Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2015-07-20, 16:34
  #1
Medlem
[Infinite]s avatar
Nu ger Microsoft ut Win10 "generöst" till alla som har Win7, Win8 och 8.1 gratis, givetvis gör dom det när dom får fri tillgång till din dator och använda informationen till vem vet vad

Det vi vet med säkerhet är att dom kommer att: " collects information about you, your devices, applications and networks, and your use of those devices, applications and networks. Examples of data we collect include your name, email address, preferences and interests; browsing, search and file history; phone call and SMS data; device configuration and sensor data; and application usage." för att citera Forbes artikeln från den 10onde
- http://www.forbes.com/sites/gordonke...ows-10-spying/

Jag vill inte gå steget för långt nu men låt säja att detta som just det här introduceras först som nu som ett valfritt spioneri för att sedan bli obligatoriskt spioneri som sträcker sej till att automatiskt skicka iväg information om din olagliga nedladdning och streaming av filmer och annat för att sedan bli ett mål för domstolen. Om inget görs kommer detta bli verklighet. Jag vet inte med er men jag uppskattar att kolla på film då och då
Citera
2015-07-20, 16:43
  #2
Medlem
Dust0rs avatar
Det är utvärderings-exemplaren som används för att samla in data om användning etc för just utvärdering. Det farmgår tydligt i EULAN som godkänns när man ingår i gruppen utvärderare innan RTM och slutgiltig version av Win 10.

Den Windows 10 som släpps/säljs kommer inte samla in samma data som du nämnt.
Citera
2015-07-20, 16:45
  #3
Medlem
tjenaremannen123s avatar
Är du en vanlig person så är det aldrig någon som kommer bry sig om dig, ingen kommer bry sig om du laddar ner någon film, ingen kommer bry sig om vilken porr du kollar på, ingen kommer bry sig vilket lösenord du har!

Information är en av de dyrbaraste valutorna i dagsläget! Facebook bla lever på att sälja information. Då pratar vi inte om den typen av information du tänker på utan mycket större skalor. Statistik.

Med statistik vet du hur trenderna fungerar, du vet vad folk vill ha, vad de inte vill ha och varför folk tänker som de gör.

Du behöver inte bry dig om det där! Det är bara ett annat företag som vill in på google och facebooks marknad!
Citera
2015-07-20, 17:33
  #4
Medlem
Självklart snokas på det folk. Den som är så förbaskat naiv och tror annat ska tänka om. Titt som tätt kan man ju läsa om avlyssningar och insamlande av data runt om på nätet, även i media ibland. Den gamla klassikern att, "jag har ingenting att dölja så det spelar ingen roll", etc. etc. är så korkat som det bara går. Det finns ett privatliv också och personlig integritet. Det verkar inte bekymra fårskallen med s.k. "rent mjöl i påsen."
Citera
2015-07-20, 19:48
  #5
Medlem
[Infinite]s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dust0r
Det är utvärderings-exemplaren som används för att samla in data om användning etc för just utvärdering. Det farmgår tydligt i EULAN som godkänns när man ingår i gruppen utvärderare innan RTM och slutgiltig version av Win 10.

Den Windows 10 som släpps/säljs kommer inte samla in samma data som du nämnt.
vad spelar d för roll om dom inte gör d nu om dom kommer att göra d sen? totalt meningslöst inlägg
Citera
2015-07-20, 20:45
  #6
Medlem
ChristianXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av [Infinite]
vad spelar d för roll om dom inte gör d nu om dom kommer att göra d sen? totalt meningslöst inlägg
Det är inte meningslöst för det är helt korrekt. Förhandsversionerna registrerar användande och annat just för att det är en förhandsversion och ska samla in information. Release-versionen gör det inte, om man inte själv aktiverar vissa av de funktionerna, t ex vid en dump. Så nej, Windows 10 kommer inte spionera på någon.
Citera
2015-07-20, 20:50
  #7
Medlem
Dust0rs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av [Infinite]
vad spelar d för roll om dom inte gör d nu om dom kommer att göra d sen? totalt meningslöst inlägg

Läsförståelse?

Jag skrev att de samlade in data under utvärderingsperioden via utvärderingsexemplaren.

Windows 10 som säljs/släpps nu den tjugonionde Juli kommer inte att samla in samma typ av data i samma omfattning.

De samlar data nu

Sen samlar de inte data.
Citera
2015-07-20, 21:17
  #8
Medlem
anonym.hedonists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ChristianX
Det är inte meningslöst för det är helt korrekt. Förhandsversionerna registrerar användande och annat just för att det är en förhandsversion och ska samla in information. Release-versionen gör det inte, om man inte själv aktiverar vissa av de funktionerna, t ex vid en dump. Så nej, Windows 10 kommer inte spionera på någon.
Koden är closed-source och säkerheten därmed icke-verifierbar av utomstående part. Det finns ingen orsak att anta en avsaknad av bakdörrar i kommersiella operativsystem som Windows eller OS X.
Citera
2015-07-20, 22:26
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av anonym.hedonist
Koden är closed-source och säkerheten därmed icke-verifierbar av utomstående part. Det finns ingen orsak att anta en avsaknad av bakdörrar i kommersiella operativsystem som Windows eller OS X.

Nja, den är halvclosed. Är du ett större företag eller myndighet så kan du be om kopia på windowskoden. Det har gjorts i Sverige minst en gång
Citera
2015-07-21, 20:34
  #10
Medlem
[Infinite]s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dust0r
Läsförståelse?

Jag skrev att de samlade in data under utvärderingsperioden via utvärderingsexemplaren.

Windows 10 som säljs/släpps nu den tjugonionde Juli kommer inte att samla in samma typ av data i samma omfattning.

De samlar data nu

Sen samlar de inte data.
om jag laddar ner win10 idag så kommer microsoft spionera på mej så mycket har jag förstått av artikeln
Citera
2015-07-21, 20:42
  #11
Medlem
Milford.Cubicles avatar
Det är väldigt bra för kommunister att kunna övervaka sitt folk. Jag tycker inte du ska klaga, var tacksam istället
Citera
2015-07-21, 20:51
  #12
Medlem
HobartMuddys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av [Infinite]
om jag laddar ner win10 idag så kommer microsoft spionera på mej så mycket har jag förstått av artikeln
Men du kan egentligen inte ladda ned win10 idag. Det har inte släppts än. Du kan registrera dig som "Windows Insider" och få en förhandsversion, under en särskild licens där du går med på att fungera som beta-testare. Vill du inte vara beta-testare och få din information lagrad så får du vänta tills det släpps sista Juli.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback