2015-08-28, 17:20
Medlem
Människor "tänker" med saker. Att skaka hand är ett sorts tänkande. Att köra bil är ett sorts tänkande. Inte mer eller mindre, bara annorlunda. Om en person blir av med armen så kan den inte skaka hand längre, då måste den ändra sitt tänkande, byta hand, skapa nya vanor, interagera med världen på ett nytt sätt, tänka på världen är ett nytt perspektiv. Detta märker man när bläcket i pennan tar slut, när bensinen i bilen tar slut, eller när internet laggar under MMORPGet. Då bryts tanken, och man måste tänka på ett annat sätt.

Hjärnan är bara ett organ av flera. Stoppar man hjärnan i en glasburk så tänker den inte speciellt mycket. Bara ligger där och skvalpar. Blub blub.
Citera
2015-08-28, 17:40
Medlem
nerdnerds avatar
Är inte alls säker på att rätt svar på TS fråga är ja ens om man håller sig strikt till materialism.

För det första skulle man ju kunna argumentera för att vi inte är hela vår hjärna. Det är ju bara en del av den som tänker och fantiserar och drömmer osv. Andra delar är s a s mer instrumentala. Om t ex en tumör förstör någon viktig del i hjärnan som drabbar vårt synsinne så är ju det jämrans jobbigt förstås och påverkar vår personlighet, men kanske ändå inte mer än om synen istället drabbas på ett liknande sätt för att det blir något fel på själva ögonen. Så den delen av hjärnan är inte mer jag än att mina ögon är jag.

Å andra sidan kan man argumentera för att vi är mycket mer än vår hjärna, kanske t o m hela vår kropp. För även om defekta kroppsdelar kan ersättas och lagas i en begränsad omfattning (finns fortfarande många obotliga åkommor) så påverkar även sånt vår personlighet. En del har brutit nacken och överlevt men utan att kunna röra en fena. Känner iaf till ett sånt fall där det slutade med att den förr så levnadsglada personen tog livet av sig på en självmordsklinik i Schweiz. Var han samma person då?

Vår personlighet formas ju inte heller bara av våra tankar och sånt vi lär oss rent mentalt. Små barn behöver fysisk närhet till sina föräldrar. Även som vuxna har vi ju behov av närhet. Vi formas genom vår uppväxt av vad vi känner och upplever genom vår kropp. Är det ens teoretiskt möjligt att en isolerad hjärna i en burk kan vara samma person som den hon var innan när hon kunde känna vinden genom håret, känna ett litet barn knyta sin hand runt hennes finger, när hon kunde springa och skratta och älska? Vi är HELA vår kropp?

Ser nu att yidaki är inne på ett liknande spår om det sista. Undrar faktiskt om inte hjärnan i burken hade blivit galen väldigt snabbt. Snacka om isoleringscell.
Senast redigerad av nerdnerd 2015-08-28 kl. 17:57.
Citera
2015-08-28, 19:44
Medlem
Ringmuskeldofts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smulhamstern
Men det måste ändå vara skönt att vara en "intelligent multidimensionell varelse" och trots det förstå så lite.

Om du bara visste....

Jag har svårt att tro att kretinen som finner tillräcklig livsnjutning i att stå och göra karatesparkar på ett träd vrålandes som en Gorilla är på samma ""nivå"" som en Docent i teoretisk fysik, trots att båda dessa människor teoretiskt kan ha samma storlek och vikt på sin hjärna. Det är knappast så att endast effektiviteten i hjärnan och miljön styr vilken av dessa "personer" du utvecklas till... Vissa är helt enkelt inte ämnade att bli annat än en biologisk varelse, utan "det lilla extra" med de tragiska begränsningar det innebär
Senast redigerad av Ringmuskeldoft 2015-08-28 kl. 19:48.
Citera
2015-09-01, 21:48
Medlem
WardenMcCluskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av yidaki
Människor "tänker" med saker. Att skaka hand är ett sorts tänkande. Att köra bil är ett sorts tänkande. Inte mer eller mindre, bara annorlunda. Om en person blir av med armen så kan den inte skaka hand längre, då måste den ändra sitt tänkande, byta hand, skapa nya vanor, interagera med världen på ett nytt sätt, tänka på världen är ett nytt perspektiv. Detta märker man när bläcket i pennan tar slut, när bensinen i bilen tar slut, eller när internet laggar under MMORPGet. Då bryts tanken, och man måste tänka på ett annat sätt.

Hjärnan är bara ett organ av flera. Stoppar man hjärnan i en glasburk så tänker den inte speciellt mycket. Bara ligger där och skvalpar. Blub blub.

Menar du att människor tänker med sina armar? Blir min tankeförmåga begränsad om jag förlorar mina ben och armar?
Citera
2015-09-01, 22:10
Medlem
Kleops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WardenMcClusky
Menar du att människor tänker med sina armar? Blir min tankeförmåga begränsad om jag förlorar mina ben och armar?
Han sade ju att den förändrades, inte försvann. Men på ett sätt blir din hjärnas förmåga begränsad om en arm trillar av då hjärnan kontrollerar armarna.
Citera
2015-09-01, 22:19
Medlem
WardenMcCluskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kleop
Han sade ju att den förändrades, inte försvann. Men på ett sätt blir din hjärnas förmåga begränsad om en arm trillar av då hjärnan kontrollerar armarna.

Var sa jag att någonting försvann menar du?
Citera
2015-09-01, 22:23
Citat:

Finns ju forskning där folk med hjälp av att ha kopplat en robot som styrs av ens tankar. Tex som en arm. Så det är hjärnan som styr hur du styr armen
Citera
2015-09-01, 22:26
Medlem
Kleops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WardenMcClusky
Var sa jag att någonting försvann menar du?
Du trodde att han menade att man tänker med sina kroppsdelar, och om dessa sedan skulle trilla av försvinner även en del av ens tankeförmåga, eller som du uttryckte det, begränsas. I vilket fall så begränsas den inte, utan förändras.

EDIT: Så jag hade fel i den sista meningen i förra inlägget, så ignorera det jag skrev där.
Senast redigerad av Kleop 2015-09-01 kl. 22:31.
Citera
2015-09-01, 22:32
Medlem
Kleops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Captinhero
Finns ju forskning där folk med hjälp av att ha kopplat en robot som styrs av ens tankar. Tex som en arm. Så det är hjärnan som styr hur du styr armen
Okej?
Citera
2015-09-01, 22:48
Citat:
Okej?

http://www.engadget.com/2015/05/21/c...led-robot-arm/

För att ge klarhet
Citera
2015-09-02, 19:48
Medlem
Kleops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Captinhero
http://www.engadget.com/2015/05/21/c...led-robot-arm/

För att ge klarhet
Jag förstår konceptet, men inte hur det skulle vara relevant.
Citera
2015-09-02, 21:39
Citat:
Jag förstår konceptet, men inte hur det skulle vara relevant.

Att hjärnan styr signaler till armar och ben att röra sig. Så alltså är det hjärnan som styr kroppen.

Alltså är hjärnan personen
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in