2015-08-24, 21:24
Medlem
Ambelains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lothbrok
Du vet uppenbarligen inte vad tråden handlar om Ingen förnekar att Geller är duktig på det han gör. Men tråden handlar om att han påstås ha paranormala krafter, det verkar du ha missat.
Du verkar ha missat att så länge någon är ensam med en viss färdighet så har han tolkningsföreträde.
Uri Geller är ensam om sin färdighet, han har därför tolkningsföreträde.
Om någon vill förändra den tolkningen, så är den skyldig att återskapa det.

Uri Geller har all rätt att definiera det han gör som "övernaturligt" (om det nu är det han gör).
Iaf tills någon annan kan göra samma sak och därmed visa att det är så man gör.

Hittills har ingen lyckats göra det. De skedböjningstrick som finns är annorlunda.
Om Du gärna vill bevisa att Uri Gellers inte kan göra det han säger han gör/sägs göra, så kan du ju försöka lära dig att göra det. Om det nu är så simpelt så borde du ju ganska lätt fixa kaffekakan ... tycker man ju
Citera
2015-08-24, 21:27
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ambelain
Du verkar ha missat att så länge någon är ensam med en viss färdighet så har han tolkningsföreträde.
Uri Geller är ensam om sin färdighet, han har därför tolkningsföreträde.
Om någon vill förändra den tolkningen, så är den skyldig att återskapa det.

Uri Geller har all rätt att definiera det han gör som "övernaturligt" (om det nu är det han gör).
Iaf tills någon annan kan göra samma sak och därmed visa att det är så man gör.

Hittills har ingen lyckats göra det. De skedböjningstrick som finns är annorlunda.
Om Du gärna vill bevisa att Uri Gellers inte kan göra det han säger han gör/sägs göra, så kan du ju försöka lära dig att göra det. Om det nu är så simpelt så borde du ju ganska lätt fixa kaffekakan ... tycker man ju
Tråden handlar om Geller har paranormala krafter, INTE om det är rätt av avslöja att han troligen inte har det, vad en trollkarls hederskodex är eller om du anser att Randi är kass på att böja skedar.

Tror du att Geller har paranormala krafter?
Citera
2015-08-24, 21:30
Medlem
Ambelains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SnakePlisssken
Uri Geller är en Charlatan som lurar och utnyttjar folk, tar deras pengar under förevändning att han besitter övernaturliga egenskaper.
Om du tänker efter så finns det massor av trollkarlar som är både mer underhållande, mer varierade och minst lika skickliga - men de hamnar också ofta i skymundan av bedragaren Geller just för att han ljuger om sina paranormala förmågor.
Att lura folk att man är speciell, att lura i folk att det finns paranormala fenomen, att utnyttja folks godtrogenhet - alltihop är förkastlig och om jag fick bestämma borde han åtalas för bedrägeri.
Hur vill du att ditt påstående om att han luras ska tas på allvar när du inte kan återskapa hans tricks?
Citera
2015-08-24, 21:37
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:
Hur vill du att ditt påstående om att han luras ska tas på allvar när du inte kan återskapa hans tricks?

Jag är ingen trollkarl men jag har sett många utföra liknande tricks, jag har även länkat till ett antal ställen där man kan köpa liknande tricks (du vet när du ljög och sa att det inte var samma fast du inte har sett dem).
Tror du själv att Uri besitter paranormala krafter?
Citera
2015-08-24, 21:38
Medlem
Ambelains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av constant
Tråden handlar om Geller har paranormala krafter, INTE om det är rätt av avslöja att han troligen inte har det, vad en trollkarls hederskodex är eller om du anser att Randi är kass på att böja skedar.

Tror du att Geller har paranormala krafter?
Hur definierar du det?
Uri Geller manipulerar skeden med tankens kraft, ja. Håller du kanske inte med om det? Vad Annars skulle han manipulera den med kanske?
Och som jag skrev så har Uri Geller tolkningsföreträde tills någon annan kan visa att hans tolkning var felaktig. Dvs om han nu menar att han har övernaturliga förmågor" etc ...

Och Nej, det räcker Inte med en Randi som visar upp en böjd cykelnyckel. För Uri Geller visar minsann inte upp några böjda cykelnycklar på det sätt som Randi gör.
Citera
2015-08-24, 21:45
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:
Uri Geller manipulerar skeden med tankens kraft, ja.

Oj...

Vad menar du egentligen att han gör som inte andra trollkarlar också gör med skedar eller bestick?
Citera
2015-08-24, 21:50
Medlem
constants avatar
Citat:
Och som jag skrev så har Uri Geller tolkningsföreträde tills någon annan kan visa att hans tolkning var felaktig. Dvs om han nu menar att han har övernaturliga förmågor" etc ...
Näe, jag anser inte att Geller har tolkningsföreträde när han påstår att det han gör är paranormalt.

