2015-08-25, 09:53
Medlem
4522s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av knullklasson
Kan inte annat än instämma. Tror du han får chansen från start snart?

Jag hoppas det, men tror det blir tufft, känslan är dock att han kan ta fler roller på plan än exempelvis Tkalcic. Även om Tkalcic fortfarande är bättre i sin roll, då han har ett högfrekvent spel och bättre närkampsspel. Citaku gör inte heller bort sig centralt i en framskjuten roll, där han kan lirka sig fram...
Citera
2015-08-25, 10:05
Medlem
knullklassons avatar
Tre tämligen enkla hemmasegrar för de tre topplagen att vänta nu på söndag? AIK har Åtvid, Göteborg Gefle och Elfsborg har Sundsvall.
Citera
2015-08-25, 10:17
Medlem
svulles avatar
Citat:
Tre tämligen enkla hemmasegrar för de tre topplagen att vänta nu på söndag? AIK har Åtvid, Göteborg Gefle och Elfsborg har Sundsvall.

Ja, man tycker ju att AIK ska jogga över Åtvidaberg med 3-0 eller liknande. Samtidigt måste ju Åtvidabergs kolossala otur ta slut någon gång. Nu har man väl rent spelmässigt varit betydligt bättre på hemmaplan än bortaplan. Sen är vi ju ruskigt bra hemma.

Nej, det ska vi bara vinna. Det måste vi vinna. Poängtapp där och vi visar återigen att vi inte kan ta det där sista klivet.

Får man önska lite till så vinner vi med bra många bollar. Vi har ändå en del mål att ta ikapp.
Citera
2015-08-25, 17:29
Medlem
kostymnisses avatar
Citat:

Det bör bli så ja, Gefle och Sundsvall har ju inte något att spela för heller medan åtvid faktiskt inte är så avsågat son det känns.
Vi bara skall mala ner Gefle, jag tror inte på ytterligare en storseger som i de två senaste hemmakamperna dock. 2-0 låter rimligt.

Förövrigt skönt att det nu är säkrat att vi spelar alla återstående hemmakamper just hemma och inte på Ullevi som en viss nisse på marknad gärna vill.
Hemmaplan är mer värt än att trycka in 20 tusen evenemangare...
Citera
2015-08-25, 19:47
Medlem
4522s avatar
Citaku hängde två baljor i dagens U21-match mot Mjällby. Vilken pangform han är i!
Citera
2015-08-25, 19:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 4522
Citaku hängde två baljor i dagens U21-match mot Mjällby. Vilken pangform han är i!
Riktigt kul efter alla jobbiga skador. Förbannat trevlig person med huvudet på jorden som kommer lyckas om han tar vara på chanserna som han kommer få nu framöver. Inhoppen mot Åtvid och mot Helsingborg igår lovar riktigt gott. Hög tid att krita nytt kontrakt med Genta.
Citera
2015-08-25, 20:55
Medlem
Gjorde en uträkning av prognosen för botten (Svar på SF Sundsvall) efter att funderingar gjorts kring den ovanligt låga poängskörden för botten. Underlaget är 16 lagsserierna 2008-15

Några funderingar anyone? Kanske intressant då alla gemensamma forum försvunnit där

Mitt svar till Vintertullen Inlägg/Svar

Vintertullen skrev följande:

Vi har ju den tvivelaktiga äran att ha deltagit även i den närmast föregående serie då bottenlagen tog väldigt få poäng. 2003 tog vi kvalplats på 18 poäng, medan Enköping och Öster var ännu sämre. Serien hade förvisso 14 lag då, så 18 poäng får väl anses motsvara 21 poäng i den nuvarande serien. Skillnaden är att i år verkar det som om ännu fler lag kommer att prestera riktigt dåligt. Någon som gillar att räkna skulle kunna kontrollera om de sex nedersta lagen, i 16-lagsserien, någon gång tagit så få poäng som man gjort hittills i serien.

Är det här ett trendbrott, ett steg mot en tydligare skiktning av allsvenskan?
Eller är det en tillfällighet? Flera lag som underpresterar samtidigt som lag som rasat samma ekonomiskt (HBK och ÅFF) fortfarande finns kvar i serien?

Vintertullen

Nörd på AS som jag också är så gjorde jag en undersökning:

Huvuddrag: Din tanke är korrekt 2015 har på 21 omg 105 poäng Prognos alltså 150 klart lägst
2008 Lägst än så länge med 168 2012 169 i övrigt upp till 185 som högst 2010.

