Citat:
Ursprungligen postat av
dodri
Var har du fått tag på informationen att SAA slåss sida vid sida med FSA? Det låter extremt otroligt, antagligen har du plockat upp det från någon rysk propagandacentral. Pratar du om de fd. FSA medlemmar som har gått med i NDF efter att områdena de kontrollerade gick med på vapenvila (tex. i Barzeh)?
Jag tror att du snackar om de FSA medlemmar som slåss tillsammans med YPG under SDF flagg. Dock har jag mycket svårt att se att det rör sig om 5000 man. SDF slåss inte sida vid sida med SAA, och har aldrig gjort detta. Det var lite snack om att SAA var med i den senaste Hasakah-offensiven, men det finns inga bildbevis på det. Så antagligen skitsnack.
Hur som helst, SAA och SDF strider inte mot varandra för tillfället på grund av att dom knappt har frontlinjer mot varandra. Där SAA är starka är SDF svaga (Aleppo City) och vise versa (Hasakah).
Jag skrev att en del av FSA strider med SAA mot terroristerna. FSA är inte SDF, så vitt jag har förstått.
Putin har sagt det några gånger och här bekräftas det av militären:
(FB) Konflikten i Syrien
Om man betänker att
1. FSA från början var en löst sammansatt paraplyorganisation av många grupper med olika intressen,
2. att stora delar av FSA mer eller mindre konkurrerades ut av bl a al-Nusra,
3. att kriget har hållit på väldigt länge och
4. att SAA vinner tillbaka mark, så är det inte märkligt alls att delar av FSA väljer att samarbeta med SAA mot terroristerna.