2015-09-05, 16:29
Medlem
JaneMarples avatar
Citat:
Ursprungligen postat av batteridrift
Detta är väl en anledning god nog att Julia Caesar ville vara anonym.

När det går såna här idioter löst på gator som kan tänka sig att ge en "armbåge i ansiktet tills det är mjukt som skumgummi".

http://www.friatider.se/han-hotar-d-...ssens-hembes-k

Jag tycker inte man behöver säga mer om detta i den här debatten.
Nu tror jag inte den idioten utgör ett reellt hot i meningen att han skulle resa flera mil för att misshandla någon. Han verkar mest som en patetisk labil fjant som vill vara tuff inför kompisarna, men bra ändå att han blev identifierad och anmäld, det är alldeles för mycket av ständiga hotelser av den här sorten på nätet - man slänger ur sig något och tänker inte på hur det känns för mottagaren.
Då utgör antagligen RF och liknande grupper ett värre hot.
Citera
2015-09-05, 16:29
Medlem
vanarts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Volta1745
JC hade sina skäl att vara anonym. Hon behöver egentligen inte ha några. Hon ville vara anonym. Det räcker. Man har rätt att vara en anonym feg undergroundskribent om Du så vill.

Om Expressen hade älskat JC hade de inte outat. De har ingen princip. Jfr SvD som valde att inte röja JC, efter att ha tolkat samma pressetiska kod. Jag tycker det är för mycket att lägga på vanligt folk som skriver på nätet att veta om gradskillnaderna mellan tidningarnas agendor, arbetsmetoder och tolkning av pressetik (SvD publicerade ju inte). När kan man känna sig trygg över det man skrivit? När har man blivit för populär? Skribenter är vi allihopa på internet. Utöver JC;s egen tragedi så ledde inte outningen fram till något. Vi fick bara veta att JC är en tant som heter Barbro. Jaha ja, då vet man det... Eller har Du upplevt att demokratin mår avsevärt bättre efter den här veckan (jfr Expressens Karin Olsson)? Expressen förde inget resonemang huruvida de s.k främlingsfientliga bloggarna typ avpixlat och även SD:s ökande siffror - är en produkt av JC:s inspirerande alster. Eller är det precis tvärtom? Är JC öht en opinionsbildare s.a.s?

Eller delas kanske JC:s tankegods av en större allmänhet, oberoende av både JC själv och typ Avpixlat?

Varför riktar inte Expressen ljuset mot andra JC-typer? Varför slipper de undan? Det finns drivor av kolumnister, skribenter och opinionsbildare som inte är anonyma - på Nyheter Idag, på Avpixlat, Fria tider, osv? De heter Mats Dagerlind, Björn Norström, Joakim Mårtensson, Rolf Malm, Jan Tullberg, Chang Frick, Roger Sahlström, osv. och de har allesammans misshagliga åsikter i Expressens ögon. De skulle älska att bli intervjuade. Vad är det unika med just JC? Hur skiljer hon sig? Hur kunde det rättfärdigas att förstöra hennes liv när det finns så många andra som inte hade lidit skada men som har samma tankar och som dessutom är lika tunga opinionsbildare? Varför går inte Orrenius hem till Dagerlind och ber om att få höra hans tankar? Varför gå över ån efter vatten?

Svar:
1. JC skriver under pseudonym, hon kan inte försvara sig, att outa säljer och skrämmer vanligt folk.
2. De andra kan ge svar på tal, Expressen förlorar, de vågar inte.

Jag anser att den anonymes skyddsintresse totalt övertrumfar, läsekretsens allmänintresse. Ingen läsekrets har för övrigt bett om att JC ska röjas. Det s.k allmänintresset är självuppfunnet. Det är 100 % agenda, dvs eget intresse, inte av hänsyn till någon annans intresse. Syftet var att tysta. Uppsåtet var ont. Ska man tvingas ge en intervju? I det här fallet är DN och Expressen hennes direkta fiender vars svans kan göra henne illa. JC samt en god del av oss anonyma går emot den så gott som allenarådande agendan. Man blir utsatt. Det är inte fegt att vara anonym då. Det kan vara socialt självmord att skriva under eget namn. Och JC skulle ändå inte bli publicerad i utbyte.

