2015-08-29, 20:52
Medlem
svulles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gato12
Mathias Lühr på Expressen tippade AIK i dagens tidning, det tyder väl på att det skiter sig...

Hoppas också på Snoka.

Ja, jo. Jag tror faktiskt vi har en riktigt, riktigt bra chans nu. Jag skrev för några veckor sedan om kommande 7 "lätta" matcher. Nu är 2 avklarade, och förhoppningsvis 3 imorgon. Eftersom Häcken är bedrövliga så tror jag nyckelmatchen blir Falkenberg borta. Jag ser helst att vi leder tabellen när vi går in mot Malmö i omgång 26. Om inte, så kan det bli knivigt. Vi ska klara två oavgjorda mot Malmö respektive Göteborg - minst.

Sen måste Elfsborg tappa poäng. Alla avskriver Elfsborg, medan jag själv är mest orolig för dem.

-

Nu blev det helt OT, så jag kastar in det i Allsvenskan-tråden istället.
Citera
2015-08-29, 21:31
Medlem
HerrStorfurstes avatar
Otroligt jävla skön seger idag. Första kvarten var en av ÖSKs bästa perioder under hela säsongen. En härlig aggressivitet och ett presspel jag inte har sett på länge. Riktigt kul att se att Broberg snabbt har kommit in i laget och bidrar med poäng. Gerzic vann väldigt många bollar på egen planhalva idag men tappade dessvärre nästan lika många, skärpning där. Häcken var spelförande under hela matchen förutom inledningen men kändes aldrig speciellt farliga med undantag för straffsparken. Rinne behövde inte göra speciellt många kvalificerade räddningar och vi borde ha punkterat matchen betydligt tidigare. Dålig skärpa i avsluten helt enkelt.

Citat:
Ursprungligen postat av Riven-Ost
Vad tycker ni ÖSK-are egentligen om DG? Han verkar bli sågad av er med jämna mellanrum, men varje gång jag ser honom är han ett ständigt orosmoment. Tycker han är en väldigt nyttig spelare.
Svårt att gnälla allt för mycket när han är vår bästa målskytt. För mig går han upp och ner mellan matcherna. Dagens matchbild passade honom väldigt bra då vi kunde ligga på kontring och han fick mycket ytor att röra sig på. Innan målet hade han under andra halvlek två riktigt bra lägen att göra mål. När ytorna finns är han bra på att skapa lägen själv och söka sig till ytorna. När matcherna blir tajta och han inte får speciellt stora ytor har han en tendens att försvinna. Han passningsspel är inte tillräckligt bra och han behöver fart för att ta sig runt spelare. I sådana matcher ser jag hellre Nordmark eller Kalle på kanten.
Citera
2015-08-30, 00:17
Medlem
HAZARD17s avatar
Jag har missat 3 ÖSK matcher den här säsongen och alla dessa matcher har de vunnit. Alltså har jag inte sett ÖSK vinna den här säsongen.
Citera
2015-08-30, 02:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KalmarPoeten
Nja, viktig kugge är väl att ta i. Hade Farnerud vart frisk hade inte Haglund spelat. Jakob Johansson bedömdes alltså som starkare. Jag bedömde honom ändå som OK de flesta matcher, stabil allsvensk spelare i ett mittenlag. Inte på något sätt drivande i att IFK kom 3a, men höll någorlunda nivå med alla andra. Sedan hade han lite dalar då han var helt under isen gällande passningsspelet, kanske har han det oftare nu?

Tyckte om Haglund, men ja, mest en jordfräs och miittfältskrigare.
Citera
2015-08-30, 07:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HAZARD17
Jag har missat 3 ÖSK matcher den här säsongen och alla dessa matcher har de vunnit. Alltså har jag inte sett ÖSK vinna den här säsongen.
Ska du se fler matcher i år? 😉
Citera
2015-08-30, 09:13
Medlem
kostymnisses avatar
Det var la synd att Falkenberg inte grejade det de brukar göra, göra mål hemma, visst har de misslyckats några gånger iår men igår hade de gärna fått göra iaf ett.

Nåja, det kommer med största sannolikhet fortsätta vara fyra gäng i kampen längst upp efter idag. Ingen har råd att bomma och det är oerhört svårt att se att någon skall göra det.

Det där med att vissa räknar bort Ellos? Vart kommer det ifrån? De har sju plastmatcher kvar och de vinner de ju "alltid" Visst skall de ner till Skåne två gånger och spela på gräs men att de räknas bort av en del i snacket, otroligt. De har ju dessutom både oss och Norrköping hemma, vi brukar ju vinna respektive hemmamöte varje år...

Jag räknar inte bort något av de fyra topplagen, dock är min känsla att om vi slår Ellos borta vinner vi.
Citera
2015-08-30, 10:50
Medlem
bajsfittkorvens avatar
Vad är det som klickat för norrköping den här säsongen egentligen?
Knappt sett de som ett mittenlag, som snarare borde vara oroliga för kvalplatsen. Vad fan händer?

Sveriges tråkigaste stad kan väl för fan inte vinna allvenskan i alla fall.
Och de har fortfarande kvar party-janne, trodde jag aldrig för två säsonger sedan...
Citera
2015-08-30, 11:06
Medlem
nomadics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Riven-Ost
Vad tycker ni ÖSK-are egentligen om DG? Han verkar bli sågad av er med jämna mellanrum, men varje gång jag ser honom är han ett ständigt orosmoment. Tycker han är en väldigt nyttig spelare.

Nu har ju HerrStorfurste redan svarat om DG, håller med honom i det han säger. Ojämn spelare som i stort sett är helt beroende av matchbilden för att kunna prestera. När ytorna finns för omställning kan han göra stor skada mot vilket lag som helst men när ytorna saknas mot ett samlat försvarsspel så är han oftast ofarliga än en kattunge.

