Citat:
Ursprungligen postat av
constant
Näe, jag anser inte att Geller har tolkningsföreträde när han påstår att det han gör är paranormalt.
Den dagen han kan bevisa att han har paranormala krafter, då får han gärna hävda det.
Den dagen är Nu.
Den dagen är Lång, lååååång.
Så lång som det tar tills någon lyckats återskapa, kopiera, hans trick.
Den dagen lever i nu.
Så du sa att du skulle medge att det var övernaturligt då? Ok, varför gör du itne det nu då? Du lovade ju!
Men faktum ÄR att han genom att utföra något ingen annan kan - och kalla det övernaturligt (om han nu gör det) - så är det också övernaturligt. Ända tills någon motbevisat honom.
Som jag sa så har ingen hittills lyckats göra det Uri Geller gör, alltså är det han gör exakt det som han säger att det är.
En jämförelse:
Tänk om jag hade sagt att jag hade telekenetiska krafter och visade det genom att få skedar att flyga upp och fastna på min hand.
Då hade kanske du sagt att nejdå, det kan vi också göra. Och så hade du satt en magnet i din hand.
Men hade du då bevisat hur jag gjorde?
Nej, du hade bara visat hur du kan göra något som Liknar det jag gör.
Som Liknar.
Jag kanske hade lyft både metaller och plast och organiska saker etc.
Det är alltså så Randi försöker avslöja Geller. Han har bara gjort något som Liknar det Geller gör.
Men han har inte gjort Det som Geller gör.
Och precis som jag inte hade blivit avslöjad av magneten i din hand, så har inte heller Geler blivit avslöjad. Gellers definition står sig alltså.
Uri Geller har ju dessutom lyckats med mer än att imponera på pöbeln och tjänat mångmiljoner.
Han har ju dessutom lyckats imponera olika länders militära forskningsavdelningar och så, så han ligger ju långt framme.
Jag tvivlar på att militära forskningsavdelningar bara låter sig imponeras av en god show, jag tror att de kräver lite mer än det.
Tror inte du?