Vi måste ha något att förhålla oss till när vi har åsikter och det hoppas jag får förbli vår grundlag. Jag påminner om Expressens otroliga slagsida. JC har klätt av och förlöjligat tidningar som Expressen, så att de framstår som dumma och falska. De hatar henne för det. Det finns noll uppsida för JC att ge en intervju med fienden. JC-historien kan drabba oss alla, ty anonyma skribenter är vi allihopa här på internet, med varierande popularitet, önskad eller inte. Antingen är man för outing av JC eller så är man emot det. Jag är emot det.

Detta totalt oaktat hur populär JC är, hur kvalitativ JC är, hur feg JC är, hur många kompisar JC har inom SD eller hur intressant just Du hade tyckt det vara att läsa om det i tidningen. Inga undantag.
Fantastiskt bra inlägg!

Expressens och Bonniersfärens uthängning var inget annat än hat och hämnd! Det fanns inget allmänintresse av att avslöja personen bakom pseudonymen Julia Caesar. Det var heller inget som främjade debatt eller demokrati. Så länge jag inte ser sakliga bemötanden av Julia Caesars krönikor blir jag inte bara provocerad av Bonniersfärens självpåtagna roll som demokratins och humanitetens beskyddare utan förstår att uthängningen motiverades av ondska, hat och hämnd helt enkelt.

Bonniersfärens agerande kräver alltfler svar. Hur mycket av en stat i staten har de lyckats bygga upp i det alltmer sönderfallande Sverige? Hur ser deras register ut? Hur tätt samarbetar man med extremvänsterns egna lilla underrättelsetjänst Researchgruppen/AFA Dokumentation/Stasi 2.0? Hur långt är man beredd att gå för att skrämma och tysta den snabbt växande gruppen meningsmotståndare? Är det inte rentav så att Bonnier utgör det reella hotet mot demokratin? Vad gör staten? Är de medvetna om denna privata mobilisering?
Citera
2015-09-05, 16:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JaneMarple
Nu tror jag inte den idioten utgör ett reellt hot i meningen att han skulle resa flera mil för att misshandla någon. Han verkar mest som en patetisk labil fjant som vill vara tuff inför kompisarna, men bra ändå att han blev identifierad och anmäld, det är alldeles för mycket av ständiga hotelser av den här sorten på nätet - man slänger ur sig något och tänker inte på hur det känns för mottagaren.
Då utgör antagligen RF och liknande grupper ett värre hot.

Möjligen så. Men vi kan konstatera det finns en hotbild mot JC.
Citera
2015-09-05, 16:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sillynamnam
Uppgifterna kan bara "verifieras" genom flitig läsning av högerextrema bloggar. Där går allt i cirklar.

Sådana ogrundade påståenden hjälper ju inte upp debatten precis , men
det förklarar Expressens huvudlösa beteende. Man kan inte bestrida meriterade
personers fakta.
Citera
2015-09-05, 16:55
Medlem
NS_14s avatar
Citat:
Du tror alltså att jag är journalist? Eller ingår i en gruppering av något slag? Det går utmärkt att dua mig och jag är varken journalist, f.d journalist, sjukpensionär, elallergiker eller ordförande för föreningen ljusskygga journalister. Det är bara lilla jag.

"Ni", i sammanhanget, var avsett att adressera att "Ni" är några som försvarar uthängningen, inte som en grupp journalister. Men visst är jag övertygad om att det kretsar sådana i tråden. Mängder av debattörer man överhuvudtaget aldrig sett dyker upp och lämnar sitt benägna bistånd i högt uppskruvat tonläge, dagsaktuella frågor att försvara som den massiva propagandasatsningen på "flykting"strömmarna sopas obönhörligt under täcket för total uppslutning runt Expressen, Orrenius, Hamsrud, DN. Det är här Ni håller stånd. Det är här den "anti-rasistiska" striden rasar.

