2015-08-24, 22:26
Medlem
Ambelains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av constant
Visst, fixar han det i några rejält vetenskapligt kontrollerade studier så kommer jag verkligen att börja fundera på om det inte är som så att det paranormala finns. Tills dess, nej.
Han har ju faktiskt deltagit i en hel del vetenskapligt kontrollerade experiment. Vad jag vet så klarade han de experimenten.

Men det är inte det jag pratade om. Jag menade att så länge ingen kan göra det han gör, så har han det fullständiga tolkningsföreträdet.

Och varför engagerar du dig så mycket i frågan? Det verkar som att du verkligen vill att det ska finnas "övernaturliga krafter", men blir argare och argare för att ingen klarar av det? Har jag rätt i det?
Citera
2015-08-24, 22:30
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ambelain
....
Det är alltså så Randi försöker avslöja Geller. Han har bara gjort något som Liknar det Geller gör.
Men han har inte gjort Det som Geller gör.
...
T.o.m Uri Geller själv har sagt att trollkarlar kan kopiera det han gör. Att Uri skulle göra det med paranormala metoder har aldrig bevisats, däremot har han misslyckats att bevisa det - så vad finns det för anledning att tro att Uri Geller besitter egenskaper som ingen människa eller djur någonsin har kunnat uppvisa? Varför i hela friden ska vi tro på en man som har blivit rik på att påstå något som han aldrig lyckats bevisa?
Citera
2015-08-24, 22:30
Medlem
Lothbroks avatar
Citat:
Han har ju faktiskt deltagit i en hel del vetenskapligt kontrollerade experiment. Vad jag vet så klarade han de experimenten.

Men det är inte det jag pratade om. Jag menade att så länge ingen kan göra det han gör, så har han det fullständiga tolkningsföreträdet.

Och varför engagerar du dig så mycket i frågan? Det verkar som att du verkligen vill att det ska finnas "övernaturliga krafter", men blir argare och argare för att ingen klarar av det? Har jag rätt i det?

Vilket trolleritrick är Uri Geller ensam om att klara av?
Citera
2015-08-24, 22:31
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:

Vilka experiment tänker du på då?

Och återigen, Uri har t.o.m. själv erkänt att trollkarlar kan upprepa hans scenkonster. Tror du inte på Uri ens?
Citera
2015-08-24, 22:34
Medlem
Ambelains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ConnyKlasson
Just det. Det kanske är Uri Geller som gör tricks som liknar paranormala fenomen.
Hur kan du säga det?
För att du ska kunna göra den liknelsen så måste du ju kunna jämföra med något faktiskt. Om "det övernaturliga" inte finns, så är det ju omöjligt att efterlikna det.
Så vad är det Uri Gellers tricks liknar egentligen?

Citat:
Ursprungligen postat av ConnyKlasson
Källa?
Då borde det vara lätt att knäppa Randi på näsan och tjäna en miljon dollar.
Finns en BBC-dokumentär i tråden, en eller två sidor tillbaka typ.

Och snälla, ta inte upp den där skammen Randi fler gånger. Han är en bluffmakare, mycket värre än Uri Geller. Helt i klass med den där Gråt-Jörgen från Förnimmelse av mord faktiskt. Randi utformar sina test i syfte att få det resultat han själv vill. Det är inget svårt med det. Både du och jag kan förkasta i stort sett vilken hypotes som helst om vi bestämmer gränsvärdet. På samma sätt kan vi också godkänna hypoteser, genom att manipulera på motsatt håll.
Citera
2015-08-24, 22:55
Medlem
Ambelains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SnakePlisssken
T.o.m Uri Geller själv har sagt att trollkarlar kan kopiera det han gör. Att Uri skulle göra det med paranormala metoder har aldrig bevisats, däremot har han misslyckats att bevisa det - så vad finns det för anledning att tro att Uri Geller besitter egenskaper som ingen människa eller djur någonsin har kunnat uppvisa? Varför i hela friden ska vi tro på en man som har blivit rik på att påstå något som han aldrig lyckats bevisa?
Du ställer frågor precis som om det är jag som krävt något.
Men när har jag sagt något om att vi måste tro att Uri Geller har några övernaturliga förmågor?

Uri Geller har ju blivit rik eftersom folk som blivit fascinerade och trollbundna av honom har belönat honom.

