2015-09-05, 19:21
Moderator
Eerieyes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Winston Smith
Jag tror tyvärr inte att det finns någon lag som passar in på detta fall. Lagstiftarna har inte tänkt sig att det ska kunna finnas sådana ynkliga personer.

Jag vill fortfarande veta om det är möjligt för utomstående att få tag i mobilnummer som står på minderåriga.

Minderåriga har så gott som alltid oreggade kontantkort väl?

Kunde han styrka trakasserierna på något enda sätt? Nu vill han förmedla bilden att "mörka krafter" kartlägger honom och hans familj.
Citera
2015-09-05, 19:27
Medlem
Stabskaptens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Winston Smith
Jag vill fortfarande veta om det är möjligt för utomstående att få tag i mobilnummer som står på minderåriga.

Ja, hur i hela friden fick den där påstådde bloggaren tag i Orrenius barns telefonnummer egentligen? Hela den här "barntelefonnummeruthängningen" ter sig helt osannolik och är av allt att döma bara något Orrenius hittat på för att folk ska tycka synd om honom.
Citera
2015-09-05, 19:47
Medlem
Orrenius har fel. Det är inte JC och alternativ media som skapat SD. Det är DN, SVT etc som lyckats skapa utrymme för alternativmedia. De har själva skapat förutsättningarna.

Artikel är välskriven, öppen? Men något känns väldigt fel. Jag tänker på Marcus Birro efter att jag läst färdigt. Hur Birro går på Söder och blir bespottad. Men det är ju inte så det är. Orrenius har inte blivit utslängd från DN, förlorat jobbet eller blivit uthängd i någon egentlig mening.

Uppsåtet känns genomskinligt. Han var intresserad.

Jag är inte intresserad längre.
Citera
2015-09-05, 19:53
Medlem
sjalvebastedrangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av S-hund temporär
Det var det vidrigaste avsnittet av "Medierna" jag hört.

Programmet brukar åtminstone ha en ansats till att granska eller åtminstone diskutera massmedia och dess aktuella publiceringar, och någorlunda belysa flera sidor av saken.

"Programmet skildrar och granskar det som sker i medierna i vid bemärkelse, allt från tv-trender till hotad yttrandefrihet och nya medier på nätet", enligt programbeskrivningen.

På det hela taget var det bara en återupprepning av Hamruds artikel fast i radioform, inklusive karaktärsmord med grävning i JC:s (inbillade) sjukdomshistorik. Hamrud satt oifrågasatt och fick breda ut sig t. ex. om att JC skulle psykiskt ha spårat ur något alldeles extra när denna hängav sig åt "rasbiologi" - d.v.s. hon hade redogjort för forskningsläget med bl.a. Lynn och Vanhanen och "IQ and the wealth of nations", och att det var bl.a. detta som gjorde det viktigt att "granska" JC.

Återigen yrades det friskt och skamlöst om "hot och hat mot journalister", som skulle kletas på JC och framhållas som enda (?) anledning till att hänga ut henne.

När inslaget var över och jag inte trodde det kunde bli värre så kom nästa inslag - om hur förkastliga tidningar är som berättar om dömda brottslingars liv efter straffet! Ridå.

Det som gör mig extra beklämd är att Medierna annars är det enda program på P1 där man kan ana en ambition att verkligen granska och vara oberoende.
Citera
2015-09-05, 19:53
Medlem
duqus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stabskapten
Ja, hur i hela friden fick den där påstådde bloggaren tag i Orrenius barns telefonnummer egentligen? Hela den här "barntelefonnummeruthängningen" ter sig helt osannolik och är av allt att döma bara något Orrenius hittat på för att folk ska tycka synd om honom.

Mobiler registreras ej på barn eller omyndiga, även om du försöker får du nej, har med debitering av samtal att göra samt kostsamma 071-nummer. I detta fall har då Orrenius antingen registrerat flera mobiler i sitt namn eller så har han skaffat kontantkort till ungarna, jag hade valt det senare eftersom ungjäveln annars väldigt lätt kan övertrassera kontona med diverse surf eller skyhöga mms-räkningar när dom skickar blajbilder till varandra.

