2015-08-24, 23:31
Medlem
simonvps avatar
Klart vi bajare ska vara mest nöjda med poängen med tanke på hur det utvecklade sig i andra halvlek. Vågade inte kolla när dif fick frispark precis utanför straffområdet i 87e eller när det nu var.

Vi kontrollerar första halvlek rätt bra utan att glänsa direkt. dif lyckas aldrig driva upp bolltempot och hotar oss inte alls bortsett från Mushekwis bissa. Vi är dock så äckligt nonchalanta framåt och hade på känn att vår tafatthet där skulle straffa sig.

I andra kommer dif ut som ett helt nytt lag och jag trodde det skulle bli repris på deras match mot aik i våras. Kvitteringen kommer rättvist men på ett orättvist sätt, även om Batan är klantig som sätter händerna i ryggen på Johnson (?). Vi gör sedan 2-1 från ingenstans och det känns som att dif är på väg att tappa det igen, men sen växer de som fan igen vid 2-2. Kunde inte se något annat än att det skulle sluta 3-2 till dem så jag blev överlycklig när jag fick reda på att det slutade oavgjort.

Som sagt får vi två jävligt billiga mål idag, till skillnad från vårderbyt där det var två riktiga drömmål. Dagens match visar både att vi är för bra för att åka ur, men samtidigt att vi inte riktigt är på hög allsvensk nivå än (vilket är förståeligt)

Tycker dif är ett jävligt konstigt lag också. Ska inte kunna gå att lira så oinspirerat och tafatt i första för att sedan skapa ett sjukt tryck bitvis i andra. Mycket inläggsspel visst, men tydlig skillnad ändå. Man verkar vara som bäst när hoppet är ute eller vad man ska säga, vet inte om det är något positivt eller negativt.
Citera
2015-08-24, 23:53
Medlem
Tlagnojs avatar
Idiotdelegater i derbyt.

http://www.aftonbladet.se/sportbladet/fotboll/sverige/allsvenskan/article21303061.ab

"Efter cirka 20 minuter av den första halvleken kom en ny incident som försenade matchen. Det blev ett avbrott i några minuter efter att ett föremål kastats in mot en av de assisterande domarna. Matchdelegaten meddelade senare att det ska ha varit vätska som kastats mot linjedomaren."

Vad blir det nästa gång, avbrott för att någon andades mot assisterande?
Citera
2015-08-25, 00:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eternussermo
Håller med om analysen, men idag gjorde han väl inte mer än det han skulle, dvs tog skott som gick rakt på, och stod rätt för det mesta. Tycker Batan hade fler matchavgörande ingripande, trots straffen som jag anser var fel dömd.
Enligt en enig Cmore studio var det en klar straff, dessutom skulle Djurgården haft ytterligare en när Moon krokades. Jag tror inte Bajen ska klaga på domaren just ikväll.
Citera
2015-08-25, 00:28
Medlem
snillet_1s avatar
Melkemichel-klass på Henke ikväll:

http://www.fotbollskanalen.se/video/3197987/henrik-larsson-forbannad-efter-forlusten-ni-kommer-fa-ett-par-harliga-quotes-har/
Senast redigerad av snillet_1 2015-08-25 kl. 00:31.
Citera
2015-08-25, 01:04
Medlem
erikp121s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrOrdonnee
Enligt en enig Cmore studio var det en klar straff, dessutom skulle Djurgården haft ytterligare en när Moon krokades. Jag tror inte Bajen ska klaga på domaren just ikväll.
Säger difmore det så är det så. Att den dömda straffen är oförståerlig samt att gulingens filmning inte ger gult kort är helt galet. Det sistnämnda ledde ju även till att djurgårdens fick tillbaka bollen efter en Bajenrensning om jag inte minns helt fel, vilket ju är extra surt.

Flera gula kort på Bajenspelare dessutom, i vissa situationer där man kan ifrågasätta om det ens ska vara frispark.
Citera
2015-08-25, 06:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av erikp121
Säger difmore det så är det så. Att den dömda straffen är oförståerlig samt att gulingens filmning inte ger gult kort är helt galet. Det sistnämnda ledde ju även till att djurgårdens fick tillbaka bollen efter en Bajenrensning om jag inte minns helt fel, vilket ju är extra surt.

Flera gula kort på Bajenspelare dessutom, i vissa situationer där man kan ifrågasätta om det ens ska vara frispark.
Om du går in på deras hemsida kan du se matchen i repris. Jag tror du kommer ändra åsikt. De går igenom några situationer på slutet om du vill spola förbi avbrotten.
Citera
2015-08-25, 06:53
Medlem
svulles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tlagnoj
Idiotdelegater i derbyt.

http://www.aftonbladet.se/sportbladet/fotboll/sverige/allsvenskan/article21303061.ab

"Efter cirka 20 minuter av den första halvleken kom en ny incident som försenade matchen. Det blev ett avbrott i några minuter efter att ett föremål kastats in mot en av de assisterande domarna. Matchdelegaten meddelade senare att det ska ha varit vätska som kastats mot linjedomaren."

Vad blir det nästa gång, avbrott för att någon andades mot assisterande?

Nåja. Alldeles oavsett så ska man inte få öl hävd på sig. Att som linjeman helt ignorera det och köra vidare visar ju bara snorisen att h*n kan fortsätta häva in skit utan konsekvens.

-

Nog var Perssons kapning av Moon solklar straff alltid. Jag tycker den är alldeles självklar. Oerhört klantigt av Persson dessutom.
Citera
2015-08-25, 08:06
Medlem
kostymnisses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av riquelme
Du kan inte klämma in ytterligare några klyschor?

