2015-08-28, 17:21
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Djurmo
=) Fixat, det var moderkortet Asus AI suite som jävlades, en process där som hette Asus HM Com Service som var en del av hela AI-paketet. Får se om jag känner att jag behöver de övriga processerna i detta paket. Troligen kommer en uppdatering om det är något som förekommer hos många.

Docka i all röra blev jag inloggad i datorn med mitt windows ID, det vill jag inte men ja... hur får man tillbaka den användare som inte är knuten till windows live?

Ett tips jag snubblade över när det gäller lagg i "Context menus" var att man kollar upp vilka program man har med i dessa menyer och petar bort de som man tror kan vara orsaken. Nu gjorde jag detta före clean starten, så det var förmodligen onödigt, men kanske någon stackare får en googleträff på högerklicksmenyer eller context menue och ja, då kan de ju testa just detta.

Grattis !

Du vill alltså ta bort inloggningstvånget på datorn - http://cmdrkeene.com/auto-login-to-windows/ . Switchar till lokalt konto utan inloggning.
Citera
2015-08-28, 20:24
Medlem
CrilleKexs avatar
När jag går in på Windows 10 ikonen på aktivitetsfältet, så har det har stått "Ladda ner pågår" jättelänge nu. Alltså över en vecka. Brukar det vara på det viset, eller har något gått snett hos mig tro?

Här är en bild på hur det ser ut:
http://postimg.org/image/5qhzkq3uj/
Citera
2015-08-28, 21:27
Medlem
Djurmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1FF
Grattis !

Du vill alltså ta bort inloggningstvånget på datorn - http://cmdrkeene.com/auto-login-to-windows/ . Switchar till lokalt konto utan inloggning.
Nja... jag vill använda lösenord, men nu efter allt detta virrande så under uppgraderingsprocessen (tror jag det var) så blev man ombedd att ange windows live användare och lösenord, så nu när jag startar datorn så är det inte längre mitt förnamn som användare utan min mailadress på hotmail och min inloggning där som är mitt lösen, känns så där om jag får säga det själv. Vill gärna ha separata användare och lösen för dessa. Men framför allt så känns det otroligt motbjudande att vara i MS-nätet bara man är i datorn.
Citera
2015-08-28, 22:09
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Nja... jag vill använda lösenord, men nu efter allt detta virrande så under uppgraderingsprocessen (tror jag det var) så blev man ombedd att ange windows live användare och lösenord, så nu när jag startar datorn så är det inte längre mitt förnamn som användare utan min mailadress på hotmail och min inloggning där som är mitt lösen, känns så där om jag får säga det själv. Vill gärna ha separata användare och lösen för dessa. Men framför allt så känns det otroligt motbjudande att vara i MS-nätet bara man är i datorn.

Själv har jag aldrig använt någon lösen så jag vet inte hur det där funkar men du kan ta bort all lösen, se tidigare länk, för att sedan sätta dit en egen i BIOS, men om det går att ha en "vanlig" lösen som inte på något sätt är kopplad till MS likt så man kunde ha på W7 vet jag alltså ej men det borde ju gå. Kan man tycka.

Det finns gratisprogram som tar bort W10 spionfunktionerna på datorn.

EDIT.
Egen lösen: windowsknappen + c - inställningar - ändra datorinställningar - konton - inloggningsalternativ - sätt lösenord. Nu kan du ha ett lösenord med vars hjälp du loggar in på datorn men du behöver ta bort det du har nu vilket du gör med hjälp av info på tidigare givna länk.

Slutresultatet blir alltså att du inte är kopplad till MS och har ett s.k lokalt konto med en egen inloggningslösen. Använd ett av de avspionifierande gratisprogrammen som finns också och bli din egen helt och hållet så att säga.
Senast redigerad av 1FF 2015-08-28 kl. 22:25.
Citera
2015-08-28, 23:30
Medlem
Djurmos avatar
Citat:
Själv har jag aldrig använt någon lösen så jag vet inte hur det där funkar men du kan ta bort all lösen, se tidigare länk, för att sedan sätta dit en egen i BIOS, men om det går att ha en "vanlig" lösen som inte på något sätt är kopplad till MS likt så man kunde ha på W7 vet jag alltså ej men det borde ju gå. Kan man tycka.

EDIT.
Egen lösen: windowsknappen + c - inställningar - ändra datorinställningar - konton - inloggningsalternativ - sätt lösenord. Nu kan du ha ett lösenord med vars hjälp du loggar in på datorn men du behöver ta bort det du har nu vilket du gör med hjälp av info på tidigare givna länk.

Slutresultatet blir alltså att du inte är kopplad till MS och har ett s.k lokalt konto med en egen inloggningslösen. Använd ett av de avspionifierande gratisprogrammen som finns också och bli din egen helt och hållet så att säga.
Du råkar inte veta vad dylika anti-storebror-program kan tänkas heta?