Han har inte använt sin talang för att försöka påverka folk på något sätt, han har aldrig hävdat att han gör något annat än underhåller människor. Han är ingen sektledare elelr så.
Han har gett väldigt många en uppenbar gåva däremot. Fått dem att komma ihåg hur det var att vara barn igen, att häpnas och fascineras av en värld fylld av under.

Hur kan du jämföra det med Gråt-Jörgen eller så?
Citera
2015-08-24, 23:02
Medlem
kjellkritisks avatar
Citat:

Om du ägna en sekund till att läsa tråden hade du sett att det experimentet har kritiserats å de grövsta, det ska inte kallas ens vetenskapligt. Men du verkar ju ha i alla trådar en missförstå touretts!

Uri Geller är en avslöjad bluffmakare!! Det finns ett antal personer som gjort samma sak, skillnaden är att de inte påstår att de har övernaturliga krafter!
Citera
2015-08-24, 23:05
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:
Du ställer frågor precis som om det är jag som krävt något.
Men när har jag sagt något om att vi måste tro att Uri Geller har några övernaturliga förmågor?
Håller du alltså med om att Uri Geller är en charlatan som lurar folk när han påstår att han har paranormala krafter?

Citat:
Hur kan du jämföra det med Gråt-Jörgen eller så?
Jag har aldrig jämfört med Gråt-Jörgen, jag har aldrig ens nämnt Gråt-Jörgen.
Citera
2015-08-24, 23:15
Medlem
Ambelains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kjellkritisk
Om du ägna en sekund till att läsa tråden hade du sett att det experimentet har kritiserats å de grövsta, det ska inte kallas ens vetenskapligt. Men du verkar ju ha i alla trådar en missförstå touretts!

Uri Geller är en avslöjad bluffmakare!! Det finns ett antal personer som gjort samma sak, skillnaden är att de inte påstår att de har övernaturliga krafter!
Som jag förklarat i något inlägg upp så är det inte så särskilt svårt att ha åsikter om hypotesprövning. Men att påstå att de säger något om sanningen är att ta i så man spricker. Hypotesprövning ger det svar man som testutformare vill ha.
Inte är det svårt att som utomstående kritisera heller, det är bara stt jämföra med sina egna krav.

Och Fortfarande Nej - det finns inte ett "antal personer" som gjort samma sak som Uri Geller.
Det finns bara han som gjort det.
Det finns däremot väldigt många som har försökt kopiera honom, som inspirerats av honom etc.
Men deras försök att kopiera har inte lyckats. Det är andra saker de gjot. Deras tricks skiljer sig ganska mycket från Uri Gellers faktiskt.

Bara för att någon i TV visar upp en böjd cykelnyckel, och säger att "Titta här, om jag visar upp denna böjda cykelnyckel så ser det ut som att jag böjer den" så har den inte gjort det som Uri Geller gör.

Faktum är att Uri Geller är så skicklig på det han gör, att ingen har lyckats ta efter, ingen har lyckats kopiera, ingen har lyckats återskapa det han gör.
Många har Försökt, men dåliga försök ger ingen kaningryta, som det heter.

Svara istället på frågan om varför ingen lyckats kopiera Uri Gellers tricks. De har ju ändå haft ca 40 år på sig. Och det finns ju ändå fantastiskt duktiga magiker. Som inget hellre hade velat än att kunna göra som Uri Geller.
I jämförelse med Uri Geller framstår ju t.o.m. den duktigaste magiker som en nybörjare, helt talanglös som försöker sig på billiga utvägar istället för the real deal.
Citera
2015-08-24, 23:27
Medlem
Ambelains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SnakePlisssken
Håller du alltså med om att Uri Geller är en charlatan som lurar folk när han påstår att han har paranormala krafter?

Jag har aldrig jämfört med Gråt-Jörgen, jag har aldrig ens nämnt Gråt-Jörgen.
Du jämför ju honom med charlataner, säger att han lurar folk, är en bedragare, utnyttjar folk etc.
Dvs som Gråt-Jörgen med andra ord. Det är ju vad du jämför honom med.

Och du fortsätter i detta inlägg att kalla honom charlatan. Dessutom att han lurar folk.

Men han är Underhållare, han är magiker. Syftet med hans värv är att få folk att tro på honom.
Hur menar du att folk skulle tro på honom om han började med att säga att "Bara så ni vet så är detta jag kommer göra nu inte på riktigt alltså."
Är du på riktigt alltså?

