2015-08-27, 17:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av svulle
Det finns en reell risk att Malmö missar europaplats. Då sitter man på en rätt dyr trupp utan möjlighet till externa intäkter. Det är ett vågspel, men naturligtvis kommer Malmö kunna erbjuda lite högre löner och allt vad det innebär under en överskådlig framtid.

Men någon total dominans? Knappast. Det har vi ju sett i år om inte annat.
Det är inte heller otroligt att Malmö ändå till syvende och sist joggar hem guldet. 27 poäng kvar att spela om.
Citera
2015-08-27, 17:10
Medlem
svulles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrOrdonnee
Det är inte heller otroligt att Malmö ändå till syvende och sist joggar hem guldet. 27 poäng kvar att spela om.

Det vågar jag nog säga att man inte kommer göra. Med det sagt så är det förstås inte omöjligt att man kommer topp 3.
Citera
2015-08-27, 17:18
Medlem
Citat:
Det vågar jag nog säga att man inte kommer göra. Med det sagt så är det förstås inte omöjligt att man kommer topp 3.
Jag hoppas jag har fel. Har inte Göteborg tappat 9 p sedan de ledde som mest? Malmö ligger 7p efter.
Citera
2015-08-27, 17:38
Medlem
Citat:
Jag hoppas jag har fel. Har inte Göteborg tappat 9 p sedan de ledde som mest? Malmö ligger 7p efter.

Både Elfsborg och Blåvitt ligger 7 poäng före Malmö samt AIK och Norrköping på 5 poäng före. Elfsborg och Blåvitt måste börja hacka rejält om Malmö ska hinna före båda två, samtidigt måste AIK och Norrköping tappa en del poäng.

Chansen finns ju, men jag finner den näst intill minimal.

Tyvärr känns det som Blåvitts år, även om trenden är lite negativ. Börjar dock tro mer och mer på Elfsborg, en av seriens bästa målvakter i KSE, Gunnarsson har varit en lyckad värvning och Prodell är i grym form. Sen ser ju AIK ut att göra en fin höst som vanligt och Norrköping hänger på topplagen förvånansvärt bra. Blir antagligen en höst som skiftar mellan hopp och förtvivlan för oss i toppen.
Citera
2015-08-27, 23:43
Bannlyst
Citat:
Hade de andra lagen också haft fortsatt EL spel eller gått längre i kvalet så kanske det hade varit något men nu lyckades alla som brukligt åka ut. Blir väl AIK eller Ellos till slut, IFK Göteborg tror jag får det tufft iallafall.
Citera
2015-08-27, 23:56
Avslutad
Chansen att MFF tar guld är nästintill obefintlig, men nu när vi återigen får ett rejält ekonomiskt tillskott borde Danne fokusera på att behålla så mycket av truppen som möjligt, så att vi kan fortsätta få ekonomiskt tillskott genom Europa årligen. En tredjeplats bör vi kunna nå, men om det skulle bli en fjärdeplats eller sämre får vi helt enkelt gå all-in på Svenska cupen i vår. Det ska inte vara en omöjlighet att vinna den om det är ett krav för spel i Europa nästa sommar.

Det känns också som något slags grund i laget börjar ta form; Wiland, Àrnason, Bengtsson och Rosenberg bör ju vara kvar i flera år framöver. (Eventuellt även Molins om han kommer tillbaka) Jämför med förra året där enbart en spelare, Rosenberg, förväntades vara kvar i MFF de närmsta åren. (Eventuellt även Molins även där) Kanske också att man köper loss Djurdjic och att Yotún kan bli en långvarig lösning; om han höjer sitt försvarsspel ett par snäpp - mot Celtic i tisdags var det mycket bra. Där har man en begynnande kontinuitet i lagbygget, en grund som utgörs av nästan en halv startelva jämfört med en spelare i fjol.

Och en fiaskosäsong i Allsvenskan är, i varje fall i mitt tycke, "okej" med hänsyn till den absurda spelaromsättning vi haft och att vi trots allt nådde CL igen.