Kontantkort är inte ens registrerade om man inte själv vill det, så Orrenius drar en vals, eller så är han totalt hopplös som förälder också.....
Citera
2015-09-05, 19:59
Medlem
Naranbaatarkhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av duqu
Mobiler registreras ej på barn eller omyndiga, även om du försöker får du nej, har med debitering av samtal att göra samt kostsamma 071-nummer. I detta fall har då Orrenius antingen registrerat flera mobiler i sitt namn eller så har han skaffat kontantkort till ungarna, jag hade valt det senare eftersom ungjäveln annars väldigt lätt kan övertrassera kontona med diverse surf eller skyhöga mms-räkningar när dom skickar blajbilder till varandra.

Kontantkort är inte ens registrerade om man inte själv vill det, så Orrenius drar en vals, eller så är han totalt hopplös som förälder också.....

Han drar en vals. Inom dagens media använder man gärna barn. Bara att kolla de senaste dagarnas tabloider och SVT och lyssna på SR. Barn är jättebra att ha, när argumenten tryter.
Citera
2015-09-05, 20:09
Medlem
Killyourselfs avatar
28-årige göteborgaren och rapparen Jesper Holtz valde att själv hota och trakassera henne via sitt anonyma twitterkonto.

http://nyanser.se/5691/28-aringen-je...-julia-caesar/
Citera
2015-09-05, 20:16
Medlem
duqus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Naranbaatarkhan
Han drar en vals. Inom dagens media använder man gärna barn. Bara att kolla de senaste dagarnas tabloider och SVT och lyssna på SR. Barn är jättebra att ha, när argumenten tryter.

Precis - alla reklambyråers reservlösning nr:1.

Den stackars drunknade 3-åringen som valsar runt nu i alla medier, drunknade pga av 14.000usd som det skulle ha kostat att fixa farsans tänder i Kanada, därav fick farsan och släkten idén att han skulle ta sin familj och dra från Turkiet där han hade fast uppehållstillstånd till Sverige för att få gratis tandvård. Om han sen skulle förenas senare med sin släkt i Kanada förtäljer inte storyn, men denna information är helt nedtystad i Sverige.

Källa: 1 minut in i videon: https://www.youtube.com/watch?v=QZUuoaq1MLM

Påminner mig om att svärmorsan fick pröjsa 80.000 för att skruva in tandinplantat hos den lokals tandläkaren på 2000-talet som hon fick ta ifrån sina besparingar som inte staten kunde ställa upp med när det gällde tandinplantat.
Citera
2015-09-05, 20:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stabskapten

Orrenius skriver att numren har lagts ut på en nazistblogg där man uppmanat till att ringa barnen, men han nämner inte vilken blogg, så det är svårt att kontrollera hans uppgift.

Orrenius har troligen en vid definition av begreppet nazism så det är svårt att veta vilken blogg han avser. Jag antar att han redan har bytt barnens nummer - han har ju bytt sitt eget - så nu gör det ju ingen skada om han verifierar sin uppgift och talar om vilken blogg det gäller, så att vi själva kan se.

Om det stämmer är jag den första att fördöma bloggen.
Citera
2015-09-05, 20:53
Medlem
Dofternas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av duqu
Precis - alla reklambyråers reservlösning nr:1.

Den stackars drunknade 3-åringen som valsar runt nu i alla medier, drunknade pga av 14.000usd som det skulle ha kostat att fixa farsans tänder i Kanada, därav fick farsan och släkten idén att han skulle ta sin familj och dra från Turkiet där han hade fast uppehållstillstånd till Sverige för att få gratis tandvård. Om han sen skulle förenas senare med sin släkt i Kanada förtäljer inte storyn, men denna information är helt nedtystad i Sverige.

Källa: 1 minut in i videon: https://www.youtube.com/watch?v=QZUuoaq1MLM

Påminner mig om att svärmorsan fick pröjsa 80.000 för att skruva in tandinplantat hos den lokals tandläkaren på 2000-talet som hon fick ta ifrån sina besparingar som inte staten kunde ställa upp med när det gällde tandinplantat.

Hört nåt om att ISIS hade slitit ut hans tänder som nån typ av tortyr, stämmer det? Låter lite för bra för att vara sant.
Citera
2015-09-05, 20:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dofterna
Hört nåt om att ISIS hade slitit ut hans tänder som nån typ av tortyr, stämmer det? Låter lite för bra för att vara sant.
Sen när lämnade ISIS överlevande om vi börjar där.
Citera
2015-09-05, 21:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dofterna
-Du tror inte Ab och Expressen skulle kört den rövarhistorien då..Haha
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in