Citat:
Ursprungligen postat av
1FF
Själv har jag aldrig använt någon lösen så jag vet inte hur det där funkar men du kan ta bort all lösen, se tidigare länk, för att sedan sätta dit en egen i BIOS, men om det går att ha en "vanlig" lösen som inte på något sätt är kopplad till MS likt så man kunde ha på W7 vet jag alltså ej men det borde ju gå. Kan man tycka.
Det finns gratisprogram som tar bort W10 spionfunktionerna på datorn.
EDIT.
Egen lösen: windowsknappen + c - inställningar - ändra datorinställningar - konton - inloggningsalternativ - sätt lösenord. Nu kan du ha ett lösenord med vars hjälp du loggar in på datorn men du behöver ta bort det du har nu vilket du gör med hjälp av info på tidigare givna länk.
Slutresultatet blir alltså att du inte är kopplad till MS och har ett s.k lokalt konto med en egen inloggningslösen. Använd ett av de avspionifierande gratisprogrammen som finns också och bli din egen helt och hållet så att säga.
Du råkar inte veta vad dylika anti-storebror-program kan tänkas heta?
Sedan känns ju hela upplägget sjukt från microsofts sida, att de ska ha rätt att ha koll på vad jag gör. Inte för att jag egentligen har något att dölja, men jag får fan eksem i hela själen av detta massövervakande!
win+c gav inget på min dator ett inaktivt kommando här, men jag dubbelklickade på användarnamnet i startmenyn som förr och så fick jag en möjlighet att välja, allt UTOM att vara admin på min egen dator!
En omstart senare så gick det att återta admin-rollen, men ja... jag ser mig som fullvärdig humanoid och myndig nog att bestämma över vad jag trott är min egendom, ja... nu tappar jag snart sinnet på microsoft.
För övrigt, stort tack till dig 1FF som faktiskt tagit dig tid!