Den dagen han kan bevisa att han har paranormala krafter, då får han gärna hävda det.
Citera
2015-08-24, 21:52
Medlem
constants avatar
Citat:
Hur definierar du det?
https://sv.wikipedia.org/wiki/Paranormal
Citera
2015-08-24, 22:05
Medlem
Ambelains avatar
Citat:
Näe, jag anser inte att Geller har tolkningsföreträde när han påstår att det han gör är paranormalt.

Den dagen han kan bevisa att han har paranormala krafter, då får han gärna hävda det.
Den dagen är Nu.
Den dagen är Lång, lååååång.
Så lång som det tar tills någon lyckats återskapa, kopiera, hans trick.
Den dagen lever i nu.
Så du sa att du skulle medge att det var övernaturligt då? Ok, varför gör du itne det nu då? Du lovade ju!
Men faktum ÄR att han genom att utföra något ingen annan kan - och kalla det övernaturligt (om han nu gör det) - så är det också övernaturligt. Ända tills någon motbevisat honom.
Som jag sa så har ingen hittills lyckats göra det Uri Geller gör, alltså är det han gör exakt det som han säger att det är.

En jämförelse:
Tänk om jag hade sagt att jag hade telekenetiska krafter och visade det genom att få skedar att flyga upp och fastna på min hand.
Då hade kanske du sagt att nejdå, det kan vi också göra. Och så hade du satt en magnet i din hand.

Men hade du då bevisat hur jag gjorde?
Nej, du hade bara visat hur du kan göra något som Liknar det jag gör.
Som Liknar.

Jag kanske hade lyft både metaller och plast och organiska saker etc.

Det är alltså så Randi försöker avslöja Geller. Han har bara gjort något som Liknar det Geller gör.
Men han har inte gjort Det som Geller gör.

Och precis som jag inte hade blivit avslöjad av magneten i din hand, så har inte heller Geler blivit avslöjad. Gellers definition står sig alltså.

Uri Geller har ju dessutom lyckats med mer än att imponera på pöbeln och tjänat mångmiljoner.
Han har ju dessutom lyckats imponera olika länders militära forskningsavdelningar och så, så han ligger ju långt framme.
Jag tvivlar på att militära forskningsavdelningar bara låter sig imponeras av en god show, jag tror att de kräver lite mer än det.
Tror inte du?
Citera
2015-08-24, 22:09
Medlem
Ambelains avatar
Citat:
https://sv.wikipedia.org/wiki/Paranormal
Enligt den artikeln så är alltså paranormalt sådant som vetenskapen inte hunnit definiera än.
Då måste jag säga att Ja, jag tror på paranormalt.
Citera
2015-08-24, 22:10
Medlem
constants avatar
Citat:
Den dagen är Nu.
Den dagen är Lång, lååååång.
Så lång som det tar tills någon lyckats återskapa, kopiera, hans trick.
Den dagen lever i nu.
Så du sa att du skulle medge att det var övernaturligt då? Ok, varför gör du itne det nu då? Du lovade ju!
Men faktum ÄR att han genom att utföra något ingen annan kan - och kalla det övernaturligt (om han nu gör det) - så är det också övernaturligt. Ända tills någon motbevisat honom.
Som jag sa så har ingen hittills lyckats göra det Uri Geller gör, alltså är det han gör exakt det som han säger att det är.

En jämförelse:
Tänk om jag hade sagt att jag hade telekenetiska krafter och visade det genom att få skedar att flyga upp och fastna på min hand.
Då hade kanske du sagt att nejdå, det kan vi också göra. Och så hade du satt en magnet i din hand.

Men hade du då bevisat hur jag gjorde?
Nej, du hade bara visat hur du kan göra något som Liknar det jag gör.
Som Liknar.

Jag kanske hade lyft både metaller och plast och organiska saker etc.

Det är alltså så Randi försöker avslöja Geller. Han har bara gjort något som Liknar det Geller gör.
Men han har inte gjort Det som Geller gör.

Och precis som jag inte hade blivit avslöjad av magneten i din hand, så har inte heller Geler blivit avslöjad. Gellers definition står sig alltså.

Uri Geller har ju dessutom lyckats med mer än att imponera på pöbeln och tjänat mångmiljoner.
Han har ju dessutom lyckats imponera olika länders militära forskningsavdelningar och så, så han ligger ju långt framme.
Jag tvivlar på att militära forskningsavdelningar bara låter sig imponeras av en god show, jag tror att de kräver lite mer än det.
Tror inte du?
Visst, fixar han det i några rejält vetenskapligt kontrollerade studier så kommer jag verkligen att börja fundera på om det inte är som så att det paranormala finns. Tills dess, nej.
Citera
2015-08-24, 22:22
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Som Liknar.
Just det. Det kanske är Uri Geller som gör tricks som liknar paranormala fenomen.

Citat:
Han har ju dessutom lyckats imponera olika länders militära forskningsavdelningar
Källa?
Då borde det vara lätt att knäppa Randi på näsan och tjäna en miljon dollar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in