Nu var ju hela "debatten" just klyschor... Men tyvärr kan jag inga fler.

Citat:
Ursprungligen postat av Tebo

Ska du försöka förutsäga poängfördelningen i nästkommande nio omgångar så är det i allra högsta grad relevant att se till hur poäng kommit till i tidigare matcher.

Jo, självfallet men poängen är ju att det bara fokuserats på hur de sena målen kom och att det beskrevs som mest åt "tur"-hållet. För att väga upp det är det givetvis intressant att påpeka att vi "otur" med isf även om allt i grunden är en skicklighetsfråga.
Citera
2015-08-25, 08:08
Medlem
4522s avatar
Varenda gång som Citaku kommer in för Peking så höjer man lite på ögonbrynen och tänker: "jävlar vad vass han är". Han har två saker som är relativt ovanligt för en svensk spelare i hans ålder och roll - ett naturligt rörelsemönster och en väldig smartness.

"Naturligt rörelsemönster" kan låta både abstrakt och klyschigt men det innebär att han rör sig på samma sätt med boll som utan, att det sitter i ryggmärgen hur han ska ta sig förbi sin gubbe, eller exempelvis åt vilket håll han ska vända för att maximera situationen. Det är generellt sett något som blir bättre med tiden.

Smartness är inga konstigheter, han är riktigt bra på att göra avvägningar och värdera dom olika situationerna. Han kan se när han ska slå den korta passningen, alternativt när det är relevant att slå in den i boxen för att forcera en kvittering. Citaku har ett större perspektiv med sig i det lilla spelet. Vilket är relativt sällsynt.

Det ska bli ruggigt spännande att följa honom under resten av säsongen och jag tror att han kommer att få en mer inflytelserik roll i takt med att matchandet går in i slutskedet. För att inte snacka om nästa säsong, oj oj.
Citera
2015-08-25, 09:03
Medlem
Salorms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av simonvp
Tycker dif är ett jävligt konstigt lag också. Ska inte kunna gå att lira så oinspirerat och tafatt i första för att sedan skapa ett sjukt tryck bitvis i andra. Mycket inläggsspel visst, men tydlig skillnad ändå. Man verkar vara som bäst när hoppet är ute eller vad man ska säga, vet inte om det är något positivt eller negativt.

Tyvärr så är det Pelle Olsson's fel. Han har liksom inte så mycket andra sätt att luckra upp ett defensivt lag än dom tråkiga jävla långbollarna och så kan man inte bara spela mot ett superettan-lag. Vi ska dominera totalt, men vi klarar det inte. Sjukt tråkigt!
Citera
2015-08-25, 09:07
Medlem
InnesIs avatar
Känner jag efter med hjärtat är jag besviken att Hammarby inte vann igår. Tänker jag med hjärnan är jag glad över resultatet.

Tycker vi börjar matchen fint. Det tidiga målet ger givetvis enorm draghjälp. Detta minner om Torsteinbö förra året. Mittfältare som också var målfarlig. Kul att han får ta lite plats nu och hoppas att han får chansen framöver också. Jag har varit för att Söderkvist ska få chansen men nu går det inte att försvara längre.

I övrigt var jag glad att se hur vi tog det lite lugnare med boll och då faktiskt fick ett passningsspel som fungerade (annars vår akilleshäl den senaste tiden). DIF hade speciellt ett farligt läge i första men jag var, förutom det, inte direkt orolig.

Så kommer andra halvlek och DIF är ett annat lag. Vi blir tillbakapressade. Kan tycka er straff var på gränsen till att vara för billig men å andra sidan fick ni inte straff vid ett senare tillfälle som var mer självklart. Den här gången tog det ut sig självt i samma match.

Men vi kommer igen med Israelssons långskott. Påminner lite om Perssons balja mot Gnaget. Borde kanske inte gå in men gör det ändå. Tyvärr tappar vi ledningen igen efter nickmålet. Trist såklart men som det utvecklade sig helt ok. DIF var närmare segern i slutet än vi var.

Jag såg matchen på TV och kan bara konstatera att de som ansvarar för produktionen måste göra något åt ljudet. Det lät sömnigt i rutan. Så plötsligt annonserar de decibellrekord vid Bajens mål. Ett firande som knappast alls hördes genom rutan. Har märkt detta förr också. Det verkar som om man inte mickar upp publiken utan bara kör med kameramikrofonerna eller liknande (eftersom ljudet ofta skiftar i kvalitet och ljudnivå när man går från att visa bilder med hard cam'en till de handhållna vid sidan av planen). Amatörmässigt skulle jag säga.

I övrigt är jag redigt trött på pyron i paus. Bränn före match och bränn efter match vid eventuell seger. Men fan vad segt det är när man bränner precis före andra halvlek. Hela tempot och rytmen skadas. I övrigt två helt ok tifon. Bajens var bra, och att hedra legender är alltid rätt, men visuellt föredrar jag nästan alltid kaostifon oavsett. Annars var den gröna bränning i Bajen ganska vacker och lite annorlunda mot vad man brukar göra. Hade sett grym ut om det hade varit mer nedsläckt.
Citera
2015-08-25, 09:16
Medlem
knullklassons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 4522
Varenda gång som Citaku kommer in för Peking så höjer man lite på ögonbrynen och tänker: "jävlar vad vass han är".
Kan inte annat än instämma. Tror du han får chansen från start snart?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in