2015-09-04, 12:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BaalZeBub
Nej. Nu är inte just person rätt begrepp, så jag använder Mind i bred bemärkelse. Mind är det (huvudsakligen, kanske till 100%) elektromagnetiska mönster som finns när en superkomplex ensemble av neuroner signalerar tillsammans.
Om du 'stänger av' hjärnan, t ex söver ned den, så finns inte denna Mind som är Captinhero där. Vaknar du upp så är din Mind snart aktiv igen, och ständigt skiftande.

För denna Mind är dock personen, det biografiska jaget med ett personnummer och en svaghet för semlor, dock bara en liten detalj.

Nu är ju du en som tror att vi lever i en datorsimulering.
(FB) Så förhåller det sig. Allting är i en datorsimulering! Ingenting är på riktigt.
Så exakt vad du menar "Mind" (eller "Captinhero") vet jag inte.

Mitt "mind" i betydelsen sinne, tanke, själ, ande, intellekt, tankar, minne, metalitet ,uppfattning, lust är i alla fall ingen liten detalj av det som jag räknar som min "person" utan i så fall snarare 100%.

Det vore intressant om du kunde utveckla lite mer om vad du menar med "Mind" och hur du tänker kring att "Mind" bara är en liten detalj av "personen".
Citera
2015-09-04, 12:18
Avstängd
Hackebeilchens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xuno
(FB) Så förhåller det sig. Allting är i en datorsimulering! Ingenting är på riktigt.

Mitt "mind" i betydelsen sinne, tanke, själ, ande, intellekt, tankar, minne, metalitet ,uppfattning, lust är i alla fall ingen liten detalj av det som jag räknar som min "person" utan i så fall snarare 100%.

Det vore intressant om du kunde utveckla lite mer om vad du menar med "Mind" och hur du tänker kring att "Mind" bara är en liten detalj av "personen".

Vänd på precis allt. Allt är medvetande på något sätt. En hjärna är ett ting eller en zon eller vad som helst där medvetandet är extra förtätat. Då sitter hjärnans användargränssnitt huvudsakligen i kroppen.
Citera
2015-09-04, 12:37
Medlem
BaalZeBubs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xuno

Nej, tvärtom skriver jag: personen är en liten detalj av Mind.

För det första 'tror' jag inte att vi lever i en datorsimulering, det är mer ett sätt att samla en samling hypoteser och se om det är fallet. Om vi lever i en simulering så är den, för oss, så perfekt och sofistikerad, att den ändå är vad vi kallar verkligt. Men det vore väldigt roligt att titta på detaljerna och hitta en logo!

Vad jag menar med Mind är som sagt ett brett begrepp, som ska fånga in det mesta som moderna forskare menar när de diskuterar Theory of Mind.

Vad gäller personen, så tillhör den i annan terminologi, troligen delar av Damasios "Extended consciousness"
https://en.wikipedia.org/wiki/Damasio's_theory_of_consciousness#Extended_conscio usness, nämligen de olika biografiska detaljerna.

I ett populärt, om man så vill kvasibuddhistiskt språkbruk, så är personen 'egot' som man kan frigöra sig från, eller inte behöver vara så fixerad vid.

Thomas Metzinger talar om "The ego tunnel", och i alla fall delar av denna är 'personen'.
"No such thing as a self exists. The conscious self is the content of a model created by our brain—an internal image, but one we cannot experience as an image. Everything we experience is “a virtual self in a virtual reality.”" som det står på dustjacket.

Mycket av våra liv: våra triviala bestyr, vårt personnummer, vår 'biografi', våra småborgerliga neuroser och livslögner, finner jag outsäglig ointressant. Därför är de detaljer, som man helst inte ägnar sig åt.
Senast redigerad av BaalZeBub 2015-09-04 kl. 12:44.
Citera
2015-09-04, 16:41
Medlem
Kleops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Captinhero
Om du förlorar ett ben så blir du inte dummare för det. Du kan ersätta det med ett helt nytt ben. Men om du tar bort din hjärna så kan ej din kropp fungera. Du kan inte gå stå ta något lära dug fin motorik. Hjärnan styr allt. Kroppen är en köttkostym
Så menar du att ens dumhet skulle vara vad som utgör personen, eller?

Tråden kan egentligen döpas om till "Vad är en person?", vilket skulle generera både fler liknande och olika svar.
Citera
2015-09-04, 16:53
Citat:
Ursprungligen postat av Kleop
Så menar du att ens dumhet skulle vara vad som utgör personen, eller?

Tråden kan egentligen döpas om till "Vad är en person?", vilket skulle generera både fler liknande och olika svar.

Ja om du skulle få Einstiens fot skulle inte din iq höjas
Citera
2015-09-04, 17:22
Medlem
Milford.Cubicles avatar
Man kan säga att det mesta på en person har bytts ut på 1 år. Alla celler, huden och alla organ byter plats på 1 år.
Citera
2015-09-04, 17:24
Medlem
Kleops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Captinhero
Ja om du skulle få Einstiens fot skulle inte din iq höjas
Nej, men mitt förhållningssätt till fötter kanske gör det. Eller om jag får ett nytt, snyggt ansikte. Då höjs mitt självförtroende och jag blir mer utgående och positiv. Såklart skulle det inte vara möjligt utan en hjärna men min poäng är att hjärnan är lika beroende av yttre stimuli som "inte-hjärnan" (allt som inte är en hjärna) är beroende av hjärnan för att en person ska skapas.

Vet inte vem som sade det men: The one contains the many and the many contains the one.
Citera
2015-09-04, 18:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hackebeilchen
Vänd på precis allt.
Jag vänder alltid på precis allt som du skriver när jag behöver få veta hur det ligger till i verkligheten.

Citat:
Ursprungligen postat av BaalZeBub
kvasibuddhistiskt
Tack för ditt svar, jag läste ända till kvasibuddhistiskt.
Citera
2015-09-04, 18:35
Medlem
Allt precis allt är energi så även vi. Efter din död är du kvar men som energi.....där var man nästan filosofisk hahaha
Citera
2015-09-04, 21:19
Medlem
Hedobald.Braxens avatar
Teknologin går framåt, människan blir bättre och bättre på att förstå hur hjärnan fungerar. Jag är övertygad om att vi någon gång i framtiden har analyserat hjärnan in i minsta detalj. Vi kommer då att veta vad varje atom/partikel i hjärnan har för funktion. Troligen kommer vi att kunna skapa en kopia av en hjärna, in i minsta detalj.

Vad händer om vi kopierar din hjärna (eller min, för den delen)? Kommer det att finnas två du (jag), med två medvetanden oberoende från varandra? Eller kommer de att vara ihopkopplade?

Jag vet vad jag tror... Vi är redan ihopkopplade.
Citera
2015-09-05, 08:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hedobald.Braxen
Vi är redan ihopkopplade.
Du är förmodligen ihopkopplad med en VIC-20.
http://postimg.org/image/4nlfli22z/
Senast redigerad av Xuno 2015-09-05 kl. 08:41.
Citera
2015-09-14, 02:35
Medlem
HAZARD17s avatar
Hur tror ni det skulle bli om man flyttade en hjärna från en kille till en kvinnlig kropp?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in