2015-09-02, 22:06
Medlem
esants avatar
Kroppen är nog till största del en slav men man kanske inte ska glömma att det finns receptorer för diverse signalsubstanser i hjärtat och antagligen även i andra delar av kroppen (är för dåligt påläst). Tänkte även på avstånden från hjärnan till olika kroppsdelar för personer av olika storlek.
Citera
2015-09-03, 19:19
Medlem
Kleops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Captinhero
Att hjärnan styr signaler till armar och ben att röra sig. Så alltså är det hjärnan som styr kroppen.

Alltså är hjärnan personen
Men om det inte finns någonting att styra, eller om hjärnan istället skulle styra säg, en gris, är det fortfarande en person då? Svaret på den frågan är ju individuell då det inte finns någon universell definition på vad en "person" egentligen är för något.

Du verkar tycka att så länge en hjärna har möjlighet att kontrollera en mänsklig kropp så kan den klassas som en person. Personligen vet jag inte den exakta definitionen av "person", men jag kan ge peka ut dem som är och inte är en med 100% säkerhet, och jag nöjer mig med det. Definitioner och etiketter kan göra en tokig.
Citera
2015-09-03, 19:25
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Kleop
Men om det inte finns någonting att styra, eller om hjärnan istället skulle styra säg, en gris, är det fortfarande en person då? Svaret på den frågan är ju individuell då det inte finns någon universell definition på vad en "person" egentligen är för något.

Du verkar tycka att så länge en hjärna har möjlighet att kontrollera en mänsklig kropp så kan den klassas som en person. Personligen vet jag inte den exakta definitionen av "person", men jag kan ge peka ut dem som är och inte är en med 100% säkerhet, och jag nöjer mig med det. Definitioner och etiketter kan göra en tokig.

Om du förlorar ett ben så blir du inte dummare för det. Du kan ersätta det med ett helt nytt ben. Men om du tar bort din hjärna så kan ej din kropp fungera. Du kan inte gå stå ta något lära dug fin motorik. Hjärnan styr allt. Kroppen är en köttkostym
Citera
2015-09-03, 20:43
Bannlyst
Citat:
Om du förlorar ett ben så blir du inte dummare för det. Du kan ersätta det med ett helt nytt ben. Men om du tar bort din hjärna så kan ej din kropp fungera. Du kan inte gå stå ta något lära dug fin motorik. Hjärnan styr allt. Kroppen är en köttkostym

Om man är en hjärna i en glasburk med konstgjort blod och har sladdar kopplade så att denna hjärna kan kommunicera med omvärlden, är man inte en person då?
Citera
2015-09-03, 20:57
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Hackebeilchen
Om man är en hjärna i en glasburk med konstgjort blod och har sladdar kopplade så att denna hjärna kan kommunicera med omvärlden, är man inte en person då?

Väldigt flummig mening där

För arguments skull. Säg att en hjärna kan fungera utan kropp. Så skulle den möjligtvis kunna styra maskiner och möjligtvis kommunicera om den hade ett instrument ( ej bokstavligt musik instrument).

Kan ej säga att den är 100 % så men tror det skulle vara möjligt. Hjärnan är som en dator
Citera
2015-09-03, 21:08
Medlem
Nivovics avatar
Citat:
Fick en tanke.

Man kan byta ut det mesta i kroppen så vad är egentligen personen? Du kan återfästa ben armar händer etc som på ett eller annat sätt lossnat. Du kan få en ny lever hjärta lungor etc från donator. Säg om din arm lossnar så kan du få en donator arm också. Så det mesta i kroppen från hud till hår är utbytbart. Förutom hjärnan?

Jag vet att de tänker inom 10-20 år försöka transplantera ett huvud till en ny kropp. Men min tanke är som sagt du kan byta ut det mesta. Men ditt jag sitter i hjärnan alltså är personen hjärnan. Din personlighet tankar minnen m.m. är kopplade till hjärnan.

Så är hjärnan personen?
Låt oss säga att min hjärna har en tumör. En stor tumör som kommer att leda till döden för mig och det finns ingen chans att opererar bort den utan att skada min hjärna svårt.
Men eftersom vi lever i framtiden så kan man nu transplantera hjärnor.
Därför blir enda sättet att hålla mig vid liv att transplantera en ny hjärna till min kropp.

Problemet med detta är att jag är hjärnan, och därför så kommer jag att dö i samband med att man byter ut min hjärna.
Så därför går det inte att transplantera en hel hjärna utan att, i princip, byta ut två medvetandet och personligheter med varandra.

Så ja, hjärnan är personen.
Citera
2015-09-03, 22:27
Medlem
Jag har alltid tyckt hjärnan fungerar som ett modem för själen. Alltså är själen personen.
Kanske för man har ett religiös perspektiv i livet? Hmm
Citera
2015-09-03, 22:28
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Sing-Sing
Jag har alltid tyckt hjärnan fungerar som ett modem för själen. Alltså är själen personen.
Kanske för man har ett religiös perspektiv i livet? Hmm

Jag som är ateist anser att vi ej har en själ.. så .. nej själen är ej personen hjärnan är som sagt det.
Citera
2015-09-04, 00:34
Medlem
Låt mig göra min position extra tydlig:

Du måste amputera en arm, låt säga, och när den är avkapad och ligger för sig själv, ger du då smärtstillande morfin till armen eller kroppen?

Var finns kännandet, ska vi ge det till båda?
Citera
2015-09-04, 00:55
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Proprioception
Låt mig göra min position extra tydlig:

Du måste amputera en arm, låt säga, och när den är avkapad och ligger för sig själv, ger du då smärtstillande morfin till armen eller kroppen?

Var finns kännandet, ska vi ge det till båda?

När armen väl är avkapad behöver den inget morfin. Hjärnan själv behöver egentligen inget morfin förutom att bli hög, lustigt nog. Hjärnan själv kan inte ha ont.
Citera
2015-09-04, 03:59
Medlem
BaalZeBubs avatar
Citat:
Så är hjärnan personen?

Nej. Nu är inte just person rätt begrepp, så jag använder Mind i bred bemärkelse. Mind är det (huvudsakligen, kanske till 100%) elektromagnetiska mönster som finns när en superkomplex ensemble av neuroner signalerar tillsammans.
Om du 'stänger av' hjärnan, t ex söver ned den, så finns inte denna Mind som är Captinhero där. Vaknar du upp så är din Mind snart aktiv igen, och ständigt skiftande.

För denna Mind är dock personen, det biografiska jaget med ett personnummer och en svaghet för semlor, dock bara en liten detalj.
Citera
2015-09-04, 10:40
Medlem
Det finns förgreningar inom AI som anser att man inte kan skapa stark AI utan kropp(mekanik).

Vissa anser att det bara finns ett medvetande i hela universum som delas av alla.(ej kommunicerande)

Vi känner bara till hjärnor som huserar medvetande.

Det är mycket möjligt att man kan sätta in något annat än en hjärna?

Det är också möjligt att föreställa sig ett medvetande som flyter ut, tex längs huden, kanske som underhudsfett?

Fantomsmärtort t.ex beskriver kopplingen mellan delar av hjärnan och kroppen. Tar man bort en arm, tar man också bort ett område i hjärnan från sin koppling.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in