Citat:
Ursprungligen postat av
Skeptoid
Men det finns en avsevärd skillnad. Man kan inte bevisa om Gud, änglar etc finns eller inte. Det går inte att avgöra vetenskapligt. Men det går att avgöra vetenskapligt om oral galvanism och elallergi existerar. Och vetenskapen är tydlig: Elöverkänslighet sitter i huvudet. Om varken testare eller testade vet om när strömmen är av/på händer inget.
För troende människor är sådant här irrelevant. Tror dem på något och även känner något, så är det det som räknas för dem. Bevis hit eller dit spelar ingen roll för dem.
Man skulle kunna avfärda detta som tokerier, om det inte var för att det är så utbrett. Utanför Sverige är det i regel ännu mer utbrett.
Så här fungerar stora delar av mänskligheten.
Citat:
Ursprungligen postat av
Skeptoid
Det är en bra fråga. Svaret är att det beror på. Generellt sett nej, men i vissa fall kan man tydligt se att det pattern of behavior. När omgivningen inte köpt hennes orala galvanism, elallergi etc har hennes svar varit att de varit köpta, att hela samhället är korrupt osv. Argumenterar man mot henne i sak är svaret bara att man är "köpt". Vi ser samma mönster hos henne i hennes antipati mot invandring.
Men hon är också en gammal journalist, som var anställd hos DN, så uppenbart har hon haft ett visst yrkeskunnande. Och flera av de artiklar som jag läst av henne har varit detaljrika och faktafyllda, så de har varit intressanta ur den synvinkeln. Däremot har även jag tyckt att hon ibland haft ett för hårt språkbruk. Ibland borde hon fundera över sitt ordval, men å andra sidan så finns det krönikörer i Expressen och Aftonbladet som har ett liknande ordval (fast då riktat åt andra hållet).
Citat:
Ursprungligen postat av
Skeptoid
Anledningen till att du känner igen dig i henne är att du sitter i samma bubbla. Märker du inte överanvändningen av ord runt omkring dig? "berikare", "aftonhoran", "ljugmedia" etc. Du lever ju i ett språkbad som inte hindrar dig att tänka klart, men varje dag skickar din tanke i en viss riktning. Och du lever ju ditt liv på Flashback. Det är ju det som får dig att stiga upp på morgonen? Förvarandet av SD (eller snarare SDs ledning).
Nä. Jag känner inte igen mig i henne, men jag ogillar att mainstreammedia använder sina muskler för att krossa enskilda svaga personer. Det är inte medias roll. En artikel om henne kan vara motiverad. Men inte ett karaktärsmord.
Och när det gäller mig. Med mina endast 3,96 inlägg per dag så vill jag inte påstå att jag lever mitt liv via Flashback. Det är inte många minuter per dag jag är här, i snitt. Fast nu är det inte mig som ska diskuteras.
Citat:
Ursprungligen postat av
Skeptoid
Jag har alltid ansett Liza Marklund som mindre vetande om det mesta i livet.
Väldigt många högaktar henne och tycker tvärtom att hon är ganska klok. Fast poängen är om man ska se henne som knäpp eller inte? Det anser nog inte många. Jag gör det inte eftersom man helt enkelt får acceptera att en stor del av mänskligheten tror på alla möjliga konstiga saker, utan att det hindrar dem från att fungera i övrigt.