Citat:
Anonyma är mindre trovärdiga, inklusive mig själv och alla andra här.

Ett sådant påstående vittnar om vänsterns totala fixering vid person snarare än sak. Vad som, i min mening, spelar roll är inte personen i sig, utan argumentet. Motsvarande blir inte en person som uppger sig vid namn och foto mer trovärdig om personen ifråga argumenterar oseriöst och rättshaveristiskt.

Karaktären av de diskussioner vi för här (inklusive i JC:s skrivande) är att argumentationen hänvisar till redan offentliga personer/myndigheter/källor eller statistik. På så vis minskar betydelsen av anonymitet för trovärdighetens skull. Men det var ju heller aldrig poängen med uthängningen att "ta debatten", utan debatten som tagits har varit att trösta Orrenius, karaktärsmörda JC följt av dödshot.

Citat:
Det kan ju handla om partifunktionärer, tex, som låtsas tala bara i egen sak. I Julia Caesars fall är det tydligt att hon är en rasistisk rättshaverist, så det är ju intressant att veta att hon är f.d. DN-journalist som började med oral galvanism och elallergi men gick över till skräckpropaganda om IQ-sänkning.

Hennes livsöde var ju bara en vinstlott "Ni" drog. Där såg Ni möjligheten att spinna vidare bilden av en rättshaverist och implementera det på en vidare krets regimkritiker. På så sätt flyttades dessutom fokus elegant ifrån argumentationen i sig till henne som person.

Det är dock en inte kristallklar övergång mellan hennes DN-uppdrag till att bli en "rättshaverist" som skriver "skräckpropaganda". Det är trots allt runt tjugo års tid (lite drygt) emellan.

Citat:
Inte för att argumenten blir trovärdigare när hon inte längre är anonym, utan för att det finns en tragisk bakgrund som gör henne mer begriplig.

JC har i sina verk aldrig någonsin beklagat sig över sitt eget livsöde, eller bakgrund. Hon saknar dock vårt Sverige som vi alla gör.

Hur hon är privat, som person, är naturligtvis fullständigt ointressant som bedömning av hennes verk, och som skribent.
Senast redigerad av NS_14 2015-09-05 kl. 17:03.
Citera
2015-09-05, 17:10
Medlem
sillynamnams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NS_14
"

JC har i sina verk aldrig någonsin beklagat sig över sitt eget livsöde, eller bakgrund. Hon saknar dock vårt Sverige som vi alla gör.

Hur hon är privat, som person, är naturligtvis fullständigt ointressant som bedömning av hennes verk, och som skribent.

Måste bara kommentera den eleganta glidningen från Ni till Vi alla.
Det här kräver faktiskt belägg i form av statistik! "Vi alla saknar vårt Sverige" - antar att du menar att det är ett faktum, inte en åsikt. Vilka vi är det du menar nu?
Citera
2015-09-05, 17:36
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Ja. Det är trams att anse att ergument kan vara lika starka oavsett om man är anonym eller ej.
Citat:
Anonymiteten undergräver argumenten, det tycker nog de flesta även här på Flashback. Många misstänker ju andra för att vara journalister in disguise, t.ex. D.v.s ha en dold agenda.
Så bara Julia Caesar slipper bli hotad är det bra att hennes identitet är avslöjad.

Fast ni glömmer en sak. Det finns en annan sak att ta hänsyn till som gör att argumenten kan tappa i trovärdighet om man är öppen med sin identitet och det är: politiskt korrekthet.

När man är anonym så kan man lägga fram all tillgänglig fakta. Vilken fakta som helst, så länge man har trovärdiga källor. Men det kan man ofta inte göra om man är öppen med sin identitet. Man måste alltid ta hänsyn till vad som anses politiskt korrekt i samhället. Annars kan man ställa till det för sig själv.

Det är därför många debatter i TV ibland förefaller vara mer teater än riktig debatt, eftersom debattörerna nästan alltid försöker hålla en politiskt korrekt kurs. Saken har förändrats lite i samband med att partiet SD dykt upp och offentliga SD-politiker ibland deltar i debatterna, men i övrigt så är argumenten nästan alltid politiskt korrekta och den fakta som presenteras är nästan alltid politiskt korrekt.