11 & 12 plats relativt liten variation 11 plats 35--39 och 12:e 34-36 inte mycket att orda om.
Förväntat 2015 33 och 31

Plats 13 ovanför kvalstrecket 28-34 eg är det bara Gefle 2008 med 28 pinnar som ligger klart lägre i övrigt alla år 32-34 Prognos 2015 27 (notera att Falkenberg med segern mot Giffarna höjde prognosen avsevärt, således ändå lägst

Kvalplatsen har varierat en hel del men LSK 2008 är klart lägst med 24 medan i övrigt har 28-32 krävts, prognos 2015 23 pinnar
Avståndet mellan 13-14 har varit 1-6 (aldrig målskillnad)

Plats 15 dvs platsen närmast under kvalstrecket 22-29
2008 lägst 2010 och 2014 högst med 29
Avstånd 14-15 0 (2010) till 5 (2012)
Prognos 2015 20 pinnar

16 platsen variera mellan 12 och 25 men är egentligen uppdelad 2011-14 12-14 poäng 2008 och 2010 20-25 så fyra av åren har haft ett riktigt avhängt lag med 11-17 poäng upp till 15:e platsen och 14-20 till kvalplats.

Prognosen för 16:e platsen är 16 pinnar.

Genomsnitt 2008-2014:
PL 11-16 36/35/32/29/26/17
Prognos 2015 33/31/27/23/20/16

Alla siffrorna är avrundade, manuellt behandlade och Prognos =30/21x nuvarande poängskörd

Min uppfattning i år är att det är en kvalitetskiktning men flera av bottenlagen har ju underpresterat/alt haft problem med ekonomi där min känsla är att de är sämre, mittenlagen ungefär som förra året, topplagen känns som de har slarvat mindre och haft mer flyt med mindre poängtapp (trots MFF). Jag har via ett visst arkiv sett långt mer än hälften av matcherna i varierad uppmärksamhetsgrad och min känsla är att topplagen haft en jämnare standard i år över säsongen , sedan om topparna är högre än i fjol är en annan sak, men i år känns det som om topplagen har haft bra till hygglig jämn poängskörd med många rätt långa sviter medan det tidigare år varit tydliga höstlag/vårlag som ifjol när ÖSK HBK kom underifrån väldigt starkt, för tidigt att se detta i år men känner ju inte precis att i botten 6 i år gjort något ryck och jättetapp för något topplag. Men detta är mer en känsla från minnet och inget jag kan studera med tillgängligt material.

2015 har verkligen både en hög poängskörd i topp och då blir naturligtvis botten per automatik låg, men det är också en grupperad fördelning i topp och botten, vissa år har ju det ju varit många lag rätt tätt i mitten.

Vi får se om detta är tillfälligt: jag tror att skiktningen är större mellan topp och botten kvalitetsmässigt, MFF har enligt mig den starkaste truppen och är trots årets resultat det lag med högst kapacitet även om de inte fått ut det i tillräcklig grad i AS. Men det är nog högre AS-kapacitet i fler lag i år.
Känns som om nivån på nyförvärv i flera av lagen i toppen tyder på det, medan botten kanske är tvärtom?

Men det kan vara av värde, läste i en tråd om TL i Norge att ett inlägg beskrev att de ökade till 16 lag var att de ville ha en skiktning i ligan med naturliga steg och fler talanger i TL, och det är ju något som gäller för oss i Sverige också.

Sammanfattningsvis blir att jag nog delar din uppfattning Vintertullen, men sedan hade ett exakt krav krävt intervjuer med lagen etc och en helt annan nivå på research långt ovanför mina möjligheter.
Citera
2015-08-25, 22:01
Medlem
Hirvis avatar
Aik kommer vinna ett Elfsborg-2012-guld i år.
Ett guld i brist på konkurrens snarare än någon slags överlägsenhet.
Känns som alla andra lag är för kassa för att få på aik.
Citera
2015-08-25, 22:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hirvi

Haha, kan vara en av de mest ogenomtänka inlägg jag läst på ett tag. Malmö tar sig till Champions League får andra året i rad, toppklubbarna i Allsvenskan har fått ett handgrepp om den skandinaviska marknaden, flera u21-EM-vinnare och flera profilnamn spelar i serien än någonsin.

Allsvenskan har aldrig varit så stark som idag.
Citera
2015-08-25, 22:39
Medlem
P.Gs avatar
Om inte Malmö hålls undan guldet i år kan vi nog lika gärna skita i AS det närmaste decenniet eller så.
Citera
2015-08-25, 22:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av P.G
Om inte Malmö hålls undan guldet i år kan vi nog lika gärna skita i AS det närmaste decenniet eller så.

Förstår inte kommentarerna från folk att det här är bra för svensk fotboll. Ja, vi kan få en andra Champions League-plats, men då måste Malmös Champions League-plats följas upp med att de andra lagen åtminstone går till Europa League. Istället så är det enda vi får ett Malmö FF med enorma mängder pengar jämfört med konkurrenterna.

Jag tror det är betydligt större chans att vi får ett Rosenborg-läge i Allsvenskan än att vi får en andra Champions League-plats.
Citera
2015-08-25, 23:08
Medlem
ZlatanManias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hirvi
Vad fan snackar du om?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in