Citat:
Ursprungligen postat av
ZuparN
Idag är det den 1 september 2015 och sommaren är därför slut.
Iman2014 lovade att följande skulle ske till sommarens slut:
Låt mig gå igenom för dig vad som kommer ske med den syriska armén bara denna sommaren, och få se hur "rotad" den är i syriska samhället.
1. 100 % av Idlib provinsen kommer falla utanför syriska armén, detta kommer ske om maximalt 2-3 veckor
2. 100 % Deir Ezzor provinsen faller till IS
3. 100 % av Raqqa är redan utanför syriska armén
4. 100 % av Quneitra provinsen kommer falla denna sommaren utanför syriska armén
5. Nästan hela Daraa provinsen kommer falla
6. Nästan hela Aleppo kommer falla
7. Stora delar av Hama provinsen
Detta är inte spekulationer, utan basera på verkligheten.
oavsett om rebellerna lyckas ta över hela Aleppo stad. Kriget tar aldrig slut där.
(FB) Konflikten i Syrien
Jag vill särskilt fästa er uppmärksamhet på punkten 6. Jag hoppas att Iman2014 är intresserad av att bemöta sin egen lista för att ge oss en uppdatering i sin analys.
Det mesta tycktes dock (föga förvånande) vara just spekulationer och långt ifrån den verkliga bilden av det som skedde under sommaren 2015.
Citat:
Idag är det den 1 september 2015 och sommaren är därför slut.
Iman2014 lovade att följande skulle ske till sommarens slut:
Det var inte en del av "avtalet".
Jag förklarade specifikt att sommarsäsongen i Syrien varar till december månad, då sommaren i Syrien inte är som i Sverige eller Europa. Dem mest intensiva striderna brukar ske under hösten, det såg vi bland annat förra året då nästan alla rebellernas avancemang skedde mellan september-december.
Jag nämnde specifikt också 1 december som datumet vi kan börja analysera.
Citat:
1. 100 % av Idlib provinsen kommer falla utanför syriska armén, detta kommer ske om maximalt 2-3 veckor
Korrekt, där fick jag rätt, fastän det är 3 månader kvar av stridssäsongen.
Citat:
2. 100 % Deir Ezzor provinsen faller till IS
3. 100 % av Raqqa är redan utanför syriska armén
Deir Ezzor mer än kompenseras av att IS tagit Qaryatayn, och närmar sig Qusayr och Damaskus-Homs motorvägen. IS lär ta fler områden under hösten och Deir Ezzor kommer bli helt neutraliserat. Det enda Assad har där är en svältande befolkningen eftersom området är helt belägrat. Notera återigen att det är 3 månader kvar av stridssäsongen.
Angående Raqqa hade jag rätt där, så varför citera det?
Citat:
4. 100 % av Quneitra provinsen kommer falla denna sommaren utanför syriska armén
Och det kommer ske också. Det är bara 2-3 orter som återstår i Assad regimens kontroll, och dessa lär tas under hösten. Jag skrev specifikt att det är under hösten det mesta av avancemangen sker, eftersom man av militära anledningar väntar tills dess. Förra året tog man till exempel Al-Harah och andra områden i oktober.
Citat:
5. Nästan hela Daraa provinsen kommer falla
Samma här, slaget om Daraa är ett pågående slag och man väntar med markinvasionen till hösten likt förra året.
Citat:
6. Nästan hela Aleppo kommer falla
Här har IS komplicerat situationen, men så fort turkarna och USA neutraliserar IS norr om Aleppo så kommer även Aleppo att befrias. Det är inte en fråga om Assads styrka i Aleppo utan att IS utfört totaloffensiver hela sommaren mot rebellerna.
Citat:
7. Stora delar av Hama provinsen
Dem viktiga delarna ja. I Sahl al Ghab har man skadat regimen extremt hårt, så det handlar inte bara om territorium. Man har skadat regimen där så hårt att man nu permanent kan börja ta över sunni områden i Hama provinsen. Om det sker under hösten eller nästa år är egentligen inte viktigt. Det viktiga är att grunden har lagt i Hama. Bara i augusti förstördes 30 stridsvagnar i Hama provinsen.
Citat:
Det mesta tycktes dock (föga förvånande) vara just spekulationer och långt ifrån den verkliga bilden av det som skedde under sommaren 2015.
Nej. Ditt fokus av Aleppo är lite märkligt då du själv vet varför man inte haft större framgångar, (IS är anledningen). Hursomhelst, grunden har lagt där så fort IS neutraliseras.