Eftersom han är så beroende av matchbilden så är han ju egentligen en typiskt truppspelare, bör inte vara startspelare oavsett motstånd som han är hos oss nu. Där har vi ytterligare en enorm skillnad om man jämför med vårt lag i höstas, då hade vi lyxen att kunna variera mellan Yasin och DG på ena kanten (Sobra var såklart tokgiven på andra). I år har DG varit given i startelvan hela året då det inte funnits något alternativ till honom.

Måste lägga till att jag verkligen gillar Broberg, den värvningen får man vara riktigt nöjd med! Inte bara för att han nu gjort tre mål på sex matcher, med hans högerfot känns det alltid farligt runt motståndarens straffområde. Härligt skott och bra känsla på såväl kortare instick såväl som längre bollar. Fint driv på honom också.

Plus också för vad Pärlan Ericsson erbjuder oss i nuläget. Han är väl i grund och botten kanske inte mer än en helt ok allsvensk anfallare men med tanke på hur bristfälligt och tafatt vårt anfallsspel varit hela året så gör han verkligen enorm skillnad i både djupled och tyngd.
Citera
2015-08-30, 12:00
Medlem
svulles avatar
http://www.aftonbladet.se/sportbladet/fotboll/sverige/allsvenskan/aik/article21331487.ab

Bra vader på Andreas.

Så oerhört tramsigt att folk vill se honom sparkad i tid och otid. Minnet är kort, och man kan verkligen inte sin AIK-historia. Låt honom leda laget 2017 ut. Efter nästa år ser vi om det är läge för ytterligare en förlängning. Att det finns någon form av möjlighet till arbetsro och harmoni hör inte till vanligheterna i AIK.
Citera
2015-08-30, 12:09
Medlem
ZlatanManias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svulle
http://www.aftonbladet.se/sportbladet/fotboll/sverige/allsvenskan/aik/article21331487.ab

Bra vader på Andreas.

Så oerhört tramsigt att folk vill se honom sparkad i tid och otid. Minnet är kort, och man kan verkligen inte sin AIK-historia. Låt honom leda laget 2017 ut. Efter nästa år ser vi om det är läge för ytterligare en förlängning. Att det finns någon form av möjlighet till arbetsro och harmoni hör inte till vanligheterna i AIK.
Älskar det mest återkommande argumentet för Alms icke vara i AIK:
"Så trött på att inte vinna titlar" Mjo för det var AIK`s signum långt innan Alm tillträdde..

Rentav skevt att de finns folk som hävdar att det är pga Alm vi inte vunnit guld de senaste åren, betraktar honom som en slempropp som är i vägen för sportsliga resultat. Samtidigt skulle dom inte klaga om efterträdaren var antingen Norling eller Axén..

Man blir mörkrädd för mindre..
Citera
2015-08-30, 13:39
Medlem
Tlagnojs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svulle

Bra vader på Andreas.

Ja och visst för att Norling var en genuint trevlig person och verkligen en folkets person, hans sportsliga resultat i AIK är långt från Alms. Jag ser superettanåret som en direkt konsekvens av tränarhoppandet vi hade efter Baxter.

Det finns ingen tränare som kan leverera ständiga guld i allsvenskan. Har man en som kan leverera ständiga topplaceringar och chanser på guldet så är det vad som behövs.

Är det någon som kan klandras för uteblivna titlar så är det den ekonomiska skötseln av klubben som hindrat sportsliga satsningar. Alm har sålt för rekordsummor hela tiden men inte fått mycket tillbaka mer än budgetfinnar, föredettingar och afrikaner. Celso Borges var den senaste ordentliga satsningen. Nu har både budgetfinnar och afrikaner lyckats, men vi måste kunna värva spets direkt också.
Citera
2015-08-30, 13:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bajsfittkorven
Vad är det som klickat för norrköping den här säsongen egentligen?
Knappt sett de som ett mittenlag, som snarare borde vara oroliga för kvalplatsen. Vad fan händer?

Sveriges tråkigaste stad kan väl för fan inte vinna allvenskan i alla fall.
Och de har fortfarande kvar party-janne, trodde jag aldrig för två säsonger sedan...

Det som klickar för Norrköping är inte så jävla konstigt som det verkar det är snarare så att många har haft dålig koll på "Snoka" Efter superettaåren.

Redan förra säsongen var man stundtals riktigt bra under vårsäsongen och spelade mer eller mindre ut många topplag hemma men utan vidare poängutdelning. När man sedan tappade spelare som Thelin, och mittbacken Skjönsberg mitt under säsong samtidigt som skador och resultaten inte gick vägen så blev det ett tungt lass för många unga spelare att dra.

Det som har hänt nu är att Målvakten Mitov har gått ifrån att vara en poäng sumpare till att bli en ordinär allsvensk målvakt. Försvaret har komponerats om och blivit stabilt. Sjölund och en skade fri Kujuvic har tillfört klass och rutin.

Sedan har vi ju biten med talangfabriken IFK har ju i princip en hel 11a i A-truppen från Norrköping eller fostrade i IFK Norrköping flera av dessa är inga dussin lirare , spelare som Fransson och Walquist kommer vara A-landslagspelare om deras utveckling fortsätter som nu. Sedan finns ju en hel del andra som det lossnat för i år Telo, Nyman osv har stundtals varit briljanta.

Kort och gott ett ungt lag med en hel del jätte talanger har blivit ett år äldre och fått in den extra rutin som saknades.

Sedan Sveriges tråkigaste städer ligger på ca 157 andra ställen än Norrköping...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in