Det spelar ingen roll om en debattör visar upp stark verifierbar fakta/statistik, som inte är politiskt korrekt. Bara det faktum att han ens får för sig tanken att visa upp sådant gör ju att vissa (speciellt från vänsterhåll) börjar fundera om det inte bakom ytan finns en människa med grumliga åsikter. Och går han för långt, då riskerar han sin egen karriär.

Så folk som är rädda om sin karriär undviker nog att sticka ut hakan för mycket. Därför kan man diskutera t.ex våldtäkter i 3 timmar, utan att en enda gång nämna ordet "invandrare". För vem vågar nämna det först? Och om det nämns, mot all förmodan, så måste det nämnas på ett sådant sätt att skulden snarare hamnar på samhället än dem själva (diskriminering, rasism osv). Ord som "kultur" är bannlysta.

I motsats till vad Expressen säger så kan en anonym debatt i vissa fall bli en mer öppen och bredare debatt eftersom man då vågar lägga fram alla argument. Och fler vågar delta i debatten. En icke-anonym debatt innebär att bara vissa deltar i debatten och endast vissa "godkända" argument läggs fram.

Det blir i många fall mer en teater än en riktig debatt. Det är viktigare att man följer manus än diskuterar fritt.

Nu finns det en del debattörer som ändå framfört icke-politiskt korrekta åsikter och fakta helt öppet, i sitt namn, men många av dem är så kända och står på så stabila ben att de kan göra det. Eller så är de bara väldigt gamla som Ulf Nilson. Men för vissa andra, som försökt med samma sak, har det gått illa för. Som t.ex Mauricio Rojas, som framförde icke-politiskt korrekta åsikter i en debattartikel i DN. Han blev hårt straffad för det av det politiskt korrekta etablissemanget och tvingades gå i landsflykt från Sverige.

Citat:
Mauricio Rojas: Vetot och hatet blev för mycket

http://www.svd.se/vetot-och-hatet-blev-for-mycket
Senast redigerad av -Info- 2015-09-05 kl. 17:42.
Citera
2015-09-05, 17:50
Medlem
JaneMarples avatar
Citat:
Nej det krävs ganska så mycket fanatism och paranoia för att ta henne på allvar.
Undrar bara hur man är funtad när man tycker att Sverige tar emot för många flyktingar precis under den fasansfulla flyktingkatastrofen. Att sd inte hade velat ta emot judar under andra världskriget är solklart men jag vägrar tro att nästan 20 procent av svenskarna är så lågpannade och egoistiska.
Känslor, känslor och känslor som "argument" - och noll intellekt. Varför vägrar du svara på frågan var du fick siffran 20 procent ifrån när den riktiga siffran idag är 34?
Senast redigerad av JaneMarple 2015-09-05 kl. 17:53.
Citera
2015-09-05, 18:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eerieye
Det var jobbmobilen och det är djävligt tveksamt om det har varit något hotringande på den överhuvudtaget. Orrenius berättelse bär inte sanningens prägel, kan man säga. Jag skulle vilja se loggen och en kopia på polisanmälan. Det där kan han med fördel lägga ut på Twitter så vi kan se vad det varit för ringande.

För jag fattar inte hur fan han kunde ha den på i flera dygn med massa ringande och mordhotande högerextremister. Särskilt nätterna var jobbiga tydligen. Ja, jag hade helt enkelt stängt av den. Loggen tack!

Om jag minns rätt skriver ju Orrenius i sin senaste inlaga att detta var den enda telefon han har.

Så han har alltså alla sina privata samtal och jobbsamtal på samma telefon? Vi måste nog be Wolodarski att ge Orrenius löneförhöjning så att han kan kosta på sig en egen telefon. Eller kanske vi på Flashback kan ordna en insamling?

En annan sak undrar jag över: Orrenius säger att någon har lagt ut hans barns mobilnummer. Men vad jag tror lägger man inte ut minderårigas nummer offentligt, t ex på Eniro.

