Citat:
Ursprungligen postat av
Xuno
Nu är ju du en som tror att vi lever i en datorsimulering.
(FB) Så förhåller det sig. Allting är i en datorsimulering! Ingenting är på riktigt.
Så exakt vad du menar "Mind" (eller "Captinhero") vet jag inte.
Mitt "mind" i betydelsen sinne, tanke, själ, ande, intellekt, tankar, minne, metalitet ,uppfattning, lust är i alla fall ingen liten detalj av det som jag räknar som min "person" utan i så fall snarare 100%.
Det vore intressant om du kunde utveckla lite mer om vad du menar med "Mind" och hur du tänker kring att "Mind" bara är en liten detalj av "personen".
Nej, tvärtom skriver jag: personen är en liten detalj av Mind.
För det första 'tror' jag inte att vi lever i en datorsimulering, det är mer ett sätt att samla en samling hypoteser och se om det är fallet. Om vi lever i en simulering så är den, för oss, så perfekt och sofistikerad, att den ändå är vad vi kallar verkligt. Men det vore väldigt roligt att titta på detaljerna och hitta en logo!
Vad jag menar med Mind är som sagt ett brett begrepp, som ska fånga in det mesta som moderna forskare menar när de diskuterar Theory of Mind.
Vad gäller personen, så tillhör den i annan terminologi, troligen delar av Damasios "Extended consciousness"
https://en.wikipedia.org/wiki/Damasio's_theory_of_consciousness#Extended_conscio usness, nämligen de olika biografiska detaljerna.
I ett populärt, om man så vill kvasibuddhistiskt språkbruk, så är personen 'egot' som man kan frigöra sig från, eller inte behöver vara så fixerad vid.
Thomas Metzinger talar om "The ego tunnel", och i alla fall delar av denna är 'personen'.
"No such thing as a self exists. The conscious self is the content of a model created by our brain—an internal image, but one we cannot experience as an image. Everything we experience is “a virtual self in a virtual reality.”" som det står på dustjacket.
Mycket av våra liv: våra triviala bestyr, vårt personnummer, vår 'biografi', våra småborgerliga neuroser och livslögner, finner jag outsäglig ointressant. Därför är de detaljer, som man helst inte ägnar sig åt.