om att det finns ett epistemologiskt inslag i verklighetens ontologi - nämligen att världen utformas (visar sig så som) den sannolikt kan bli när den observeras av en medveten agent (ett upplevade genererar tillsammans med verklighetens potentialitet världen så som vi erfar den). Så det vi har kunskap om är en del i det som genererats (avser spaltexperimenten).
Så om jag ska sammanfatta det jag skrivit hittills så är det som sägs i dokumentären metafysiska modeller baserade på empiriskt studier av existensen och eftersom de empiriska studierna enkom kan bevittnas i upplevandet så får vi en epistemologisk loop. Den loopen innebär det jag tidigare skrev - nämligen det att vi i principiell mening aldrig kan få kunskap om huruvida existensen som sådan är beskaffad. Därav det jag skrev om solipsistisk.
Observera att man aldrig tar upp solipsismen i dokumentären, utan helt andra metafysiska idealistiska modeller (baserade på det som ingår/utgör vår upplevelse).
Solipsismen i sin mest utstuderade form och den som just är omöjlig att vare sig med rationella metoder, logik eller emirisk studie vederlägga eller bekräfta, är något helt annat än det de talar om i dokumentären. Den går ut på följande - och jag ska försöka förklara den så tydligt som möjligt - vilket självklart kan möta språkliga (semantiska och begreppsliga) hinder eftersom språket ej omfattar mer abstrakta och avancerade former av metafysik och ontologi.
Solo i ordet solipsism innebär ensam, och ipse avser jag, dvs jag ensam. Här ska man dock inte fastan i den traditionella användningen av begreppet jag och inte heller i hur begreppet används inom t ex psykologi eller andra vetenskaper. Av den anledningen är egentligen ordet solipsism aningen missvisande och skulle hellre kallas för något annat, t ex ett tillstånd eller något sådant. Så låt lämna ordet solipsism och istället använda ordet Tillståndet, T.
Den metafysiska modellen om T går ut på följande. Jag kommer här skriva ordet du (avser dig) för att det rent språkligt är lättare, men som sagt är inte den traditionella jag- eller du begreppsanvändningen giltig enligt denna metafysiska modell.
Ontologin för T:
Det existerar något som tycker sig vara du i en verklighet. Detta något, T, utgör en fenomenell framställan - det vi i vardagligt tal skulle kalla vårt mentala tillstånd och upplevelse (allt i ett). Så det som verkar vara du i en värld sett från ditt håll är de facto det enda du kan ha kunskap om - men - och här kommer det centrala - du kan enkom ha kunskap om att det ser ut på ett visst sätt (har en viss kvalitet, verkar på ett visst sätt), men du kan inte gå utanför din egen fenomenologi, ditt eget perspektiv och ditt eget vara. Med detta sagt kan du aldrig ta reda på om det är så att det som utgör din upplevelse är det enda som finns.
Noter att de i dokumentären enkom diskuterar verklighetens ontologiska status - hur den är beskaffad och kommer med modeller som lutar mot att världen är något annat än vad vi tar för givet till vardags. Man påtalar möjligheten att den verklighet som erfars kan vara av någon annans slags form - en form av potentialitet som visar sig för oss i kraft av att den kollapsar när den möter (interfererar med) vårt medvetande. Denna verklighet kan vara en simulering, någon form av rådata eller något helt annat. Men T handlar inte om det, utan handlar om att det som de nämner i dokumentären, dvs det potentiella icke upplevda inte heller existerar, ty det existerar inget annat än det som utgör din upplevelse och den upplevelsen har inget ytterligare ursprung eller grund. Det existerar inte heller något jag i traditionell mening, utan enkom upplevelsen av ett jag.
Av den anledningen kan aldrig solipsismen, eller snarare T, vederläggas via empirin, eftersom empirin utgår från vad som upplevs.
Jag har den allra fullast förståelse för att denna text är aningen svårtillgänglig men gör gärna mitt bästa för att försöka förklara det närmare om du skulle finna det givande att göra så. Det bästa och enklaste sättet är nog i så fall att du ställer frågor.
Här är en bra artikel om Solipsismen som (även om jag inte riktigt tycker att begreppet är helt rättvisande) förklarar en del i sakfrågan:
http://internt.ht.lu.se/media/documents/persons/HansTeke/iSolipsism.pdf
PS. Artikeln behandlar alltså den traditionella metafysiska solipsismen, och inte den hårdragna variant som jag egentligen avser, dvs Tillståndet. DS.