Citat:
Ursprungligen postat av
Captinhero
Fick en tanke.
Man kan byta ut det mesta i kroppen så vad är egentligen personen? Du kan återfästa ben armar händer etc som på ett eller annat sätt lossnat. Du kan få en ny lever hjärta lungor etc från donator. Säg om din arm lossnar så kan du få en donator arm också. Så det mesta i kroppen från hud till hår är utbytbart. Förutom hjärnan?
Jag vet att de tänker inom 10-20 år försöka transplantera ett huvud till en ny kropp. Men min tanke är som sagt du kan byta ut det mesta. Men ditt jag sitter i hjärnan alltså är personen hjärnan. Din personlighet tankar minnen m.m. är kopplade till hjärnan.
Så är hjärnan personen?
Låt oss säga att min hjärna har en tumör. En stor tumör som kommer att leda till döden för mig och det finns ingen chans att opererar bort den utan att skada min hjärna svårt.
Men eftersom vi lever i framtiden så kan man nu transplantera hjärnor.
Därför blir enda sättet att hålla mig vid liv att transplantera en ny hjärna till min kropp.
Problemet med detta är att jag
är hjärnan, och därför så kommer jag att dö i samband med att man byter ut min hjärna.
Så därför går det inte att transplantera en hel hjärna utan att, i princip, byta ut två medvetandet och personligheter med varandra.
Så ja, hjärnan är personen.