Sedan känns ju hela upplägget sjukt från microsofts sida, att de ska ha rätt att ha koll på vad jag gör. Inte för att jag egentligen har något att dölja, men jag får fan eksem i hela själen av detta massövervakande!
win+c gav inget på min dator ett inaktivt kommando här, men jag dubbelklickade på användarnamnet i startmenyn som förr och så fick jag en möjlighet att välja, allt UTOM att vara admin på min egen dator!
En omstart senare så gick det att återta admin-rollen, men ja... jag ser mig som fullvärdig humanoid och myndig nog att bestämma över vad jag trott är min egendom, ja... nu tappar jag snart sinnet på microsoft.

För övrigt, stort tack till dig 1FF som faktiskt tagit dig tid!
Citera
2015-08-28, 23:43
Medlem
Djurmos avatar
Citat:

EDIT.

En av de där vidriga effekterna av att jag låtit microsoft veta min mailadress är att nu, efter uppgraderingen och inloggning på windowskontot så har datorn börjat posta mina mail i listan över meddelanden, alltså där längst ner till höger intill klockan. Jag har bockat av allt i sekretessinställningar och startat om, men lik förbannat så känner windows att det är läge att pissa på min integritet. Ja ursäkta humörsvängningen, men det där laggandet i kontextmenyerna kan jag ta, men det här övervakningsöversitteriet mår jag psykiskt illa av.

Edit: Lyckades få bort tjuvvisandet av mailen, (ett litet kryss i listan med mail...) men då ombads jag bekräfta min identitet! Ja, man kan ju inte bli annat än trött på detta.
Senast redigerad av Djurmo 2015-08-28 kl. 23:46.
Citera
2015-08-29, 00:21
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Du råkar inte veta vad dylika anti-storebror-program kan tänkas heta?

Sedan känns ju hela upplägget sjukt från microsofts sida, att de ska ha rätt att ha koll på vad jag gör. Inte för att jag egentligen har något att dölja, men jag får fan eksem i hela själen av detta massövervakande!
win+c gav inget på min dator ett inaktivt kommando här, men jag dubbelklickade på användarnamnet i startmenyn som förr och så fick jag en möjlighet att välja, allt UTOM att vara admin på min egen dator!
En omstart senare så gick det att återta admin-rollen, men ja... jag ser mig som fullvärdig humanoid och myndig nog att bestämma över vad jag trott är min egendom, ja... nu tappar jag snart sinnet på microsoft.

För övrigt, stort tack till dig 1FF som faktiskt tagit dig tid!

Stoppa spionerandet - http://www.majorgeeks.com/files/details/destroy_windows_10_spying.html , sedan finns det en hel tråd i ämnet här på Fb - (FB) Windows 10 - Integritetsintrång och komplikationer

Det är klart Win + C inte gav något då det gäller för W8, my mistake. Så här görs det tydligen på W10 när det gäller konton - http://www.tenforums.com/tutorials/5374-local-account-switch-windows-10-a.html . W.tenforums är för övrigt en förstklassig sida för olika W10 spörsmål, kika runt lite på forat så ser du hur mycket.
Senast redigerad av 1FF 2015-08-29 kl. 00:32.
Citera
2015-08-29, 06:17
Bannlyst
Hur stänger man av automatisk ljusstyrka på windows 10?
Citera
2015-08-29, 07:49
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nastyhead
Hur stänger man av automatisk ljusstyrka på windows 10?

Bör väl ligga egenskaper under Energialternativ.
Citera
2015-08-29, 10:37
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av CyrusGNetWork
Bör väl ligga egenskaper under Energialternativ.
Hittar ingenting. Vet du var?
Citera
2015-08-29, 10:41
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nastyhead
Hittar ingenting. Vet du var?

Nu använder jag dock inte Windows 10 p.g.a olika anledningar. Men det bör väl inte skilja så mycket mellan Windows 8.1 och Windows 10 när det gäller detta ämne.

Kika om du finner något åt detta håll -> Kontrollpanelen\System och säkerhet\Energialternativ
Citera
2015-08-29, 10:43
Medlem
CrilleKexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CyrusGNetWork
Nu använder jag dock inte Windows 10 p.g.a olika anledningar. Men det bör väl inte skilja så mycket mellan Windows 8.1 och Windows 10 när det gäller detta ämne.

Kika om du finner något åt detta håll -> Kontrollpanelen\System och säkerhet\Energialternativ
Vad är anledningen till att du inte använder Win 10? Det vore intressant att höra, speciellt för oss som är i valet och kvalet om vi skall vänta så länge som möjligt innan vi installerar det, eller om vi skall installera det så fort som möjligt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in