Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-09-09, 12:22
Medlem
My-Times avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1FF
När det gäller startmenyn så har jag ingen aning om vad du ska göra.

Det här är ett riktigt riktigt bra gratis program för drivisar - http://www.majorgeeks.com/files/details/driver_booster_3.html . Se upp för tilläggsprogram vid installation av detsamma !

F.y.i så kom det nya W.updates igår.
Jag får grotta vidare i startmeny-frågan. Förr eller senare så kanske jag springer på en lösning på det hela.

Tack så jättemycket för tipset, jag drar hem det programmet på en gång!

Jepp, jag har installerat dom redan.

Tack igen för all jättebra hjälp jag fått, jag uppskattar det jättemycket!
Citera
2015-09-09, 12:32
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av puckot
Jag har fått något konstigt fel sen jag reserverade min uppgradering av windows 10. Jag hade egentligen inte tänkt uppgradera ännu och ville avvakta lite, men tänkte att jag kunde i allafall reservera uppdateringen.

Nu när jag försöker söka på windows update och enbart kryssar för det som är kopplat till windows 7 och är noga med att kryssa ur rutan "uppgradera till windows 10", eftersom jag som sagt vill avvakta med det och ville bara reservera tillsvidare. Så börjar den likförbannat ladda ner installationsfiler för windows 10 och sen står den och tuggar i flera timmar och ingenting händer.

Jag förstår inte varför den tjatar om installationsfiler för windows 10 hela tiden, när det är mitt nuvarande windows 7 jag försöker installera uppdateringar för. För jag ska väl inte behöva ladda ner några installationsfiler förrens jag faktiskt beslutar mig för att installera windows 10 på riktigt?

Varför inte ta bort den där uppdateringsmekanismen för W10 på datorn helt istället då risken för problem minskar om du gör det själv den dagen det är dags.
Citera
2015-09-09, 14:36
Medlem
puckots avatar
Jag var lite osäker hur jag skulle göra för att ta bort den där windows 10-grejen, så jag googlade och följde instruktionerna på den här sidan nedan. Tog bort den aktuella uppdateringen och valde att dölja uppgradera windows 10 i windows update och startade om datorn.

Men likförbannat nu när jag försöker uppdatera windows 7 så säger windows update att den håller på att ladda ner installationsfiler för windows 10. Det måste ju tyda på att jag antagligen måste göra något mer för att bli av med skiten? Några tips?

http://www.freedomscientific.se/FAQ-Windows%2010.htm
Citera
2015-09-09, 14:44
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Jag var lite osäker hur jag skulle göra för att ta bort den där windows 10-grejen, så jag googlade och följde instruktionerna på den här sidan nedan. Tog bort den aktuella uppdateringen och valde att dölja uppgradera windows 10 i windows update och startade om datorn.

Men likförbannat nu när jag försöker uppdatera windows 7 så säger windows update att den håller på att ladda ner installationsfiler för windows 10. Det måste ju tyda på att jag antagligen måste göra något mer för att bli av med skiten? Några tips?

http://www.freedomscientific.se/FAQ-Windows%2010.htm

Ibland finns lösningen närmre än man tror - (FB) Ta bort påminnelse för uppdatering.
Citera
2015-09-09, 14:54
Medlem
puckots avatar
Citat:
Ibland finns lösningen närmre än man tror - (FB) Ta bort påminnelse för uppdatering.

Det verkar ju vara i princip samma instruktioner i den forumtråden som i den sidan jag länkade och som jag redan har testat. Har avinstallerat KB3035583 och döljt uppdateringen.

Visserligen hittade jag inte KB3035583 efter att ha avinstallerat den och startat om datorn under viktiga uppdateringar som instruktionerna säger, därimot hittade en uppdatering kopplat till windows 10 under valfria uppdateringar, så jag valde att dölja den. Men jag får fortfarande upp windows 10 skiten.
Citera
2015-09-09, 15:21
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Det verkar ju vara i princip samma instruktioner i den forumtråden som i den sidan jag länkade och som jag redan har testat. Har avinstallerat KB3035583 och döljt uppdateringen.