Varför har du så mycket emot hur han paketerar sin verksamhet?Han gör ju inte mer än saluför underhållning. Han har heller aldrig påstått något anat.
Han har aldrig försökt kontrollera människor, han har aldrig försökt utnyttja människor.
Han har visat upp sina konster - och han har för det blivit belönad. Vederbörligt och välförtjänt belönad dessutom.
Pengar ljuger inte. Mänskligheten är nöjd med Uri Geller med andra ord.
Visst är det egentligen så att du bara är avundsjuk på hans framgångar, att du inte unnar honom de belöningar som kommer från hans framgångar. Visst är det nog ändå en viss nerv som ligger och gnager där va?

Uri Gellr har sålt Underhållning!
Underhållning!
Inget annat. Varken mer eller mindre.
Bara Underhållning.

Varför klagar du inte på Fexelius också?
Eller han där Strauss" med sin raggningsbok.

Inget av vad de lurar på allmänheten fungerar ju. Ändå påstår de att de minsann kan det de påstår att de kan, och de utnyttjar folks förhoppningar och desperation.
DÄR har du charlataner, DÄR har du bedragare och lurendrejare.

Men Uri Geller underhållbara. Det är det enda han gör, enda han gjort. Och du vill förhindra folk från att bli underhållna av honom.
Skamligt ta mig fan!
Citera
2015-08-24, 23:28
Medlem
kjellkritisks avatar
Citat:
Som jag förklarat i något inlägg upp så är det inte så särskilt svårt att ha åsikter om hypotesprövning. Men att påstå att de säger något om sanningen är att ta i så man spricker. Hypotesprövning ger det svar man som testutformare vill ha.
Inte är det svårt att som utomstående kritisera heller, det är bara stt jämföra med sina egna krav.

Och Fortfarande Nej - det finns inte ett "antal personer" som gjort samma sak som Uri Geller.
Det finns däremot väldigt många som har försökt kopiera honom, som inspirerats av honom etc.
Men deras försök att kopiera har inte lyckats. Det är andra saker de gjot. Deras tricks skiljer sig ganska mycket från Uri Gellers faktiskt.

Bara för att någon i TV visar upp en böjd cykelnyckel, och säger att "Titta här, om jag visar upp denna böjda cykelnyckel så ser det ut som att jag böjer den" så har den inte gjort det som Uri Geller gör.

Faktum är att Uri Geller är så skicklig på det han gör, att ingen har lyckats ta efter, ingen har lyckats kopiera, ingen har lyckats återskapa det han gör.

Svara istället på frågan om varför ingen lyckats kopiera Uri Gellers tricks. De har ju ändå haft ca 40 år på sig. Och det finns ju ändå fantastiskt duktiga magiker. Som inget hellre hade velat än att kunna göra som Uri Geller.
I jämförelse med Uri Geller framstår ju t.o.m. den duktigaste magiker som en nybörjare, helt talanglös som försöker sig på billiga utvägar istället för the real deal.

Nähä det har ingen, konstigt då att två stycken förutom Randi nämns i denna wikiartikel https://en.m.wikipedia.org/wiki/Spoon_bending, faktum är att det finns beskrivningar https://www.google.se/search?q=repeting+uri+geller+bending+spoon&rlz=1C9 BKJA_enSE590SE590&oq=repeting+uri+geller+bending+s poon&aqs=chrome..69i57&sourceid=chrome-mobile&espv=1&ie=UTF-8&hl=sv#hl=sv&q=+bending+spoon som denna sökning visar.

Om du källgranska istället för att svälja vad skit som helst skulle nog livet te sig lättare.

Uri Geller är en bluff!
Citera
2015-08-24, 23:39
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:

Du förstår väl att du är fullkomligt ensam om att påstå att ingen kan kopiera Uris skedböjande? Han har ju till och med sagt det själv...
“I think that the label of spoonbender stuck to me, and I just somehow wanted to get away from it. Maybe that’s the reason, that I was sick and tired of trying to prove myself all the time to people, especially with the metal bending. Maybe because it looks trivial and not important – although many scientists think that it’s very important, and can’t explain it. Sure, there are magicians who can duplicate it through trickery. But the real ones… there’s no explanation for it.”

http://archive.is/RWFo
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in