Är det så eller har jag fattat fel? Eller hur gamla är barnen?

Om man inte lägger ut minderårigas nummer, och om Orrenius barn är minderåriga, så kan numren bara ha kommit från operatören, och då bör Orrenius ta ett snack med operatören eller sätta Expo på att se vem som har lagt ut numret, eller från någon som känner Orrenius barn så väl att kunna ha deras mobilnummer. Det kan vara föräldrar till Orrenius barns klasskamrater eller så. Och det skulle jag tycka var extremt obehagligt, om jag var Orrenius.

Eller så är detta ett hittepå av en självömkande stjärnreporter.
Senast redigerad av Winston Smith 2015-09-05 kl. 18:52.
Citera
2015-09-05, 18:56
Medlem
Minns ni Chaplins film "Diktatorn"?

Vid ett tillfälle håller Chaplin i rollen som tysk diktator ett salivsprutande tal på hittepå-tyska, där ett ord återkommer hela tiden: "Schtrafen, schtrafen, schtrafen" (straffa, straffa, straffa).

När jag lyssnade på P1-programmet "Medierna" idag tyckte jag mig höra en version på svenska: "häng ut, häng ut, häng ut" "avslöja, avslöja, avslöja".
Citera
2015-09-05, 19:09
Moderator
Eerieyes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Winston Smith
Om jag minns rätt skriver ju Orrenius i sin senaste inlaga att detta var den enda telefon han har.

Så han har alltså alla sina privata samtal och jobbsamtal på samma telefon? Vi måste nog be Wolodarski att ge Orrenius löneförhöjning så att han kan kosta på sig en egen telefon. Eller kanske vi på Flashback kan ordna en insamling?

En annan sak undrar jag över: Orrenius säger att någon har lagt ut hans barns mobilnummer. Men vad jag tror lägger man inte ut minderårigas nummer offentligt, t ex på Eniro.

Är det så eller har jag fattat fel? Eller hur gamla är barnen?

Om man inte lägger ut minderårigas nummer, och om Orrenius barn är minderåriga, så kan numren bara ha kommit från operatören, och då bör Orrenius ta ett snack med operatören eller sätta Expo på att se vem som har lagt ut numret, eller från någon som känner Orrenius barn så väl att kunna ha deras mobilnummer. Det kan vara föräldrar till Orrenius barns klasskamrater eller så. Och det skulle jag tycka var extremt obehagligt, om jag var Orrenius.

Eller så är detta ett hittepå av en självömkande stjärnreporter.

Jag känner till hans sort. Det viktigaste av allt är den bild som förmedlas till andra. Denna bild avgör ställningen i sociala sammanhang och är även viktig för försörjningen.

Bilden Orrenius vill förmedla är den engagerade samhällsjournalisten som står upp mot "hatet". När han blir angripen med grova hot så löser han detta med "öppenhet" och "samtal", detta är hans försvar. (Påminner f ö starkt om Miljöpartiets försvarspolitik).

Men nu skulle jag verkligen rekommendera att han polisanmäler de hot han fick efter besöket hos JC. Det är bara att gå till polisen och redogöra för tiderna när dehär typerna har ringt. Så tar polisen kontakt med telebolaget och ser vad som finns.

Nu kan det ju vara så att polisen i det läget upptäcker att det inte har varit ett enda inkommande samtal under de föregivna helvetesnätterna. Vad händer då? Jag har funderat på falsk tillvitelse, osant intygande och falsk angivelse. Men de passar inte riktigt in. Det gör inte falsklarm heller.

Det finns ett brott som heter "osann försäkran", skulle det kunna passa in här?
Citera
2015-09-05, 19:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eerieye

Det finns ett brott som heter "osann försäkran", skulle det kunna passa in här?

Jag tror tyvärr inte att det finns någon lag som passar in på detta fall. Lagstiftarna har inte tänkt sig att det ska kunna finnas sådana ynkliga personer.

Jag vill fortfarande veta om det är möjligt för utomstående att få tag i mobilnummer som står på minderåriga.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in