2015-08-28, 09:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kung_Ingenting
Nya regler. Aftonbladet-artikeln är från 2010 och då stämde det. Tror det var i år som dom nya reglerna användes första gången, nu är det alltid den allsvenska 4:an som får platsen som blir över. I alla fall är det så jag uppfattade det.

OK! Tackar!
Citera
2015-08-28, 09:18
Medlem
kostymnisses avatar
Precis man ändra cupregelerna till förmån för allsvenskan, det är ju sunt för att få ut de bästa lagen i europa varje säsong.

Det drar alltså igång en ny runda redan i afton, nu har vi själva iofs bara haft en fredagsmatch denna säsong (Kalmar borta i början) men jag är rätt kluven till det där med just fredagsmatcher. Visst det är en go start på helgen men samtidigt blir konkurrensen stenhård från "fredagsmyset".
Jag är en lat jävel och orkar inte kolla upp det hela själv men vet någon om fredagsmatcher generellt lockar mer/mindre publik än vad hemmalagen annars drar? Visst spelar annat som väder, motstånd etc in där med men likväl intressant.

Det är alltid förbannat tråkigt med landslaguppehåll då det inte serveras någon allsvensk boll då men samtidigt är det skönt med lite vila inför slutspurten.
Citera
2015-08-28, 10:07
Medlem
MangoChutneys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KalmarPoeten
Här är ett inlägg som stöder det du säger:

(FB) Svenska Cupen 2014/2015

Så du hade rätt verkar det som även om ditt exempel inte stämde med min fråga

EDIT:

Här är en artikel som stöder det jag hävdade från början:

http://www.aftonbladet.se/sportbladet/fotboll/sverige/allsvenskan/helsingborg/article12600555.ab

Oklart...

Inte alls oklart. UEFA ändrade kvalificeringsreglerna inför denna säsong. Är Cupvinnaren redan kvalificerad för Europaspel i CL eller EL så går Cupvinnarens plats till det lag i serien som placerat sig närmast bakom sista kvalificerade lag via seriespelet. I Seriges fall just nu det lag som blir fyra i serien.
Citera
2015-08-28, 10:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MangoChutney
Inte alls oklart. UEFA ändrade kvalificeringsreglerna inför denna säsong. Är Cupvinnaren redan kvalificerad för Europaspel i CL eller EL så går Cupvinnarens plats till det lag i serien som placerat sig närmast bakom sista kvalificerade lag via seriespelet. I Seriges fall just nu det lag som blir fyra i serien.

Såg att du skrev det ja, jag postade ju länk till ditt inlägg. Däremot fungerade inte länken till din källa, så helt 100 var det inte med den motsägande aftonbladetartikeln.

Nu är det avklarat dock, så inget tvivel Tack.
Citera
2015-08-28, 11:35
Medlem
MangoChutneys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KalmarPoeten
Såg att du skrev det ja, jag postade ju länk till ditt inlägg. Däremot fungerade inte länken till din källa, så helt 100 var det inte med den motsägande aftonbladetartikeln.

Nu är det avklarat dock, så inget tvivel Tack.

När det gäller fotbollens regler finns det bara två helt tillförlitliga källor. www.uefa.com och www.fifa.com, allt som sägs och skrivs avseende regler, regelverk och tävlingar bör kontrolleras mot deras officiella dokument som finns tillgängliga på deras hemsidor. Men det kräver förståss att man kan utrikiska för att förstå innebörden...
Citera
2015-08-28, 12:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MangoChutney
När det gäller fotbollens regler finns det bara två helt tillförlitliga källor. www.uefa.com och www.fifa.com, allt som sägs och skrivs avseende regler, regelverk och tävlingar bör kontrolleras mot deras officiella dokument som finns tillgängliga på deras hemsidor. Men det kräver förståss att man kan utrikiska för att förstå innebörden...

OK, det är inte helt lätt att söka upp vad som gäller i kval för nationella cuper, även om man kan engelska. Eller kan du dela med dig av den självklara söktermen på "utrikiska"?

Jävligt dryg ton för övrigt, det kan du väl skippa. Jag har ju tackat för informationen som alla så vänligt delade med sig av.
Citera
2015-08-28, 13:44
Medlem
MittNamnVarTagets avatar
Hoppas bajen får pisk idag!
Citera
2015-08-28, 14:56
Avslutad
Om inte MFF, från och med nästa säsong, tar minst 8 sm.guld de kommande 10 åren så är det på gränsen av fiasko. Med den budgeten dom förfogar över om 6 månader så...

Spänningen är så gott som död.
Citera
2015-08-28, 15:17
Medlem
Malmö kommer inte vinna Allsvenskan varje säsong, däremot bör de vara ett topplag under en lång tid framöver.
Tre SM-guld på raken lär det aldrig bli igen för någon klubb.
Citera
2015-08-28, 16:29
Medlem
IWannaBeAdoreds avatar
Edit: Haha sjukt. Svaret på min fråga fanns på förra sidan.
Citera
2015-08-28, 16:55
Medlem
Gullegubbens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av se_där...
Om inte MFF, från och med nästa säsong, tar minst 8 sm.guld de kommande 10 åren så är det på gränsen av fiasko. Med den budgeten dom förfogar över om 6 månader så...

Spänningen är så gott som död.

Det låter väldigt högt. Vilka lag har tagit ligaguld åtta år av tio mer än Rosenborg? De flesta topplag har åtminstone någon konkurrent och/eller stöter på någon form av internt trubbel under en så lång period.
Senast redigerad av Gullegubben 2015-08-28 kl. 16:58.
Citera
2015-08-28, 16:58
Medlem
Aleopas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kostymnisse
Precis man ändra cupregelerna till förmån för allsvenskan, det är ju sunt för att få ut de bästa lagen i europa varje säsong.

Det drar alltså igång en ny runda redan i afton, nu har vi själva iofs bara haft en fredagsmatch denna säsong (Kalmar borta i början) men jag är rätt kluven till det där med just fredagsmatcher. Visst det är en go start på helgen men samtidigt blir konkurrensen stenhård från "fredagsmyset".
Jag är en lat jävel och orkar inte kolla upp det hela själv men vet någon om fredagsmatcher generellt lockar mer/mindre publik än vad hemmalagen annars drar? Visst spelar annat som väder, motstånd etc in där med men likväl intressant.

Det är alltid förbannat tråkigt med landslaguppehåll då det inte serveras någon allsvensk boll då men samtidigt är det skönt med lite vila inför slutspurten.

Håller med. I Malmö kan en match på lördag istället för tisdag generera tusen eller fler mindre på läktarna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in