Visserligen hittade jag inte KB3035583 efter att ha avinstallerat den och startat om datorn under viktiga uppdateringar som instruktionerna säger, därimot hittade en uppdatering kopplat till windows 10 under valfria uppdateringar, så jag valde att dölja den. Men jag får fortfarande upp windows 10 skiten.

Jag trodde du skulle se skillnaden bland något hos inläggen på länkens info - W.updates är en ledtråd .
Citera
2015-09-09, 16:11
Medlem
puckots avatar
Citat:
Jag trodde du skulle se skillnaden bland något hos inläggen på länkens info - W.updates är en ledtråd .

Vad syftar du på? Det inlägget om att man skulle inaktivera något i autostarten? Jag försökte med det också, och kollade i Ccleaner som har en lista över vad som finns i autostarten, men jag kunde inte hitta något där heller.
Citera
2015-09-09, 16:39
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Vad syftar du på? Det inlägget om att man skulle inaktivera något i autostarten? Jag försökte med det också, och kollade i Ccleaner som har en lista över vad som finns i autostarten, men jag kunde inte hitta något där heller.

Ändring i W.updates inställningarna som nämns i ett inlägg.

Det som du har gjort samt om nödvändigt - ändra i ovan nämnda inställningar är allt som ska behövas göras.

Kanske det tar ett tag innan ändringarna man gör lokalt slår igenom externt ?
Citera
2015-09-09, 16:52
Medlem
puckots avatar
Citat:
Ändring i W.updates inställningarna som nämns i ett inlägg.

Det som du har gjort samt om nödvändigt - ändra i ovan nämnda inställningar är allt som ska behövas göras.

Kanske det tar ett tag innan ändringarna man gör lokalt slår igenom externt ?

Ja, jag tyckte ju att jag följde instruktionerna som det stod, så det är därför jag tycker det är så konstigt eller om jag har missat något eller gjort något fel. Sökte på den där KB3035583 i uppdateringshistoriken och avinstallerade och startade om datorn.

Det enda jag inte gjorde var att dölja den under viktiga uppdateringar som sagt, enbart under valfria, eftersom jag inte kunde hitta den under viktiga. Men det kanske är som du säger att det tar en stund innan ändringen går igenom eller något.

Jag vet inte alls. Men som du är nu så kommer jag inte kunna uppdatera windows 7 verkar det som, så länge inte det där med windows 10 skiten som försöker ladda ner installationsfiler försvinner helt. Men jag får väl avvakta då.
Citera
2015-09-09, 17:16
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Ja, jag tyckte ju att jag följde instruktionerna som det stod, så det är därför jag tycker det är så konstigt eller om jag har missat något eller gjort något fel. Sökte på den där KB3035583 i uppdateringshistoriken och avinstallerade och startade om datorn.

Det enda jag inte gjorde var att dölja den under viktiga uppdateringar som sagt, enbart under valfria, eftersom jag inte kunde hitta den under viktiga. Men det kanske är som du säger att det tar en stund innan ändringen går igenom eller något.

Jag vet inte alls. Men som du är nu så kommer jag inte kunna uppdatera windows 7 verkar det som, så länge inte det där med windows 10 skiten som försöker ladda ner installationsfiler försvinner helt. Men jag får väl avvakta då.

Men har du ändrat hur du tar emot uppdateringar ?
Citera
2015-09-09, 17:34
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av My-Time
Jag får grotta vidare i startmeny-frågan. Förr eller senare så kanske jag springer på en lösning på det hela.

Tack så jättemycket för tipset, jag drar hem det programmet på en gång!

Jepp, jag har installerat dom redan.

Tack igen för all jättebra hjälp jag fått, jag uppskattar det jättemycket!

Kanske svaret finns här - http://pcforalla.idg.se/2.1054/1.633076/windows-10-guide
Citera
2015-09-09, 17:41
Medlem
puckots avatar
Citat:
Men har du ändrat hur du tar emot uppdateringar ?

Dom nuvarande inställningarna för windows update är att den ska söka efter uppdateringar, men att jag kan välja när det ska installeras eller laddas ner. Menar du att jag ska stänga av det helt och hållet eller?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in