Absurt att Örebro går så dåligt. Då jag gärna ser att både HBK och FFF klarar sig kvar får ÖSK gärna fortsätta så här. Framför allt om både Sundsvall och Gefle klarar sig kvar, samtidigt som ÖFK går upp... (geografiska skäl)
Senast redigerad av U-Fig 2015-08-28 kl. 00:51.
Citera
2015-08-28, 00:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av U-Fig
tredjeplats bör vi kunna nå, men om det skulle bli en fjärdeplats eller sämre får vi helt enkelt gå all-in på Svenska cupen i vår. Det ska inte vara en omöjlighet att vinna den om det är ett krav för spel i Europa nästa sommar.

Lyckas ni bara ta fjärdeplatsen så kommer ni också ha räddningsplankor i tre av de fyra nuvarande topplagen. Det är ju faktiskt inte så ofta ett lag utanför topp fyra vinner cupen. Så europachansen för er del är ganska god, om ni bara tar den där fjärdeplatsen.
Citera
2015-08-28, 06:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dworek
Lyckas ni bara ta fjärdeplatsen så kommer ni också ha räddningsplankor i tre av de fyra nuvarande topplagen. Det är ju faktiskt inte så ofta ett lag utanför topp fyra vinner cupen. Så europachansen för er del är ganska god, om ni bara tar den där fjärdeplatsen.

Om vinnaren av allsvenskan även vinner av cupen, då går väl cup-europaplatsen till tvåan i cupen, och inte till allsvenska tvåan?
Citera
2015-08-28, 06:46
Medlem
svulles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KalmarPoeten
Om vinnaren av allsvenskan även vinner av cupen, då går väl cup-europaplatsen till tvåan i cupen, och inte till allsvenska tvåan?

Nej. Elfsborg fick spela i Europa i år eftersom de kom 4:a förra året, och IFK vann Cupen (ett IFK som redan var topp 3). Likaledes fick inte Örebro spela i Europa i år.
Citera
2015-08-28, 08:39
Medlem
Citat:
Nej. Elfsborg fick spela i Europa i år eftersom de kom 4:a förra året, och IFK vann Cupen (ett IFK som redan var topp 3). Likaledes fick inte Örebro spela i Europa i år.

Men det jag beskrev har ju inget med det du skriver att göra. Eller har jag missat att IFK vann förra året?

Det jag frågade efter var om seriesegraren med CL plats vinner cupen. Då har jag för mig att "cup-europaplatsen" går till 2an.

I ditt scenario tog blåvitt cup-platsen, iom att den har bättre ranking och man går in i en kvalrunda senare. Då fick alltså Elfsborg blåvitts "allsvenska europaplats".

Kan någon som vet svara?
Citera
2015-08-28, 08:43
Medlem
Citat:

Här är ett inlägg som stöder det du säger:

(FB) Svenska Cupen 2014/2015

Citat:
Om segrande lag i Svenska Cupen, genom sin placering i Allsvenskan, redan är kvalificerat för UEFA Champions League eller UEFA Europa League får det bäst placerade icke-kvalificerade laget i Allsvenskan platsen i UEFA Europa League.

Så du hade rätt verkar det som även om ditt exempel inte stämde med min fråga

EDIT:

Här är en artikel som stöder det jag hävdade från början:

http://www.aftonbladet.se/sportbladet/fotboll/sverige/allsvenskan/helsingborg/article12600555.ab

Citat:
Vinnaren av Allsvenskan får kvala till nästa säsongs Champions League. Vinnaren av Svenska cupen får kvala till *Europa League.
Om samma lag vinner båda tävlingarna får förloraren i cupfinalen ta över platsen i Europa League-kvalet.

Oklart...
Senast redigerad av KalmarPoeten 2015-08-28 kl. 08:47.
Citera
2015-08-28, 09:02
Medlem
Kung_Ingentings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KalmarPoeten
Här är ett inlägg som stöder det du säger:

(FB) Svenska Cupen 2014/2015

Så du hade rätt verkar det som även om ditt exempel inte stämde med min fråga

EDIT:

Här är en artikel som stöder det jag hävdade från början:

http://www.aftonbladet.se/sportbladet/fotboll/sverige/allsvenskan/helsingborg/article12600555.ab

Oklart...
Nya regler. Aftonbladet-artikeln är från 2010 och då stämde det. Tror det var i år som dom nya reglerna användes första gången, nu är det alltid den allsvenska 4:an som får platsen som blir över. I alla fall är det så jag uppfattade det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in